Του Γιώργου Κούρου
[email protected]
Νέο «μπλόκο» στη φοροδιαφυγή στήνει ο ελεγκτικός μηχανισμός, που σχεδιάζει αφενός την επέκταση της χρήσης των POS, αφετέρου όμως τη διασύνδεσή τους με όλες τις ταμειακές μηχανές, που θα δίνουν άμεσα «αναφορά» στις εφορίες.
Το υπουργείο Οικονομικών ενισχύει το «οπλοστάσιό» του, ενώ υιοθετηθεί νέες μεθόδους για τη σύλληψη της φοροαποφυγής και του «μαύρου» χρήματος, και ήδη προετοιμάζει το νέο «βήμα» στην αγορά που θα αφορά τη μεταφορά όλων των δεδομένων των ταμειακών μηχανών άμεσα στο Taxis.
Με βάση το χρονοδιάγραμμα μάλιστα, το σχέδιο, που χρηματοδοτείται από το Ταμείο Ανάκαμψης, θα πρέπει να έχει υλοποιηθεί έως τον Ιούνιο του 2024, ενώ εντάσσεται στο γενικότερο πλαίσιο δράσης που έχει ήδη εκπονήσει η ΑΑΔΕ με στόχο τον περιορισμό των απωλειών πρωτίστως από την «πηγή» του ΦΠΑ.
Και αυτό φυσικά γιατί πλέον είναι πολύ συχνό και το φαινόμενο ενώ οι καταναλωτές πληρώνουν με κάρτες μέσω των POS, τα οποία εκδίδουν το «χαρτάκι» της τράπεζας, η απόδειξη από την ταμειακή μηχανή να μην εκδίδεται ποτέ.
Απαραίτητη φυσικά προϋπόθεση είναι όλες οι επιχειρήσεις να διαθέτουν εγκεκριμένες ταμειακές μηχανές, οι οποίες θα συνδέονται με τα τερματικά αποδοχής καρτών (POS) και στη συνέχεια με το ηλεκτρονικό σύστημα της ΑΑΔΕ, ούτως ώστε να μεταφέρουν σε πραγματικό χρόνο πληροφορίες για τα έσοδα και τον τρόπο πληρωμής.
Θα πρέπει να αναφερθεί ότι η διασύνδεση στην πλήρη ανάπτυξή της θα συνδέει και θα επικοινωνεί με τα ηλεκτρονικά βιβλία myDATA και έτσι θα επιτρέπει την άμεση καταγραφή των εσόδων (αποδείξεις λιανικής) και των εξόδων (e-invoices) στα ηλεκτρονικά βιβλία των επιχειρήσεων.
Και προσυμπληρωμένες δηλώσεις ΦΠΑ
Επισημαίνεται ότι οι νέες παρεμβάσεις εστιάζουν στην ανάγκη άμεσης υλοποίησης της σύνδεσης των ταμειακών μηχανών των επιχειρήσεων με την ΑΑΔΕ που θα ανοίξει τον δρόμο για άμεση καταγραφή των συναλλαγών, αλλά ακόμη και υποβολής προσυμπληρωμένων δηλώσεων ΦΠΑ, που με τη σειρά της θα βοηθήσει στην υιοθέτηση νέων διαδικασιών συμψηφισμού χρεωστικού και πιστωτικού ΦΠΑ σε όλες τις συναλλαγές, τόσο με ιδιώτες όσο και με δημόσιους φορείς.
Απαραίτητη η αντικατάσταση
Σε κάθε περίπτωση, για την υλοποίηση του νέου σχεδίου απαραίτητη είναι σε πρώτη φάση η αντικατάσταση ή ενημέρωση όλων των ταμειακών μηχανών που δεν μπορούν να λειτουργήσουν ως Ηλεκτρονικές Ταμειακές Μηχανές (OCR) νέας γενιάς, ενώ σε δεύτερη φάση οι επιχειρήσεις θα πρέπει να συνδέσουν τις ταμειακές τους μηχανές online με το myDATA για να καταχωρούν αυτόματα τις λιανικές συναλλαγές τους σε ηλεκτρονικά βιβλία.
Στην τελευταία φάση υλοποίησης του έργου, οι ταμειακές μηχανές νέας γενιάς τύπου OCR θα πρέπει να διασυνδεθούν με συστήματα POS έτσι ώστε να εξασφαλίσουν την έκδοση απόδειξης όταν γίνεται αποδεκτή μια πληρωμή με κάρτα.
Σήμερα στην Ελλάδα υπολογίζεται ότι λειτουργούν περίπου 600.000 ταμειακές μηχανές, από τις οποίες περίπου 288.000 μπορούν να συνδεθούν ηλεκτρονικά με την εφορία, 150.000 έχουν την τεχνολογική δυνατότητα διασύνδεσης με τις φορολογικές αρχές, ενώ υπάρχουν και 161.000 που δεν έχουν διαδικτυακές δυνατότητες λόγω παλαιότητας του μοντέλου.
Αξίζει όμως να σημειωθεί ότι μέχρι σήμερα σε πάρα πολλές δραστηριότητες και αρκετούς κλάδους της οικονομίας δεν είναι υποχρεωτική η χρήση ταμειακών μηχανών (όπως π.χ. γυμναστήρια, πάρκινγκ κ.α.), με αποτέλεσμα να υπολογίζεται ότι είναι αναγκαία η εγκατάσταση περισσοτέρων από τουλάχιστον 50.000 ταμειακών μηχανών και τερματικών POS για να μπορέσει ο «μεγάλος αδελφός» του Taxis να παρακολουθεί κάθε κίνηση στην αγορά.