Σε δύο δόσεις τα φορολογικά μέτρα για πρόσθετα έσοδα 3,6 δισ. στην 3ετία

Συμφωνία αξιολόγησης: Γιατί εφαρμόζονται φέτος οι αυξήσεις άμεσων φόρων και μετατίθενται για το 2018 οι αναπροσαρμογές έμμεσων
Σάββατο, 02 Απριλίου 2016 11:41
UPD:11:46
REUTERS/DADO RUVIC

Από την έντυπη έκδοση 

Του Γιώργου Παλαιτσάκη 
[email protected]

Φορολογικά μέτρα που εκτιμάται ότι θα αποδώσουν πρόσθετα έσοδα ύψους 3,6 δισ. ευρώ την τριετία 2016-2018 αναμένεται να περιληφθούν στην επικείμενη συμφωνία της κυβέρνησης με τους δανειστές.

Σύμφωνα με επίσημες δηλώσεις υψηλόβαθμου κυβερνητικού παράγοντα, τα φορολογικά μέτρα θα επιβληθούν σε δύο δόσεις: το 2016 και το 2017 θα εφαρμοστούν οι αλλαγές στην άμεση φορολογία και στη συνέχεια, από το 2018 και μετά, θα τεθούν σε εφαρμογή και οι αλλαγές στην έμμεση φορολογία. Η τακτική αυτή επιλέχθηκε προκειμένου να διασφαλιστεί σε μέγιστο βαθμό η είσπραξη των προσδοκώμενων εσόδων ύψους 3,6 δισ. ευρώ.

Συγκεκριμένα, όπως προκύπτει από τα όσα διευκρίνισε χθες ο υπουργός Οικονομίας Γ. Σταθάκης μιλώντας στον ΑΝΤ1, από τα δημοσιονομικά μέτρα συνολικού ύψους 5,4 δισ. ευρώ, τα οποία προβλέπονται για την τριετία 2016-2018, οι παρεμβάσεις στην άμεση φορολογία, δηλαδή οι αλλαγές στη φορολογία εισοδήματος και στη φορολογία ακινήτων, θα γίνουν άμεσα και θα αποφέρουν έσοδα 1,8 δισ. ευρώ τα έτη 2016 και 2017. Αμεσα θα εφαρμοστούν και οι αλλαγές στο ασφαλιστικό που εκτιμάται ότι θα αποφέρουν εξοικονομήσεις 1,8 δισ. ευρώ.

Οι παρεμβάσεις στην άμεση φορολογία θα γίνουν άμεσα και θα αποφέρουν έσοδα 1,8 δισ. ευρώ για τα έτη 2016 και 2017, δήλωσε ο υπουργός Οικονομίας Γιώργος Σταθάκης (φωτ. αρχείου). 

Ωστόσο, οι αυξήσεις στους έμμεσους φόρους είπε πως θα επιβληθούν από το 2018 και θα εξασφαλίσουν άλλο 1,8 δισ. ευρώ επιπλέον έσοδα στον προϋπολογισμό του έτους αυτού. Σύμφωνα με πληροφορίες, η απόφαση να «σπάσουν» σε δύο δόσεις οι παρεμβάσεις στο φορολογικό στηρίχθηκε στη διαπίστωση ότι τυχόν απόπειρα επιβολής όλων των μέτρων ταυτόχρονα, από το 2016, θα προκαλούσε τόσο μεγάλες και απότομες αυξήσεις φορολογικών επιβαρύνσεων και τόσο μεγάλες εισοδηματικές απώλειες ώστε οι φορολογούμενοι δεν θα κατάφερναν να ανταποκριθούν, οπότε τα προσδοκώμενα έσοδα δεν θα ήταν δυνατό να εισπραχθούν στο σύνολό τους.

Οπως ήδη έχει αποκαλύψει η «Ν», οι παρεμβάσεις στην άμεση φορολογία προβλέπουν:

1 Αυξήσεις φόρων εισοδήματος για μισθωτούς-συνταξιούχους με ετήσια εισοδήματα άνω των 9.090 ευρώ: Περίπου 2,7 εκατομμύρια φορολογούμενοι που δηλώνουν ετήσια εισοδήματα από μισθούς ή συντάξεις μεγαλύτερα από 9.090 ευρώ τον χρόνο θα υποστούν πρόσθετα φορολογικά βάρη. Η κλίμακα υπολογισμού του φόρου εισοδήματος για τους μισθούς και τις συντάξεις θα τροποποιηθεί επί το δυσμενέστερο για όλους αυτούς τους φορολογούμενους.

