Μέχρι το τέλος της επόμενης εβδομάδας αναμένεται να κατατεθεί στη Βουλή σχέδιο νόμου για τα σκάφη αναψυχής από το υπουργείο Ναυτιλίας και Αιγαίου.
Την ανακοίνωση αυτή έκανε χθες ο υπουργός Ναυτιλίας και Αιγαίου Μιλτιάδης Βαρβιτσιώτης στη διάρκεια του 3ου ναυτιλιακού συνεδρίου της Ελληνικής Εταιρείας Διοίκησης Επιχειρήσεων (ΕΕΔΕ), με θέμα «Η ναυτιλία ως μοχλός οικονομικής ανάπτυξης της χώρας μας» και χορηγούς επικοινωνίας τη «Ναυτεμπορική» και το www.naftemporiki.gr.
Παράλληλα, ο υπουργός τόνισε ότι κύριο ζητούμενο για το υπουργείο είναι η περαιτέρω διεύρυνση του αριθμού πλοίων στο ελληνικό νηολόγιο και του αριθμού των εγκατεστημένων διαχειριστριών εταιρειών στη χώρα μας.
«Περαιτέρω ενίσχυση του ναυτιλιακού πλέγματος της χώρας μας (εγκατεστημένες ναυτιλιακές εταιρείες, ναυτιλιακές χρηματοδοτήσεις, ναυτιλιακές ασφαλίσεις, τροφοδοσία πλοίων, παροχή ειδικευμένων υπηρεσιών, τηλεπικοινωνίες, ναυπηγήσεις / επισκευές πλοίων) σε βαθμό που να ανταποκρίνεται στο εύρος του ελληνόκτητου στόλου», σημείωσε χαρακτηριστικά ο κ. υπουργός.
Αναφερόμενος στα λιμάνια υπογράμμισε το πλεονέκτημα που δίνει η Cosco στο λιμάνι του Πειραιά. Οπως τόνισε, εκτός από το ότι πρόκειται για τη μεγαλύτερη ξένη επένδυση στη χώρα, «οι επενδύσεις που έχει κάνει μας δίνουν ανταγωνιστικό πλεονέκτημα σε σχέση με άλλα λιμάνια της Ανατολικής Μεσογείου.
Στο Σ.ΕΜΠΟ του Ικονίου μπορούν να εξυπηρετηθούν πλοία μεγέθους, που δεν υπάρχει ακόμα ούτε στα σχέδια, μέχρι 24.000 teu, ενώ τα μεγαλύτερα σήμερα είναι 18.000 teu. Την ίδια στιγμή, τα ιταλικά λιμάνια για παράδειγμα μπορούν να εξυπηρετήσουν πλοία έως 14.000 teu
Το σχέδιο
Το σχέδιο νόμου για τα σκάφη αναψυχής που αναμένεται να καταθέσει την άλλη εβδομάδα το υπουργείο, στοχεύει στην ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας του υπό ελληνική σημαία σκάφους, στην εξίσωση ιδιωτικών και επαγγελματικών σκαφών, στην άρση -υπό αυστηρές προϋποθέσεις- του καμποτάζ για τις τρίτες σημαίες και στην απλοποίηση των διαδικασιών.
Οπως υπογράμμισε χθες ο υπουργός, τα σκάφη αναψυχής με μικρές σχετικά επενδύσεις στις μαρίνες μπορούν να ενισχύσουν την ελληνική οικονομία, σε πολύ σημαντικό βαθμό, διότι, εκτός των άλλων, οι τουρίστες που επιλέγουν να ναυλώσουν σκάφη αναψυχής για τις διακοπές τους έχουν συνήθως μεγάλη οικονομική επιφάνεια.
Το κλίμα
Σε ό,τι αφορά τη χρηματοδότηση της ναυτιλίας, ο κ. Σωκράτης Λεπτός της PwC σημείωσε ότι σε σχετική έρευνα της εταιρείας του, σε 22 επιχειρήσεις που ελέγχουν 450 πλοία εκφράζεται αισιοδοξία, σε ποσοστό 50%, ότι οι υπάρχουσες τράπεζες θα εξακολουθήσουν και στο μέλλον να χρηματοδοτούν τον κλάδο. Επίσης ένα 15% πιστεύει ότι θα εισέλθουν στον κλάδο και νέες τράπεζες, ενώ ένα 21% προσβλέπει πολύ στα ιδιωτικά κεφάλαια για επενδύσεις στη ναυτιλία.
