Οργανικό έλλειμμα κοντά στο 1 δισ. ευρώ (973,3 εκατ.) παρουσιάζει ο προϋπολογισμός του Ναυτικού Απομαχικού Ταμείου για το 2014, αφού τα έσοδά του εκτιμάται ότι θα φτάσουν τα 251,7 εκατ. ευρώ και τα έξοδά του το 1,225 δισ. ευρώ.
Επιπλέον, στον προϋπολογισμό του ΝΑΤ, στο οποίο δεν έχει κλείσει ισολογισμός μετά το 2003, διατυπώνεται και η επιφύλαξη «ότι μετά τη λήξη του γ’ τριμήνου του έτους 2014 θα γίνει επανεκτίμηση των στοιχείων και ανάλογα με την πορεία εξέλιξης του προϋπολογισμού θα διαμορφωθεί αναλόγως και το οργανικό έλλειμμα».
Επίσης, στον προϋπολογισμό για το Κεφάλαιο Ανεργίας Ασθενείας Ναυτικών (ΚΑΑΝ) προβλέπεται το ποσό των 50 εκατ. ευρώ, αλλά όπως επισημαίνουν τα ναυτεργατικά σωματεία ΠΕΜΕΝ, Στέφενσων, ΠΕΕΜΑΓΕΝ και το σωματείο των Ρυμουλκών και Ναυαγοσωστικών, στην πραγματικότητα οι ανάγκες είναι μεγαλύτερες.
Οπως υποστηρίζουν, «ο Οίκος Ναύτου με την ένταξή του στο ΕΟΠΥ δημιούργησε τραγικά προβλήματα στους ασφαλισμένους, με αποτέλεσμα να πληρώνουν από την τσέπη τους γιατρούς και φάρμακα, περιμένοντας μήνες για την εξόφληση τους».
Σύμφωνα με τα στοιχεία που έχουν στα χέρια τους τα σωματεία, η μεγαλύτερη δαπάνη στην ιατροφαρμακευτική περίθαλψη παραμένει η κάλυψη των εξόδων στα ιδιωτικά νοσοκομεία και διαγνωστικά κέντρα.
Την ίδια στιγμή προσθέτουν ότι «αρνούνται οι μέχρι σήμερα κυβερνήσεις να λειτουργήσουν το εγκαταλειμμένο ΝΙΕΝ (ναυτικό νοσοκομείο) στα Μελίσσια και να το αξιοποιήσουν ως πανεπιστημιακή κλινική για την πρόληψη και αντιμετώπιση επαγγελματικών ασθενειών και της κοινωνικοασφαλιστικής περίθαλψης και προστασίας των ναυτεργατών και των εργαζομένων. Αντίθετα, επιδιώκουν μέσω του ΤΑΙΠΕΔ την εκποίησή του».
Επίσης, όπως αναφέρουν, με το ν. 3978/2011 άρθρο 4 παρ.6, καταργήθηκε το ΚΑΕΟ, κάτι που είχε σαν αποτέλεσμα να μειωθούν περαιτέρω τα έσοδα του ΝΑΤ κατά 30 εκατ. ευρώ περίπου ετησίως. Για το Κεφάλαιο Επικουρικής Ασφάλισης Ναυτικών (ΚΕΑΝ) προβλέπονται «έσοδα από μειώσεις των επικουρικών συντάξεων το ποσό των 15 εκατ. ευρώ».
Η ανεργία
Την ίδια στιγμή η ανεργία στους ναυτικούς έχει λάβει εκρηκτικές διαστάσεις αφού για το μήνα Νοέμβρη έφτασε στους 4.656. Σε κοινή τους ανακοίνωση τα σωματεία αναφέρουν επίσης ότι από το Σεπτέμβριο μέχρι τώρα έχουν βγει από τα καράβια «πάνω από 1.000 ναυτεργάτες με συγκροτημένα δικαιώματα από την επιβατηγό ναυτιλία.
Συγκεκριμένα, 214 ναυτεργάτες σε σύνολο 500 που εργάζονται στα έξι υπό ελληνική σημαία πλοία που δρομολογούνται στη γραμμή Πάτρας - Ιταλίας και από την 1η Νοέμβρη πάνω από 300 ναυτεργάτες της ακτοπλοΐας με την εφαρμογή του ν.4150/2013 και εκατοντάδες άλλοι ναυτεργάτες από την ακινητοποίηση των ακτοπλοϊκών πλοίων τη χειμερινή περίοδο».
Τι αναφέρει η εισήγηση
Σύμφωνα με την εισήγηση του προϋπολογισμού, οι εισφορές του ΝΑΤ προσδιορίζονται με βάση τρία στοιχεία. Αυτά της νόμιμης συνθέσεως των πλοίων, του είδους και της χωρητικότητας του πλοίου και τρίτον της αμοιβής των ναυτικών βάσει των συλλογικών συμβάσεων.
Για τα ποντοπόρα πλοία στην εισηγητική έκθεση διατυπώνεται ότι «σύμφωνα με τα αποστέλλοντα στοιχεία της διεύθυνσης πόρων και ειδικότερα του τμήματος εισφορών σε ξένο συνάλλαγμα, έχει ληφθεί υπόψη η εφαρμογή του ν.3569/2007, το οποίο προβλέπει μείωση των εσόδων από εισφορές ορισμένων κατηγοριών πλοίων».
Για τα κρουαζιερόπλοια αναφέρεται επίσης: «Οσον αφορά τα κρουαζιερόπλοια, ο υπολογισμός έγινε με βάση την οργανική σύνθεση των πλοίων που ορίζεται στην εγκριτική πράξη». Τονίζεται πάντως ότι πλέον στην ελληνική σημαία δεν υπάρχουν ελληνικά κρουαζιερόπλοια.
Ο υπολογισμός των εσόδων για το 2014 γίνεται με την πρόβλεψη ότι οι αυξήσεις στις Συλλογικές Συμβάσεις Εργασίας θα είναι μηδενικές. Τα ναυτεργατικά σωματεία υπογραμμίζουν ότι «οι ΣΣΕ που έχουν υπογραφεί για το 2013 είναι στα ακτοπλοϊκά, μεσογειακά - τουριστικά, πορθμεία, ενώ στις υπόλοιπες κατηγορίες πλοίων είναι από το 2010 και η επιδίωξη εφοπλιστών και κυβέρνησης είναι η κατάργησή τους».
Οσον αφορά την εξέλιξη του ναυτεργατικού δυναμικού, τα σωματεία αναφέρουν ότι το 1980 υπήρχαν 3.942 πλοία με ελληνική σημαία (άνω των 100 κ.ο.χ), με 52.518 θέσεις εργασίας για Ελληνες ναυτεργάτες. Μετά από 32 χρόνια, το 2012, τα πλοία υπό ελληνική σημαία (άνω των 100 κ.ο.χ) έπεσαν στα 1.939 με 17.000 θέσεις εργασίας για τους Ελληνες ναυτεργάτες.