Προβληματισμός για το ποιες θα είναι οι συνέπειες στη διαδικασία ιδιωτικοποίησης ΔΕΚΟ εποπτείας του υπουργείου Μεταφορών και Επικοινωνιών εξαιτίας της τρέχουσας αρνητικής συγκυρίας, επικρατεί στο ΥΜΕ.
H διαμορφούμενη κατάσταση δυναμιτίζει περαιτέρω το κλίμα στην οικονομία, δημιουργώντας όχι τις καλύτερες προϋποθέσεις για την εξέλιξη των διαγωνιστικών διαδικασιών με τους υποψήφιους επενδυτές να οδηγούνται σε δεύτερες σκέψεις.
Υπενθυμίζεται ότι, την περίοδο αυτή «τρέχουν» η ιδιωτικοποίηση των «Ταχυμεταφορές ΕΛΤΑ», η ανάδειξη του αναδόχου για την κατασκευή και λειτουργία του «Εμπορευματικού Κέντρου στο Θριάσιο Πεδίο» και βέβαια η ιδιωτικοποίηση της Ολυμπιακής.
Σύμφωνα με πληροφορίες, η αποκρατικοποίηση της θυγατρικής εταιρείας «Ταχυμεταφορές ΕΛΤΑ», κρέμεται από μια κλωστή, ενώ τα σχέδια για την εισαγωγή των ΕΛ.ΤΑ. στο Χρηματιστήριο «παγώνουν» τουλάχιστον για το πρώτο εξάμηνο του 2009.
Τα ΕΛ.ΤΑ.
Ταυτόχρονα, τα έσοδα του Οργανισμού συμπιέζονται, με αποτέλεσμα η διοίκηση των Ελληνικών Ταχυδρομείων να ενισχύει την εταιρεία με νέα προϊόντα και υπηρεσίες, όπως:
* Διάθεση με χαμηλό κόστος προϊόντων προπληρωμένου τέλους (prepaid envelopes & parcels), προκειμένου οι επιχειρήσεις να διακινούν ταχυδρομικά αντικείμενα που δεν χρειάζονται επιβεβαίωση παράδοσης, όπως μεγάλο μέρος της αλληλογραφίας, προσκλήσεις και τιμολόγια προμηθευτών.
* Διάθεση του Business Express Post, το οποίο εγγυάται παράδοση την επόμενη ημέρα, σε όλες τις μεγάλες πόλεις της χώρας.
* Διάθεση του διαφημιστικού ταχυδρομείου, ως ένα αποτελεσματικό εργαλείο στην υπηρεσία των επιχειρήσεων. Ένα παράδειγμα αποτελεί η προσπάθεια να αναπτυχθούν υπηρεσίες μάρκετινγκ μέσω διαδικτύου.
* Λειτουργία είκοσι shop-in-shop μέσα στα καταστήματα των ΕΛ.ΤΑ., ενώ ετοιμάζονται άλλα 50, μέχρι το τέλος του έτους. Στόχος είναι, εντός του 2009, να λειτουργούν 200 ανάλογα καταστήματα.
Αξίζει να αναφερθεί ότι, το σχέδιο ιδιωτικοποίησης των ΕΛ.ΤΑ. είναι άρρηκτα συνδεδεμένο με τα οικονομικά αποτελέσματα της εταιρείας και έχει ως προϋπόθεση να συνεχιστεί το 2008-2009 η πορεία κερδοφορίας των ΕΛ.ΤΑ. που άρχισε από την περίοδο 2000-2001, ενώ συνεχίστηκε μετά το 2007, πρώτη χρονιά εφαρμογής των Διεθνών Λογιστικών Προτύπων στον ισολογισμό της εταιρείας.
