Εθνική στρατηγική για τις εξαγωγές

Τετάρτη, 08 Δεκεμβρίου 2010 13:10
UPD:16:28

«Μπήκαμε σε κρίση όχι γιατί δεν έχουμε δυνατότητες, αλλά γιατί τις απαξιώσαμε», παρατήρησε ο Πρωθυπουργός κατά τη διάρκεια ομιλίας του σε εκδήλωση του υπουργείου Περιφερειακής Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας, με θέμα: «Εθνική Στρατηγική για τις Εξαγωγές – Ελλάδα της Εξωστρέφειας».

«Μπήκαμε σε κρίση όχι γιατί δεν έχουμε δυνατότητες, αλλά γιατί τις απαξιώσαμε», παρατήρησε ο Πρωθυπουργός κατά τη διάρκεια ομιλίας του σε εκδήλωση του υπουργείου Περιφερειακής Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας, με θέμα: «Εθνική Στρατηγική για τις Εξαγωγές – Ελλάδα της Εξωστρέφειας» και υπογράμμισε πως το 2011 η κυβέρνηση προχωρά σε ριζικές τομές στη δημόσια διοίκηση, την παιδεία, την καινοτομία, και την επιχειρηματικότητα.

«Για πρώτη φορά διαμορφώνουμε μια στρατηγική που καλύπτει συνολικά την έννοια της εξωστρέφειας και όλες τις επιμέρους παραμέτρους της, από την υιοθέτηση ενός εθνικού brand μέχρι την ανασύνταξη των αρμόδιων δημόσιων φορέων», τόνισε από την πλευρά του ο υπουργός Περιφερειακής Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας, Μιχάλης Χρυσοχοϊδης, παρουσιάζοντας την Εθνική Στρατηγική για τις Εξαγωγές.

Γ. Παπανδρέου: Bάζουμε σε νέες βάσεις την οικονομία της χώρας

Γ. Παπανδρέου: Bάζουμε σε νέες βάσεις την οικονομία της χώρας

Στην ομιλία του, ο υπουργός αναφέρθηκε στην περιορισμένη εξωστρέφεια των ελληνικών επιχειρήσεων, καθώς το ποσοστό συμμετοχής των εξαγωγών της χώρας στο ΑΕΠ ανέρχεται μόλις στο 8,7% (το 2009 ήταν κάτω από 8%) ενώ το αντίστοιχο ποσοστό για την Ισπανία είναι πάνω από 16%, δηλαδή διπλάσιο, για την Πορτογαλία πάνω από 20%, και για την Ιρλανδία και την Ολλανδία ξεπερνά το 50%. Στο πλαίσιο αυτό ο κ. Χρυσοχοΐδης παρουσίασε την Εθνική Στρατηγική για τις Εξαγωγές, τα βασικά σημεία της οποίας είναι τα εξής:

Μ. Χρυσοχοΐδης: Να χτίσουμε μια οικονομία βασισμένη στις εξαγωγές

Μ. Χρυσοχοΐδης: Να χτίσουμε μια οικονομία βασισμένη στις εξαγωγές

1. Η δημιουργία ενός Εθνικού Brand, μιας ελληνικής ταυτότητας, που θα πιστοποιεί την ποιότητα και την αυθεντικότητα των προϊόντων. Το εθνικό Brand θα χτιστεί σε συνέργεια και συντονισμό με το Υπουργείο Πολιτισμού και Τουρισμού. Ήδη έχουν γίνει ενέργειες για δημιουργία κοινού λογότυπου και κοινού συστήματος για την πιστοποίηση προϊόντων υψηλής ποιότητας. Το Εθνικό Brand θα στηρίζεται σε 3 πυλώνες:

i. Τις εξαγωγές (με την υποστήριξη του ΟΠΕ)

ii. Τις επενδύσεις (με την υποστήριξη του Invest in Greece)

iii. Τον Τουρισμό (με την υποστήριξη του ΕΟΤ)

2. O διυπουργικός συντονισμός. Το υπουργείο Εξωτερικών με την Οικονομική Διπλωματία και τους εμπορικούς ακολούθους, το Υπουργείο Οικονομικών, το Υπουργείο Πολιτισμού και Τουρισμού με τον ΕΟΤ, ο Υπουργός Επικρατείας αρμόδιος για τις στρατηγικές επενδύσεις, το Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων που προσφέρει πολλά στον κρίσιμο τομέα των τροφίμων, και το Υπουργείο Περιφερειακής Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας.

