Από την έντυπη έκδοση
Του Αντώνη Τσιμπλάκη
[email protected]
Τουλάχιστον 90 εκατ. ευρώ θα πρέπει να αναμένει, σύμφωνα με εκτιμήσεις κύκλων της ακτοπλοΐας, να εισπράξει η Τράπεζα Πειραιώς από τον διαγωνισμό πώλησης του 40,44% των μετοχών της Hellenic Seaways, που προκήρυξε χθες.
Όπως επισημαίνουν στη «Ν» οι ίδιοι κύκλοι, το ποσό αυτό προκύπτει από το ύψος της επένδυσης που έχουν κάνει οι Μινωικές, προκειμένου να αγοράσουν μετοχές της εταιρείας τους τελευταίους οκτώ μήνες. Ειδικότερα, κατέβαλε 30 εκατ. ευρώ για την αγορά του 14,3% των μετοχών της εταιρείας, από διάφορους μετόχους. «Αυτό αντιστοιχεί σε περίπου 3 ευρώ ανά μετοχή» σημειώνουν στη «Ν» κύκλοι της αγοράς και προσθέτουν ότι αντίστοιχα το 40,4% των μετοχών προσεγγίζει τα 90 εκατ. ευρώ (86,5 εκατ. ευρώ).
Όπως προκύπτει από τις οικονομικές καταστάσεις εξαμήνου, οι Μινωικές αγόρασαν από τον περασμένο Φεβρουάριο έως το τέλος Ιουνίου ένα επιπλέον 14,3% του μετοχικού κεφαλαίου της Hellenic Sea Ways, καταβάλλοντας 29,86 εκατ. ευρώ. Στο τέλος Ιουνίου το ποσοστό της στην HSW ανερχόταν στο 47,7%. Στο υπόλοιπο διάστημα και μέχρι τις 5 Σεπτεμβρίου η εταιρεία ανέφερε ότι το ποσοστό της στην HSW αυξήθηκε σε περίπου 48%. Η Lazard, που είναι σύμβουλος της τράπεζας για την αξιοποίηση του συγκεκριμένου επενδυτικού στοιχείου, έχει ήδη αποστείλει σε υποψήφιους επενδυτές ενημερωτικό υλικό για τη Hellenic Seaways.
Στην πράξη, πάντως, όλοι αναμένουν να δουν μέσα στον επόμενο μήνα αν θα υπάρξει έμπρακτο ενδιαφέρον και από άλλους επενδυτικούς ομίλους, πλην του ομίλου Grimaldi που μέσω της θυγατρικής του, τις Μινωικές, ελέγχει ήδη το 48% και έχει εκφράσει την επιθυμία να αποκτήσει το πλειοψηφικό πακέτο των μετοχών της HSW. Όσον αφορά τη χρονική στιγμή που επέλεξε η Τράπεζα Πειραιώς να προκηρύξει διεθνή διαγωνισμό, τραπεζικές πηγές ανέφεραν ότι εντάσσεται στον σχεδιασμό αναδιάρθρωσης που έχει καταθέσει στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Οι ελληνικές τράπεζες μέχρι το τέλος του 2017 ή του 2018 θα πρέπει να έχουν πουλήσει τις συμμετοχές τους σε επιχειρήσεις που δεν σχετίζονται με τον τραπεζικό τομέα.
Σύμφωνα με τις ίδιες εκτιμήσεις, τόσο η τράπεζα όσο και η Lazard διαβλέπουν ότι η για περίπου δύο δεκαετίες πολύφερνη νύφη της ακτοπλοΐας μπορεί να αποφέρει υψηλή υπεραξία, αφού και την κερδοφορία της έχει αυξήσει και την αναδιάρθρωση του δανεισμού της πέτυχε, αλλά και τον στόλο της ενίσχυσε τα τελευταία δύο χρόνια. Ταυτόχρονα η ακτοπλοΐα ως κλάδος, λόγω της αύξησης της επιβατικής κίνησης το 2015 και το 2016 (βρισκόταν σε διαρκή πτώση από το 2009 και μετά), αλλά και της μείωσης του κόστους των καυσίμων, έχει βελτιώσει τις προοπτικές της.
Όπως αναφέρει στην ετήσια μελέτη της η XRTC: «Παρά τη μείωση των διεθνών τιμών των καυσίμων κατά 32% σε σχέση με το 2014, το κόστος πωληθέντων σημείωσε αύξηση κατά 7,9 εκατ. ευρώ (+8,4%) λόγω της μεγαλύτερης περιόδου δραστηριοποίησης των πλοίων της εταιρείας. Σε συνδυασμό με την προαναφερθείσα αύξηση του κύκλου εργασιών κατά 27,6 εκατ. ευρώ, το μικτό αποτέλεσμα βελτιώθηκε κατά 19,7 εκατ. ευρώ σε σχέση με το 2014 και διαμορφώθηκε σε 29,8 εκατ. ευρώ.
Τα κέρδη προ φόρων, χρηματοδοτικών, επενδυτικών αποτελεσμάτων και αποσβέσεων (EBITDA) διαμορφώθηκαν σε 24,6 εκατ. ευρώ, βελτιωμένα κατά 18,1 εκατ. ευρώ έναντι της προηγούμενης χρήσης. Τα καθαρά αποτελέσματα (μετά από φόρους) παρουσίασαν σημαντική βελτίωση σε σχέση με το 2014. Ο όμιλος παρουσίασε για πρώτη φορά καθαρή κερδοφορία ύψους 3,9 εκατ. ευρώ έπειτα από πέντε συνεχείς ζημιογόνες χρήσεις, έναντι ζημιών 17,4 εκατ. ευρώ το 2014».
Τα σημαντικά γεγονότα της χρήσης 2015 και του πρώτου εξαμήνου 2016 για την εταιρεία, σύμφωνα με τη XRTC, ήταν:
- Στις 9 Ιουνίου 2015 υπογράφτηκε η συμφωνία αναδιάρθρωσης του συνόλου των τραπεζικών υποχρεώσεων με τις δανείστριες τράπεζες (Τράπεζα Πειραιώς, Εθνική Τράπεζα της Ελλάδος, Alpha Bank) πετυχαίνοντας την αναχρηματοδότηση του συνολικού δανεισμού του ομίλου, βάσει της οποίας πραγματοποιήθηκε κεφαλαιοποίηση στα χρεολύσια των δανείων, των ληξιπρόθεσμων τον Ιούνιο 2015 δανειακών υποχρεώσεων, επιμηκύνθηκε η περίοδος αποπληρωμής των δανείων, μειώθηκε το μέσο επιτόκιο δανεισμού και εκταμιεύθηκε νέο δάνειο ύψους 13 εκατ. ευρώ.
- Τους τελευταίους μήνες η εταιρεία αναδιάρθρωσε τον στόλο της μέσα από τέσσερις κινήσεις: πούλησε το «Ποσειδών Ελλάς», το οποίο δεν εντάσσεται πλέον στον επιχειρησιακό σχεδιασμό, απέκτησε το «Ionian Queen», στο οποίο έγιναν εκτεταμένες μετασκευές και μετονομάστηκε σε «Νήσος Σάμος», καθώς και το «Hellenic Highspeed», με το οποίο επέστρεψε στη γραμμή Ραφήνα-Κυκλάδες, ενώ αναμένει την παραλαβή ενός ακόμη πλήρως ανακατασκευασμένου πλοίου.