Συγκεκριμένα:

α) Η ετήσια έκπτωση φόρου θα μειωθεί από τα 2.100 στα 2.000 ευρώ και θα αποκλιμακώνεται (κατά 100 ευρώ για κάθε 1.000 ευρώ επιπλέον εισοδήματος) πάνω από το επίπεδο ετήσιου εισοδήματος των 20.000 ευρώ και μέχρι το επίπεδο ετήσιου εισοδήματος των 40.000 ευρώ. Σήμερα η αποκλιμάκωση της έκπτωσης των 2.100 ευρώ γίνεται από τα 21.000 έως τα 42.000 ευρώ.

β) Ο κατώτατος συντελεστής φόρου εισοδήματος θα παραμείνει στο 22%, αλλά θα επιβάλλεται πλέον σε εισοδήματα μέχρι 20.000 ευρώ, αντί 25.000 ευρώ που προβλέπει η ισχύουσα σήμερα κλίμακα.

γ) Θα καθιερωθούν συντελεστές φόρου 29% για το τμήμα ετήσιου εισοδήματος από 20.001 έως 30.000 ευρώ, 37% για το τμήμα ετήσιου εισοδήματος από 30.001 έως 40.000 ευρώ και 45% για το τμήμα του ετήσιου εισοδήματος πάνω από τα 40.000 ευρώ.

Αυξήσεις φόρων στα εισοδήματα από ακίνητα: Στην κλίμακα υπολογισμού του φόρου για τα εισοδήματα από ακίνητα θα επέλθουν οι ακόλουθες αλλαγές:

α) Αύξηση από το 11% στο 15% του συντελεστή φορολόγησης που επιβάλλεται στο ετήσιο εισόδημα μέχρι το επίπεδο των 12.000 ευρώ.

β) Αύξηση από το 33% στο 35% του συντελεστή φορολόγησης που επιβαρύνει το κλιμάκιο ετήσιου εισοδήματος από τα 12.001 έως τα 35.000 ευρώ.

γ) Αύξηση από το 33% στο 45% του συντελεστή φορολόγησης για το τμήμα ετήσιου εισοδήματος πάνω από τα 35.000 ευρώ.

3 Αλλαγές στην κλίμακα υπολογισμού της ειδικής εισφοράς αλληλεγγύης για όσους φορολογούμενους δηλώνουν πάνω από 18.000 ευρώ τον χρόνο. Με την ισχύουσα κλίμακα, η ειδική εισφορά αλληλεγγύης επιβάλλεται σε όλο το ετήσιο εισόδημα με έναν συντελεστή που διαμορφώνεται ως εξής:

-0,7% για ετήσια εισοδήματα από 12.001 έως 20.000 ευρώ

-1,4% για ετήσια εισοδήματα από 20.001 έως 30.000 ευρώ

-2% για ετήσια εισοδήματα από 30.001 έως 50.000 ευρώ

-4% για ετήσια εισοδήματα από 50.001 έως 100.000 ευρώ

-6% για ετήσια εισοδήματα από 100.001 έως 500.000 ευρώ

-8% για ετήσια εισοδήματα από 500.001 ευρώ και άνω.

Με τη νέα κλίμακα ειδικής εισφοράς αλληλεγγύης, που προωθεί η κυβέρνηση, θα ισχύουν συντελεστές φόρου που θα επιβάλλονται κλιμακωτά ως εξής:

-2,2% στο τμήμα ετήσιου εισοδήματος από τα 12.001 έως τα 20.000 ευρώ,

-5% στο τμήμα ετήσιου εισοδήματος από 20.001 ως 30.000 ευρώ,

-6,5% στο τμήμα ετήσιου εισοδήματος από 30.001 ως 40.000 ευρώ,

-7,5% στο τμήμα ετήσιου εισοδήματος από 40.001 ως και 65.000 ευρώ,

-9% στο τμήμα ετήσιου εισοδήματος από 65.001 ως και 220.000 ευρώ και

-10% στο τμήμα ετήσιου εισοδήματος από 220.001 ευρώ και πάνω.

Από την αναμόρφωση αυτή αναμένεται να προκύψουν πρόσθετες επιβαρύνσεις για όσους φορολογούμενους έχουν ετήσιο εισόδημα άνω των 18.000 ευρώ.

Νέες τροποποιήσεις στη δομή του Ενιαίου Φόρου Ιδιοκτησίας Ακινήτων (ΕΝΦΙΑ): Προωθούνται αλλαγές στα κλιμάκια και αυξήσεις συντελεστών στην κλίμακα υπολογισμού του κύριου ΕΝΦΙΑ, μείωση του αφορολόγητου ορίου που ισχύει στην κλίμακα υπολογισμού του συμπληρωματικού ΕΝΦΙΑ από τις 300.000 στις 150.000-200.000 ευρώ, καθώς επίσης και αυξήσεις στους συντελεστές υπολογισμού του συμπληρωματικού ΕΝΦΙΑ.

