Αναδημοσίευση από τη «Ναυτεμπορική».
Στην τελική ευθεία εισήλθε από χθες το βράδυ η διαπραγμάτευση για την ολοκλήρωση της ευρωπαϊκής τραπεζικής ενοποίησης με στόχο την επίτευξη πολιτικής συμφωνίας σήμερα. Ανοικτά θέματα εξακολουθούν να υπάρχουν σε βασικά ζητήματα, ωστόσο τις τελευταίες ημέρες με αμοιβαίες υποχωρήσεις των χωρών μελών έχει επιτευχθεί σημαντική προσέγγιση, που καθιστά εφικτή τη συμφωνία.
Η τελευταία φάση της διαπραγμάτευσης ξεκίνησε χθες το βράδυ σε επίπεδο υπουργών Οικονομικών των χωρών της Ευρωζώνης, που είναι και άμεσα ενδιαφερόμενες για την τραπεζική ενοποίηση, ενώ σήμερα το πρωί τη σκυτάλη πήρε το Συμβούλιο ΕCOFIN της Ε.Ε., το οποίο είναι νομικά το αρμόδιο όργανο να αποφασίσει.
Η ευρωπαϊκή τραπεζική ενοποίηση θα αποτελείται από δύο βασικούς πυλώνες, τη σύσταση ενός Ενιαίου Μηχανισμού Εποπτείας των τραπεζών, τη σύσταση ενός Ενιαίου Μηχανισμού Εξυγίανσης Τραπεζών, ενώ προβλέπεται ταυτόχρονα ο συντονισμός της λειτουργίας των εθνικών συστημάτων εγγύησης των καταθέσεων.
Μέχρι στιγμής έχει επιτευχθεί συμφωνία για τον Ενιαίο Μηχανισμό Εποπτείας, ο οποίος υπό την αιγίδα της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας θα ελέγχει 128 μεγάλες ευρωπαϊκές τράπεζες, που θωρούνται συστημικές για την Ευρωζώνη και τις χώρες στις οποίες δραστηριοποιούνται. Μεταξύ αυτών θα είναι και οι τέσσερις μεγάλες ελληνικές τράπεζες. Ο μηχανισμός εποπτείας θα αναλάβει δράση στις 3 Νοεμβρίου 2014, ενώ προηγουμένως και μέχρι το καλοκαίρι του επόμενου έτους θα έχουν ολοκληρωθεί τα πανευρωπαϊκά τεστ αντοχής των τραπεζών.
Εχει συμφωνηθεί επίσης στις 12 Δεκεμβρίου μια σημαντική συνιστώσα του δεύτερου πυλώνα, δηλαδή του Ενιαίου Μηχανισμού Σταθερότητας, που είναι ο τρόπος και τα μέσα τα οποία θα χρησιμοποιούνται στο ξεκίνημα της εξυγίανσης μιας τράπεζας.
Ειδικότερα, η διαδικασία θα επισπευστεί από το 2018 που προέβλεπε η αρχική πρόταση θα τεθεί σε ισχύ το 2016. Τα κράτη-μέλη θα πρέπει να μεριμνούν ώστε οι μέτοχοι του υπό εξυγίανση ιδρύματος να αναλαμβάνουν πρώτοι τις ζημίες, ενώ θα ακολουθούν οι πιστωτές. Οι μεγάλοι καταθέτες θα συνεισφέρουν, αλλά θα προβλεφτεί μια ιδιαίτερη μεταχείριση για τα φυσικά πρόσωπα και τις μμε, ώστε σε πολλές περιπτώσεις η συνεισφορά τους να έπεται αυτής των εθνικών και του ευρωπαϊκού ταμείου εξυγίανσης, αλλά και των εθνικών ταμείων εγγύησης των καταθέσεων. Με άλλα λόγια, υπάρχει μια επιθυμία να επιβαρύνονται λιγότερο και οι μεγάλες καταθέτες άνω των 100.000 ευρώ.
Τα κράτη μέλη θα πρέπει να εξαιρέσουν από το «κούρεμα» τις ακόλουθες κατηγορίες στο υπό εξυγίανση χρηματοπιστωτικό ίδρυμα: 1) τις εγγυημένες από την κοινοτική νομοθεσία καταθέσεις κάτω των 100.000 ευρώ, 2) τις εξασφαλισμένες υποχρεώσεις, 3) τις υποχρεώσεις με αρχική διάρκεια μικρότερη του ενός μηνός.
Θα εξαιρέσουν επίσης μισθούς, συνταξιοδοτικά δικαιώματα, προμήθειες σε εμπορικό πιστωτή ή προμηθευτή, σε σχέση με την παροχή στο ίδρυμα αγαθών και υπηρεσιών απαραίτητων για την καθημερινή λειτουργία του, όπως είναι οι υπηρεσίες τηλεπικοινωνιών, οι υπηρεσίες κοινής ωφελείας και η ενοικίαση, η συντήρηση και η φροντίδα των χώρων, καθώς και οι υποχρεώσεις σε φορολογικές αρχές και αρχές κοινωνικής ασφάλισης, εφόσον οι υποχρεώσεις αυτές είναι προνομιούχες σύμφωνα με το ισχύον πτωχευτικό δίκαιο.
Αναφορικά με το Ταμείο Εξυγίανσης που θα συσταθεί, υπάρχει κατ’ αρχήν συμφωνία, παρά τις αντιρρήσεις της Ευρωβουλής, η λειτουργία του να βασίζεται σε διακυβερνητική διαδικασία και όχι στη Συνθήκη. Αυτό αποτελούσε απαίτηση της Γερμανίας, η οποία επιθυμεί νομικά το Ταμείο να έχει την ίδια διακυβερνητική μορφή με τον Ευρωπαϊκό Μηχανισμό Σταθερότητας (ταμείο διάσωσης Ευρωζώνης).
Εχει συμφωνηθεί επίσης ότι στο Ταμείο θα συνεισφέρουν οι τράπεζες σταδιακά σε 10 χρόνια το ποσό των 55 δισ. ευρώ, ώστε να φτάσει η συνεισφορά στο 1% των εγγυημένων καταθέσεων.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΕΛΛΟΣ - [email protected]