Οι νέες συνθήκες, αποτέλεσμα της παγκόσμιας πιστωτικής κρίσης (“Credit Crunch”) θα υποχρεώσουν τις τράπεζες στην Ελλάδα να αναλάβουν δράση, ανταποκρινόμενες στην αύξηση του κόστους του χρήματος, εφαρμόζοντας πιο αυστηρή πολιτική αποδοχής πίστωσης.
Στο πλαίσιο αυτό, η PricewaterhouseCoopers LLP ολοκλήρωσε πρόσφατα την έρευνα “Precious Plastic 2008”, που αφορά την αγορά των πιστωτικών καρτών και στην καταναλωτική πίστη, καλύπτοντας την Αγγλία και την Ευρωζώνη.
Σύμφωνα με την έρευνα η Ελλάδα παρουσιάζει το μεγαλύτερο ρυθμό αύξησης καταναλωτικής πίστης στην Ευρωζώνη την τελευταία πενταετία (2003- 2007). Επίσης, η διείσδυση της καταναλωτικής πίστης ως ποσοστό του δηλωμένου ΑΕΠ στην Ελλάδα είναι η δεύτερη υψηλότερη μετά την Αγγλία. Η Ελλάδα είναι σχεδόν η μοναδική χώρα όπου παρατηρείται αύξηση της καταναλωτικής πίστης στην Ευρωζώνη, καθώς στις λοιπές χώρες επικρατεί σταθεροποίηση ή μείωση. Το γεγονός αυτό εν μέρει εξηγεί τις υψηλές αποδόσεις στα ιδία κεφάλαια των ελληνικών τραπεζών.
O κ. Αιμίλιος Γιαννόπουλος, Partner της PricewaterhouseCoopers Ελλάδας, δήλωσε: «Η καταναλωτική πίστη είναι θέμα κουλτούρας και φαίνεται ότι έχει σε μεγάλο βαθμό την προτίμηση των Ελλήνων, σε αντίθεση με τους πολίτες πολλών άλλων χωρών της Ευρωζώνης. Η κρίσιμη ερώτηση τώρα είναι πώς θα ανταποκριθούν οι Έλληνες καταναλωτές και τα νοικοκυριά στη χώρα μας στις νέες συνθήκες των υψηλότερων επιτοκίων και συνεπώς, των δόσεων.»
Ο κ. Γιαννόπουλος εξηγεί επίσης ότι «η εμπειρία δείχνει πως σε άλλες χώρες όπου η καταναλωτική πίστη είναι νέο φαινόμενο και σημειώνει ταχείς ρυθμούς ανάπτυξης, οι επιπτώσεις στην οικονομία μπορεί να είναι δυσμενείς. Είναι προτιμότερο να ανάπτυξη της καταναλωτικής πίστης να γίνεται με σταθερούς ρυθμούς.»
Όμως νέες ευκαιρίες υπάρχουν για τις τράπεζες μέσω της καινοτομίας. Αναφερόμενος στις αναπτυγμένες αγορές, ο κ. Γιαννόπουλος υπογράμμισε ότι η καινοτομία είναι ένας ενδεδειγμένος τρόπος αύξησης της διείσδυσης των καταναλωτικών καρτών. Παραδείγματα καινοτομίας αποτελούν οι ‘mobile’, ‘prepaid’ (προπληρωμένες), ‘contactless’ (κάρτες πληρωμών για ανέπαφες συναλλαγές), ή ‘πράσινες’ (όπου μέρος των εσόδων διατίθενται για την προστασία του περιβάλλοντος) πιστωτικές κάρτες.