Στον Αργοσαρωνικό το 1ο ηλεκτροκίνητο ferry το 2026

Συνεργασία DNV - Saronic Ferries - Μιλούν στη «Ν» πλοιοκτήτες και νηογνώμονας
Τετάρτη, 08 Ιουνίου 2022 10:23
UPD:10:29
REUTERS/LUCAS JACKSON

Από την έντυπη έκδοση

Των Γιώργου Γεωργίου και Πάρη Τσιριγώτη

«Πλώρη» για την ηλεκτροκίνηση φαίνεται πως έχει βάλει η ελληνική ακτοπλοΐα, καθώς υλοποιούνται σταδιακά βήματα για την υιοθέτηση των τεχνολογιών σε μικρές νησιωτικές γραμμές, με επίκεντρο τον Αργοσαρωνικό

ΣΕ ΑΥΤΌ το πλαίσιο η Saronic Ferries υπέγραψε χθες, στη διάρκεια της έκθεσης των Ποσειδωνίων, μνημόνιο κατανόησης με τον
νορβηγικό νηογνώμονα DNV για την κατασκευή του πρώτου ηλεκτροκίνητου επιβατηγού πλοίου σε μικρές αποστάσεις.

Στο περιθώριο της σχετικής εκδήλωσης, η «Ν» μίλησε με τους δύο πλοιοκτήτες της Saronic και στελέχη του DNV για το project. Όπως είπε ο Γιώργος Παπαϊωαννίδης, ένας εκ των πλοιοκτητών, στόχος είναι το 2026 το πλοίο να είναι λειτουργικό στις γραμμές του Αργοσαρωνικού.


Σε ερώτηση για το κόστος κατασκευής του, ο κ. Παπαϊωαννίδης σημείωσε ότι δεν είναι γνωστό ακόμη. «Μετά την ολοκλήρωση του σχεδιασμού θα μπορέσει να υπολογιστεί», πρόσθεσε, συμπληρώνοντας ότι θα ακολουθήσουν και σχετικές συζητήσεις για τη χρηματοδότηση του project.


Σύμφωνα με τον ίδιο, η ηλεκτροκίνηση είναι μια ώριμη τεχνολογία, η οποία αρμόζει στις γραμμές στις οποίες ταξιδεύουν τα πλοία της εταιρείας.


Η Saronic Ferries λειτουργεί για περισσότερο από μία δεκαετία και σήμερα διαχειρίζεται έναν στόλο από πέντε επιβατικά - οχηματαγωγά πλοία (δεκαετίας, αλλά και παλαιότερα) που λειτουργούν με καθαρό ντίζελ στον Αργοσαρωνικό (Αίγινα-Αγκίστρι-Μέθανα-Πόρο). Στόχος της εταιρείας είναι να δημιουργηθεί ένας στόλος πλοίων μηδενικών εκπομπών έως το 2040 σε όλους τους προορισμούς.


Το πρώτο βήμα είναι η ηλεκτροκίνηση, ενώ η εταιρεία εξετάζει κι άλλες επιλογές ανανέω- σης του στόλου μέσα από αγορές ή ναυπηγήσεις.


Συνεργασία σε 3 στάδια


«Πήραμε μια βαριά πρωτοβουλία, σε συνεργασία με ένα ισχυρό γραφείο σχεδιασμού και τους ειδικούς του DNV», σχολίασε από
την πλευρά του ο έτερος πλοιοκτήτης Ιωσήφ Λεφάκης. Ο ίδιος σημείωσε ότι το εγχείρημα έχει ξεκινήσει εδώ και 14 μήνες, συμπληρώνοντας ότι η συμφωνία θα υλοποιηθεί σε τρία στάδια.


Το πρώτο στάδιο είναι ο σχεδιασμός του πλοίου, στη συνέχεια θα πρέπει να παρακολουθηθεί η κατασκευή του και τέλος να ενταχθεί στην κλάση του DNV.