Οσον αφορά στον τραπεζικό τομέα, το 50% πιστεύει ότι καθοριστικό ρόλο θα διαδραματίσουν οι κινεζικές τράπεζες. Ως προς τις προοπτικές της ναυτιλίας, το 52% δηλώνει πολύ αισιόδοξο για την αγορά, ιδιαίτερα στο ξηρό φορτίο.
Από την πλευρά του ο κ. Μάνος Πηλείδης της Deloitte υπογράμμισε ότι τα προηγούμενα χρόνια υπήρχε ανταπόκριση για νέα IPO σε εταιρείες, για παράδειγμα ξηρού φορτίου. Σήμερα όμως υπάρχουν ήδη αρκετές στο χρηματιστήριο και οι επενδυτές επιλέγουν συνήθως τις υπάρχουσες.
«Χρειάζεται να προσφέρει κανείς κάτι μοναδικό» σημείωσε χαρακτηριστικά, για να προσθέσει πως σε ό,τι αφορά τις χρηματιστηριακές αγορές τα επόμενα δύο χρόνια θα έχουν ζήτηση οι εταιρείες διαχείρισης LNG carriers, αναφέροντας ως πρόσφατα παραδείγματα την GasLog και τη Dynagas. Από την άλλη πλευρά, σημείωσε ότι τα fund έχουν δείξει μέχρι τώρα μια προτίμηση σε εταιρείες που διαχειρίζονται containerships.
Η προσφορά της ναυτιλίας
Η ελληνική ποντοπόρος ναυτιλία συνεισφέρει άμεσα ή έμμεσα με περισσότερα από 13 δισ. ευρώ στην εθνική οικονομία, ποσό που υπερβαίνει το 7% του ΑΕΠ κατά τον τελευταίο χρόνο, σύμφωνα με μελέτη της Boston Consulting Group.
Κατά την παρουσίαση της μελέτης από τον κ. Χρυσό Καβουνίδη, επισημάνθηκε μεταξύ άλλων ότι ο ναυτιλιακός κλάδος συνεισφέρει περίπου 13,4 δισ. ευρώ στην εθνική οικονομία, ποσό που αντιστοιχεί στο 6% του ελληνικού ΑΕΠ, βάσει στατιστικών του 2010.
Η άμεση συνεισφορά του βασικού ναυτιλιακού κλάδου υπολογίζεται στα περίπου 7,6 δισ. ευρώ, ποσό που αντιστοιχεί σε 3,5% του ελληνικού ΑΕΠ. Από αυτά, η ποντοπόρος ναυτιλία έχει την μεγαλύτερη συνεισφορά, προσφέροντας 6,5 δισ. ευρώ.
Επιπροσθέτως, ο ελληνικός ναυτιλιακός κλάδος συνεισφέρει έμμεσα, μέσω των υποστηρικτικών υπηρεσιών της ναυτιλίας, 2,3 δισ. ευρώ, ενώ 3,4 δισ. ευρώ είναι τα υπολογιζόμενα επαγωγικά οφέλη.
Μελλοντικά, η ελληνική ναυτιλία μπορεί να αποτελέσει βασικό μοχλό ανάπτυξης της ελληνικής οικονομίας αναφέρει η μελέτη και προτείνει πέντε συγκεκριμένες δράσεις που μπορούν να αυξήσουν τον αντίκτυπό της στην ελληνική οικονομία, επικαλούμενη και την εμπειρία άλλων χωρών.
ΑΠΕ-ΜΠΕ/ΑΛΚΗΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΙΔΗΣ
Οι επενδύσεις που έχει κάνει η Cosco στο λιμάνι του Πειραιά μάς δίνουν ανταγωνιστικό πλεονέκτημα σε σχέση με άλλα λιμάνια της Ανατολικής Μεσογείου, επεσήμανε ο ο υπουργός Ναυτιλίας και Αιγαίου Μιλτιάδης Βαρβιτσιώτης (φωτογραφία αρχείου).
Το Τέλος Πλόων
Αναφερόμενος στο σχέδιο νόμου για τα σκάφη αναψυχής, ο υπουργός Ναυτιλίας και Αιγαίου Μιλτιάδης Βαρβιτσιώτης τόνισε πως σε ό,τι αφορά το Τέλος Πλόων, θα κατατεθεί άλλο νομοσχέδιο από το υπουργείο Οικονομικών, με το τέλος να προσδιορίζεται αυτή τη στιγμή στα 100 με 120 ευρώ ανά μέτρο, με ειδικές προβλέψεις για τα σκάφη από 6 μέχρι 12 μέτρα.
ΑΝΤΩΝΗΣ ΤΣΙΜΠΛΑΚΗΣ - [email protected]