Το «λευκό καπνό» αναμένει σήμερα η αγορά από την έκτακτη συνάντηση ΤΑΙΠΕΔ - Cosco(ΣΕΠ) - ΟΛΠ προκειμένου να βρεθεί λύση με το φιλικό διακανονισμό, ο οποίος βρίσκεται στον αέρα, και ενδεχομένως και τα σχέδια ιδιωτικοποίησής του σε περίπτωση που η κινέζικη εταιρεία κάνει πράξει την προειδοποίησή της και προχωρήσει το θέμα στη διαιτησία.
Χθες, λίγη ώρα μετά τις δηλώσεις του ΥΝΑ, Μιλτιάδη Βαρβιτσιώτη, ότι δεν υπάρχει ακόμα νομική βάση που να στηρίζει το φιλικό διακανονισμό (νέα επένδυση 220 εκατ. ευρώ επέκτασης του προβλήτα ΙΙΙ) και ότι θα ζητηθεί παράταση στις διαπραγματεύσεις που σύμφωνα με το μνημόνιο που είχε υπογραφεί έληγε χθες, η Cosco αρνήθηκε να δεχθεί παράταση για το φθινόπωρο. Ωστόσο, η κοινή γραμμή θα αναζητηθεί και σήμερα στη νέα έκτακτη σύσκεψη που συμφώνησαν να κάνουν οι τρεις πλευρές. Λίγες ώρες νωρίτερα, ο ΥΝΑ κ. Βαρβιτσιώτης τασσόταν υπέρ της επένδυσης για την επέκταση του προβλήτα ΙΙΙ του Σταθμού Εμπορευματοκιβωτίων που έχει προτείνει η Cosco (ΣΕΠ Α.Ε.), αλλά κρατούσε αποστάσεις αναφορικά με το δεύτερο σκέλος της πρότασης που αφορά την αναστολή του εγγυημένου ανταλλάγματος μέχρι το 2025.
Παράλληλα ανέφερε ότι το θέμα του ΟΛΠ μπορεί να πάει πιο πίσω και να προηγηθεί η εκμετάλλευση άλλων λιμανιών, καθώς και το ότι η καθυστέρηση αυτή ενδεχομένως να αναγκάσει το ΤΑΙΠΕΔ να προχωρήσει στην αξιοποίηση άλλων λιμανιών σε πρώτη φάση. Επίσης, χθες, κατά τη διάρκεια ενημέρωσης των ναυτιλιακών συντακτών, ο υπουργός ανακοίνωσε ότι προχωρά το ζήτημα του σχεδίου νόμου για τα σκάφη αναψυχής, ενώ έβγαλε και είδηση, καθώς προωθείται η ενοποίηση των κατηγορών των σκαφών (ιδιωτικά
- επαγγελματικά), αφού και οι ιδιώτες θα μπορούν να ναυλώνουν τα σκάφη τους. Αναφορικά με την ακτοπλοΐα, εξέφρασε τον προβληματισμό του για το αν θα είναι βιώσιμες οι εταιρείες των Οκτώβριο, αφού και τα στοιχεία δεν δείχνουν αύξηση της κίνησης σε σχέση με πέρσι. Σε ό,τι αφορά την κρουαζιέρα, υπογράμμισε ότι σε περίπτωση που γίνει τελικά λιμενικό έργο και στο Φάληρο, εκτός του λιμανιού του Πειραιά, ο ίδιος έχει ζητήσει να είναι υπό τον έλεγχο του ΟΛΠ. Βασική ευθύνη της κυβέρνησης, τόνισε, είναι να έχει κρατικό έλεγχο για τα τιμολόγια σε ακτοπλοΐα και κρουαζιέρα.
Προβληματισμός
Στην εκτίμηση ότι το θέμα του ΟΛΠ μπορεί να πάει πίσω και να προηγηθούν άλλα λιμάνια προχώρησε χθες ο κ. Βαβριτσιώτης. Οπως τόνισε ο υπουργός, υπάρχει μεγάλος προβληματισμός για τον ΟΛΠ, ενώ το θέμα του φιλικού διακανονισμού συνεκτιμάται στις καθυστερήσεις σχετικά με τις αποφάσεις για το μεγάλο λιμάνι.
