Λιγότερες επιβαρύνσεις για εισοδήματα έως 30.000 ευρώ, περισσότερες επιβαρύνσεις για τους φορολογούμενους με ετήσιο εισόδημα άνω των 40.000 ευρώ και αυστηρές ποινές για όσους φοροδιαφεύγουν περιλαμβάνουν οι βασικοί αξονες του νέου φορολογικού συστήματος που αναμένεται να αποσαφηνιστεί από την ηγεσία του υπουργείου Οικονομικών το αργότερο μέχρι την Τρίτη.
«Σε αυτήν τη συγκυρία όλοι χρειάζεται να συνεισφέρουμε δίκαια, ανάλογα με τις δυνατότητές μας και οι πλέον αδύναμοι θα προστατευτούν», τόνισε ο υπουργός Οικονομικών Γιώργος Παπακωνσταντίνου, σε συνέντευξή του στην εφημερίδα «Εθνος της Κυριακής».
Προανήγγειλε επίσης την κατάργηση αυτοτελούς και τεκμαρτής φορολόγησης, τη θέσπιση αντικειμενικών τεκμηρίων για όλους και την εγκατάσταση ταμειακών μηχανών παντού. Δεν μειώνεται το αφορολογόγητο όριο των 12.000 ευρώ, αλλά συνδέεται με το μέτρο των αποδείξεων.
Σχετικά με την εισοδηματική πολιτική και τη μείωση μισθών και επιδομάτων στο δημόσιο, ο κ. Παπακωνσταντίνου τόνισε: «Η εισοδηματική πολιτική που θα ανακοινωθεί αυτή την εβδομάδα πέρα από το στοιχείο της εξοικονόμησης πόρων θα έχει και το στοιχείο της δικαιοσύνης».
«Πέρα από αυτό, πραγματικά προσβλέπουμε στον διάλογο με την ΑΔΕΔΥ για τη διαμόρφωση ενός ενιαίου και δίκαιου μισθολογίου στον δημόσιο τομέα», πρόσθεσε.
Αναλυτικά οι αλλαγές της φορολογικής μεταρρύθμισης
H φορολογική μεταρρύθμιση φέρνει μεταξύ των άλλων και τις κατωτέρω αλλαγές:
1. Κατάργηση της αυτοτελούς φορολόγησης. Έτσι, τα επιδόματα και οι αμοιβές που σήμερα φορολογούνται αυτοτελώς με συντελεστές 5% - 20% θα προστίθενται με τα υπόλοιπα εισοδήματα, τα οποία θα φορολογούνται με βάση τη νέα κλίμακα.
Το νέο σύστημα οδηγεί αναπόφευκτα στην επιβάρυνση χιλιάδων ελευθέρων επαγγελματιών, επιτηδευματιών κ.ά., καθώς θα εμφανίσουν σημαντικά μεγαλύτερα εισοδήματα στην Εφορία με αποτέλεσμα να φορολογηθούν με υψηλότερους συντελεστές.
Επισημαίνεται, πάντως, ότι από το συγκεκριμένο μέτρο θα εξαιρεθούν οι τόκοι των καταθέσεων και οι αποζημιώσεις απόλυσης.
2. Περικοπή των περισσοτέρων από τις 980 φοροαπαλλαγές που ισχύουν σήμερα, για τα μεσαία και υψηλά εισοδήματα χωρίς μάλιστα γι αυτά να αποκλείεται και η πλήρης κατάργησή τους. Από την άλλη πλευρά ενισχύονται ορισμένες εκπτώσεις δαπανών για τα χαμηλά εισοδήματα, όπως οι τόκοι στεγαστικών δανείων για πρώτη κατοικία.
Το οικονομικό επιτελείο προσδοκά έσοδα ύψους 900 εκατομ. ευρώ από την κατάργηση της αυτοτελούς φορολόγησης και την περικοπή των φοροαπαλλαγών.