3. Η ριζική αναμόρφωση της δομής του Εθνικού Συμβουλίου Εξαγωγών ώστε να γίνει πιο αποτελεσματικό, πιο λειτουργικό, πιο ευέλικτο. Απορροφάται από το Εθνικό Συμβούλιο Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας ώστε να δημιουργηθεί μια σταθερή δομή που θα μπορεί να συνδιαμορφώνει την εθνική μας πολιτικής και να παρακολουθεί την υλοποίηση και τα αποτελέσματά της.

4. Η δημιουργία ενός Ταμείου Εξωστρέφειας, μέσα στο πρώτο τρίμηνο του 2011, υπό την ομπρέλα του ΕΤΕΑΝ, το οποίο θα ονομάζεται Go2Market. Θα διαθέτει δημόσιο κεφάλαιο ύψους 70 περίπου εκατ. €, το οποίο θα αξιοποιηθεί για τη μόχλευση πολλαπλάσιων κεφαλαίων από την αγορά.

5. Η δημιουργία έξυπνων χρηματοοικονομικών προϊόντων που θα καλύψουν βραχυπρόθεσμες ανάγκες ρευστότητας των επιχειρήσεων, όπως είναι η προχρηματοδότηση εξαγωγών και η επιστροφή του εξαγωγικού ΦΠΑ. Ήδη προδημοσιεύεται σήμερα ο οδηγός του προγράμματος για την εξωστρέφεια και ανταγωνιστικότητα των επιχειρήσεων με 30 εκ. € κεφάλαια του ΕΣΠΑ, που θα δοθούν απευθείας στις επιχειρήσεις, για ενέργειες προβολής, πιστοποιήσεις, άϋλη υποστήριξη, δαπάνες πληροφορικής κλπ, χωρίς τραπεζική διαμεσολάβηση.

6. Ο ΟΑΕΠ αναπροσαρμόζεται ώστε να παρέχει ενημέρωση και να λειτουργεί με ευελιξία και τη δυνατότητα να καλύπτει έμμεσες επενδύσεις.

7. Ο ΟΠΕ θα αναδιοργανωθεί στα πρότυπα του ολλανδικού EVD, που αποτελεί έναν από τους καλύτερους φορείς στο είδος του στον κόσμο. Θα επικεντρώνεται πλέον σε τρεις λειτουργίες:

i. Τις Εκθέσεις

ii. Την αξιόπιστη ηλεκτρονική πληροφόρηση και ανάλυση νέων αγορών για κρίσιμους τομείς ευκαιριών ανά χώρα, με δυνατότητες match-making, και την οργάνωση διαρκών ηλεκτρονικών εκθέσεων.

iii. Την παροχή πληροφόρησης, τεχνογνωσίας και μικρής οικονομική βοήθειας σε μικρές επιχειρήσεις με καλά προϊόντα για να αποκτήσουν εξαγωγικό προσανατολισμό (κατά το πρότυπο του Ολλανδικού Prepare2start).

8. Η δημιουργία ενός δικτύου ενημέρωσης και μεταφοράς τεχνογνωσίας από μεγάλες και έμπειρες επιχειρήσεις με μικρές μη ανταγωνιστικές εταιρείες.

9. Η συστηματική παρακολούθηση με στατιστικά στοιχεία όλων των πρωτοβουλιών ώστε να στοχοθετούνται οι προτεραιότητες της πολιτικής, σε συνεργασία με το Υπουργείο Εξωτερικών.

«Το σχέδιο αυτό αποτελεί ένα ολοκληρωμένο πλαίσιο πολιτικής, με το οποίο φιλοδοξούμε να δημιουργήσουμε μια εντελώς νέα πραγματικότητα όσον αφορά τις ελληνικές εξαγωγές», υπογράμμισε στην ομιλία του ο κ. Χρυσοχοϊδης. «Στόχος μας», είπε, «δεν είναι να επιτύχουμε σημειακές βελτιώσεις αλλά να γυρίσουμε οριστικά σελίδα. Να ξεφύγουμε οριστικά από την αμυντική, την αγοραφοβική αντίληψη που μας καταδίκαζε σε μια περιορισμένη ανάπτυξη χωρίς μέλλον. Να αλλάξουμε νοοτροπία για τον ίδιο τον τρόπο και τους στόχους του επιχειρείν. Να δημιουργήσουμε ένα δυναμικό κίνημα εξωστρέφειας που θα αλλάξει τις αντιλήψεις όχι μόνο των επιχειρηματιών, αλλά ολόκληρης της ελληνικής κοινωνίας».

