Αναδημοσίευση από τη «Ναυτεμπορική»
Σε αγορές ναυτιλιακών δανείων εξακολουθούν να επιδίδονται τα private equity και τα hedge funds, προσδοκώντας να κερδίσουν από την αναμενομένη στο μέλλον άνοδο των αξιών των πλοίων.
Περίπου 5 δισ. δολ. ναυτιλιακών δανείων άλλαξαν χέρια τα δύο τελευταία χρόνια εκτιμά η AMA Capital Partners LLC, μία εταιρεία συμβούλων στη Νέα Υόρκη.
Η ζήτηση από τους επενδυτές οδήγησε σε άνοδο των τιμών καθώς τώρα τα δάνεια πωλούνται στην τιμή των 90 σεντ το ένα δολάριο, έναντι 70-80 σεντ το δολάριο ένα χρόνο πριν, σύμφωνα με τη Hartland Shipping Services. Τα επενδυτικά funds εκτιμούν ότι σύντομα οι αξίες των πλοίων θα ξεκολλήσουν από τα ιστορικά χαμηλά που βρέθηκαν την τελευταία 5ετία.
Σύμφωνα με εκτιμήσεις ναυτιλιακών κύκλων, τα πλοία έχουν χάσει κατά μέσο όρο το 71% της αξίας τους και σπεύδουν να αποκτήσουν ναυτιλιακά δάνεια. Η Davidson Kempner Capital Management LLC κατέβαλε 500 εκατ. δολ. για να αγοράσει μέρος του ναυτιλιακού χαρτοφυλακίου της Lloyds Banking Group, χωρίς ωστόσο, όπως σημειώνει το Bloomberg, κάποιος εκπρόσωπος του fund να σχολιάσει την εξέλιξη αυτή.
Το Δεκέμβριο η Commerzbank AG, η δεύτερη μεγαλύτερη τράπεζα της Γερμανίας, πούλησε 14 δεξαμενόπλοια σε ένα ταμείο που διαχειρίζεται η Oaktree Capital Management LP, εξαλείφοντας από το χαρτοφυλάκιό της μη εξυπηρετούμενα δάνεια ύψους 383 εκατ. δολ. Από την άλλη πλευρά, η τράπεζα HSH Nordbank AG, η τράπεζα με το μεγαλύτερο δανειακό χαρτοφυλάκιο στη ναυτιλία, ετοιμάζεται να πουλήσει και πάλι τμήμα των δανείων της, αν και είχε αποτύχει πρόσφατα να διαθέσει ένα πακέτο αξίας 300 εκατ. δολ.
Παράλληλα τα funds εκτός της αγοράς δανείων λειτουργούν σε συνεργασία με ναυτιλιακές εταιρείες, προκειμένου να δημιουργήσουν νέους στόλους. Ετσι το Apollo Global Management LLC έχει συνεργαστεί με το ναυτιλιακό όμιλο Rickmers Group με έδρα το Αμβούργο και επένδυσαν από κοινού 500 εκατ. δολ. σε πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων.
Αποτέλεσμα των παρεμβάσεων αυτών ήταν το 2013 οι παραγγελίες νεότευκτων πλοίων να τριπλασιαστούν σε σχέση με ένα χρόνο πριν, ενώ τον πρώτο μήνα του 2014 τοποθετήθηκαν παραγγελίες συνολικής μεταφορικής ικανότητας 290,2 εκατ. dwt.
Τα διεθνή funds έχουν περικυκλώσει και την ελληνική ναυτιλία καθώς τον τελευταίο χρόνο, σύμφωνα με την Petrofin, περισσότεροι από 50 ιδιωτικοί επενδυτικοί οργανισμοί αναζητούν συμμάχους στην Ακτή Μιαούλη.
Ορισμένα εξ αυτών έχουν προχωρήσει σε πολύ σημαντικές συμφωνίες. Χαρακτηριστικό παράδειγμα η συνεργασία της Oaktree με τον Ελληνα εφοπλιστή Πέτρο Παππά, συνεργασία που επεκτείνεται από το ξηρό φορτίο μέχρι τα δεξαμενόπλοια και τα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων. Μέχρι στιγμής το fund συνεργαζόμενο με τον κ. Παππά έχει επενδύσει πάνω από 1,4 δισ. δολ. σε αγορές και ναυπηγήσεις πλοίων.
Αλλο παράδειγμα η συνεργασία του York Capital Management με την Costamare, η οποία οδήγησε σε μία κοινοπραξία που έχει σε εξέλιξη επενδύσεις ύψους 1 δισ. δολ. σε πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων. Η Costamare συμμετέχει στην κοινοπραξία με ποσοστό μέχρι 49%, ενώ το 51% ανήκει στη York.
Η δυναμική των ναυτιλιακών αγορών είναι δύσκολο να γίνει κατανοητή και να προβλεφθεί, δήλωσε ο κ. Βασίλης Καρατζάς, ναυλομεσίτης και σύμβουλος με έδρα τη Ν. Υόρκη. Ο ίδιος σημειώνει ότι πολλοί νέοι παίκτες έχουν μπει τελευταία στη ναυτιλία, οι οποίοι θεωρούν ότι «είναι καλύτερα να μάθουμε πάνω στο τρένο παρά να χάσουμε την ευκαιρία.
Μπορεί μέχρι και 20 funds να κάνουν προσφορές για το ίδιο χαρτοφυλάκιο, γεγονός που δείχνει ότι υπάρχει διάχυτη μια μεγάλη αισιοδοξία για το μέλλον», σημειώνει ο κ. Καρατζάς.
ΛΑΜΠΡΟΣ ΚΑΡΑΓΕΩΡΓΟΣ - [email protected]