Γνώμη: Νέος μηχανισμός χρηματοδότησης

Παρασκευή, 07 Μαρτίου 2014 07:00
REUTERS/RALPH ORLOWSKI

Αναδημοσίευση από τη «Ναυτεμπορική»

Σύμφωνα με εκτιμήσεις για τις ανάγκες της ευρωπαϊκής αναπτυξιακής στρατηγικής, 1,5 έως 2 τρισ. ευρώ θα απαιτηθούν για τη χρηματοδότηση έργων υποδομής έως το 2020, ενώ το τραπεζικό σύστημα δεν μπορεί να ανταποκριθεί την περίοδο αυτή λόγω της προσπάθειας ανακεφαλαιοποίησης και σταθεροποίησής του.

Είναι ώρα, λοιπόν, να αναζητηθούν εναλλακτικές πηγές χρηματοδότησης της ευρωπαϊκής οικονομίας. Σήμερα, τα συνταξιοδοτικά ταμεία, οι ασφαλιστικές εταιρείες, τα αμοιβαία κεφάλαια και τα κρατικά επενδυτικά ταμεία διακατέχουν πάνω από 80 τρισεκατομμύρια δολάρια, σύμφωνα με στοιχεία του ΟΟΣΑ, ενώ πολλοί ιδιώτες και ιδρύματα αναζητούν ασφαλή απόδοση των οικονομιών τους.

Ο υπό διαμόρφωση Κανονισμός για τα «Ευρωπαϊκά Μακροπρόθεσμα Επενδυτικά Κεφάλαια» (ΕΜΕΚ), για τον οποίο είμαι εισηγήτρια στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, είναι ένα νέο τέτοιο εργαλείο. Εχει στόχο να αξιοποιήσει όλα τα «εν υπνώσει» και «εν αναμονή» κεφάλαια στο πλαίσιο των διασυνοριακών δραστηριοτήτων και της ενιαίας ευρωπαϊκής αγοράς.

Τα ΕΜΕΚ επικεντρώνονται σε έργα υποδομής σε τομείς όπως οι μεταφορές, η ενέργεια και η εκπαίδευση, σε μικρομεσαίες επιχειρήσεις οι οποίες πλήττονται ιδιαίτερα από την έλλειψη ρευστότητας, σε ακίνητη περιουσία. Θα έχουν τη δυνατότητα να εισέλθουν σε οργανωμένες αγορές, να δανείζονται, αλλά και να επενδύουν.

Θα λειτουργούν συμπληρωματικά με τα Ταμεία Επιχειρηματικών Κεφαλαίων (ΕΤΕΚ) και Κοινωνικής Επιχειρηματικότητας (ΕΤΚΕ), ενώ επιδιώκουμε τη σύνδεσή τους με τα ομόλογα έργων. Στόχος μας είναι η ελκυστικότητα των επενδυτών και παράλληλα η διαφάνεια και η σωστή πληροφόρησή τους, με ιδιαίτερη μέριμνα για τους μικροεπενδυτές.

Για τη χώρα μας η δημιουργία ενός τέτοιου μηχανισμού αποκτάει ιδιαίτερη σημασία, λόγω της προστιθέμενης αξίας που επιφέρει ο ευρωπαϊκός χαρακτήρας και η λειτουργία του σε επίπεδο εμπιστοσύνης, ρευστότητας και εξωστρέφειας.

Ωστόσο, για να επιτύχει ένα τέτοιο εργαλείο θα πρέπει αφενός να αντιμετωπιστούν ρυθμιστικά και διοικητικά εμπόδια σε εθνικό επίπεδο και αφετέρου να υπάρξει διασυνοριακός συντονισμός, να δοθούν φορολογικά κίνητρα, να ενθαρρυνθούν κοινωνικά και περιβαλλοντικά επωφελείς επενδύσεις, να αποτραπούν πρακτικές στρέβλωσης του ανταγωνισμού στην αγορά.

Ιδιαίτερα στη χώρα μας πρέπει να επανεξεταστούν νομοθετικά εμπόδια που σήμερα πρακτικά περιορίζουν τις δυνατότητες διάφορων θεσμικών επενδυτών, όπως είναι οι ασφαλιστικές επιχειρήσεις, τα συνταξιοδοτικά και τα ασφαλιστικά ταμεία, να επενδύσουν μέσω παρόμοιων σχημάτων.

Το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο προετοιμάζει την τελική του θέση επί της πρότασης της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Παράλληλα, η Ελλάδα οφείλει να προωθήσει το νέο αυτό μηχανισμό χρηματοδότησης της ευρωπαϊκής οικονομίας ως προεδρία του Συμβουλίου, αλλά και να προετοιμάσει το ευνοϊκό περιβάλλον στη χώρα μας.

ΡΟΔΗ ΚΡΑΤΣΑ - [email protected] - Ευρωβουλευτής, αντιπρόεδρος Ε.Κ. 2007-2012



Προτεινόμενα για εσάς





Σχολιασμένα