Τις βάσεις για να εξελιχθεί το car terminal του Πειραιά στο βασικότερο διαμετακομιστικό κέντρο της Ανατολικής Μεσογείου βάζει η σιδηροδρομική γραμμή, η οποία αναμένεται να λειτουργήσει από το Σεπτέμβριο του 2013.
Το τρένο μετά το Σταθμό Εμπορευματοκιβωτίων αναμένεται να φτάσει και στο car terminal εντός του έτους, και να μεγιστοποιήσει το ενδιαφέρον των επενδυτών σε ενδεχόμενη παραχώρησή του. Σημειώνεται ότι σύμφωνα με το Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου οι δραστηριότητες που θα προσελκύσουν επενδυτικό ενδιαφέρον στον ΟΛΠ είναι ο Σ.ΕΜΠΟ, το car terminal και η κρουαζιέρα.
Για το λόγο αυτό πραγματοποιήθηκε σύσκεψη στο Μέγαρο του ΟΛΠ, ανάμεσα στον πρόεδρο και διευθύνοντα σύμβουλο του ΟΛΠ, Γιώργο Ανωμερίτη, το διευθύνοντα σύμβουλο της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, Θανάση Ζηλιασκόπουλο, και τα μεγαλύτερα ναυτικά πρακτορεία που δραστηριοποιούνται στη διακίνηση αυτοκινήτων, όπως το Σκανδιναυικό Πρακτορείο, η Αλαλούφ και η Global. Από τη σύσκεψη προέκυψε το ενδιαφέρον όλων για τη διασύνδεση του εμπορικού λιμένα Πειραιώς (Ν. Ικόνιο) με το εθνικό σιδηροδρομικό δίκτυο και τις δυνατότητες μεταφοράς αυτοκινήτων transit σε όλες τις ευρωπαϊκές χώρες και ιδιαίτερα στις χώρες της βαλκανικής.
ΝAFTEMPORIKI
Για όλα τα θέματα της σύσκεψης (δίκτυα, τροχαίο υλικό, χρονικά όρια μεταφορών, τελωνειακά θέματα, τιμολόγηση κ.ά.) αποφασίσθηκε η συγκρότηση Κοινής Επιτροπής (ΟΛΠ, ΤΡΑΙΝΟΣΕ, εταιρείες) η οποία θα αποτυπώσει το σύνολο των λειτουργικών και οικονομικών θεμάτων, καθώς επίσης θα προβάλει στη διεθνή αγορά μεταφοράς αυτοκινήτων τις νέες δυνατότητες του Πειραιά.
Όπως έγινε γνωστό από την ΕΡΓΟΣΕ και την ΤΡΑΙΝΟΣΕ, το έργο θα είναι ολοκληρωμένο για την εμπορική του εκμετάλλευση τον προσεχή Σεπτέμβριο. Σύμφωνα με τη συμφωνία ΟΣΕ-ΟΛΠ, την οποία είχαν υπογράψει οι δύο Οργανισμοί το 2006, αποκλειστικός διαχειριστής του επιλιμένιου σιδηροδρομικού σταθμού αυτοκινήτων για κάθε εργασία φόρτωσης, αποθήκευσης και μεταφόρτωσης θα είναι οι υπηρεσίες Logistics του ΟΛΠ Α.Ε.
Όπως δήλωσε στη σύσκεψη ο κ. Γιώργος Ανωμερίτης: «Μετά την ολοκλήρωση της σιδηροδρομικής γραμμής Θριάσιου-Ν. Ικονίου και την αναμενόμενη λειτουργία του επιλιμένιου σιδηροδρομικού σταθμού εμπορευματοκιβωτίων (85.000 τ.μ. έκταση, η οποία έχει παραχωρηθεί και ανήκει στον ΟΣΕ), προγραμματίσθηκε και η ολοκλήρωση του επιλιμένιου σταθμού αυτοκινήτων στο χώρο (Γ2) του εμπορικού λιμένα, για τον οποίο έχει επίσης υπογραφεί συμφωνία ΟΣΕ/ΟΛΠ Α.Ε.», και προσέθεσε: «Οι φιλοπεριβαλλοντικές πολιτικές διασύνδεσης πλοίου με τρένο, των δύο δηλαδή μέσων μεταφοράς με ελάχιστη επιβάρυνση του περιβάλλοντος, καθώς και η ταχύτερη και οικονομικότερη μεταφορά αντικειμένων σε τρίτες χώρες είναι ένα θετικό γεγονός για την ανάπτυξη και του λιμένα Πειραιά και της χώρας. Μία σειρά μακροχρόνιων ευρωπαϊκών πολιτικών (ship - rail link, short sea shipping, σιδηροδρομική διαλειτουργικότητα, διευρωπαϊκά δίκτυα) βρίσκουν έστω και με χρονικές υστερήσεις την πλήρη εφαρμογή τους».
Ήδη τα τελευταία χρόνια και χωρίς την παρουσία σιδηροδρομικού δικτύου στο λιμάνι, το car terminal του λιμανιού του Πειραιά έχει σημειώσει τεράστια αύξηση στη διακίνηση αυτοκινήτων τράνζιτ. Συνολικά το 2012 η διακίνηση αυτοκινήτων αυξήθηκε κατά 9,8% έναντι του 2011.
Βάσει των στοιχείων της αρμόδιας διεύθυνσης στο Car Terminal του ΟΛΠ Α.Ε. διακινήθηκαν το 2012, 458.755 αυτοκίνητα - εμπορεύματα, έναντι 417.659 το 2011. Από αυτά τα 403.970 ήταν διερχόμενα (transhipment) αυτοκίνητα, τα οποία στη συνέχεια μεταφέρθηκαν σε άλλα λιμάνια της Μεσογείου και τα 54.785 εισήχθησαν στην εγχώρια αγορά αυτοκινήτων.
Η μεταβολή της transhipment διακίνησης αυξήθηκε κατά 22,8%, ενώ της εγχώριας διακίνησης μειώθηκε κατά 38,2%. Σημειώνεται ότι το car terminal διαθέτει χώρους 190.000 τ.μ., σύγχρονες υποδομές με εφαρμογή ευρωπαϊκών προτύπων, έμπειρο και εξειδικευμένο στη μεταφόρτωση λιμενεργατικό προσωπικό. Στο αναπτυξιακό σχέδιο του 2013 αναμένεται να αναπτυχθούν ακόμα περισσότερο οι διαθέσιμες εκτάσεις του και να ξεκινήσουν οι εργασίες νέων λιμενικών έργων στον Προβλήτα Ηρακλέους για υποδομές car terminal.
ΑΝΤΩΝΗΣ ΤΣΙΜΠΛΑΚΗΣ - [email protected]