ΚΕΠΚΑ: Ακριβά θεωρεί τα τρόφιμα ένας στους δύο καταναλωτές

Παρασκευή, 16 Οκτωβρίου 2009 15:38

Η ακρίβεια αναδεικνύεται, σύμφωνα με έρευνα του Κέντρου Προστασίας Καταναλωτών (ΚΕΠΚΑ), ως το σημαντικότερο πρόβλημα που αντιμετωπίζουν οι καταναλωτές σε σχέση με τα τρόφιμα, ενώ η ασφάλεια/υγιεινή κατατάσσεται στη δεύτερη θέση της λίστας, με τρίτη την κακή ποιότητα.

Η ακρίβεια αναδεικνύεται, σύμφωνα με έρευνα του Κέντρου Προστασίας Καταναλωτών (ΚΕΠΚΑ), ως το σημαντικότερο πρόβλημα που αντιμετωπίζουν οι καταναλωτές σε σχέση με τα τρόφιμα, ενώ η ασφάλεια/υγιεινή κατατάσσεται στη δεύτερη θέση της λίστας, με τρίτη την κακή ποιότητα.

Το ποσοστό δε των καταναλωτών που υποδεικνύουν την ακρίβεια ως το κυριότερο ζήτημα υπερδιπλασιάστηκε σε σχέση με την αντίστοιχη έρευνα του 2006, σύμφωνα με πανελλαδική έρευνα του ΚΕΠΚΑ, σε δείγμα 983 ατόμων, στο διάστημα 16/09/09-11/10/09.

Την έρευνα παρουσίασε στη Θεσσαλονίκη, ο πρόεδρος του ΚΕΠΚΑ, Νίκος Τσεμπερλίδης, με αφορμή τη σημερινή Παγκόσμια Ημέρα Διατροφής.

Αναλυτικότερα, το 44,97% των ερωτηθέντων δήλωσε ότι αντιμετωπίζει πρόβλημα με την ακρίβεια των τροφίμων (20,76% το 2006). «Η ακρίβεια είναι σχετική έννοια, που έχει να κάνει με το εισόδημα των ανθρώπων, άρα τα ευρήματα της έρευνάς μας δείχνουν ότι σήμερα πολλοί περισσότεροι άνθρωποι, σε σχέση με δύο χρόνια πριν, αντιμετωπίζουν οικονομικές δυσκολίες», διευκρίνισε ο κ. Τσεμπερλίδης.

Σημείωσε, εξάλλου, ότι έχει διαπιστωθεί και στην Ελλάδα στροφή των καταναλωτών σε προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας των μεγάλων αλυσίδων σούπερ-μάρκετ.

Σε ό,τι αφορά την ασφάλεια και υγιεινή των τροφίμων, ποσοστό 33,06% του δείγματος θεωρεί ότι είναι προβληματική. Σε σχέση με την έρευνα του 2006 παρατηρείται περαιτέρω υποβάθμιση της εμπιστοσύνης των καταναλωτών προς τους μηχανισμούς ελέγχων, με επτά στους δέκα ερωτηθέντες να δηλώνουν ότι δεν εμπιστεύονται τους ελέγχους των κρατικών φορέων και οκτώ στους δέκα τους ελέγχους, που κάνει μόνη της η βιομηχανία.

Τα ευρήματα δείχνουν, κατά τον κ. Τσεμπερλίδη, ότι τα αποτελέσματα της όποιας δουλειάς γίνεται από τους ελεγκτικούς μηχανισμούς δε φθάνουν προς τον καταναλωτή, κάτι που θα συνέβαινε εάν υπήρχε πρόσβαση στα στοιχεία από τους ελέγχους.

«Παρόλα αυτά η εικόνα σε σχέση με την πραγματικότητα δεν αποτυπώνει το ακριβές αποτέλεσμα, διαφορετικά καθημερινά θα είχαμε κρούσματα με ανθρώπους στο νοσοκομείο που έχουν δηλητηριαστεί από ακατάλληλα τρόφιμα», ανέφερε ο πρόεδρος του ΚΕΚΠΑ.

Μεγάλο τμήμα της έρευνας αφορά στη σήμανση ετικέτας για τη διατροφική αξία των τροφίμων. Η συντριπτική πλειοψηφία των καταναλωτών, ποσοστό 87,72% του δείγματος, θεωρεί τα συστατικά ενός τροφίμου κίνητρο για να το αγοράσει, ενώ ποσοστό 62,28% εκτιμά ότι μπορεί να κατανοήσει τον πίνακα διατροφικών αξιών, όταν υπάρχει στις συσκευασίες των τροφίμων (σήμανση Ημερήσιας Συνιστώμενης Δόσης).

Ωστόσο, από τις απαντήσεις που δίνουν οι καταναλωτές, όταν καλούνται να ερμηνεύσουν παραδείγματα ετικετών τροφίμων με βάση την ΗΣΔ, φαίνεται πως μόλις το 46,70% αυτών κατανοούν τη σήμανση. Αντίστοιχα, το ποσοστό εκείνων που κατανοούν τη σήμανση του λεγόμενου «Φωτεινού Σηματοδότη», φθάνει το 66,94%, παρά το ότι η συγκεκριμένη σήμανση δεν υπάρχει στις ετικέτες των τροφίμων στην Ελλάδα.

Ο «φωτεινός σηματοδότης»’ περιλαμβάνει κόκκινα, κίτρινα και πράσινα σήματα πάνω στη συσκευασία ενός τροφίμου, τα οποία δείχνουν αν περιέχει υψηλά, μέτρια ή χαμηλά ποσοστά διάφορων συστατικών, όπως το αλάτι ή τα λιπαρά.

Πηγή: ΑΠΕ - ΜΠΕ



Προτεινόμενα για εσάς





Σχολιασμένα