Ωστόσο έσπευσε να τονίσει ότι το ΤΑΙΠΕΔ κάποια στιγμή θα πρέπει να λάβει αποφάσεις. «Το ΤΑΙΠΕΔ μπορεί να αφήσει λίγο πίσω τον ΟΛΠ και να προχωρήσει σε άλλες αποκρατικοποιήσεις αυτή τη στιγμή. Υπάρχει ένας προβληματισμός του ΤΑΙΠΕΔ για το πώς θα προχωρήσει με τον ΟΛΠ», τόνισε. Πάντως, σύμφωνα με πληροφορίες της «N», και στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης η κατάσταση είναι δύσκολη, αφού με τα μέχρι στιγμής δεδομένα το ΠΑΣΟΚ φέρνει αντιρρήσεις για το ενδεχόμενο πώλησης του ΟΛΘ, καθώς έχει πειστεί ότι ειδικά για το λιμάνι της συμπρωτεύουσας το ενδεδειγμένο μοντέλο είναι οι παραχωρήσεις. Αναφορικά με το φιλικό διακανονισμό, επεσήμανε: «Από τη στιγμή που θα έχουμε τη νομική βάση πάνω στην οποία θα στηριχθούμε, μετά τα θέματα γίνονται πολύ πιο απλά. Εμάς μας ενδιαφέρει να προχωρήσουμε αυτή τη συμφωνία. Η διάθεση και η πρόθεση της κυβέρνησης είναι να προχωρήσει αυτή η συμφωνία. Η καινούργια σύμβαση μπορεί να έχει άλλο οικονομικό αντικείμενο, που τελικά ο λογαριασμός στο τέλος της ημέρας να είναι μικρότερος. Να μην αναστείλεις το εγγυημένο αντάλλαγμα, αλλά να υπολογίζεις ποιο είναι το κόστος της καινούργιας επένδυσης, ποια είναι η μορφή της εξόφλησης της καινούργιας επένδυσης και να βρεις κάποιο συμβιβασμό εκεί». Πάντως, χθες, κατά τη διάρκεια σύσκεψης που είχε η ΣΕΠ με τον ΟΛΠ, δεν έγινε αποδεκτή, σύμφωνα με πληροφορίες της «Ν», η πρόταση για παράταση των διαπραγματεύσεων για το φθινόπωρο, όπως είχε προαναγγείλει ο κ. Βαρβιτσιώτης. Ομως σήμερα αναμένεται να γίνει μια τελευταία προσπάθεια να βρεθεί λύση, αφού είναι προγραμματισμένη σύσκεψη της διοίκησης του ΤΑΙΠΕΔ με τον ΟΛΠ και την Cosco (ΣΕΠ Α.Ε.).
Εξίσωση σκαφών αναψυχής
ΑΠΕ-ΜΠΕ/ΠΑΝΤΕΛΗΣ ΣΑΙΤΑΣ
Στο σχέδιο νόμου, που ετοιμάζει το υπουργείο και το οποίο θα δώσει σύντομα προς διαβούλευση, θα δίνεται η δυνατότητα και στους ιδιώτες να ναυλώνουν τα σκάφη τους για κάποια χρονικά διαστήματα.
Την εξίσωση μέχρις ενός βαθμού των επαγγελματικών σκαφών αναψυχής με τα ιδιωτικά προανάγγειλε χθες ο ΥΝΑ Μιλτιάδης Βαρβιτσιώτης, αφού, όπως τόνισε, στο σχέδιο νόμου, που ετοιμάζει και το οποίο θα δώσει σύντομα προς διαβούλευση, θα δίνεται η δυνατότητα και στους ιδιώτες να ναυλώνουν τα σκάφη τους για κάποια χρονικά διαστήματα. Η διαφορά θα είναι ότι για τα ιδιωτικά σκάφη θα καταβάλλεται ΦΠΑ στις αγοραπωλησίες, κάτι που δεν γίνεται στα επαγγελματικά. Επίσης ανέφερε ότι το τέλος πλοίων θα ισχύει και για τα επαγγελματικά, ενώ στο προηγούμενο σχέδιο νόμου το τέλος πλοών αναφερόταν αποκλειστικά στα ιδιωτικά σκάφη.
Πρόταση για το λιμάνι κρουαζιέρας στο Φάληρο
Υπό τον έλεγχο του ΟΛΠ έχει ζητήσει ο κ. Βαρβιτσιώτης να τεθεί το λιμάνι κρουαζιέρας του Φαλήρου, σε περίπτωση που τελικά υπάρξει ενδιαφέρον και γίνει το έργο. «Αυτό που έθεσα εγώ στο τραπέζι της συζήτησης είναι, σε περίπτωση που προχωρήσει το “λιμάνι - κρουαζιέρα” στο Φαληρικό Ορμο στον εξωτερικό λιμενοβραχίονα της μαρίνας του σταδίου Ειρήνης και Φιλίας, αν υπάρχει κάποια πρόταση μέσα στα πλαίσια των συμπράξεων δημοσίου και ιδιωτικού τομέα από “κρουαζιεράδες”, είναι η ανάγκη αυτό να ανήκει στο έλεγχο του ΟΛΠ». Και αυτό γιατί όπως εξήγησε: «Εμείς ζητάμε έναν κρατικό έλεγχο στα τιμολόγια της ακτοπλοΐας και της κρουαζιέρας.