Αύξηση του συντελεστή φορολόγησης των μερισμάτων από το 10% στο 15%. Τα διανεμόμενα κέρδη των ανωνύμων εταιρειών θα φορολογούνται πλέον με συντελεστή 15% αντί 10% που προβλέπεται σήμερα. Συνυπολογιζόμενης και της ήδη επιβληθείσας αύξησης του συντελεστή φορολόγησης των αδιανέμητων κερδών από το 26% στο 29%, η συνολική φορολογική επιβάρυνση επί των κερδών για κάθε εταιρεία η οποία θα διανέμει το σύνολο των κερδών μιας χρήσης, θα αυξηθεί στο 39,7% από 33,4% σήμερα.

Ενοίκια από ακίνητα

Για τους φορολογούμενους που αποκτούν εισοδήματα από ακίνητα (ενοίκια κ.λπ.) μέχρι 12.000 ευρώ τον χρόνο, η νέα αυτή κλίμακα θα προκαλέσει αύξηση του φορολογικού βάρους κατά 36,36%. Οσοι φορολογούμενοι αποκτούν εισοδήματα από ακίνητη περιουσία πάνω από 12.000 ευρώ και μέχρι 35.000 ευρώ τον χρόνο θα πληρώσουν επιπλέον φόρο από 480 έως και 940 ευρώ τον χρόνο. Τέλος, οι φορολογούμενοι με ετήσια εισοδήματα άνω των 35.000 ευρώ από ενοίκια θα πληρώνουν φόρους αυξημένους κατά ποσά άνω των 1.000 ευρώ τον χρόνο.

Καύσιμα, τέλη Ι.Χ. και ίντερνετ

Οσον αφορά τις παρεμβάσεις στην έμμεση φορολογία, αυτές θα συνίστανται στα ακόλουθα μέτρα:

  • Αυξήσεις στους ειδικούς φόρους κατανάλωσης των καυσίμων. Εξετάζεται η αύξηση του ΕΦΚ της αμόλυβδης βενζίνης κατά 0,10 ευρώ ή 10 λεπτά του ευρώ ανά λίτρο, ώστε να φθάσει στο 0,77 ευρώ ανά λίτρο, από 0,67 ευρώ σήμερα. Η αύξηση αυτή θα πυροδοτήσει ανατιμήσεις άνω του 0,12 ευρώ στις λιανικές τιμές πώλησης του καυσίμου, οι οποίες αναμένεται να εκτιναχθούν πάνω από το 1,40 ευρώ το λίτρο. Επίσης εξετάζεται η αύξηση του ΕΦΚ του πετρελαίου θέρμανσης κατά 10 λεπτά το λίτρο, ώστε να φθάσει στο ίδιο επίπεδο με τον ΕΦΚ του πετρελαίου κίνησης.
  • Αλλαγές στον τρόπο υπολογισμού των τελών ταξινόμησης και των τελών κυκλοφορίας των αυτοκινήτων. Τα τέλη ταξινόμησης θα υπολογίζονται με βάση τις τιμές λιανικής πώλησης των καινούργιων αυτοκινήτων και θα μειώνονται με συντελεστές παλαιότητας για τα μεταχειρισμένα. Τα τέλη κυκλοφορίας θα χωριστούν σε «πάγια» και «αναλογικά». Τα «πάγια» θα είναι συγκεκριμένα ποσά τελών μειωμένα σε σύγκριση με τα ισχύοντα σήμερα, ενώ τα «αναλογικά» θα έχουν τη μορφή πρόσθετων φορολογικών επιβαρύνσεων στη βενζίνη, στο πετρέλαιο κίνησης και το υγραέριο.
  • Αυξήσεις στα φορολογικά τέλη που επιβάλλονται στη χρήση κινητών τηλεφώνων και επιβολή τελών στη συνδρομητική τηλεόραση και στις συνδέσεις internet. Τα φορολογικά τέλη που επιβαρύνουν τους λογαριασμούς κινητής τηλεφωνίας, τα οποία κυμαίνονται σήμερα από 12% έως 20% ανάλογα με το ποσό κάθε λογαριασμού θα αυξηθούν κατά 10%-25% και θα κυμαίνονται πλέον από 15% έως 25%.

