Tα βασικά σημεία της Διακρατικής Συμφωνίας για τον Μπουργκάς- Αλεξανδρούπολη

Τρίτη, 17 Απριλίου 2007 19:32

«Η διακρατική συμφωνία για την κατασκευή του πετρελαιαγωγό Μπουργκάς - Αλεξανδρούπολη αποτελεί ένα σημαντικό γεγονός, όχι μόνο για την ενεργειακή μας πολιτική, αλλά και για την αναβάθμιση του ρόλου της χώρας σε διεθνές επίπεδο», τόνισε ο Υπουργός Ανάπτυξης κατά την τοποθέτησή του για την κύρωση της συμφωνίας από τη Βουλή.

Στη Διακρατική Συμφωνία προβλέπονται τα εξής:

Πρώτον: Προσδιορίζεται η αρχική μεταφορική ικανότητα του αγωγού σε 35 εκατομμύρια τόνους ετησίως με πρόβλεψη για επέκτασή της σε δεύτερο στάδιο στους 50 εκατ. τόνους, ετησίως.

Δεύτερον: Προβλέπεται η ίδρυση της Διεθνούς Εταιρείας του Έργου που θα αναλάβει την κατασκευή και τη λειτουργία του αγωγού.

Στη διεθνή εταιρεία του έργου συμμετέχουν με 51% κοινοπραξία ρωσικών εταιρειών, με 24,5% βουλγαρικές εταιρείες, ενώ η ελληνική συμμετοχή ανέρχεται σε 24,5%. Ποσοστό 23,5% θα διαθέτει η κοινοπραξία ΕΛΠΕ Α.Ε. -ΘΡΑΚΗ Α.Ε. και 1% το ελληνικό Δημόσιο.

Τρίτον: Η διεθνής εταιρεία του έργου ανέλαβε την υποχρέωση να δημιουργήσει υποκαταστήματα στην Ελλάδα και τη Βουλγαρία για την εξασφάλιση της τεχνικής λειτουργίας του αγωγού πετρελαίου χρησιμοποιώντας υπεργολαβικά ελληνικές και βουλγαρικές εταιρείες.

Τέταρτον: Η έδρα της διεθνούς εταιρείας του έργου θα βρίσκεται σε ένα από τα Κράτη-Μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Πέμπτον: Μετά τη σύσταση της διεθνούς εταιρείας του έργου οι εμπλεκόμενες χώρες θα συνάψουν με τη διεθνή εταιρεία του έργου Συμφωνία Διέλευσης στην οποία θα προσδιορίζονται οι όροι συνεργασίας μεταξύ της διεθνούς εταιρείας και των κρατών-μερών συμπεριλαμβανομένων των φορολογικών καταβολών, των τελών και των αποζημιώσεων που θα καταβάλλονται στην Ελλάδα και τη Βουλγαρία.

Έκτον: Το έργο θα πραγματοποιηθεί υπό τη χρηματοδοτική μορφή του project finance, διασφαλίζοντας την παροχή των αναγκαίων ποσοτήτων διέλευσης.

Έβδομον: Προβλέπεται η διασφάλιση των δικαιωμάτων μειοψηφίας με σκοπό την κατοχύρωση των συμφερόντων των ελληνικών και βουλγαρικών εταιριών που συμμετέχουν στη Διεθνή Εταιρεία.

Όγδοον: Η επιλογή εργολάβων για την κατασκευή καθώς και προμηθευτών των υλικών και τεχνολογιών, αλλά και για τις υπηρεσίες θαλάσσιων μεταφορών θα πραγματοποιούνται από τη διεθνή εταιρεία του έργου με τη διαδικασία διαγωνισμού, στις οποίες θα υπάρχει προτίμηση σε εταιρείες των τριών χωρών, σε ανταγωνιστική βάση.

Επόμενα Βήματα

Στο αμέσως επόμενο διάστημα και μετά την κύρωση της Διακρατικής Συμφωνίας από τα τρία Κράτη, θα ακολουθήσουν οι σχετικές διαβουλεύσεις μεταξύ των τριών πλευρών που θα συμμετέχουν στη Διεθνή Εταιρεία του Έργου, με σκοπό την κατάρτιση της Συμφωνίας Μετόχων της Εταιρίας και του Καταστατικού της.

Στη συνέχεια, θα υπογραφούν οι σχετικές Συμφωνίες Διέλευσης μεταξύ της Διεθνούς Εταιρείας του Έργου και των εμπλεκομένων Χωρών, στην οποία θα προσδιορίζονται ειδικότερα, οι όροι συνεργασίας μεταξύ τους και οι υποχρεώσεις των Χωρών, ιδίως, σε θέματα φορολογίας και προστασίας του περιβάλλοντος.

Παράλληλα, μέσα στις Συμφωνίες Διέλευσης θα προσδιοριστεί και το ύψος του τιμήματος που θα καταβάλει η Διεθνής Εταιρεία στην Ελλάδα και τη Βουλγαρία ως αντάλλαγμα για τη διέλευση του αγωγού από τα εδάφη τους.

Εκτιμάται, ότι μετά την ολοκλήρωση των παραπάνω διαδικασιών, σε ένα διάστημα 1,5 έτους, θα ξεκινήσει η κατασκευή του αγωγού προς τα τέλη του 2008, ενώ η έναρξη λειτουργίας του υπολογίζεται περίπου μετά από 2 χρόνια, στα τέλη του 2010, αρχές του 2011.

O υπουργός Ανάπτυξης Δημήτρης Σιούφας, ο υφυπουργός Ανάπτυξης Τάσος Νεράντζης και ο γενικός γραμματέας του υπουργείου Ανάπτυξης Νίκος Στεφάνου θα μεταβούν, στις 29 Απριλίου, στην Αλεξανδρούπολη, όπου, συνοδευόμενοι από εκπροσώπους της κοινοπραξίας ΕΛΠΕ - ΘΡΑΚΗ, θα παρουσιάσουν το έργο του αγωγού στο Νομαρχιακό Συμβούλιο του Νομού Έβρου.



Προτεινόμενα για εσάς





Σχολιασμένα