Ολοένα και περισσότεροι καταναλωτές αναγκάζονται να περιορίζουν τις δαπάνες τους και να στρέφονται στις εκπτωτικές επιχειρήσεις λιανικού εμπορίου λόγω της παγκόσμιας οικονομικής κρίσης, αναφέρει η 12η ετήσια έκθεση της Deloitte με τίτλο «Global Powers of Retailing 2009», η οποία πραγματοποιήθηκε σε συνεργασία με το περιοδικό Stores.
Σύμφωνα με την έκθεση, η οποία κατατάσσει τις 250 μεγαλύτερες επιχειρήσεις λιανικού εμπορίου του κόσμου με βάση τον κύκλο εργασιών του οικονομικού έτους 2007, οι ισχυρές επιδόσεις των εκπτωτικών επιχειρήσεων που βρίσκονται στην πρώτη δεκάδα υποδεικνύουν την παραπάνω τάση. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί η γερμανική Schwarz, ιδιοκτήτρια της αλυσίδας σουπερμάρκετ Lidl, η οποία κατέλαβε την 7η θέση, σημειώνοντας άνοδο τριών θέσεων σε σχέση με το προηγούμενο οικονομικό έτος, ενώ τα τελευταία 5 χρόνια παρουσίασε μεγαλύτερους ρυθμούς ανάπτυξης από τις υπόλοιπες εταιρίες που συμπληρώνουν την πρώτη δεκάδα.
«Η παγκόσμια οικονομική κρίση και η ύφεση σε πολλές οικονομίες παγκοσμίως, έχει αναγκάσει τους καταναλωτές να είναι πιο επιφυλακτικοί στις δαπάνες τους και να προσπαθούν να επιτύχουν την καλύτερη σχέση κόστους-ωφελείας σε κάθε προϊόν που αγοράζουν. Σε αυτό το πλαίσιο, πολλοί καταναλωτές έχουν στραφεί στις επιχειρήσεις λιανικού εμπορίου που προσφέρουν προϊόντα σε χαμηλές τιμές, ενώ αυτή η τάση φαίνεται ότι παρουσιάζει αυξητικούς ρυθμούς, μεγαλύτερους σε σχέση με το πρόσφατο παρελθόν», επεσήμανε ο κ. Γιώργος Καμπάνης, National Consumer Business Leader της Deloitte στην Ελλάδα.
Όσον αφορά στην κατάταξη των επιχειρήσεων, στην κορυφή της σχετικής λίστας παρέμεινε η Wal-Mart με πωλήσεις που ανήλθαν σε $374,526 εκατ., ακολουθούμενη από τον Όμιλο Carrefour ($112,604 εκατ.), ενώ η Tesco ($94,740 εκατ.) και η Metro ($87,586 εκατ.) κατέλαβαν την τρίτη και την τέταρτη θέση, αντίστοιχα. Την πρώτη πεντάδα συμπλήρωσε η Home Depot (77,349 εκατ.). Αξίζει να σημειωθεί ότι οι ονομαστικές λιανικές πωλήσεις των 250 μεγαλύτερων εταιριών παρουσίασαν αύξηση κατά μέσο όρο 10,7% το 2007 (9,2% το 2006).
Ωστόσο, 44 εταιρίες παρουσίασαν μείωση πωλήσεων (36 το 2006), ενώ 14 κατέγραψαν ζημιές (7 το 2006), στοιχείο που ίσως αποτελεί μία πρώτη ένδειξη των επιπτώσεων της οικονομικής κρίσης.
Η παγκοσμιοποίηση των μεγάλων επιχειρήσεων λιανικού εμπορίου συνεχίστηκε με ταχείς ρυθμούς και το 2007. Πιο συγκεκριμένα, οι 250 εταιρίες είχαν φυσική παρουσία σε 6,8 χώρες κατά μέσο όρο (6,2 το 2006), ενώ το ποσοστό των πωλήσεών τους από τις διεθνείς δραστηριότητες ανήλθε στο 21,3%.
Παράλληλα, στην έκθεση επισημαίνεται ότι τα πλεονεκτήματα της διεθνούς επέκτασης έχουν ενισχυθεί από τα πρόσφατα γεγονότα. Για παράδειγμα, το περιθώριο κέρδους των εταιριών με διεθνείς δραστηριότητες έφτασε στο 4,0%, τη στιγμή που το αντίστοιχο των εταιριών που δραστηριοποιούνταν αποκλειστικά εντός συνόρων περιορίστηκε στο 2,7%.
Ωστόσο, το πεδίο για διεθνή επέκταση έχει πλέον μειωθεί σημαντικά, ενώ ο ανταγωνισμός στις παγκόσμιες αγορές είναι ιδιαίτερα αυξημένος, με αποτέλεσμα πολλές εταιρίες που προσπάθησαν να βγουν εκτός συνόρων να αντιμετωπίσουν μεγάλες δυσκολίες και να μην καταφέρουν τελικά να αποκομίσουν τα κέρδη που ανέμεναν.