Το αποτέλεσμα θα είναι να αυξηθούν οι συνολικές επιβαρύνσεις όλων των χρηστών κινητής τηλεφωνίας. Οι επιβαρύνσεις θα γίνουν αισθητές στους λογαριασμούς τηλεπικοινωνιακών τελών των επόμενων μηνών. Πρόσθετες επιβαρύνσεις θα προκύψουν εξάλλου στους λογαριασμούς τηλεπικοινωνιακών τελών και από την επιβολή τέλους στις συνδέσεις internet, ενώ επιπλέον φόρους θα πληρώνουν πλέον και όσοι έχουν συνδρομητική τηλεόραση.



Σχολιάστε το άρθρο

Απομένουν 3000 χαρακτήρες αποστολή
Τα πιο πρόσφατα σχόλια
doonies[94.71.1xx.xxx]
05/04/2016 16:17

@NAK
ενα αρθρο μεστο απο βλακειες
που απευθυνεται σε οικονομολιγικα αγραμματους.
και αυτο γιατι η βαση
πανω στην οποια εδραζεται το αρθρο ειναι για τα πανηγυρια.
συγκεκριμενα γραφει ο σοφος νομικος
(οικονομολογος δεν ειναι.
αντε μεχρι λιγο μαρκετινγκ και λογιστικη).
................................. Η επόμενη κυβέρνηση θα πρέπει να ξεκινήσει από τα βασικά: να κάνει τα σωστά πράγματα με τον σωστό τρόπο, έχοντας κατά νου ότι πίσω από τα περισσότερα προβλήματα των τελευταίων δεκαετιών βρίσκεται η υπερβολική διόγκωση του κράτους και ο αντίστοιχος περιορισμός της ιδιωτικής πρωτοβουλίας....................
βλακειες.
το σωστο.
πισω απο ολα τα προβληματα κρυβεται
η υπερβολικη διογκωση του (δημοσιου και ιδιωτικου) χρεους και ο αντιστοιχος περιορισμος του δημοσιου να μπορει να παρεμβει υποβοηθητικα του ιδιωτικου τομεα
οπου υπαρχει συγκριτικο πλεονεκτημα.
με απλα λογια για τους οικονομολογικα αναλφαβητους η απεμποληση νομισματικης και δημοσιονομικης πολιτικης,η παραχωρηση του ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΑ ΚΡΑΤΙΚΟΥ εκδοτικου προνομιου,η ανοχη στην δημιουργια φορολογικων παραδεισων,τα quantitatine easing και παει λεγοντας.

περισσότερα
NAK[94.64.5xx.xxx]
05/04/2016 09:33

Ένα πολύ μεστό άρθρο που με βρίσκει πλήρως σύμφωνο, δείτε το:

Γάτες που γαβγίζουν!

Διαφόρων ειδών γάτες απασχολούν κατά καιρούς την πολιτική επικαιρότητα, ελληνική και ξένη

του Κώστα Χριστίδη (Νομικός – Οικονομολόγος)

Οι γάτες, πάντως, του τίτλου του άρθρου δεν είναι Ιμαλαΐων, ούτε διακρίνονται από το άσπρο ή μαύρο χρώμα τους (αδιάφορο, κατά τον Κινέζο ηγέτη Deng Xsiao Ping, αρκεί να "πιάνουν ποντίκια’’, να είναι δηλ. αποτελεσματικές). Είναι αυτές που προσφυώς ανέφερε ο Milton Friedman, υποστηρίζοντας ότι "το να αποδέχεται κανείς την ύπαρξη μίας κρατικής υπηρεσίας, εφ’ όσον όμως λειτουργεί με τον επιθυμητό τρόπο, είναι εξ ίσου ουτοπικό με το να ζητά γάτες που γαβγίζουν’’!

Ο τρόπος που λειτουργεί μία κρατική υπηρεσία δεν είναι σύμπτωση, ούτε αποτέλεσμα ενός λάθους που μπορεί να διορθωθεί εύκολα, αλλά είναι συνέπεια της φύσης της κρατικής υπηρεσίας και της επίδρασης πιέσεων οικονομικών, κοινωνικών και πολιτικών που έχουν ισχύ σχεδόν όση και οι φυσικοί νόμοι. Η παράβλεψη του γεγονότος αυτού είναι ακριβώς το λάθος που κάνουν οι κρατιστές όλων των κομμάτων αλλά και μεγάλο μέρος της κοινής γνώμης, που πιστεύουν ότι είναι αρκετό να εκδιωχθούν οι "αντιδραστικοί’’ ή οι "διαπλεκόμενοι’’ και να αντικατασταθούν με ηθικούς, αδιάφθορους ανθρώπους για να λειτουργήσει το σύστημα.

