Έγκριση για το «Καλάθι του νοικοκυριού», το οποίο θα ισχύσει από 1/11 δίνει η Επιτροπή Ανταγωνισμού. Ωστόσο, επισημαίνει σειρά κινδύνων και θεμάτων που μπορεί να προκύψουν σχετικά με την ομαλή λειτουργία του ανταγωνισμού, επισημαίνοντας ότι θα παρακολουθεί στενά τις εξελίξεις.
Στη γνωμοδότησή της η Αρχή αναφέρει εκτός άλλων ότι:
1. Το γεγονός ότι οι εταιρείες σούπερ μάρκετ θα επιλέγουν τα προϊόντα που επιθυμούν να εντάξουν στο καλάθι του νοικοκυριού ενδέχεται να τους δώσει τη δυνατότητα μόχλευσης στις διαπραγματεύσεις τους με τους προμηθευτές των προϊόντων αυτών, κυρίως με όσους έχουν μικρή διαπραγματευτική δύναμη. Για παράδειγμα, δύνανται οι εταιρίες σούπερ μάρκετ να απαιτήσουν υψηλότερες προμήθειες- τέλη πρόσβασης (slotting allowances, upfront access payments, pay to stay fees ή άλλες πληρωμές/εκπτώσεις) από τους προμηθευτές προκειμένου να συμπεριλάβουν τα προϊόντα τους στο καλάθι του νοικοκυριού, ιδίως αν οι τελευταίοι δεν έχουν πρόσβαση στη λιανική αγορά. Μια τέτοια κατάσταση ενδέχεται να προκαλέσει στρεβλώσεις στον ανταγωνισμό.
2. Ακολούθως, είναι ιδιαιτέρως σημαντικό η συγκεκριμένη πρωτοβουλία να μην οδηγήσει σε πρακτικές συστηματικής αυτοπροτίμησης (self-preferencing) από τα σουπερμάρκετ σε προϊόντα δικής τους ιδιωτικής ετικέτας, εις βάρος προϊόντων σήματος, τα οποία ενδεχομένως να προσφέρονται σε φθηνότερες τιμές για τους καταναλωτές αλλά επί των οποίων το περιθώριο κέρδους των σουπερμάρκετ να είναι ενδεχομένως υψηλότερο. Ένα τέτοιο αποτέλεσμα θα λειτουργήσει εις βάρος τόσο των προμηθευτών, όσο και των καταναλωτών.
3. Μια άλλη πιθανή επίπτωση της πρωτοβουλίας είναι οι αυξήσεις τιμών σε προϊόντα ή κατηγορίες προϊόντων εκτός του καλαθιού (από τον ίδιο ή διαφορετικούς προμηθευτές) προκειμένου να αντισταθμίσουν τυχόν απώλειες από τη διάθεση των προϊόντων εντός του καλαθιού σε προσιτές τιμές (ή ενδεχομένως μείωσης τιμών).
4. Στο καλάθι του νοικοκυριού θα πρέπει να υπάρχει δυνατότητα να συμμετέχει κάθε είδους επιχείρηση που δραστηριοποιείται στη λιανική αγορά, τόσο σε εθνικό όσο και σε τοπικό επίπεδο,, ή/και με οποιοδήποτε τρόπο (π.χ. πώληση μέσω e-shop), ακόμα και εάν δεν εμπορεύεται το σύνολο των κατηγοριών των προϊόντων που απαριθμούνται στη λίστα (π.χ. κρεοπωλεία, ιχθυοπωλεία, αρτοποιεία κ.λπ)
5. Είναι σημαντικό να δημοσιεύονται στο e-katanalotis και στην ιστοσελίδα του Υπουργείου ή άλλων εξουσιοδοτημένων φορέων οι σχετικές πληροφορίες, και να διευκρινιστεί εκ των προτέρων, το είδος και ο βαθμός λεπτομέρειάς τους. Για παράδειγμα, η δημοσίευση μόνο μέσων τιμών λιανικής πώλησης πανελλαδικά ανά προϊόν δεν θα ασκήσει την επιδιωκόμενη πίεση στις επιχειρήσεις που συμμετέχουν στην πρωτοβουλία.
Υπενθυμίζεται ότι στη Βουλή κατατέθηκε χθες η τροπολογία για το μέτρο, η οποία, όπως αναφέρεται, θα είναι σε ισχύ μέχρι τις 31 Μαρτίου 2023.
Η τροπολογία κατατέθηκε από το υπουργείο Ανάπτυξης και Επενδύσεων σε νομοσχέδιο του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας και ορίζει ότι ο κατάλογος των προϊόντων που συμμετέχουν στο «Καλάθι» και οι τιμές τους διαμορψώνονται ελεύθερα από τις επιχειρήσεις, τηρουμένου του άρθρου 58 του ν. 4818/2021 (Α' 124), περί αθέμιτης κερδοφορίας.
Τις ευχαριστίες του στην Επιτροπή Ανταγωνισμού για τη γνωμοδότησή της, βάσει της οποίας επιτρέπει τη δημιουργία του “καλαθιού του νοικοκυριού” εκφράζει ο υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων Άδωνις Γεωργιάδης.
Όπως σημειώνει ο κ. Γεωργιάδης, από την άλλη εβδομάδα ξεκινάει «το καλάθι του νοικοκυριού» και το υπουργείο «θα κάνει τα πάντα για να πετύχει και να προσφέρει ουσιαστική ανακούφιση στους συμπολίτες μας που την έχουν ανάγκη».
Μ.Β.