Αναδημοσίευση από τη «Ναυτεμπορική»
Στο χαμηλότερο σημείο από το 2007 βρίσκεται ο αριθμός των καταγεγραμμένων περιστατικών θαλάσσιας πειρατείας για το πρώτο τρίμηνο του 2014, ωστόσο το διεθνές ναυτιλιακό γραφείο (International Maritime Bureau) του Διεθνούς Εμπορικού Επιμελητηρίου (International Chamber of Commerce) προειδοποιεί ότι η απειλή για τη ναυτιλία εξακολουθεί να είναι παρούσα.
Η πλέον πρόσφατη έκθεση του ΙΜΒ, που καταγράφει τη δράση των πειρατών σε όλες τις θάλασσες του κόσμου, δείχνει για το πρώτο τρίμηνο του 2014 ότι τα περιστατικά πειρατείας έφθασαν στα 49, λίγο περισσότερα από αυτά του πρώτου τριμήνου του 2007 που είχαν καταγραφεί 41 περιστατικά.
Σημειώνεται ότι το αντίστοιχο τρίμηνο του 2013 είχαν καταγραφεί συνολικά 66 περιστατικά πειρατικών επιθέσεων, ενώ το ίδιο διάστημα του 2012 ο αριθμός ήταν 102. Από το 2009 τα περισσότερα περιστατικά καταγράφηκαν το πρώτο τρίμηνο του 2011 που ήταν 142.
Ωστόσο, μετά τη λήψη διάφορων μέτρων από τη διεθνή κοινότητα, μεταξύ των οποίων περιλαμβάνονται και η επάνδρωση των πλοίων με οπλισμένους άνδρες αλλά και η ενεργή συμμετοχή των πολεμικών ναυτικών δυνάμεων, τα κρούσματα πειρατείας μειώνονται σταδιακά.
Η ΝΑΥΤΕΜΠΟΡΙΚΗ
Τα περιστατικά
Αναλυτικότερα, στη διάρκεια των τριών πρώτων μηνών του τρέχοντος έτους, δύο πλοία κατελήφθησαν και κρατήθηκαν από πειρατές, ενώ σε 37 πλοία κατάφεραν οι πειρατές να επιβιβασθούν χωρίς όμως να υπάρξει συνέχεια, σε άλλα πέντε χρησιμοποίησαν πυροβόλα όπλα και σε άλλα πέντε σημειώθηκε απόπειρα πειρατείας χωρίς αποτέλεσμα. Σαράντα έξι μέλη του πληρώματος κρατήθηκαν όμηροι και δύο απήχθηκαν από το πλοίο τους.
Ανοικτά της Σομαλίας
Στα ανοικτά της Σομαλίας, μια ιδιαίτερα επικίνδυνη περιοχή, στο πρόσφατο παρελθόν αναφέρθηκαν πέντε περιστατικά πειρατείας, ο ίδιος δηλαδή αριθμός με το πρώτο τρίμηνο του 2013. Εξ αυτών οι τρεις ήταν απόπειρες επιθέσεων, ενώ σε δυο πλοία «έπεσαν» πυροβολισμοί.
Σχολιάζοντας την καταγραφή του πρώτου τριμήνου του 2014 ο διευθυντής του IMB Pottengal Mukundan δήλωσε ότι, αν και ο αριθμός των επιθέσεων εξακολουθεί να παραμένει χαμηλός, η απειλή της πειρατείας στη Σομαλία εξακολουθεί να είναι εμφανής.
Η έκθεση αναφέρει το παράδειγμα ενός συμβάντος, τον Ιανουάριο του 2014, όταν ένα δεξαμενόπλοιο τύπου Panamax δέχθηκε επίθεση 115 ναυτικά μίλια νότια του Salalah του Oman από ένα καΐκι που ξεκίνησε από ένα mother ship.
Η επίθεση αποκρούστηκε και οι διεθνείς ναυτικές πολεμικές δυνάμεις στη συνέχεια ανακατέλαβαν και το mother ship, το οποίο ήταν ένα ινδικό πλοίο το οποίο είχε καταληφθεί από τους πειρατές λίγες ημέρες πριν. Εντεκα μέλη του πληρώματος του ινδικού πλοίου αφέθηκαν ελεύθεροι και πέντε πειρατές συνελήφθησαν.
Το περιστατικό αυτό καταδεικνύει τον ουσιαστικό ρόλο των διεθνών ναυτικών δυνάμεων για τον περιορισμό της απειλής της πειρατείας στη Σομαλία και την ανάγκη να παραμείνουν στην περιοχή, παρά τη μείωση του αριθμού των επιθέσεων. Δεν υπάρχει περιθώριο για εφησυχασμό συμπλήρωσε ο κ. Mukundan.
Στη Δυτική Αφρική καταγράφηκαν 12 επιθέσεις, συμπεριλαμβανομένων και των περιπτώσεων δύο πλοίων που κατελήφθησαν από τους πειρατές με αποτέλεσμα 39 μέλη πληρώματος να κρατηθούν ως όμηροι.
Στη Νιγηρία
Τα έξι από τα 12 περιστατικά σημειώθηκαν ανοικτά της Νιγηρίας, ενώ για πρώτη φορά σημειώθηκε πειρατεία και ανοικτά της Αγκόλας, γεγονός που καταδεικνύει την αυξημένη εμβέλεια των Νιγηριανών πειρατών και τους κινδύνους που μπορεί να δημιουργήσουν εάν αφεθούν να δράσουν ανεξέλεγκτοι.
Το περιστατικό στην Αγκόλα, αν και δεν κατονομάζεται, αφορά το ελληνόκτητο δεξαμενόπλοιο «Kerala», της διαχειρίστριας εταιρείας Dynacom Tanker Management, από το οποίο οι πειρατές αφαίρεσαν περίπου 18.000 τόνους ντίζελ. Το πλοίο βρισκόταν στη ράδα έξω από το λιμάνι της Λουάντα.
Η Ινδονησία είναι η χώρα με τον υψηλότερο αριθμό των επιθέσεων (18), οι οποίες είναι μειωμένες σε σύγκριση με τις 25 που είχαν καταγραφεί κατά το πρώτο τρίμηνο του 2013. Πρόκειται ωστόσο για περιπτώσεις που αφορούν μικρότερα πλοία. Η έκθεση επικροτεί τις ενέργειες της ναυτικής αστυνομίας της Ινδονησίας η οποία ξεκίνησε τακτικές περιπολίες σε μια προσπάθεια να μειωθεί ο αριθμός των περιστατικών.
ΛΑΜΠΡΟΣ ΚΑΡΑΓΕΩΡΓΟΣ - [email protected]