Η Κίνα ετοιμάζει αναδόμηση της ναυπηγικής της βιομηχανίας

Νέο πλαίσιο χρηματοδότησης, φορολογικά κίνητρα, στροφή στην υψηλή τεχνολογία
Σάββατο, 06 Απριλίου 2013 11:02
UPD:11:47
EPA/LIAN MIN

Η Κίνα βρίσκεται σε φάση ανασχεδιασμού του δωδέκατου πενταετούς αναπτυξιακού της προγράμματος, προκειμένου να ενισχύσει τη ναυπηγική της βιομηχανία.

Συναγερμός έχει σημάνει στα κυβερνητικά επιτελεία της μεγαλύτερης ναυπηγικής βιομηχανίας στον κόσμο, της Κίνας, προκειμένου να βρεθούν τρόποι να αντιμετωπιστεί η μεγάλη κρίση στον κλάδο. Παρά το γεγονός ότι η Κίνα κρατάει ακόμα την πρώτη θέση στον κόσμο, τόσο σε αριθμό παραγγελιών όσο και σε χωρητικότητες από τους άμεσους ανταγωνιστές της, Κορέα και Ιαπωνία, τα στοιχεία δείχνουν ότι η καθοδική πορεία που ξεκίνησε το 2009, συνεχίζεται, και είναι ορατός ο κίνδυνος να εξελιχθεί σε ελεύθερη πτώση.

Για το λόγο αυτό, η Κίνα βρίσκεται σε φάση ανασχεδιασμού του δωδέκατου πενταετούς αναπτυξιακού της προγράμματος, προκειμένου να ενισχύσει τη ναυπηγική της βιομηχανία με συγκεκριμένα μέτρα, που θα αναπτυχθούν σε πέντε στάδια.  Σύμφωνα με τα στοιχεία της Ενωσης Ιαπωνικών Ναυπηγείων, το βιβλίο παραγγελιών στα κινεζικά ναυπηγεία, στο τέλος του 2012, βρίσκονταν 1.927 πλοία, συνολικής χωρητικότητας 63,47 εκατ. gt, κατέχοντας την πρώτη θέση, με μερίδιο 39,6%.

Καλύτερη χρονιά το 2008

Ωστόσο, από το 2008, που ήταν η καλύτερη χρονιά για την παγκόσμια, αλλά και την κινεζική ναυπηγική βιομηχανία, και μετά ακολουθεί μια σταθερά πτωτική πορεία. Συγκεκριμένα, ενώ το 2008 το order book στην Κίνα ήταν 3.999 πλοία με χωρητικότητα 123,9 εκατ. gt, το 2009 περιορίσθηκε στα 3.523 πλοία, με 111,14 εκατ. gt, το 2010 μειώθηκε περαιτέρω στα 2.967 πλοία με χωρητικότητα 103 εκατ. gt, και το 2011 στα 2.482 πλοία συνολικής χωρητικότητας 84 εκατ. gt.

Συγκεκριμένα, η πτώση από το 2008 μέχρι το 2012 ανέρχεται σε 51,8% σε ό,τι αφορά τον αριθμό των πλοίων και σε 48,7% με όρους χωρητικότητας. Καθοδική πορεία ακολουθούν τόσο τα ιαπωνικά όσο και τα κορεάτικα ναυπηγεία. Ειδικότερα, το order book στα ιαπωνικά ναυπηγεία, στο τέλος του 2008, ήταν 1.607 πλοία, με συνολική χωρητικότητα 63,6 εκατ. gt, ενώ στο τέλος του 2012 είχε 740 πλοία συνολικής χωρητικότητας 25,82 εκατ. gt. Επίσης, τα ναυπηγεία της Ν. Κορέας, το 2008, στο βιβλίο παραγγελιών τους είχαν εγγεγραμμένα 2.303 πλοία, χωρητικότητας 137,59 εκατ. gt και στο τέλος του 2012, 740 πλοία χωρητικότητας 25,82 εκατ. gt.

Το συνολικό παγκόσμιο order book, στο τέλος του 2008, σύμφωνα με τα στοιχεία Ενωσης Ιαπωνικών Ναυπηγείων ήταν στα 11.341 πλοία, χωρητικότητας 368 εκατ. gt, ενώ στο τέλος του 2012 είχε διαμορφωθεί στα 5.550 πλοία, συνολικής χωρητικότητας 160,3 εκατ. gt.

Το σχέδιο που επεξεργάζονται στην Κίνα, αφορά στην ενίσχυση της τραπεζικής χρηματοδότησης, αλλά και τη διευκόλυνση σε φορολογικά θέματα. Επιπλέον, θα δοθεί ιδιαίτερο βάρος στα θέματα έρευνας και ανάπτυξης, ενώ θα ενισχύσει και όσες κινεζικές ναυτιλιακές εταιρείες θελήσουν να επενδύσουν σε νέες τεχνολογίες με υψηλή προστιθέμενη αξία, φιλικές προς το περιβάλλον, αλλά και στον τομέα των θαλάσσιων γεωτρήσεων. Η κινεζική κυβέρνηση αποφάσισε να διαθέσει επιπλέον πόρους για τη βιομηχανία των θαλασσίων γεωτρήσεων, καθώς τα επόμενα χρόνια αναμένεται να αυξηθεί το μερίδιο αγοράς της Κίνας στη θαλάσσια εξόρυξη πετρελαίου.

Θεωρείται, επίσης, ότι ο συγκεκριμένος τομέας έχει πολύ μεγάλα περιθώρια ανάπτυξης και ότι, τόσο βραχυπρόθεσμα όσο και μακροπρόθεσμα, θα αυξάνεται η ζήτησή τους.Παράλληλα με τη χρηματοδοτική ενίσχυση, το σχέδιο προβλέπει τη συγχώνευση πολλών ναυπηγείων, προκειμένου να δημιουργηθούν μεγάλες μονάδες, επιτυγχάνοντας οικονομίες κλίμακος. Θα δοθεί, επίσης, έμφαση στην ανάπτυξη του ναυτιλιακού cluster, προκειμένου να ενισχυθούν και η βιομηχανία εξοπλισμών και τα ναυπηγεία στα τμήματα σχεδιασμού τελευταίας τεχνολογίας πλοίων.

Στην Κορέα

Ωστόσο, ζητήματα ενίσχυσης της ναυπηγικής τους βιομηχανίας θέτουν και οι Κορεάτες. Ηδη, η Export-Import Bank of Korea (KEXIM), προκειμένου να στηρίξει την εθνική ναυπηγική βιομηχανία, είναι έτοιμη να παράσχει χρηματοδοτικές ευκαιρίες, προκειμένου ναυτιλιακές εταιρείες να τοποθετήσουν νέες παραγγελίες στα κορεατικά ναυπηγεία, σημειώνει σε σχετική ανακοίνωσή της η κορεατική τράπεζα. Η ΚΕΧΙΜ αξιοποιεί το μοντέλο της άμεσης χρηματοδότησης, η οποία προσφέρεται στους πελάτες εξωτερικού που εισάγουν προϊόντα από τις κορεατικές επιχειρήσεις, ενώ, όπως σημειώνει η τράπεζα, το δημόσιο χρέος της χώρας δεν επηρεάζεται.

ΑΝΤΩΝΗΣ ΤΣΙΜΠΛΑΚΗΣ - [email protected]



Προτεινόμενα για εσάς





Σχολιασμένα