Για τις μεγάλες προκλήσεις που αντιμετωπίζει σήμερα η ναυτιλία, αλλά και τις ευκαιρίες που ανοίγονται μίλησε ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Γιάννης Πλακιωτάκης, στο 6ο Ναυτιλιακό Συνέδριο της «Ναυτεμπορικής». Έδωσε ιδιαίτερη έμφαση στην ποιότητα της ελληνικής σημαίας και τον στόχο για αύξηση της συμμετοχής στο ελληνικό νηολόγιο, καθώς και στην ανάγκη για αναβάθμιση της ναυτικής εκπαίδευσης στη χώρα μας.
Ο υπουργός, που ήρθε στο συνέδριο απευθείας από το Νταβός, σε συζήτηση που είχε με τον Κωστή Φραγκούλη, πρόεδρο του Propeller Club Πειραιά, ιδρυτή και διευθύνοντα σύμβουλο της Franmna, τόνισε: «Η ελληνική ναυτιλία είναι ο σημαντικότερος κλάδος της οικονομίας και μας κάνει υπερήφανους σε όλο τον κόσμο. Πρέπει να είναι παρούσα σε όλα τα διεθνή φόρα, καθώς έχει πολύ σημαντικό ρόλο στο παγκόσμιο εμπόριο. Πρέπει να καταθέτει απόψεις και προβληματισμούς».
Η ναυτιλία, ως παγκόσμια δραστηριότητα, δεν θα μπορούσε να μείνει ανεπηρέαστη από lockdowns, υγειονομικά πρωτόκολλα, προβλήματα στην εφοδιαστική αλυσίδα που προέκυψαν, απόμόνωση, ανέφερε ο υπουργός. Καταφέραμε όμως με τους διεθνείς εταίρους μας, τόσο στον ΙΜΟ, όσο και στην Ευρωπαϊκή Ένωση, να κρατήσουμε τις παγκόσμιες εφοδιαστικές αλυσίδες ανοιχτές. Καταφέραμε και επιλύσαμε ζητήματα που έχουν να κάνουν με την κινητικότητα, αλλά και τον επαναπατρισμό και τον απεγκλωβισμό των ναυτικών με ασφάλεια, σε συνεργασία με το υπουργείο Εξωτερικών. Ζητήματα που είναι επίκαιρα μετά και την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία. Κι όλα αυτά τα κάναμε μέσα από έναν διεθνή διάλογο, διεθνή συνεργασία και με άμεσες πρωτοβουλίες που πήραμε τόσο σε εθνικό, όσο και σε διεθνές επίπεδο» σημείωσε.
PATERAKIS PHOTO/PATERAKI NIKI
Ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Γιάννης Πλακιωτάκης στο 6ο Ναυτιλιακό Συνέδριο Ναυτεμπορικής.
Όσον αφορά στη μεγαλύτερη πρόκληση που αντιμετωπίζει σήμερα η ελληνική και παγκόσμια ναυτιλία, δεν είναι άλλη από τον πόλεμο στην Ουκρανία, τις επιπτώσεις του στην εφοδιαστική αλυσίδα και στην οικονομία: οι πολύ μεγάλες αυξήσεις στις τιμές των καυσίμων και κατά συνέπεια στο λειτουργικό κόστος των πλοίων και τον πληθωρισμό. «Πρέπει να αντιμετωπίσουμε τις προκλήσεις αυτές με έναν πολύ ρεαλιστικό τρόπο» είπε ο κ. Πλακιωτάκης.
Η ελληνική σημαία είναι ποιοτική και ανταγωνιστική
Κρίσιμο είναι και το ζήτημα της ελληνικής σημαίας. Το 2021, για πρώτη φορά, είχαμε 61% περισσότερες εγγραφές στο ελληνικό νηολόγιο, σε σχέση με το 2020. «Αυτό ήταν ένα πρώτο θετικό βήμα, αλλά δεν λύσαμε το πρόβλημα, διότι για τους Έλληνες πλοιοκτήτες ένα από τα μεγαλύτερα προβλήματά τους είναι η εξεύρεση του απαραίτητου ανθρωπίνου δυναμικού.
Σταματήσαμε, όμως, τη φυγή και αυτό είναι πάρα πολύ σημαντικό, διότι τα τελευταία 10-20 χρόνια είχαμε συνεχή φυγή από το ελληνικό νηολόγιο, αυτό είναι μία πραγματικότητα. Άρα σταματήσαμε αυτή την τάση» ανέφερε ο ΥΝΑΝΠ. «Περιμένω ακόμη μεγαλύτερη συμμετοχή της ελληνικής πλοιοκτησίας στο ελληνικό νηολόγιο, διότι η ελληνική σημαία αναμφισβήτητα είναι και
ποιοτική και διεθνώς ανταγωνιστική. Εμείς, όμως, θέλουμε, να την κάνουμε ακόμα μεγαλύτερη» υπογράμμισε και εξήγησε πως ένα θέμα που συνδέεται άμεσα με την ενίσχυση της ελληνικής σημασίας είναι η αναμόρφωση της ναυτικής εκπαίδευσης. «Το μεγάλο στοίχημα για τα επόμενα χρόνια θα είναι η ενίσχυση της δημόσιας ναυτικής εκπαίδευσης» επισήμανε ο υπουργός.