Οι λόγοι για τους οποίους έτσι έχουν τα πράγματα είναι μόνιμοι και παγκόσμιας εφαρμογής και επιβεβαιώνονται πλήρως από την ιστορική παρατήρηση. Πρόσθετη απόδειξη παρέχει η ελληνική περίπτωση του Σύριζα. Προεκλογικά υποσχέθηκε τα πάντα: μειώσεις φόρων, κατάργηση του ΕΝΦΙΑ, παροχή 13ης σύνταξης, αύξηση του κατώτατου μισθού σε 751 ευρώ, ακύρωση μνημονίων, διαγραφή του μεγαλύτερου μέρους του χρέους, μέχρι και αλλαγή της ("νεοφιλελεύθερης’’) Ευρώπης!

Κυριολεκτικά, γάτες που γαβγίζουν! Μετά από δεκαπέντε μήνες αριστερής διακυβέρνησης, τα αποτελέσματα είναι τραγικά σε όλους τους τομείς, στην οικονομία, την παιδεία, την κοινωνική πρόνοια, παντού. Καμία επιτυχία ή βελτίωση στον ορίζοντα. Ήλθε και η επιδείνωση στο μεταναστευτικό (εν πολλοίς με ευθύνη της ίδιας της κυβέρνησης) και η Ελλάδα αποκτά ταχύτατα την εικόνα τριτοκοσμικής χώρας.

Τα προβλήματα θα εντείνονται όσο θα συνεχίζεται η φορολογική απομύζηση των πολιτών και η μετατόπιση πόρων στον κρατικό πίθο των Δαναΐδων. Η επόμενη κυβέρνηση θα πρέπει να ξεκινήσει από τα βασικά: να κάνει τα σωστά πράγματα με τον σωστό τρόπο, έχοντας κατά νου ότι πίσω από τα περισσότερα προβλήματα των τελευταίων δεκαετιών βρίσκεται η υπερβολική διόγκωση του κράτους και ο αντίστοιχος περιορισμός της ιδιωτικής πρωτοβουλίας.

περισσότερα
DKK[2.85.2xx.xxx]
03/04/2016 21:32

Σημερα ξεκινησε και η πορεια απ την Πατρα των κοινωνικων εταιρων για το δικαιωμα στην εργασια.Αναμεσα τους και καποιοι μπροσταρηδες(γκεσεμια στην ορολογια των αιπολων) του ΚΚΕ το κομμα του λαου.
Και απορησα ως προς:
—το προς
ποιον και που απευθυνεται η εκδηλωση
—το πως αισθανονται οι προκαταχοι τους που ευθυνονται με τα εργα τους για την εκρηξη της ανεργιας,
—το αν διδαχτηκαν κατι απο την ακραια αριστερη εργατοπατερικη αντιεργατικη και αμετροεπη σταση της δεκαετιας του 80,που ειχε σαν αμεση και μονιμη συνεπεια την ανεργια στη Πατρα.
Η αποστροφη,ενος εκ των συμμετεχοντων απαντησε μερικως τις αποριες μου,χωρις εκπληξεις,αφου ως γνησιος και αμετανοητος διαδοχος των υπευθυνων για την ανεργια διετυπωσε με στομφο πως η πορεια εχει στοχο
την ΕΡΓΑΣΙΑ αλλα με ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ.
Εγω γνωριζω πως εχει καθιερωθει το ΔΙΚΑΙΩΜΑ στην εργασια και αρα η προσβαση σαυτην συνιστα απο μονη της ΠΡΟΝΟΜΙΟ
Αρα τι εννοει ο αριστερουλης ποιητης για δικαιωματα;;;;;;;;;; μηπως τα αυτονοητα;;;;;;;; (αμοιβες,ωραρια,αργιες,αδειες,κλπ,κλπ,κλπ)δε νομιζω.
Στο μυαλο του ειχε τα γνωστα αριστερα στερεοτυπα που αποβαινουν σε βαρος των δικαιωματων του εργοδοτη,σχεση που αποδεχεται μονον το εικονικο ελληνικο μοντελλο αριστερου κρατους , μοντελλο που διωχνει επενδυσεις (και αρα την εργασια) και φερνει ρυθμισεις ΦΟΡΟΚΑΤΑΙΓΙΔΑΣ.
ΥΓΣαυτη τη περιπτωση το παρδαλο κατσικι ΚΛΑΙΕΙ,γιατι καταλαβαινει καλλιτερα.

περισσότερα
διαβάστε όλα τα σχόλια (10)

Προτεινόμενα για εσάς





Σχολιασμένα