Με ιδιαίτερη ανησυχία, όχι όμως με πανικό, παρακολουθεί την κατάσταση στην Κύπρο η ελληνική και κυπριακή ναυτιλιακή κοινότητα, ενώ παράλληλα αναζητεί εναλλακτικές λύσεις για να μειώσει στο ελάχιστο τις επιπτώσεις από τη μη λειτουργία των τραπεζικών ιδρυμάτων.
Στην Ακτή Μιαούλη, αλλά και στη Λευκωσία, τα στελέχη της ναυτιλίας δηλώνουν συνηθισμένα από κρίσεις και συμπληρώνουν ότι οι όποιες αρρυθμίες παρουσιάζονται στη λειτουργία των ναυτιλιακών εταιρειών που συνδέονται με συναλλαγές με τις κυπριακές τράπεζες, αφορούν στις καθημερινές λειτουργίες. Δεδομένου ότι η ναυτιλία είναι μία παγκοσμιοποιημένη δραστηριότητα, οι ναυτιλιακές εταιρείες συνεργάζονται με πολλές διεθνείς τράπεζες και, ως εκ τούτου, διαθέτουν και εναλλακτικές λύσεις για ορισμένες τουλάχιστον από τις εργασίες τους.
Ναυτιλιακοί παράγοντες σημειώνουν στη «Ν» ότι ένα μεγάλο μέρος της ναυτιλιακής δραστηριότητας, όπως ναυπηγήσεις ή αγορές πλοίων, αλλά και ναυλώσεις, πραγματοποιείται μέσω διεθνών τραπεζών, και έτσι το μεγαλύτερο πρόβλημα που αντιμετωπίζει η κυπριακή ναυτιλία, στην παρούσα φάση, έχει να κάνει με την καθημερινή της λειτουργία. Βέβαια, όπως και κάθε άλλο φυσικό ή νομικό πρόσωπο, οι Κύπριοι και οι Ελληνες εφοπλιστές και οι ναυτιλιακές εταιρείες έχουν καταθέσεις σε κυπριακές τράπεζες και στα υποκαταστήματά τους στην Ελλάδα, με αποτέλεσμα να επηρεάζονται και αυτοί από τη μη λειτουργία των τραπεζών.
«Συνηθισμένοι σε κρίσεις»
Από την πρώτη στιγμή που έγινε γνωστή η απόφαση του Eurogroup, το πρωινό του περασμένου Σαββάτου, σήμανε συναγερμός στα ναυτιλιακά γραφεία της Μεγαλονήσου. Ολοι προσπαθούσαν να εκτιμήσουν την κατάσταση και τις επιπτώσεις αυτής της απόφασης στην οικονομία της Κύπρου, αλλά και στις ναυτιλιακές εταιρείες. Υπήρξε μεγάλη ανησυχία, όχι όμως πανικός, καθώς η ναυτιλία είναι συνηθισμένη στις κρίσεις, αναφέρει στη «Ν» ο κ. Θωμάς Καζάκος, γενικός διευθυντής του Κυπριακού Ναυτιλιακού Επιμελητηρίου (ΚΝΕ).
Παρακολουθούσαμε από πολύ κοντά τις εξελίξεις, αξιοποιήσαμε την τεχνογνωσία μας στη διαχείριση κρίσεων και επιδιώκουμε να προασπίσουμε τα συμφέροντα της κυπριακής ναυτιλίας πάντοτε στο ευρύτερο πλαίσιο της εθνικής οικονομίας, πρόσθεσε ο συνομιλητής μας.
«Εμείς εργαζόμαστε όλες αυτές τις ημέρες προκειμένου να βρούμε λύσεις που θα διευκολύνουν τη λειτουργία των ναυτιλιακών εταιρειών και δεν αποκλείεται να έχουμε άμεσα κάποιες εναλλακτικές προτάσεις, προκειμένου να μειώσουμε στο ελάχιστο το πρόβλημα από τη μη λειτουργία των τραπεζών», προσθέτει ο κ. Καζάκος.
«Σε κάθε περίπτωση, το κρίσιμο θέμα για την κυπριακή ναυτιλία είναι να ολοκληρωθούν όσο το δυνατόν πιο σύντομα οι διαδικασίες διαπραγμάτευσης μεταξύ του κυπριακού κράτους και όλων των εμπλεκομένων μερών, προκειμένου να εξευρεθεί μία λύση που θα λαμβάνει υπόψη και τα ιδιαίτερα συμφέροντα της κυπριακής ναυτιλίας και θα επαναφέρει την ηρεμία στο νησί», τονίζει ο κ. Καζάκος.
Η κυπριακή ναυτιλιακή κοινότητα εστιάζει, επίσης, στο γεγονός πως, πέραν των προβλημάτων που συναρτώνται με τη λειτουργία του τραπεζικού συστήματος, το όλο θεσμικό πλαίσιο που αφορά στη ναυτιλία δεν έχει επηρεασθεί από την κρίση, ενώ δεν τέθηκε υπό αμφισβήτηση στη διάρκεια της κρίσης.
Επισημαίνεται ότι το φορολογικό πλαίσιο για την εγκατάσταση στην Κύπρο μιας ναυτιλιακής εταιρείας εγκρίθηκε το 2010, από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και θεωρείται ως ιδιαίτερα ανταγωνιστικό. Το κυπριακό νηολόγιο βρίσκεται στη 10η θέση του παγκόσμιου στόλου και στην τρίτη στην Ευρώπη, με εγγεγραμμένα περισσότερα από 1.650 πλοία ολικής χωρητικότητας που προσεγγίζει τους 20 εκατ. gt. Η κυπριακή ναυτιλία συνεισφέρει το 7% του κυπριακού ΑΕΠ και, ως εκ τούτου, ο ρόλος της είναι σημαντικός στην οικονομική ανάπτυξη της χώρας.
ΛΑΜΠΡΟΣ ΚΑΡΑΓΕΩΡΓΟΣ - [email protected]