Πίσω πάνε τα σχέδια της κυβέρνησης για την ιδιωτικοποίηση του Οργανισμού Λιμένος Πειραιά, αφού δεν έχει επιλεγεί το μοντέλο εκμετάλλευσης παρά το γεγονός ότι πέρασε το εξάμηνο του 2012, χρονοδιάγραμμα που είχε θέσει το ΤΑΙΠΕΔ σύμφωνα με τις ανακοινώσεις του.
Επίσης φαίνεται ότι θα καθυστερήσει και ο νέος φιλικός διακανονισμός ανάμεσα στον ΟΛΠ και την Cosco για την επέκταση της ανατολικής πλευράς του προβλήτα ΙΙΙ. Διακανονισμός που αν δεν ολοκληρωθεί (θετικά η αρνητικά) δεν γίνεται να ξεκινήσει η διαδικασία πώλησης.
Η Cosco, που της έχει παραχωρηθεί ο προβλήτας ΙΙ και κατασκεύασε την ανατολική πλευρά του προβλήτα ΙΙΙ, έχει ζητήσει τώρα να αναλάβει να κατασκευάσει και την άλλη πλευρά του προβλήτα, ένα έργο προϋπολογισμού 220 εκατ. ευρώ.
Ως αντάλλαγμα ζητά να ανασταλεί το εγγυημένο αντάλλαγμα για όσο διάστημα η χώρα βρίσκεται σε ύφεση (οι πληροφορίες λένε για μετά το 2025 τουλάχιστον), ενώ αναλαμβάνει να μεταφέρει και τον προβλήτα των πετρελαιοειδών (έργο αξίας περίπου 10 εκατ. ευρώ) που με τον προηγούμενο διακανονισμό έχει αναλάβει ο ΟΛΠ να τον μεταφέρει.
Σύμφωνα με την πρόταση της Cosco, θα καταβάλει το ποσό για τη μεταφορά, θα δώσει τη διαχείριση στον ΟΛΠ και ο Οργανισμός θα της αποπληρώσει το ποσό με ιδιαίτερα ευνοϊκούς όρους.
Ωστόσο, από τις 25 Ιουνίου 2013 που υπεγράφη το συμφωνητικό της διαπραγμάτευσης, που έδινε περιθώριο ενός μήνα προκειμένου οι δύο πλευρές να τα βρούνε, έχουν περάσει 21 ημέρες και όλα δείχνουν ότι μέχρι την προσεχή Πέμπτη δεν θα έχει ολοκληρωθεί τίποτα.
Η Cosco θεωρεί τη συγκεκριμένη επένδυση πολύ σημαντική για την ανάπτυξη του Πειραιά σε κεντρικό διαμετακομιστικό κόμβο, αλλά βρίσκει αντίσταση σε τρία σημεία.
Καταρχήν, από τον ΟΛΠ ο οποίος πιστεύει ότι το εγγυημένο αντάλλαγμα είναι βασικός όρος της υπάρχουσας σύμβασης και δεν μπορεί να καταργηθεί και για το λόγο αυτό έχει ενημερώσει ότι κατά τους υπολογισμούς του η Cosco έχει κερδίσει πάνω από 4,5 εκατ. ευρώ από τον πρώτο φιλικό διακανονισμό.
Στην περίπτωση του επιχειρήματος του βασικού όρου, η απάντηση έχει δοθεί ήδη. Σε έγγραφο που έχει αποστείλει το ελληνικό κράτος στην Κομισιόν (επιτροπή ανταγωνισμού) σημειώνεται ότι η κρίση στη χώρα δημιούργησε ουσιαστική μεταβολή των οικονομικών συνθηκών στις οποίες η Cosco και ο ΟΛΠ στήριξαν τη λειτουργία της σύμβασης παραχώρησης του προβλήτα ΙΙ και της ανατολικής πλευράς του προβλήτα ΙΙΙ.
Μάλιστα, τονίζεται ότι από τα επίσημα στοιχεία προκύπτει ότι η μείωση των προϋπολογισθέντων κατά την προσφορά εσόδων, δηλαδή το γινόμενο του όγκου και των τιμών της παροχής υπηρεσιών των παρόχων-operators, διαμορφώθηκαν μειωμένα κατά ποσοστά που πλησιάζουν το 50%, ήτοι σε ποσοστό διπλάσιο από τη μείωση του ΑΕΠ της χώρας.
Υπογραμμίστηκε επίσης ότι η μείωση του ΑΕΠ, σε ποσοστό μεγαλύτερο από 20%, σε λιγότερο από τρία χρόνια, δημιουργεί συνθήκες χρεοκοπίας, την οποία μεν η Ελλάδα απέφυγε σε δημοσιονομικό επίπεδο λόγω της οικονομικής βοήθειας που έλαβε από δημόσιους διεθνούς φορείς, στο επίπεδο όμως της ιδιωτικής οικονομίας οι συνέπειες συνεχίζουν να είναι βαρύτατες.
Επίσης αναφέρει ότι από την εξέταση των λοιπών οικονομικών και πραγματικών στοιχείων της πρότασης προκύπτει ότι δεν εισάγονται όροι που θα είχαν επιτρέψει την επιλογή άλλου υποψήφιου αναδόχου το 2008, η τροποποίηση δεν αλλάζει την οικονομική ισορροπία της σύμβασης, η τροποποίηση δεν επεκτείνει το πεδίο εφαρμογής της σύμβασης.
Ωστόσο, ζητήθηκε από ελληνικής πλευράς ένας υπολογισμός της καθαρά παρούσας αξίας της σύμβασης με τις αλλαγές που ζητά η Cosco. Μεγάλη εταιρεία συμβούλων υπολόγισε ότι αγγίζει τα 500 εκατ. ευρώ, συμπεριλαμβανομένης και της νέας επένδυσης ύψους 220 εκατ. ευρώ, στα ίδια επίπεδα δηλαδή με την καθαρά παρούσα αξία της σημερινής σύμβασης.
Νομικά μέτρα
Σύμφωνα με τις πληροφορίες της «Ν», η Cosco έχει διαμηνύσει ότι σε περίπτωση που δεν προχωρήσει ο νέος φιλικός διακανονισμός θα προχωρήσει με νομικά μέτρα, αφού θεωρεί ότι οι προβλέψεις της σύμβασης πλέον είναι επαχθείς για τα συμφέροντά της.
Επίσης, κατά τη διάρκεια των διαπραγματεύσεων έχει σταλεί και το μήνυμα ότι από την πορεία του φιλικού διακανονισμού θα εξαρτηθεί εν πολλοίς και η συμμετοχή της στο διαγωνισμό για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ, αλλά και αργότερα στους διαγωνισμούς για τα ελληνικά λιμάνια. Γεγονός που έχει προβληματίσει το Ταμείο.
Ερωτηματικά για τη σύμβαση
Η Ελλάδα καλείται να απαντήσει στην επιτροπή για το αν πρόκειται για νέα σύμβαση η επέκταση της υπάρχουσας. Στον ΟΛΠ, σύμφωνα με πληροφορίες της «Ν», θεωρούν ότι πολύ δύσκολα θα δεχτεί η επιτροπή την επέκταση της παρούσας.
Στο σημείο αυτό η άλλη πλευρά απαντά ότι σύμφωνα με την υπάρχουσα σύμβαση και συγκεκριμένα με το άρθρο 9 είναι η μόνη (Cosco) που μπορεί να κάνει την επένδυση. Ταυτόχρονα ο ΟΛΠ αντιμετωπίζει και ένα συγκεκριμένο δυσεπίλυτο πρόβλημα. Εχει αναλάβει να μεταφέρει τον προβλήτα πετρελαιοειδών μέχρι τον Οκτώβριο και αν αυτό δεν συμβεί, θα πληρώνει ρήτρα στην Cosco ύψους 10.000 ευρώ την ημέρα, και ενώ τα έργα δεν έχουν αρχίσει ακόμα.
Εκτός από τον ΟΛΠ, αντιρρήσεις φαίνεται ότι έχει και το ΤΑΙΠΕΔ, το οποίο θεωρεί ότι σε περίπτωση που επιτευχθεί ο φιλικός διακανονισμός η αξία του ΟΛΠ θα πέσει και δεν θα καταφέρει να κερδίσει την υπεραξία του σε περίπτωση που αποφασίσει να πουλήσει το πλειοψηφικό πακέτο των μετοχών.
Αλλωστε, ενημέρωσε πρόσφατα και τον πρωθυπουργό Αντώνη Σαμαρά, σημειώνοντας ότι το λιμάνι είτε θα πρέπει να πουληθεί σε υψηλή τιμή ή να «παγώσει» η διαδικασία μέχρι να αλλάξουν τα δεδομένα.
Αλλά και στην κυβέρνηση, η οποία γενικά έχει εκφρασθεί θετικά για την επένδυση, εκφράζουν ανησυχίες για το αποτέλεσμα μιας τέτοιας αλλαγής στη σύμβαση, αφού ελλοχεύει ο κίνδυνος να υπάρξουν ανάλογα αιτήματα και σε άλλες συμβάσεις του ελληνικού δημοσίου με ιδιώτες.
Βέβαια, σε καμία άλλη σύμβαση δεν υπάρχει εγγυημένο αντάλλαγμα απαντούν οι νομικοί της Cosco, αλλά σε μια περίοδο που η ελληνική οικονομία μαστίζεται και οι επιχειρήσεις ψάχνουν να βρουν τρόπους να «επιζήσουν», θεωρείται ότι κάτι τέτοιο μπορεί να «ανοίξει τον ασκό του Αιόλου».
ΑΝΤΩΝΗΣ ΤΣΙΜΠΛΑΚΗΣ - [email protected]