Ρευστότητα έως 3 δισ. ευρώ, μέσω συμφωνιών repos, θα αντλεί από φορείς της Γενικής Κυβέρνησης ο Οργανισμός Διαχείρισης Δημοσίου Χρέους (ΟΔΔΗΧ), με απόφαση του αναπληρωτή υπουργού Οικονομικών Χρήστου Σταϊκούρα.
Ειδικότερα, με απόφαση του κ. Σταϊκούρα «παρέχεται εξουσιοδότηση στον Οργανισμό Διαχείρισης Δημοσίου Χρέους (ΟΔΔΗΧ), ως εντολοδόχου του Ελληνικού Δημοσίου, για τη σύναψη πράξεων πώλησης τίτλων διαχείρισης του Ελληνικού Δημοσίου με συμφωνία επαναγοράς (repos) με φορείς της Γενικής Κυβέρνησης».
Στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων του, ο ΟΔΔΗΧ έχει διερευνήσει και προτίθεται να προβεί σε σύναψη πράξεων συμφωνιών repos με αντισυμβαλλόμενους φορείς της Γενικής Κυβέρνησης.
Όπως τονίζει το υπουργείο Οικονομικών, ύστερα από ενδελεχή έρευνα των ταμειακών διαθεσίμων φορέων της Γενικής Κυβέρνησης διαπιστώθηκε ότι ποσό πλέον των 3 δισ. ευρώ θα μπορούσε να αξιοποιηθεί άμεσα από το Ελληνικό Δημόσιο για διαχείριση ρευστότητας επ’ αμοιβαίο όφελος. Προς επίτευξη αυτού του στόχου εξετάστηκαν στο σύνολό τους διάφορες τεχνικές λύσεις από τις οποίες προσφορότερη θεωρείται η σύναψη συμφωνιών με τη μορφή repos με αντισυμβαλλόμενους αφενός τον ΟΔΔΗΧ και αφετέρου φορείς της Γενικής Κυβέρνησης.
Διευκρινίζεται πως με κάθε σύμβαση repos ο ΟΔΔΗΧ θα προβεί σε συμφωνία με τους φορείς της Γενικής Κυβέρνησης διά της οποίας οι τελευταίοι θα επενδύουν συγκεκριμένο ποσό για χρονική διάρκεια ολίγων ημερών, εβδομάδων, ή μηνών με ανάλογο επιτόκιο αγοράς. Συγκεκριμένα, θα συνάπτει συμφωνία πώλησης και επαναγοράς (sell - buy back) τίτλων, ίσης αξίας με το ύψος του ποσού που θα επενδυθεί. Οι δεδουλευμένοι τόκοι των τίτλων που θα χρησιμοποιούνται για τη συμφωνία repos θα εισπράττονται από τον αρχικό κάτοχο, ήτοι το Ελληνικό Δημόσιο.
Το ΥΠΟΙΚ επισημαίνει στην ανακοίνωσή του τα δημοσιονομικά και λοιπά πλεονεκτήματα, τα οποία έχουν οι περιγραφόμενες συμφωνίες repos, ως μέθοδος διαχείρισης ρευστότητας. Όπως σημειώνει, το κόστος για το Ελληνικό Δημόσιο είναι πολύ χαμηλό, ενώ δεν επιβαρύνονται ούτε το έλλειμμα ούτε το χρέος της Γενικής Κυβέρνησης, δεδομένου ότι τα αποτελέσματα των εν λόγω συμφωνιών εντάσσονται στο πλαίσιο του ενδοκυβερνητικού χρέους.
Ειδικότερα, οι τόκοι που προκύπτουν από τις εν λόγω συμφωνίες και θα καταβληθούν από το Ελληνικό Δημόσιο αποτελούν δαπάνη (έλλειμμα) της Γενικής Κυβέρνησης αλλά ταυτόχρονα αποτελούν και ισόποσο έσοδο (πλεόνασμα) των αντισυμβαλλομένων φορέων της Γενικής Κυβέρνησης.
Σε σχέση με εναλλακτικό δανεισμό μέσω έκδοσης επιπλέον ποσού Εντόκων Γραμματίων Ελληνικού Δημοσίου (ΕΓΕΔ) π.χ. 100 εκατ. ευρώ, τρίμηνης διάρκειας, με επιτόκιο 3,6%, ο οποίος δε θα εντασσόταν στο ενδοκυβερνητικό χρέος, από την σύναψη repos ίσης διάρκειας προκύπτει πραγματικό όφελος για το Ελληνικό Δημόσιο ύψους 900.000 ευρώ. Αντίστοιχα, για ποσό 3 δισ. ευρώ μέσω repos, το πραγματικό όφελος σε σχέση με τον προαναφερόμενο δανεισμό από την «αγορά» με ΕΓΕΔ θα ανέλθει σε περίπου 27 εκατ. ευρώ.
«Πρόκειται για μία κίνηση αξιοποίησης του συγκεκριμένου εργαλείου από την πλευρά του Ελληνικού Δημοσίου με στόχο, όταν κρίνεται απαραίτητο, να ενισχύεται η ρευστότητα του Ελληνικού Δημοσίου», καταλήγει η ανακοίνωση του υπουργείου.
Παράγοντες του ΥΠΟΙΚ διευκρινίζουν πως στο πλαίσιο της βραχυπρόθεσμης διαχείρισης ρευστότητας, τα αρμόδια όργανα του Ελληνικού Δημοσίου διερευνούν εδώ και καιρό και επεξεργάζονται το απαραίτητο θεσμικό πλαίσιο ώστε να αξιοποιούν όποτε κρίνεται αναγκαίο, και για πολύ μικρό διάστημα ολίγων ημερών, ταμειακά διαθέσιμα φορέων της γενικής κυβέρνησης που σε καμιά περίπτωση δεν είναι ασφαλιστικά ταμεία.
Όπως τονίζουν, οι συγκεκριμένες πράξεις είναι αμοιβαία επωφελείς αφού θα έχουν ως εγγύηση τίτλους ΕΔ και θα γίνονται με ανταγωνιστικά επιτόκια.
Σημειώνουν ακόμη πως τα διαθέσιμα αυτά κάπου πρέπει να τοποθετούνται για να μη λιμνάζουν και να έχουν αποδόσεις. Η ασφαλέστερη βραχυπρόθεσμη τοποθέτηση με δεδομένο το υπάρχον θεσμικό πλαίσιο ως έχει είναι αυτή με εγγύηση τίτλων του ΕΔ. Αν δεν τοποθετούνται κάπου, τότε πολύ απλά χάνουν χρήματα. Αν τοποθετούνται σε καταθετικούς λογαριασμούς τραπεζών δεν έχουν την εγγύηση των τίτλων του ΕΔ τιμολογημένων σε συνθήκες αγοράς έτσι όπως προσφέρεται στο συγκεκριμένο προιόν.
Επισημαίνουν επίσης ότι τα έντοκα γραμμάτια ΕΔ και οι συμβάσεις repo καλύπτουν δύο διαφορετικές ανάγκες. Πιο συγκεκριμένα, τα ΕΓΕΔ εκδίδονται επί τη βάσει του εγκεκριμένου δανειακού προγράμματος για την κάλυψη των χρηματοδοτικών αναγκών του ΕΔ -το οποίο δεν έχει άλλη πρόσβαση στις αγορές πλήν των ΕΓΕΔ- όπως αυτές προκύπτουν από την απρόσκοπτη εκτέλεση του προγράμματος, ενώ το νέο προϊόν εντάσσεται στη βραχυπρόθεσμη διαχείριση ρευστότητας.