Tρεις παράγοντες θα επηρεάσουν το επόμενο διάστημα την αγορά των δεξαμενοπλοίων, η οποία εξακολουθεί να μην ικανοποιεί με τις αποδόσεις της.
Η ζήτηση από την Κίνα, η αύξηση των εξαγωγών προϊόντων πετρελαίου από τις ΗΠΑ και η αύξηση των τονομιλίων είναι αυτό που χρειάζεται η αγορά δεξαμενοπλοίων, σύμφωνα με πρόσφατη μελέτη της Bimco.
Η αγορά δεξαμενοπλοίων αλλάζει και αλλάζει γρήγορα, επισημαίνει η Bimco.
Η μεγάλη αλλαγή έρχεται από το εμπόριο στις ΗΠΑ αλλά και από την οικονομική επιβράδυνση στην Κίνα και την επακόλουθη μείωση της ζήτησης.
Σε ό,τι αφορά τις ΗΠΑ, οι εισαγωγές αργού βρίσκονται στο χαμηλότερο σημείο τους τα τελευταία 17 χρόνια, ενώ αντιθέτως οι εξαγωγές προϊόντων αργού αυξάνονται.
Αυτό, πάντως, που χρειάζεται η βιομηχανία δεξαμενοπλοίων είναι «μεγαλύτερες αποστάσεις». Για παράδειγμα, θα ήταν καλό η Κίνα να αυξήσει τις εισαγωγές της από τις χώρες της Νοτίου Αμερικής και να μειώσει την εξάρτησή της από τις χώρες του Κόλπου.
Αντίστοιχα, θετικό θα είναι οι ΗΠΑ να αυξήσουν τις εξαγωγές τους σε πιο μακρινές χώρες, κάτι που ήδη γίνεται, όπως π.χ. στην Ιαπωνία, την Τουρκία, τη Λατινική Αμερική κ.λπ. Ετσι θα αυξηθούν τα τονομίλια μεταφερόμενου φορτίου και η ζήτηση για νέα χωρητικότητα.
H αγορά πετρελαίου
Η Bimco σημειώνει ότι στην αγορά πετρελαίου η Κίνα εξακολουθεί να παραμένει ένας θετικός παράγοντας, στο βαθμό όμως που δεν αυξάνει την εσωτερική παραγωγή αργού πετρελαίου.
Μια τέτοια εξέλιξη θα ήταν αρνητικό γεγονός για την αγορά δεξαμενοπλοίων ειδικά εάν η Κίνα, όπως και οι ΗΠΑ γίνουν όλο και πιο αυτάρκεις σε αργό πετρέλαιο, σημειώνει η Bimco.
Στην αγορά των προϊόντων πετρελαίου οι αμερικανικές εισαγωγές βενζίνης συνεχίζουν να απογοητεύουν καθώς η αυξημένη ζήτηση βενζίνης καλύπτεται από την εγχώρια παραγωγή.
Η ικανότητα διύλισης των αμερικανικών διυλιστηρίων είναι αρκετά μεγάλη για να καλύψει τη ζήτηση από τους οδηγούς αλλά και τις αυξημένες εξαγωγές παράλληλα.
Ωστόσο, θα πρέπει να σημειωθεί ότι ενώ η συνολική ζήτηση προϊόντων πετρελαίου στις ΗΠΑ είναι σταθερή, οι εξαγωγές έχουν αυξηθεί σημαντικά.
Οι εξαγωγές προϊόντων διύλισης τον περασμένο Μάιο ήταν οι δεύτερες μεγαλύτερες στην ιστορία.
Οι αξίες των πλοίων
Οσον αφορά τις αξίες των πλοίων, ξεχωρίζουν οι αποδόσεις των MR δεξαμενόπλοιων μεταφοράς προϊόντων. Είναι χαρακτηριστικό ότι ένα MR product tanker που «χτίστηκε» στις αρχές του 2013 έχει κερδίσει ήδη 15%.
Από την άλλη πλευρά, όλες οι κατηγορίες δεξαμενόπλοιων μεταφοράς αργού εμφανίζουν μείωση στις αξίες, εκτός των aframax που κρατάνε κατά 0,3% αυξημένες το 2013.
Επίσης, η προσφορά νέας χωρητικότητας στα product tanker βρίσκεται για φέτος στο χαμηλότερο επίπεδο της δεκαετίας, στα 4,3 εκατ. dwt για όλο το έτος.
Συνολικά το βιβλίο παραγγελιών αυξήθηκε φέτος κατά 38%, στους 14,3 εκατ. dwt από 10,4 εκατ. dwt στην αρχή του έτους. Αποτελείται από 229 πλοία, εκ των οποίων 130 ανήκουν στην κατηγορία «hyped» MR, ενώ άλλα 40 στα LR2 δεξαμενόπλοια μεταφοράς προϊόντων.
Παράλληλα, στον τομέα των πλοίων μεταφοράς αργού αναμένεται αύξηση του στόλου κατά 3,4%, καθώς η νέα χωρητικότητα ανέρχεται σε 22,7 εκατ. dwt, ενώ περίπου 10 εκατ. dwt αναμένεται να οδηγηθεί στα διαλυτήρια.
Οι ναύλοι
Στο μεταξύ, οι ναύλοι για χρονοναυλώσεις τριών και πέντε ετών στα MR δεξαμενόπλοια μεταφοράς προϊόντων δείχνουν βελτίωση, καθώς κυμαίνονται στα 15.250 δολ. την ημέρα και στα 15.750 δολ. την ημέρα αντίστοιχα, επίπεδα σχετικά υψηλά, τα οποία είχαν να δουν από τα μέσα του 2009.
Η Bimco δίνει, πάντως, κάποιες εκτιμήσεις σε ό,τι αφορά τους ναύλους για το επόμενο διάστημα. Σε ό,τι αφορά τα VLCC εκτιμά ότι θα κινηθούν τους επόμενους δύο μήνες στην περιοχή των 7.500-17.500 δολ. την ημέρα.
Για τα Suezmax εκτιμά ότι θα κινηθούν μεταξύ 10.000-20.000 δολ. την ημέρα, ενώ για τα Aframax στην περιοχή των 8.000-18.000 την ημέρα.
Στα LR1 και LR2 δεξαμενόπλοια μεταφοράς προϊόντων αργού στη ρότα Αραβικός Κόλπος-Ιαπωνία αναμένεται βελτίωση των ναύλων στα επίπεδα των 7.500-17.500 δολαρίων, ενώ στα handysize θα υπάρξει σταθεροποίηση στα 8.000-13.000 δολ. την ημέρα.
Τέλος, στα MR clean οι ναύλοι αναμένεται να κυμανθούν μεταξύ των 9.000-14.000 δολ. την ημέρα.
ΛΑΜΠΡΟΣ ΚΑΡΑΓΕΩΡΓΟΣ - [email protected]