3. Σύνδεση των αποδείξεων με το αφορολόγητο όριο. Με το νέο σύστημα οι φορολογούμενοι που δηλώνουν υψηλά εισοδήματα θα πρέπει να συγκεντρώνουν περισσότερες αποδείξεις, σε αντίθεση με τους χαμηλόμισθους και χαμηλοσυνταξιούχους για τους οποίους το αφορολόγητο όριο θα διατηρηθεί σε υψηλά επίπεδα και επομένως θα χρειάζονται λιγότερες αποδείξεις.
4. Με λογιστικό τρόπο, έσοδα μείον έξοδα, θα προκύπτουν τα εισοδήματα όλων των επιτηδευματιών, με αποτέλεσμα να καταργηθεί ο ειδικός τρόπος φορολόγησης ορισμένων επαγγελμάτων, όπως επιχειρήσεων ανέγερσης οικοδομών, εργολάβων, υπεργολάβων, μηχανικών, αρχιτεκτόνων, ΤΑΧΙ, ενοικιαζόμενων δωματίων κ.λπ., οι οποίοι μάλιστα δεν θα μπορούν να δηλώνουν εισοδήματα κάτω από ένα συγκεκριμένο όριο.
5. Φορολόγηση των διανεμόμενων κερδών ως προσωπικό εισόδημα, το οποίο θα φορολογείται με βάση την κλίμακα και όχι με ένα σταθερό φορολογικό συντελεστή επί των κερδών όπως ισχύει σήμερα. Τα κέρδη των εταιρειών που επανεπενδύονται θα υπόκεινται σε χαμηλότερο φορολογικό συντελεστή.
6. Ο Φόρος Μεγάλης Ακίνητης Περιουσίας αντικαθιστά το ΕΤΑΚ. Ο νέος ΦΜΑΠ θα επιβαρύνει τους μεγαλοϊδιοκτήτες των οποίων η αντικειμενική αξία της ακίνητης περιουσίας τους ξεπερνά τις 300.000 - 400.000 ευρώ.
Εισπρακτικοί μηχανισμοί
Θα πρέπει ακόμη να αναφερθεί ότι για την αύξηση της αποτελεσματικότητας των εισπρακτικών μηχανισμών και τον περιορισμό της φοροδιαφυγής η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Οικονομικών έχει αποφασίσει και τα εξής:
* Υποχρεωτική τήρηση από τις επιχειρήσεις επιχειρηματικών λογαριασμών στις εμπορικές τράπεζες με τις οποίες συναλλάσσονται και μείωση του κατώτατου ορίου πάνω από το οποίο είναι υποχρεωτικός ο διακανονισμός πληρωμών μέσω του τραπεζικού συστήματος.
* Προσέγγιση των υποθέσεων με βάση τον κίνδυνο κατά τη διαδικασία ελέγχου, εγκαταλείποντας την υποχρέωση ελέγχου όλων των αρχείων μέσα σε διάστημα πέντε ετών.
* Ελεγχο και φορολόγηση των μερισμάτων από υπεράκτιες εταιρείες.
* Παροχή της δυνατότητας στους εγγεγραμμένους φορολογούμενους να αναφέρουν εταιρείες και ιδιώτες που φοροδιαφεύγουν. Οι αναφορές αυτές θα χρησιμοποιούνται για τη στατιστική ανάλυση των χαρακτηριστικών των φοροφυγάδων και για τη διεξαγωγή ελέγχων, ενώ οι καταγγέλλοντες θα λαμβάνουν επιστολή η οποία θα αναφέρει τα φορολογικά έσοδα στα οποία συνέβαλαν.
* Παρακολούθηση των βυτιοφόρων μεταφοράς καυσίμων με σύστημα GPS έτσι ώστε να ανιχνευθεί ύποπτη διακίνηση.
* Επαναφορά του point-system, ώστε οι έλεγχοι να βασίζονται σε αντικειμενικά κριτήρια.
* Ηλεκτρονικό πόθεν έσχες για τους εφοριακούς και τελωνειακούς υπαλλήλους.