Η Ολυμπιακή
Περιθώριο έως την ερχόμενη Παρασκευή 19 Δεκεμβρίου έχουν οι ενδιαφερόμενοι επενδυτές για την αποκρατικοποίηση της Ολυμπιακής Αεροπορίας να υποβάλουν τις μη δεσμευτικές προτάσεις τους για τις τρεις εταιρείες του ομίλου ΟΑ.
Οι ζυμώσεις μεταξύ των υποψήφιων που έχουν εκδηλώσει ενδιαφέρον συνεχίζονται, χωρίς προς το παρόν να μπορούν να γίνουν προβλέψεις για το ποιοι εξ αυτών θα καταθέσουν τελικώς πρόταση, αλλά ούτε και για τα σχήματα που θα διαμορφωθούν.
Πάντως, από την πλευρά της κυβέρνησης, φαίνεται να προτιμούνται οι συνεργασίες για τη διαμόρφωση ισχυρών σχημάτων τα οποία θα εξασφαλίζουν την επιτυχία των νέων ιδιωτικοποιημένων πλέον επιχειρήσεων.
Ωστόσο, σύμφωνα με πληροφορίες, κάποιοι από τους υποψήφιους «μνηστήρες» εκφράζουν τη δυσφορία τους γιατί ακόμη δεν έχουν ενημερωθεί ποιοι είναι οι άλλοι ενδιαφερόμενοι. Η κυβέρνηση κρατάει την πλήρη λίστα ως επτασφράγιστο μυστικό, με αποτέλεσμα οι δημοσιοποιημένοι μνηστήρες να φοβούνται ότι το «παιχνίδι» της πώλησης των τριών εταιρειών θα παιχτεί στο παρασκήνιο.
Μετά τις μη δεσμευτικές προσφορές οι υποψήφιοι θα έχουν περιθώριο περίπου ενός μήνα, προκειμένου να υποβάλουν τις δεσμευτικές τους προτάσεις. Η ολοκλήρωση του συνόλου των διαδικασιών προσδιορίζεται περί τα τέλη Απριλίου, υπό την προϋπόθεση ότι δεν θα υπάρξουν καθυστερήσεις.
Το Θριάσιο
Τέλος σκέψεις για επαναπροκήρυξη του διαγωνισμού του ΟΣΕ για την κατασκευή και εκμετάλλευση του εμπορευματικού κέντρου στο Θριάσιο Πεδίο, υπάρχουν στο ΥΜΕ λόγω της διαμάχης μεταξύ των δύο κοινοπρακτικών σχημάτων, που διεκδικούν το έργο και έχουν προσφύγει στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή ζητώντας τον αποκλεισμό από τη διαγωνιστική διαδικασία του έτερου διεκδικητή.
Βέβαια, η ενδεχόμενη ακύρωση του έργου πέραν της χρονικής καθυστέρησης υλοποίησής του, οδηγεί τη χώρα μας σε επιστροφή κονδυλίων τα οποία έλαβε ως χρηματοδότηση για παράπλευρα έργα.
Σε περίπτωση που ο διαγωνισμός για το έργο ακυρωθεί, η Ελλάδα θα κληθεί να επιστρέψει κονδύλια ύψους 90 εκατ. ευρώ στην Ε.Ε., τα οποία έλαβε ως χρηματοδότηση του έργου σύνδεσης του εμπορευματικού στο Θριάσιο με τον λιμένα Ικονίου.
Υπενθυμίζεται ότι, την ανάληψη της κατασκευής και εκμετάλλευσης του εμπορευματικού στο Θριάσιο διεκδικούν τα κοινοπρακτικά σχήματα: Prologis - J&P ¶βαξ (στην οποία συμμετείχε αρχικώς και όμιλος ΓΕΚ) και ¶κτωρ - Συγγελίδης - Θεοχαράκης - Goldair Cargo. Οι δύο κοινοπραξίες με προσφυγές στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή και στα ελληνικά δικαστήρια διεκδικούν η μία την ακύρωση της άλλης.
ΦΑΝΗΣ ΖΩΗΣ