Αναδημοσίευση από τη «Ναυτεμπορική»
Μπορεί τα συνολικά στοιχεία για το πρώτο εξάμηνο του τρέχοντος έτους να δείχνουν ότι οι πειρατικές επιθέσεις έχουν μειωθεί, ωστόσο και οι πειρατές δεν μένουν άπραγοι, αναζητώντας νέους στόχους και εφαρμόζοντας νέες τακτικές στις επιθέσεις τους.
Ετσι στη Νοτιοανατολική Αφρική φαίνεται να έχουν βάλει στο στόχαστρό τους μικρού μεγέθους δεξαμενόπλοια, σύμφωνα με τα στοιχεία που συγκέντρωσε το Κέντρο Αναφοράς Πειρατείας του Διεθνούς Εμπορικού Επιμελητηρίου (ICC) και του Διεθνούς Ναυτιλιακού Γραφείου (IMB), ενώ εταιρείες ασφαλείας προειδοποιούν ότι ενδεχομένως οι πειρατές που δρουν ανοικτά της Νιγηρίας να αλλάζουν τακτική.
Ειδικότερα, σύμφωνα με όσα αναφέρει το Seatrade, η εταιρεία ασφαλείας Dryad Maritime προειδοποιεί για αλλαγή τακτικής των πειρατών στον Κόλπο της Γουινέας, καθώς πραγματοποίησαν πρόσφατα επίθεση σε δεξαμενόπλοιο σε απόσταση 200 ναυτικών μιλίων ανοικτά των ακτών. Είναι η πρώτη φορά που καταγράφεται ένα τέτοιο περιστατικό τόσο μακριά από την ακτή.
Επίσης, σε ό,τι αφορά τη Νοτιοανατολική Ασία, αυτό που προκαλεί ανησυχία στους υπευθύνους του διεθνούς Κέντρου Αναφορών είναι η πύκνωση των πειρατικών επιθέσεων σε μικρά δεξαμενόπλοια, τα οποία είναι κυρίως πλοία εφοδιασμού. Το Κέντρο Αναφοράς κατέγραψε τουλάχιστον έξι περιστατικά στη Νοτιοανατολική Ασία από τον προηγούμενο Απρίλιο, με τους πειρατές να κλέβουν ουσιαστικά το φορτίο των πλοίων.
Από τους αναλυτές εκφράζονται φόβοι για μία νέα τάση στην περιοχή, με τις πειρατικές επιθέσεις να έχουν στόχο το φορτίο (καύσιμα) που μεταφέρουν αυτού του είδους τα πλοία. Μέχρι τότε, η πλειοψηφία των επιθέσεων στα πλοία στην περιοχή της Νοτιοανατολικής Ασίας είχε στόχο τις μικροκλοπές χρημάτων από τα πληρώματα.
Η πρόσφατη αύξηση του αριθμού των επιτυχημένων περιστατικών πειρατείας σε μικρά δεξαμενόπλοια είναι μία αιτία ανησυχίας δήλωσε ο διευθυντής του IMB Pottengal Mukundan.
Αυτές οι σοβαρές επιθέσεις, πρόσθεσε, έχουν μέχρι στιγμής στόχο τα μικρά παράκτια δεξαμενόπλοια. «Συμβουλεύουμε τους επικεφαλής αυτών των πλοίων να διατηρούν αυστηρά μέτρα κατά της πειρατείας όταν πλέουν στα ύδατα αυτά και να αναφέρουν όλες τις επιθέσεις και ύποπτες προσεγγίσεις από μικρά σκάφη» συμπλήρωσε ο κ. Mukundan.
Συνολικά στο πρώτο εξάμηνο του 2014 καταγράφηκαν 116 περιστατικά πειρατείας και ένοπλης ληστείας εναντίον πλοίων, ελαφρώς λιγότερα από τα 138 που είχαν σημειωθεί την αντίστοιχη περίοδο του 2013.
Ειδικότερα, σύμφωνα με την καταγραφή στο πρώτο εξάμηνο του 2014, τα πλοία που κατελήφθησαν από πειρατές ανήλθαν σε 10, ενώ επτά εξ αυτών αφέθηκαν αργότερα ελεύθερα. Σε 78 πλοία οι πειρατές κατάφεραν να επιβιβαστούν χωρίς όμως άλλη συνέχεια, ενώ σε 21 εκδηλώθηκε απλώς πειρατική απόπειρα.
Οι ναυτικοί που κρατήθηκαν έστω και λίγο όμηροι ανήλθαν σε 200, ενώ πέντε απήχθησαν και δύο έπεσαν νεκροί. Από τις 116 περιπτώσεις πειρατείας το πρώτο εξάμηνο του 2014 οι 47 αναφέρθηκαν στην περιοχή της Ινδονησίας, ενώ σε 40 από αυτές οι πειρατές κατάφεραν να ανέβουν στο πλοίο.
Η συντριπτική πλειονότητα αυτών των περιστατικών αφορούσε μικροκλοπές αντικειμένων και χρημάτων. Στη Δυτική Αφρική αναφέρθηκαν 23 περιστατικά, με τα 10 εξ αυτών να έχουν καταγραφεί ανοικτά της Νιγηρίας.
Τέσσερα πλοία κατελήφθησαν από τους πειρατές, συμπεριλαμβανομένου ενός δεξαμενόπλοιου μεταφοράς προϊόντων αργού, που κατελήφθη στην Γκάνα από Νιγηριανούς πειρατές.
Σημειώνεται ότι στον Κόλπο της Γουινέας η πειρατεία ήταν ιδιαίτερα βίαιη. Ο κ. Mukundan έδωσε ένα παράδειγμα όπου ένα μέλος του πληρώματος σκοτώθηκε και ένα άλλο τραυματίστηκε κατά τη διάρκεια ανταλλαγής πυροβολισμών με ένοπλους πειρατές, όταν επιβιβάστηκαν σε ένα πλοίο στα ανοικτά των ακτών της Νιγηρίας, στο τέλος του Απριλίου. Τρία ακόμη πλοία δέχτηκαν πυρά από πειρατές της Νιγηρίας κατά τη διάρκεια του πρώτου εξαμήνου.
Στη Σομαλία η πειρατεία εξακολουθεί να είναι σε ύφεση. Μόλις 10 περιστατικά καταγράφηκαν στο πρώτο εξάμηνο του τρέχοντος έτους έναντι εννέα το αντίστοιχο εξάμηνο του 2013. Επίσης κανένα σκάφος δεν κατελήφθη από τους πειρατές.
Παρά το γεγονός ότι φαίνεται να παγιώνεται μία μειωμένη πειρατική δραστηριότητα, ο εκπρόσωπος του IMB προειδοποιεί ότι ο κίνδυνος της πειρατείας δεν έχει εντελώς μειωθεί. Οι πλοίαρχοι πρέπει να παραμείνουν σε εγρήγορση και να εφαρμόζουν τις κατευθυντήριες γραμμές των Best Management Practices.
ΛΑΜΠΡΟΣ ΚΑΡΑΓΕΩΡΓΟΣ - [email protected]