Από την έντυπη έκδοση
Της Τέτης Ηγουμενίδη
[email protected]
Έντονος προβληματισμός επικρατεί στις εταιρείες κινητής τηλεφωνίας αναφορικά με τις πρόσφατες δηλώσεις - εξαγγελίες του αναπληρωτή υπουργού Υποδομών Χρήστου Σπίρτζη για την αλλαγή του συστήματος αδειοδότησης των κεραιών.
Συγκεκριμένα, ο αναπληρωτής υπουργός είπε στη Βουλή πως μελετά ενιαίο ηλεκτρονικό σύστημα για όλες τις αδειοδοτήσεις, συμπεριλαμβανομένης και της αδειοδότησης των κεραιών κινητής τηλεφωνίας.
Στελέχη των εταιρειών σημειώνουν καταρχήν ότι έχουν αιφνιδιαστεί, καθώς η αλλαγή του συστήματος δεν έχει συζητηθεί επαρκώς ώστε να γίνει κατανοητή από την πλευρά τους και εν πάση περιπτώσει δεν γνωρίζουν ποιο είναι το σκεπτικό και ο στόχος των νέων υπό μελέτη ρυθμίσεων.
Προσθέτουν πως το ΣΗΛΥΑ (Σύστημα Ηλεκτρονικής Υποβολής Αιτήσεων Κατασκευής Κεραιών) μπορεί να μην έχει πετύχει 100% να λύσει το πρόβλημα, ωστόσο για να βελτιωθεί η λειτουργία του και να επιτελέσει το έργο του απομένουν λίγα βήματα (σε αντίθεση με τη δημιουργία ενός συστήματος εξαρχής) που άπτονται κυρίως στο να ενταχθούν σε αυτό ορισμένες από τις κρίσιμες υπηρεσίες του δημόσιου τομέα, όπως είναι οι πολεοδομίες και τα δασαρχεία. Αναφέρονται συγκεκριμένα στις δύο αυτές υπηρεσίες γιατί είναι αυτές που κυρίως καθυστερούν τις διαδικασίες.
Σημειώνεται, πάντως, πως το ζήτημα δεν είναι ποιος και πώς θα κάνει τις αδειοδοτήσεις των κεραιών, αλλά ότι επιτέλους είναι αναγκαίο να λυθεί το πρόβλημα. Η Ελλάδα είναι από τις ελάχιστες ανεπτυγμένες χώρες που δεν το έχει επιλύσει έπειτα από 23 χρόνια λειτουργίας της κινητής τηλεφωνίας. Υπάρχουν 3.000 κεραίες που λειτουργούν με προσωρινές άδειες, ενώ ένας υπερδιπλάσιος αριθμός θα χρειαστεί να λάβει άδεια εκ νέου στην πορεία προς τα δίκτυα νέας γενιάς.
Ο αργός ρυθμός αδειοδότησης των υποδομών έχει ως συνέπεια να καθυστερούν οι επενδύσεις των τριών εταιρειών Cosmote, Vodafone και Wind στα δίκτυα νέας γενιάς (μεγαλύτερες ταχύτητες σύνδεσης στο internet), κάτι που έχει ευρύτερες συνέπειες στην ήδη βαριά «πληγωμένη» οικονομία της χώρας, μια που οι Επικοινωνίες αγγίζουν όλους τους κλάδους και θεωρούνται προϋπόθεση για την ανάπτυξη.
Παράλληλα, οι εταιρείες διαθέτουν πολύτιμους πόρους στο να αντιμετωπίζουν τις συνέπειες από τις ελλείψεις της όλης διαδικασίας, τους οποίους θα μπορούσαν να διαθέσουν σε παραγωγικότερες ενέργειες.
Σημειώνεται πως ο αναπληρωτής υπουργός απαντώντας σε σχετικό ερώτημα στη Βουλή δήλωσε πως η αρμοδιότητα της αδειοδότησης των κεραιών θα αφαιρεθεί από την ΕΕΤΤ (Εθνική Επιτροπή Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων).
Το σκεπτικό του είναι «ότι δεν υπάρχει κανένας κανόνας λογικής ή νομοθεσίας που να υπαγορεύει να δίνεται η αρμοδιότητα αδειοδότησης σε μία ρυθμιστική αρχή. Αλλα έπρεπε να κάνει η ΕΕΤΤ».
Συμπλήρωσε δε ότι σύντομα θα κατατεθεί νόμος στη Βουλή «για ένα συνολικό πλαίσιο για ενιαίο σύστημα αδειοδοτήσεων όλων των δραστηριοτήτων της χώρας». Ο κ. Σπίρτζης αναφέρει ως παράδειγμα ηλεκτρονικής αδειοδότησης, που θα μπορούσε να αποτελέσει την πλατφόρμα ανάπτυξης του νέου συστήματος για όλες τις αδειοδοτήσεις, αυτό που έχει αναπτυχθεί από το ΤΕΕ (Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδος) για την ταυτότητα των κτηρίων, το οποίο πάντως δεν έχει τεθεί ακόμα σε λειτουργία.
Επίσης, ο αναπληρωτής υπουργός εξήγγειλε και έναν νέο πόρο (ο οποίος πιθανότατα θα προέλθει από τις τηλεπικοινωνιακές εταιρείες) από τις παράνομες κεραίες, λέγοντας τα εξής: «Η ΕΕΤΤ έχει έσοδα, έχει πάρα πολλά έσοδα και μπορούν να προβλεφθούν και άλλα, να προβλέπεται δηλαδή ότι όταν ένας σταθμός είναι παράνομος, να υπάρχει από εκεί πόρος στον δήμο για να κατεδαφίζεται». Ολα τα παραπάνω το υπουργείο Υποδομών σχεδιάζει να τα εντάξει σε νομοσχέδιο που θα καταθέσει στη Βουλή εντός του καλοκαιριού και το οποίο θα περιλαμβάνει ακόμη τις ρυθμίσεις για την παραγωγή και εκτέλεση των δημόσιων έργων.