Στόχος η αναβάθμιση της δημόσιας ναυτικής εκπαίδευσης
Ακόμη μία πρόκληση, όπως τόνισε ο κ. Πλακιωτάκης, είναι η εύρεση ανθρώπινου δυναμικού. Το μεγάλο, παγκοσμίως, πρόβλημα είναι το έλλειμμα σε ποιοτικούς αξιωματικούς. Έχει υπολογιστεί, μάλιστα, από το Διεθνές Ναυτικό Επιμελητήριο ότι έως το 2026 αυτό θα φτάσει τους 90.000, υπογράμμισε.
Σύμφωνα με τον κ. Πλακιωτάκη, για να αντιμετωπιστεί αυτό το πρόβλημα, χρειάζονται θεσμικά μέτρα, ψηφιοποίηση της ναυτιλιακής διοίκησης και εκσυγχρονισμός της δημόσιας ναυτικής εκπαίδευσης με παράλληλο άνοιγμα της ιδιωτικής ναυτικής εκπαίδευσης, «ό,τι κάνουν δηλαδή όλα τα σύγχρονα ναυτιλιακά κράτη».
«Εμείς θέλουμε να προσελκύσουμε τον νέο στην ελληνική ναυτιλία. Η ναυτιλία για έναν νέο άνθρωπο προσφέρει ωκεανό από ευκαιρίες. Είναι μια πολύ καλά αμειβόμενη εργασία και προσφέρει σημαντική κοινωνική καταξίωση, όμως πρέπει να πείσουμε
τον νέο να έρθει στη θάλασσα. Οι συνθήκες στα πλοία έχουν αλλάξει. Οι Έλληνες πλοιοκτήτες διαθέτουν από τους πιο ποιοτικούς στόλους στον κόσμο. Έχουν καταφέρει παρόλη τη δυσκολία να διαφοροποιούν το μείγμα του στόλου τους και αυτό είναι στα συν της ελληνικής πλοιοκτησίας» είπε ο Γιάννης Πλακιωτάκης. «Αυτό το πολύ βασικό ζήτημα δεν μπορεί να το λύσει μόνο του το
υπουργείο. Σε συνεργασία πάντα με τους θεσμικούς φορείς της ελληνικής ναυτιλίας, είμαι βέβαιος μπορούμε να λύσουμε και αυτό το ζήτημα» συμπλήρωσε.
Ψηφιακό νηολόγιο πολύ σύντομα
Ο κ. Πλακιωτάκης αναφέρθηκε και στο μνημόνιο συνεργασίας 43 δράσεων για τη συλλογική ψηφιοποίηση της ελληνικής ναυτιλιακής διοίκησης, που υπέγραψε τον περασμένο Οκτώβριο από κοινού με τον Κυριάκο Πιερρακάκη, και περιλαμβάνει το ολοκληρωμένο πληροφοριακό σύστημα για τη ναυτιλία, όπου θα ψηφιοποιηθούν και τα πλοία και οι εταιρείες. Δηλαδή, εξήγησε, διαδραστικά οι εταιρείες από τα γραφεία τους θα μπορούν να λαμβάνουν όλα τα απαραίτητα έγγραφα, διαδραστικά θα μπορούν να επικοινωνήσουν και με τα μητρώα και με το νηολόγιο.
Αντίστοιχα, το ίδιο έργο θα υλοποιηθεί και στην Επιθεώρηση Πλοίων και στα μητρώα των ναυτικών, ενώ πολύ σημαντικές είναι, είπε, οι ψηφιακές πρωτοβουλίες και στις δημόσιες Ακαδημίες Εμπορικού Ναυτικού και στις πέντε Σχολές Επιμόρφωσης.
«Άρα, είμαστε σε διαδικασία ψηφιοποίησης. Έχουμε διασφαλίσει χρηματοδότηση από το Ταμείο Ανάκαμψης για την
ψηφιοποίηση των αρχείων, των νηολογίων, των εταιρειών, δεκάδες φάκελοι, δεκάδων ετών. Άρα, θα μπορούμε να μιλάμε σε πολύ σύντομο διάστημα από σήμερα για ένα ψηφιακό νηολόγιο, κι αυτό θα είναι μια σημαντική κατάκτηση για την ελληνική ναυτιλία» τόνισε.
Δήλωσε, πάντως, πως δεν είναι ικανοποιημένος από το επίπεδο των Ακαδημιών, καθώς «η πρώτη ναυτιλία του κόσμου θα πρέπει να έχει την καλύτερη ναυτική εκπαίδευση στον κόσμο. Αυτός θα πρέπει να είναι ο στόχος. Αν θα πρέπει να μιλάμε για μία ναυτιλία και για μία εκπαίδευση των επόμενων δεκαετιών, θα πρέπει να αναμορφώσουμε ριζικά το δημόσιο σύστημά μας» είπε.
Η ενεργειακή μετάβαση
Ερωτηθείς σχετικά με την ενεργειακή μετάβαση τόσο στην ποντοπόρο ναυτιλία, όσο και στην ακτοπλοΐα, ο κ. Πλακιωτάκης υπογράμμισε πως «έχουμε υποχρέωση για τις επόμενες γενιές να παραδώσουμε ένα καλύτερο και ένα βιώσιμο μέλλον».
Όμως, συνέχισε, για να επιτευχθεί αυτός ο στόχος, πρέπει το σύνολο των φορέων που δραστηριοποιούνται στην αλυσίδα της ναυτιλιακής δραστηριότητας να συνεργαστούν, «να ενώσουμε δυνάμεις, κι αναφέρομαι και στους πλοιοκτήτες, αλλά και στους
εμπορικούς διαχειριστές των πλοίων. Και στους κατασκευαστές μηχανών και στα ναυπηγεία. Και στα διυλιστήρια. Είναι στόχος όλων των Θεσμικών φορέων που δραστηριοποιούνται γύρω από τον χώρο της ναυτιλίας» ανέφερε.
Όχι τυχαίες οι 700 προσεγγίσεις κρουαζιερόπλοιων
Σχετική με την κρουαζιέρα, ο ΥΝΑΝΠ επισήμανε πως φέτος σε ελληνικά λιμάνια αναμένονται 700 προσεγγίσεις κρουαζιερόπλοιων, εκ των οποίων 570 θα είναι home porting. «Καταλαβαίνουμε πόσο σημαντικά θα τονώσουν τις τοπικές οικονομίες και σε επίπεδο απασχόλησης, αλλά και σε επίπεδο οικονομικής δραστηριότητας. Δεν φτάσαμε τυχαία σε αυτό το σημείο. Διότι και καθ’ όλη τη διάρκεια της πανδημίας διαχειριστήκαμε με πολύ μεγάλη συνέπεια κι αποτελεσματικότητα τη σχέση μας με τους μεγάλους εκπροσώπους των εταιρειών κρουαζιέρας. Συνεχίζουμε με την ίδια ωριμότητα, με συγκεκριμένο σχεδιασμό, πάντοτε συνεργαζόμενοι με τους θεσμικούς εκπροσώπους της αγοράς να ενισχύουμε και τον συγκεκριμένο κλάδο» σημείωσε.
«Προβλήματα βιωσιμότητας» η Ακτοπλοΐα
Σε ό,τι αφορά στην ακτοπλοΐα, ο Γιάννης Πλακιωτάκης έκανε λόγο για «εθνικό κεφάλαιο» για την πατρίδα μας. Διότι, όπως είπε, διασφαλίζει την επικοινωνία μεταξύ της ηπειρωτικής και της νησιωτικής χώρας, συμβάλει αποφασιστικά και στην ανάπτυξη του τουρισμού, αλλά και στην παραμονή των νησιωτών στον τόπο τους, άρα επιτελεί εθνικό έργο.
Ωστόσο, παρατήρησε, τα τελευταία τρία χρόνια, και λόγω της πανδημίας, και λόγω της πολύ μεγάλης ανατίμησης στις τιμές των καυσίμων, «αντιμετωπίζει πλέον προβλήματα βιωσιμότητας. Εμείς στηρίξαμε καθ' όλη τη διάρκεια της πανδημίας και τις ακτοπλοϊκές εταιρίες, και τους ναυτικούς μας» είπε και συμπλήρωσε: «Εμείς προτρέπουμε τις ακτοπλοϊκές εταιρίες, στο μέτρο του εφικτού και του δυνατού, να μπορέσουν να απορροφήσουν το μεγαλύτερο δυνατό κομμάτι από το αυξημένο κόστος λειτουργίας, ώστε να μην επιβαρυνθούν οι πολίτες. Όμως αυτό είναι μια πολύ δύσκολη εξίσωση. Βέβαια, φέτος το καλοκαίρι, πρώτα ο Θεός, πιστεύω ότι και η ακτοπλοϊκή αγορά θα έχει μια σημαντική άνοδο. Ήδη, σύμφωνα με τα στοιχεία που έχουμε για την περίοδο του Πάσχα, προσεγγίσαμε περίπου το 82% σε σχέση με το 2019. Άρα είμαστε σε ένα καλό σημείο. Όμως, δυστυχώς τα προβλήματα παραμένουν, όσο διαρκούν και οι πολεμικές επιχειρήσεις στην Ουκρανία» είπε ο κ. Πλακωτάκης.