Ακόμη και όταν ο ΟΛΠ -αν- προχωρήσει σε οριστική αποκρατικοποίηση, εμείς θέλουμε να έχουμε έναν κρατικό έλεγχο. Πιστεύω ότι δεν πρέπει να μετατραπεί το λιμάνι του Πειραιά σε ένα πάρα πολύ ακριβό λιμάνι». Αναφορικά με το αν υπάρχουν προτάσεις για το Φάληρο, σημείωσε ότι υπάρχει μια θέση από τις εταιρείες κρουαζιέρας η οποία λέει ότι αν τους παραχωρούσε το ελληνικό κράτος θέσεις στον Φαληρικό Ορμο θα έκαναν και home port. «Αυτή την πρόταση λοιπόν θέλουμε να τη δούμε σαφώς διατυπωμένη. Θέλουμε να έχει έναν αυξημένο βαθμό επισημότητας. Βάσει αυτών των προτάσεων θα αξιολογήσουμε: Αξίζει ή δεν αξίζει να προχωρήσουμε;», σημείωσε.
Τέλος, σε ό,τι αφορά τους ναυτικούς και την αντίδρασή τους στην υπουργική απόφαση που δίνει τη δυνατότητα υπογραφής ατομικών συμβάσεων εκεί που δεν υπάρχουν σε ισχύ Συλλογικές Συμβάσεις, ο κ. Βαρβιτσιώτης σημείωσε ότι θα τους δεχθεί ώστε να συζητήσουν το θέμα. Αναφορικά με το λεγόμενο «άρθρο 19» που τελικά δεν ψηφίστηκε στο προηγούμενο νομοσχέδιο και το οποίο έδινε τη δυνατότητα στα ποντοπόρα πλοία και στα σκάφη αναψυχής να υπογράφουν ατομικές συμβάσεις εκεί που δεν υπάρχει σε ισχύ ΣΣΕ, ο κ. Βαρβιτσιώτης ανέφερε ότι προς στιγμή δεν θα το επαναφέρει.
Ανησυχία για την ακτοπλοΐα
Την ανησυχία του για τον κλάδο της ακτοπλοΐας εξέφρασε χθες ο υπ-ουργός Ναυτιλίας και Αιγαίου, Μιλτιάδης Βαρβιτσιώτης. Χαρακτηριστικά σημείωσε: «Παρότι μπήκαμε στη high season, δεν έχουμε δει σημαντικά προβλήματα και σημαντικές αλλαγές δρομολογίων, βλάβες, καθυστερήσεις και οτιδήποτε. Αυτό βέβαια δεν σημαίνει ότι δεν μας ανησυχεί μη συμβεί κάτι τέτοιο. Και μας ανησυχεί ακόμη περισσότερο ότι η κίνηση σε ορισμένες γραμμές είναι μειωμένη, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για την οικονομική βιωσιμότητα των εταιρειών». Οσον αφορά τις τιμές, ανέφερε: «Θα διαπιστώσετε ότι υπάρχουν περίοδοι προσφορών και περίοδοι υψηλής ζήτησης. Αν συζητάμε για Παρασκευή και Σαβ/κο του Ιουλίου ή του Αυγούστου η ζήτηση είναι υψηλή. Στις καθημερινές, όμως, βλέπω ότι υπάρχει αυξημένος ανταγωνισμός των προσφορών μέσα στην εβδομάδα. Το μεγάλο μου πρόβλημα είναι: θα είναι οικονομικά βιώσιμες τον Οκτώβριο οι εταιρείες; Υπάρχουν εταιρείες που μου ζητάνε να μην εκτελέσουν δρομολόγιο, γιατί δεν έχουν κόψει ούτε ένα εισιτήριο». Αναφορικά με το καθεστώς των εκπτώσεων και την υπουργική απόφαση που υπέγραψε, ο κ. υπουργός ανακοίνωσε πως σε ό,τι αφορά τις εκπτώσεις που λαμβάνουν οι λιμενικοί, ήδη ο ΣΕΕΝ, ο οποίος το θεωρεί παράνομο και καταχρηστικό, έχει προσφύγει κατά της απόφασης.
ΑΝΤΩΝΗΣ ΤΣΙΜΠΛΑΚΗΣ - [email protected]