Η εκδήλωση διοργανώθηκε από το υπουργείο Περιφερειακής Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας και αποτελεί την κατάληξη σειράς εκτεταμένων επαφών που είχε ο υπουργός με εξαγωγικούς φορείς όλης της χώρας, κατά τις οποίες καταγράφηκαν οι προκλήσεις που αντιμετωπίζουν οι ελληνικές εξαγωγικές επιχειρήσεις.

ΝΔ: Προτεραιότητα ένα ενιαίο εθνικό κέντρο εξωστρέφειας

Την ανάγκη δημιουργίας ενός ενιαίου εθνικού κέντρου εξωστρέφειας που θα αφορά την οικονομία ως σύνολο, τις εξαγωγές ως όχημα, τον αγροτικό τομέα και τη βιομηχανία ως πρώτη ύλη, καθώς και τον τουρισμό και πολιτισμό ως εικόνα, υπογράμμισε ο αρμόδιος τομεάρχης της ΝΔ Κωστής Χατζηδάκης.

Παράλληλα εξέφρασε φόβους πως και με το σημερινό εγχείρημα της κυβέρνησης μπορεί η προσπάθεια για την ενίσχυση της εξωστρέφειας να υπονομευθεί από την έλλειψη συντονισμού, την επικάλυψη αρμοδιοτήτων και τον κατακερματισμό των ενεργειών. Μάλιστα, υποστήιξε πως η πρωτοβουλία που ανακοινώθηκε έχει και επικοινωνιακή σκοπιμότητα. Συγκεκριμένα σημείωσε:

-Η προηγούμενη Υπουργός είχε ανακοινώσει το καλοκαίρι, στο πλαίσιο του Προγράμματος «Στήριξη στην Πράξη», την στήριξη της εξωστρέφειας ελληνικών επιχειρήσεων από τον ΟΠΕ. Το Πρόγραμμα, μέσα σε 5 μήνες ξεχάστηκε για να παρουσιαστεί νέο πρόγραμμα από τον νέο Υπουργό της ίδιας κυβέρνησης.

-Ο νέος Υπουργός Ανάπτυξης μιλάει για πρόγραμμα 30 εκατ. ευρώ του ΕΣΠΑ που θα δοθούν για στήριξη των εξαγωγέων και άλλα 70 εκατ. ευρώ μέσω του Ταμείου Εξωστρέφειας. Την ίδια ώρα, το ελληνικό δημόσιο οφείλει στους εξαγωγείς 500 περίπου εκατομμύρια ευρώ.

-Επίσης: Δεν υπάρχουν επαρκή εχέγγυα για την αντιμετώπιση της γραφειοκρατίας και την αύξηση της ταχύτητας στον τομέα αυτό. Ο συντονισμός ως ιδέα δεν είναι αρνητικός. Ωστόσο, κανένας ανασχεδιασμός δεν θα πετύχει εάν δεν δημιουργηθεί ένα πραγματικά ενιαίο εθνικό κέντρο εξωστρέφειας και τα υπουργεία Εξωτερικών, Περιφερειακής Ανάπτυξης, Αγροτικής Ανάπτυξης και Πολιτισμού και Τουρισμού έχουν το καθένα ξεχωριστή πολιτική για την εξωστρέφεια.

KKE: Οι επιχειρήσεις στρατηγική σημασίας να γίνουν λαϊκή - κοινωνική περιουσία

«Όσο η Ελλάδα είναι στην ΕΕ και η παραγωγή ρυθμίζεται με βάση τα κέρδη των μονοπωλίων, ούτε η χώρα μπορεί να αναπτύξει τις παραγωγικές δυνατότητες, ούτε να υπάρχει ανάπτυξη που να ωφελεί το λαό», σχολιάζει σε ανακοίνωσή του το ΚΚΕ.

Υποστηρίζει ακόμη πως «για να γίνει αυτό χρειάζεται αποδέσμευση από την ΕΕ, λαϊκή εξουσία, κεντρικός πανεθνικός σχεδιασμός, οι επιχειρήσεις στρατηγική σημασίας να γίνουν λαϊκή - κοινωνική περιουσία».



Προτεινόμενα για εσάς





Σχολιασμένα