Στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο παραπέμπεται η χώρα μας για τους περιορισμούς στην έκδοση αδειών οχημάτων δημοσίας χρήσεως και ιδιωτικών βυτιοφόρων.
Συγκεκριμένα, η Επιτροπή ζητεί από το ΔΕΕ να αναγνωρίσει ότι η Ελλάδα με την επιβολή περιορισμών στην έκδοση αδειών κυκλοφορίας οχημάτων δημοσίας χρήσεως και ιδιωτικών βυτιοφόρων, ιδίως με το άρθρο 4 του νόμου 383/1976, τα άρθρα 6 και 7 του νόμου 3054/2002 με τις υπουργικές αποφάσεις περί εφαρμογής των εν λόγω νόμων, καθώς και με την επιβολή σταθερών κομίστρων (εντός ορισμένων ορίων) για τις υπηρεσίες μεταφοράς που παρέχονται από φορτηγά δημοσίας χρήσεως παραβιάζει το άρθρο 49 (πρώην 43 ΣΕΚ) της Συνθήκης για τη Λειτουργία της Ευρωπαϊκής ΄Ένωσης.
Πιο αναλυτικά:
Παραβίαση του άρθρου 49 ΕΚ (Ελευθερία εγκατάστασης):
1. H Επιτροπή φρονεί ότι η εξάρτηση της χορήγησης νέων αδειών Φορτηγών Δημοσίας Χρήσης (ΦΔΧ) από τις μη αντικειμενικά προσδιοριζόμενες "μεταφορικές ανάγκες της χώρας" περιορίζει την ελευθερία εγκατάστασης των οδικών εμπορευματικών μεταφορέων στην Ελλάδα.
2. Η υποχρέωση επιβολής καθορισμένων κομίστρων με ανώτατα και κατώτατα όρια αποθαρρύνει αφενός τις αλλοδαπές επιχειρήσεις από την πρόσβαση στην αγορά οδικών εμπορευματικών μεταφορών ή/και στην ελληνική αγορά εμπορίας πετρελαιοειδών και, αφετέρου, εμποδίζει τις ήδη εγκατεστημένες στην ελληνική επικράτεια επιχειρήσεις να αναπτύξουν τις δραστηριότητές τους.
3. Ο ν. 3054/2002 δίνει τη δυνατότητα στην ελληνική κυβέρνηση να ελέγχει τον αριθμό των κυκλοφορούντων βυτιοφόρων ιδιωτικής χρήση και κατά συνέπεια αποσκοπεί όχι μόνο στην διατήρηση του κλειστού χαρακτήρα του επαγγέλματος των μεταφορέων πετρελαιοειδών αλλά και στη διατήρηση της δυναμικής κάθε εταιρίας που δραστηριοποιείται στην εν λόγω αγορά. Ο διοικητικός καθορισμός του αριθμού των βυτιοφόρων των εταιρειών εμπορίας πετρελαιοειδών δεν είναι αναγκαίος για την προσαρμογή των εν λόγω επιχειρήσεων στις συνθήκες της αγοράς ούτε δικαιολογείται από λόγους δημόσιας (οδικής) ασφάλειας και δημόσιας υγείας.
Παραβίαση του άρθρου 81 ΕΚ (Ελεύθερος ανταγωνισμός)
Ο καθορισμός από την Ελληνική Πολιτεία μόνο κατώτατων ορίων κομίστρου για τη μεταφορά υγρών καυσίμων με ΦΔΧ αυτοκίνητα δε συμβιβάζεται με τους κανόνες του ελεύθερου ανταγωνισμού και επομένως πρέπει άμεσα να καταργηθεί.
Τι απαντά το Υπουργείο Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων
«Η καθυστέρηση της Ελλάδας να απελευθερώσει την αγορά των οδικών εμπορευματικών μεταφορών, οδήγησε την Ευρωπαϊκή Επιτροπή στο να ακολουθήσει τις προβλεπόμενες διαδικασίες, με αποκορύφωμα την προσφυγή σήμερα επισήμως στο Δικαστήριο των Ευρωπαϊκών Κοινοτήτων εναντίον της χώρας μας», σημειώνει σε ανακοίνωσή του το Υπουργείο Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων.
Τονίζει ακόμη πως «καθένας αντιλαμβάνεται ότι στο θέμα αυτό κάθε παράταση της σημερινής κατάστασης εκθέτει την Ελλάδα» και προσθέτει πως «είναι βέβαιο ότι μετά την ψήφιση, πριν λίγες ημέρες, του σχετικού νόμου και με την επίσημη διαβίβαση του ΦΕΚ στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή, η υπόθεση θα κλείσει θετικά για την Ελλάδα».
«Είναι φανερό ότι σε τέτοια θέματα δεν υπάρχει το παραμικρό περιθώριο για χάσιμο χρόνου», καταλήγει το Υπουργείο.