Επιμέλεια: Αντώνης Τσιμπλάκης, Γιώργος Γεωργίου, Πάρης Τσιριγώτης

Ισχυρό Ναυπηγικό προφίλ διεκδικεί η Ελλάδα

Τρίτη, 14 Ιουνίου 2022 16:22
UPD:16:27
A- A A+

Του Πάρη Τσιριγώτη, [email protected]

Ο ναυπηγοεπισκευαστικός τομέας της χώρας μας θα πρέπει να περάσει δυναμικά στην ενεργό δράση, διεκδικώντας μια ανταγωνιστική θέση στη διεθνή αγορά, λένε παράγοντες του ναυτιλιακού κλάδου στη «Ν»

Σε πλήρη αναδιάταξη είναι ο ναυπηγοεπισκευαστικός κλάδος στη χώρα μας, ο οποίος αναμένεται να σηματοδοτήσει σημαντικές εξελίξεις στην ελληνική επιχειρηματικότητα αλλά και γενικότερα στην ελληνική οικονομία. Μέχρι το τέλος του χρόνου εκτιμάται ότι θα έχουν ολοκληρωθεί όλες οι εκκρεμότητες σχετικά με τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά του εφοπλιστή Γιώργου Προκοπίου. Στόχος του είναι να μετατρέψει τη μονάδα σε κέντρο οικονομικής ανάπτυξης τόσο της ευρύτερης περιοχής όσο και της Ελλάδας γενικότερα. «Με κέρδισε η ιδέα όταν έμαθα για τον διαγωνισμό. Με “τσίγκλισε” το πώς θα ξαναζωντανέψω το ναυπηγείο και θα το φέρω στην αίγλη που ήταν. Νέα παιδιά να μπορέσουν να δείξουν τις δεξιότητές τους. Το όραμά μου είναι να είμαστε αυτάρκεις. Πρέπει επιτέλους η πρώτη ναυτική δύναμη στον κόσμο να έχει τα ηνία και στη ναυπηγική», δηλώνει χαρακτηριστικά ο Έλληνας πλοιοκτήτης, που διαχειρίζεται έναν στόλο από 120 πλοία. Όσον αφορά τα σχέδιά του για τα μεγαλύτερα ναυπηγεία της Ανατολικής Μεσογείου, σημειώνει: «Το όνειρό μου για τον Σκαραμαγκά είναι να δημιουργήσω δύο δραστηριότητες: Μία αμυντική καθετοποιημένη, ώστε η χώρα μας να μπορεί να κατασκευάζει όλα τα ηλεκτρονικά συστήματα που χρειάζονται τα πλοία μας και που τώρα σε δύσκολη στιγμή μας τα βγάζουν από την πρίζα με σκάφη νέας τεχνολογίας με composite materials τεχνολογίας stealth, unmanned, drones, κ.λπ. για το Π.Ν. και το Λιμενικό, καθώς και άλλη μία για συντήρηση, μετασκευή και κατασκευή yachts, mega yachts, που δείξαμε ότι μπορούμε να κατασκευάζουμε».

Πληροφορίες αναφέρουν επίσης ότι στους στόχους του κ. Προκοπίου είναι η ανάπτυξη ενός FSRU (πλωτή αποθήκευση και επανυγροποίηση αερίου) (Floating Storage & Regasification Units/FSRU) αλλά και logistic center. Την ίδια ώρα, σε πλήρη ανάπτυξη και άνοδο βρίσκεται και η ναυπηγική δραστηριότητα στο Πέραμα, όπου οι ναυπηγικές μονάδες διαθέτουν εμπειρία και τεχνογνωσία πλέον των είκοσι ετών, διασφαλίζοντας έτσι την παροχή υπηρεσιών υψηλής ποιότητας. Μόνο στον τομέα των δεξαμενών ναυπηγοεπισκευής του Οργανισμού Λιμένος Πειραιώς το 2021 εξυπηρετήθηκαν 141 πλοία έναντι 121 το 2020 (+16,5%). Επίσης, σημειώθηκε αύξηση στον αριθμό των πλοίων στη Ναυπηγοεπισκευαστική Ζώνη με 264 πλοία το 2021 έναντι 254 το προηγούμενο έτος (+4%). Τα μέτρα και οι συνέπειες της πανδημίας ενθάρρυναν την ανάληψη επισκευαστικών εργασιών ήδη από το 2020 και η ανοδική πορεία συνεχίστηκε και το 2021. Στον Οργανισμό Λιμένος Πειραιώς Α.Ε. λειτουργούν συνολικά 5 δεξαμενές, 3 πλωτές και 2 μόνιμες. Σημειώνεται, τέλος, ότι η ONEX, ιδιοκτήτρια του ναυπηγείου στο Νεώριο στη Σύρο, «τρέχει» το σχέδιο εξυγίανσης των Ναυπηγείων Ελευσίνας, ενώ το σχετικό σχέδιο νόμου θα κατατεθεί προς ψήφιση στη Βουλή. Τα πλοία στο Νεώριο κάνουν εργασίες συντήρησης, αναβάθμισης και μετασκευών, που σε μεγάλο βαθμό, ακολουθώντας το πλαίσιο του ΙΜΟ, περιβαλλοντικά εναρμονίζονται και γίνονται πιο πράσινα στη λειτουργία τους (π.χ. συστήματα ballast water treatment). Στα σχέδια της ελληνικής κυβέρνησης περιλαμβάνεται και η αναβίωση των Nαυπηγείων Ελευσίνας, με τον όμιλο ONEX να έχει τον πρώτο λόγο.

Οι επισκευές με αριθμούς

Σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής (ΕΛΣΤΑΤ), εκτός δεξαμενών πραγματοποιήθηκε η επισκευή του μεγαλύτερου αριθμού πλοίων κατά το 2021. Συγκεκριμένα, το 62,8% των επισκευασθέντων πλοίων (375 πλοία), ολικής χωρητικότητας 4.688.762 ΚΟΧ, επισκευάστηκαν εκτός δεξαμενών και το υπόλοιπο 37,2% (222 πλοία), ολικής χωρητικότητας 3.283.445 ΚΟΧ, εντός δεξαμενών. Ο αριθμός των πλοίων που επισκευάστηκαν εκτός δεξαμενών το έτος 2021 παρουσίασε αύξηση 8,4% και η ολική χωρητικότητά τους αύξηση 9,3% σε σχέση με τα αντίστοιχα στοιχεία του έτους 2020. Ο αριθμός των πλοίων που επισκευάστηκαν εντός δεξαμενής κατά το 2021 σημείωσε αύξηση 15,6% και η ολική χωρητικότητά τους αύξηση 80,1% σε σχέση με τα αντίστοιχα στοιχεία του έτους 2020.

Χρησιμοποιήστε τα πλήκτρα ← → για να πλοηγηθείτε