Σε ερώτηση αν το συγκεκριμένο πλοίο θα κατασκευαστεί σε κάποιο ελληνικό ναυπηγείο είπε ότι αυτό θα καθοριστεί από τις εξελίξεις που θα υπάρξουν στην αγορά τα επόμενα χρόνια και τις προκλήσεις που θα προκύψουν, εν μέσω έντονου γεωπολιτικού
περιβάλλοντος, πληθωρισμού (αυξημένες τιμές χάλυβα) και νέου κύματος τεχνολογιών.


«Με τη σημερινή συμφωνία, η ακτοπλοϊκή εταιρεία οδηγεί τις εξελίξεις στην πράσινη μετάβαση, καθώς δεν υπάρχει προς το παρόν ένα συγκεκριμένο πλαίσιο. Με τη σημερινή συνεργασία οδηγούμε την αγορά προς τα ηλεκτρικά πλοία» επεσήμανε στη «Ν» το στέλεχος του DNV σε Νοτιοανατολική Ευρώπη, Μέση Ανατολή και Αφρική, Δημήτρης Δεδεψίδης, συμπληρώνοντας ότι η γραμμή που εξυπηρετεί η Saronic είναι και η κατάλληλη για να επιτευχθεί ο στόχος της ηλεκτροκίνησης. Υπενθυμίζεται ότι ο DNV υλοποιεί με επιτυχία πρόγραμμα «πράσινης» ναυτιλίας στη Νορβηγία, όπου ο στόλος των πλοίων μικρών αποστάσεων της χώρας αντικαθίσταται από βαπόρια χωρίς εκπομπές.


Λιμενικές υποδομές


Βέβαια, ένα τέτοιο project θα απαιτήσει και τις αντίστοιχες λιμενικές υποδομές. Σε σχετικό ερώτημα της «Ν», ο κ. Παπαϊωαννίδης τόνισε ότι ακόμη τα ελληνικά λιμάνια δεν είναι έτοιμα. «Επενδύουμε μόνοι μας, θέλουμε να κάνουμε το πρώτο βήμα» πρόσθεσε. Ωστόσο, διατύπωσε την εκτίμηση ότι με τις κινήσεις που υλοποιούνται για καθαρότερους ρύπους στη ναυτιλία, οι διοικήσεις τους θα κληθούν να «τρέξουν» τις εξελίξεις.


Γενικότερα είπε, πάντως, ότι η γραμμή και τα πλοία της Saronic έχουν πολύ λιγότερες απαιτήσεις συγκριτικά για παράδειγμα με τα
κρουαζιερόπλοια, προσθέτοντας ότι είναι βοηθητικό το γεγονός πως η εταιρεία έχει ως βάση ένα κεντρικό λιμάνι, όπως ο Πειραιάς. «Το ρεύμα που θα χρειαστεί υπάρχει γύρω από τον Πειραιά, αλλά είναι απαραίτητη και η δημιουργία των υποδομών» συμπλήρωσε.


Σε εκδήλωση, πάντως, που διοργάνωσε, στο πλαίσιο των Ποσειδωνίων η Ένωση Λιμένων Ελλάδος, ο υφυπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Κώστας Κατσαφάδος, τόνισε ότι βρίσκεται σε τελικό στάδιο το Προεδρικό Διάταγμα που θα ρυθμίζει τις δυνατότητες ηλεκτροδότησης και ηλεκτροφόρτισης στα ελληνικά λιμάνια.


Σε ερώτηση, τέλος, για τις «εκρηκτικές» τιμές των καυσίμων, ο κ. Παπαϊωαννίδης επεσήμανε ότι η Saronic κάνει ό,τι είναι δυνατό προκειμένου να βελτιστοποιήσει την απόδοση του στόλου, τοποθετώντας τα κατάλληλα ferries που καίνε λιγότερα καύσιμα.



Προτεινόμενα για εσάς





Σχολιασμένα