Σε ισχύ τίθεται από τις 15 Δεκεμβρίου το εορταστικό ωράριο λειτουργίας των εμπορικών καταστημάτων.
Αναλυτικά όπως διευκρινίζει σε ανακοίνωσή της η Ομοσπονδία Εμπορικών Συλλόγων Αττικής Όμορων Νομών και Νήσων Αιγαίου, μετά από συνεννόηση με τους Εμπορικούς Συλλόγους του Λεκανοπεδίου, το καταναλωτικό κοινό θα μπορεί να εξυπηρετηθεί ως ακολούθως :
Τις καθημερινές από 9 το πρωί μέχρι 9 το βράδυ τα καταστήματα θα είναι ανοικτά, το Σάββατο 19 Δεκεμβρίου 2009 θα παραμείνουν ανοικτά από τις 9 το πρωί μέχρι τις 6 το απόγευμα, την Κυριακή 20 Δεκεμβρίου 2009 θα είναι ανοικτά από τις 10 το πρωί μέχρι τις 6 το απόγευμα και την Πέμπτη 24 του μήνα και παραμονή Χριστουγέννων και την Πέμπτη 31 Δεκεμβρίου , παραμονή Πρωτοχρονιάς θα είναι ανοικτά από τις 9 πρωί μέχρι τις 6 το απόγευμα.
Την Παρασκευή 25 Δεκεμβρίου, Σάββατο 26 του μήνα και Κυριακή 27 του μήνα τα καταστήματα θα παραμείνουν κλειστά, ενώ επίσης κλειστά θα είναι τα καταστήματα και το Σάββατο 2 Ιανουαρίου 2010, λόγω της απασχόλησης του προσωπικού την Κυριακή 20 Δεκεμβρίου 2009.
Από τη Δευτέρα 4 Ιανουαρίου 2010, επανέρχεται το χειμερινό ωράριο που ισχύει για όσα καταστήματα ανήκουν στην εμβέλεια των κατά τόπους Εμπορικών Συλλόγων Λεκανοπεδίου Αττικής.
Δύο Κυριακές στις γιορτές ζητούν τα πολυκαταστήματα
Χθες εν τω μεταξύ, σε συνάντηση που είχαν με την υπουργό Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας Λούκα Κατσέλη, οι εκπρόσωποι των μεγάλων πολυκαταστημάτων και των αλυσίδων επανέλαβαν το αίτημά τους για λειτουργία των εμπορικών καταστημάτων δύο Κυριακές -αντί για μία- κατά τη διάρκεια των εορτών.
Οι εκπρόσωποι του ΣΕΛΠΕ (Σύνδεσμος Επιχειρήσεων Λιανικής Πώλησης Ελλάδος) έθεσαν το πάγιο αίτημά τους για λειτουργία των καταστημάτων του κλάδου μία επιπλέον Κυριακή (13 Δεκεμβρίου), εν όψει των Εορτών των Χριστουγέννων και της Πρωτοχρονιάς, αίτημα το οποίο αντιμετώπισε, κατ' αρχήν, θετικά η κ. Κατσέλη, χωρίς, ωστόσο, να δεσμευθεί για την ικανοποίησή του. Η ίδια υπογράμμισε πως τυχόν άνοιγμα των καταστημάτων άλλη μία Κυριακή δεν θα πρέπει να επιφέρει αναστάτωση στην αγορά.
Αντίθετα, κατά της επέκτασης της λειτουργίας της αγοράς για οκτώ Κυριακές ετησίως τάσσεται ο Εμπορικός Σύλλογος Αθήνας (ΕΣΑ).
Τονίζει δε ότι η συρρίκνωση της ιδιωτικής κατανάλωσης και όχι το ωράριο λειτουργίας των καταστημάτων ευθύνεται για την πτώση του τζίρου των καταστημάτων.
Στην ανακοίνωσή του ο ΕΣΑ σημειώνει ότι ο εμπορικός κόσμος της χώρας έχει επισημάνει επανειλημμένως τα τεράστια προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι μικρές και μεσαίες εμπορικές επιχειρήσεις λόγω της οικονομικής κρίσης.
