Ακτοπλοΐα: Νέο πλαίσιο επιχορηγήσεων για τις «άγονες» γραμμές

Εξετάζεται όλο το πλέγμα των γραμμών - Ενισχύεται ο ρόλος των δήμων
Δευτέρα, 12 Σεπτεμβρίου 2016 07:31
UPD:07:49
Eurokinissi/?ϋQ???M

Στις προγραμματικές συμβάσεις για τις άγονες γραμμές επιτρέπεται η συμμετοχή και ιδιωτικών ακτοπλοϊκών εταιρειών σε συνεργασία με τους δήμους. 

Από την έντυπη έκδοση 

Του Λάμπρου Καραγεώργου 
 [email protected]

Παρεμβάσεις στο θεσμικό πλαίσιο των άγονων γραμμών, αλλά και ενίσχυση του ρόλου της Τοπικής Αυτοδιοίκησης στην αντιμετώπιση ακτοπλοϊκών συγκοινωνιακών αναγκών προβλέπουν οι πρωτοβουλίες που βρίσκονται σε εξέλιξη από τα συναρμόδια υπουργεία Μεταφορών και Ναυτιλίας. Ειδικότερα, στο πλαίσιο και των μνημονιακών υποχρεώσεων της χώρας, επανεξετάζονται από τα συναρμόδια υπουργεία η αποτελεσματικότητα και η συμπληρωματικότητα των επιχορηγήσεων και άλλων παροχών από πλευράς Δημοσίου σε όλα τα μέσα επιβατικών μεταφορών.

Στο πλαίσιο αυτής της πρωτοβουλίας παράγοντες του υπουργείου Ναυτιλίας αναφέρουν στη «Ν» ότι θα εξεταστεί και όλο το πλέγμα των γραμμών δημόσιας υπηρεσίας (άγονες γραμμές) σε συνάρτηση και με το αντίστοιχο των αεροπορικών συνδέσεων, έτσι ώστε να ενισχυθεί η συμπληρωματικότητα των μέσων.

Οι ίδιοι παράγοντες διευκρινίζουν ότι οι διαγωνισμοί για τις άγονες γραμμές θα εξακολουθούν να πραγματοποιούνται από τις αρμόδιες υπηρεσίες του υπουργείου Ναυτιλίας. Επίσης προσθέτουν ότι πρόκειται για ένα έργο που αφορά τα επόμενα χρόνια και πάντως όχι τους διαγωνισμούς που είναι σε εξέλιξη για τις άγονες γραμμές ή όσους προκηρυχτούν για το 2017.

Σημειώνεται ότι στο πλαίσιο αυτής της κυβερνητικής πολιτικής από το υπουργείο Μεταφορών, Υποδομών και Δικτύων ανατέθηκε στο Ελληνικό Ινστιτούτο Βιώσιμης Κινητικότητας & Δικτύων Μεταφορών (ΙΜΕΤ) η παροχή συμβουλευτικών υπηρεσιών προς το υπουργείο Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων (ΥΠΥΜΕΔΙ) για την εκτέλεση του έργου: «Αποτίμηση κρατικών επιχορηγήσεων και πολιτικών παροχής δημόσιων υπηρεσιών επιβατικών μεταφορών με όλα τα μέσα. Αξιολόγηση αποτελεσμάτων περιόδου 2013-2016 και υποστήριξη προγραμματισμού για τα έτη 2016-2020», με ορίζοντα υλοποίησης τους πέντε μήνες από την υπογραφή της σχετικής σύμβασης. Το εν λόγω έργο αποτελεί υποχρέωση και δέσμευση της χώρας μας προς τους θεσμούς ως τα τέλη Δεκεμβρίου 2016.

Παράλληλα, το υπουργείο Ναυτιλίας επαναφέρει στον σχεδιασμό του την «ανάθεση» ενεργότερου ρόλου στην Τοπική Αυτοδιοίκηση στην επίλυση των όποιων προβλημάτων παρατηρούνται στις ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες. Σύμφωνα με πληροφορίες της «Ν», εντός του Οκτωβρίου το υπουργείο Ναυτιλίας θα δημοσιοποιήσει σχέδιο νόμου μέρος του οποίου είχε ήδη τεθεί σε δημόσια διαβούλευση με προηγούμενα νομοσχέδια, που όμως τελικώς δεν βρήκαν τον δρόμο προς τη Βουλή, καθώς ορισμένες διατάξεις εξ αυτών ενσωματώθηκαν είτε σε άλλα σχέδια νόμου που αφορούσαν τις μνημονιακές υποχρεώσεις της χώρας είτε στο σχέδιο νόμου που ενέκρινε τη νέα σύμβαση παραχώρησης του ΟΛΠ.

Το υπουργείο Ναυτιλίας σχεδιάζει τώρα να καταθέσει εκ νέου ένα σχέδιο νόμου το οποίο θα περιλαμβάνει διάταξη που προβλέπει ότι ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής δύναται -μετά τη σύμφωνη γνώμη του Συμβουλίου Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών (ΣΑΣ), με την οποία κατόπιν εισήγησης της Διεύθυνσης Θαλάσσιων Συγκοινωνιών του υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής προσδιορίζονται το ύψος του μισθώματος και τα απαιτούμενα χαρακτηριστικά του πλοίου- να συνάπτει προγραμματικές συμβάσεις ανάθεσης δημόσιας υπηρεσίας με δήμους με πληθυσμό λιγότερο από 5.000 κατοίκους, για την εξυπηρέτηση συγκεκριμένης γραμμής ή γραμμών. Στις προγραμματικές αυτές συμβάσεις επιτρέπεται η συμμετοχή και ιδιωτικών ακτοπλοϊκών εταιρειών σε συνεργασία με τους δήμους.

Επιφυλακτικός ο ΣΕΕΝ

Ωστόσο, για το εν λόγω θέμα ήδη από τον προηγούμενο Μάιο ο Σύνδεσμος Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας (ΣΕΕΝ) είχε εκφράσει έντονες επιφυλάξεις σχετικά με τη νομιμότητα της πρότασης για τη σύναψη προγραμματικών συμβάσεων δημόσιας υπηρεσίας με το Δημόσιο, ΟΤΑ ή και με φορείς του ευρύτερου δημόσιου τομέα.

Από τότε ο ΣΕΕΝ καλούσε το υπουργείο να αποσύρει τη διάταξη και να προχωρήσει σε ουσιαστικό διάλογο για τους λόγους και τα κίνητρα που οδήγησαν στην εν λόγω πρόταση προκειμένου να γίνουν κατανοητές τυχόν αδυναμίες του υφιστάμενου συστήματος ανάθεσης γραμμών δημόσιας υπηρεσίας με διαγωνιστικές διαδικασίες και να προταθούν λύσεις εκατέρωθεν.



Προτεινόμενα για εσάς


Σχετικά σύμβολα

  • ΟΛΠ



Σχολιασμένα