«Αν και πιστεύουμε ότι η αιτία των προβλημάτων είναι η συρρίκνωση της ιδιωτικής κατανάλωσης εν τούτοις προχωρήσαμε σε μια γενναία διεύρυνση του ωραρίου καθ΄ όλη την εορταστική περίοδο», προσθέτει.
Υπογραμμίζει, ωστόσο, ότι «κάθε άλλη κίνηση προς την κατεύθυνση διεύρυνσης ωραρίου λειτουργίας των εμπορικών επιχειρήσεων, όχι μόνο δεν θα συμβάλει στη μεγέθυνση του τζίρου, αλλά θα προκαλέσει προβλήματα σε όλες τις εμπορικές επιχειρήσεις οι οποίες στην πλειοψηφία τους είναι ατομικές και απασχολούν το προσωπικό τους σε καθεστώς πλήρους απασχόλησης και είναι βέβαιο πως η αμφιλεγόμενη αύξηση του τζίρου θα υπερκαλυφθεί από την κάθε είδους επιβάρυνση».
Νέα «βουτιά των λιανικών πωλήσεων
Η εικόνα της αγοράς πάντως παραμένει ιδιαίτερα αρνητική, καθώς σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΣΥΕ, οι λιανικές πωλήσεις παρουσίασαν νέα σημαντική πτώση το Σεπτέμβριο και συνολικά στο εννεάμηνο Ιανουαρίου - Σεπτεμβρίου, εξαιτίας της εξασθένησης της ιδιωτικής κατανάλωσης και της εγχώριας ζήτησης.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της Εθνικής Στατιστικής Υπηρεσίας, ο δείκτης κύκλου εργασιών στο λιανικό εμπόριο, (συμπεριλαμβανομένων των καυσίμων και των λιπαντικών αυτοκινήτων) του μηνός Σεπτεμβρίου, σε σύγκριση με τον αντίστοιχο δείκτη του Σεπτεμβρίου 2008, παρουσίασε μείωση κατά 7,5%, έναντι αύξησης 2,4% που σημειώθηκε κατά την αντίστοιχη σύγκριση του έτους 2008 προς το 2007. Η εξέλιξη αυτή οφείλεται στις μειώσεις πωλήσεων καταστημάτων ειδών διατροφής κατά 4,7%, καταστημάτων πώλησης καυσίμων και λιπαντικών αυτοκινήτων κατά 10,3% και λοιπών καταστημάτων κατά 10,0%.
Από τις επιμέρους κατηγορίες καταστημάτων, αύξηση των πωλήσεων το μήνα Σεπτέμβριο παρουσίασαν μόνο τα καταστήματα φαρμακευτικών-καλλυντικών, κατά 9,6%, ενώ οι πωλήσεις των άλλων καταστημάτων παρουσίασαν πτώση και συγκεκριμένα: μεγάλα καταστήματα τροφίμων κατά 5,4%, πολυκαταστήματα κατά 17,2%, καύσιμα και λιπαντικά αυτοκινήτων κατά 10,3%, τρόφιμα, ποτά και καπνός, κατά 0,4%, ένδυση-υπόδηση κατά 5,3%, έπιπλα-ηλεκτρικά είδη κατά 11,0%, βιβλία- χαρτικά κατά 22,5% και πωλήσεις εκτός καταστημάτων κατά 11,1%.
Ο όγκος
Μεγαλύτερη μείωση παρουσίασε ο όγκος των λιανικών πωλήσεων (δηλαδή με την αφαίρεση του πληθωρισμού από την αξία των λιανικών πωλήσεων). Συγκεκριμένα ο δείκτης όγκου στο λιανικό εμπόριο, συμπεριλαμβανομένων των καυσίμων και των λιπαντικών αυτοκινήτων, του Σεπτεμβρίου 2009, σε σύγκριση με τον αντίστοιχο δείκτη του Σεπτεμβρίου 2008, παρουσίασε μείωση κατά 8,7%, έναντι μείωσης 1,8% που σημειώθηκε κατά την αντίστοιχη σύγκριση του έτους 2008 προς το 2007.
Στο εννεάμηνο Ιανουαρίου - Σεπτεμβρίου, ο όγκος των λιανικών πωλήσεων παρουσίασε μείωση 12,3%, σε σύγκριση με το αντίστοιχο χρονικό διάστημα του 2008.