Ωθηση στην αγορά μηχανημάτων ήχου και εικόνας από την υψηλή ευκρίνεια

Ερευνα ICAP
Τετάρτη, 18 Ιουλίου 2007 14:06

Σύμφωνα με την τελευταία έκδοση της Κλαδικής Μελέτης «Μηχανήματα Ήχου και Εικόνας» της Διεύθυνσης Μελετών Οικονομικού Περιβάλλοντος της ICAP, η υψηλή ευκρίνεια (high definition) αποτελεί για το σύνολο σχεδόν των κατασκευαστών του κλάδου, την κινητήρια δύναμη που αναμένεται να δώσει ώθηση στην αγορά για τα επόμενα χρόνια:

Η ζήτηση των μηχανημάτων ήχου και εικόνας παρουσιάζει σχετικά υψηλή ελαστικότητα ως προς την τιμή πώλησης, λόγω του ότι τα συγκεκριμένα είδη δεν αποτελούν μέρος του αναγκαίου οικιακού εξοπλισμού (όπως είναι για παράδειγμα οι «λευκές» συσκευές). Το γεγονός αυτό σε συνδυασμό με τον ανταγωνισμό που ισχύει τόσο μεταξύ των εισαγωγέων όσο και μεταξύ των καταστημάτων πώλησης, ο οποίος έχει επιφέρει σημαντική συμπίεση στα περιθώρια κέρδους των εταιρειών, οδηγεί αρκετές από τις επιχειρήσεις λιανικού εμπορίου στην προσφορά «ελκυστικών» τιμών και όρων πληρωμής, για μεμονωμένες συσκευές ή/και πακέτα (πχ. σετ οικιακού κινηματογράφου).

Τα τελευταία χρόνια, η προσφορά των εξεταζόμενων συσκευών χαρακτηρίζεται από δύο βασικούς παράγοντες:

α) την «είσοδο» μεγάλων αλυσίδων λιανικού εμπορίου στη συγκεκριμένη αγορά (σούπερ μάρκετ, cash & carry, οικιακός εξοπλισμός κλπ.) και

β) την ανάπτυξη προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας.

Η είσοδος μεγάλων αλυσίδων σούπερ μάρκετ και cash & carry στην εξεταζόμενη αγορά, έχει εντείνει ακόμα περισσότερο τον ανταγωνισμό, με δυσμενείς συνέπειες καταρχήν για τις μικρότερες επιχειρήσεις λιανικού εμπορίου οι οποίες δεν εντάσσονται σε κάποια αλυσίδα. Απέναντι στο πρόβλημα του ανταγωνισμού, η λύση που ακολουθούν αρκετά «ανεξάρτητα» καταστήματα είναι η προσχώρηση σε ομίλους κοινών αγορών. Ο ανταγωνισμός οξύνεται περαιτέρω από την παρουσία προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας (own brand), αλλά και από συσκευές οι οποίες χαρακτηρίζονται από παράγοντες της αγοράς σαν «ανώνυμες» (unbranded), τάσεις που εδραιώνονται στην παγκόσμια εμπορική πραγματικότητα. Τα τελευταία χρόνια, οι πωλήσεις των προαναφερόμενων δύο κατηγοριών προϊόντων έχουν σημαντική συμμετοχή σε συγκεκριμένες κατηγορίες συσκευών όπως είναι τα DVD players και τα ολοκληρωμένα συστήματα Home Cinema, ενώ πιο πρόσφατα έχουν διεισδύσει και στην αγορά των επίπεδων τηλεοράσεων (flat panels).

Όπως προαναφέρθηκε, οι εξελίξεις της αγοράς οδηγούνται σε μεγάλο βαθμό από την τεχνολογία και συγκεκριμένα από τον τομέα της υψηλής ευκρίνειας, ο οποίος αγγίζει πλέον κάθε κατηγορία συσκευής εικόνας (αναπαραγωγή, απεικόνιση, εγγραφή). Η υψηλή ευκρίνεια είναι η κύρια τάση γύρω από την οποία διαμορφώνεται η αγορά των τηλεοράσεων (LCD και PDP), των βιντεοκαμερών (κυρίως με εγγραφή σε σκληρό δίσκο HDD και μνήμη τύπου Flash) και των μέσων αναπαραγωγής και εγγραφής (High Definition DVD και Blue Ray). Η συγκεκριμένη τεχνολογία δεν έχει αφήσει ανεπηρέαστες ούτε τις κονσόλες παιχνιδιών δημιουργώντας κυριολεκτικά μια νέα αγορά (X-Box 360, PlayStation 3), καθώς και τους υπολογιστές.

Η τεχνολογία του High Definition εκτιμάται ότι θα συνεχίσει να διαμορφώνει την εξεταζόμενη αγορά για πολλά χρόνια. Η εξέλιξη που παρατηρείται στις οθόνες των τηλεοράσεων τα τελευταία χρόνια είναι ραγδαία, με αποτέλεσμα πολλά από τα μειονεκτήματα των αρχικών LCD και PDP να έχουν αμβλυνθεί σημαντικά, οι δε συσκευές γίνονται διαρκώς και πιο προσιτές και με μεγαλύτερες διαστάσεις οθόνης (ήδη υπάρχουν μοντέλα άνω των 100 ιντσών). Παράγοντες της αγοράς συμφωνούν ότι η μετάδοση προγραμμάτων τηλεόρασης σε πρότυπο υψηλής ευκρίνειας θα αργήσει σχετικά να γίνει πραγματικότητα στη χώρα μας. Αυτό όμως δεν θα αποτελέσει εμπόδιο στην ανάπτυξη της αγοράς των εν λόγω συσκευών, καθώς ο παράγοντας που θα διαδραματίσει αμεσότερα τον πλέον σημαντικό ρόλο είναι ο οικιακός κινηματογράφος μέσα από τις συσκευές HD-DVD και Blue Ray, αλλά και μέσα από τις αντίστοιχες κονσόλες παιχνιδιών.

Όσον αφορά στη διαμόρφωση της εγχώριας αγοράς για το 2007, η ζήτηση για επίπεδες τηλεοράσεις (LCD και PDP) θα εξακολουθήσει να κινείται ανοδικά. Κύρια χαρακτηριστικά της ζήτησης θα είναι η άνοδος σε διαστάσεις οθόνης (οι 32 ίντσες που ουσιαστικά αποτελούν τη διάσταση «εκκίνησης» για High Definition, παραχωρούν πλέον τη θέση τους στις 37”), οι δυνατότητες υψηλής ευκρίνειας (HD Ready και κυρίως True HD) και η ενσωμάτωση δέκτη DVB-T. Παράλληλα, σημαντική θα είναι η περαιτέρω μείωση στις πωλήσεις τηλεοράσεων CRT, καθώς η τεχνολογία τους είναι ασύμβατη με την υψηλή ευκρίνεια, πολλά δε εργοστάσια έχουν σταματήσει την παραγωγή τους. Σχετικά με την επίγεια ψηφιακή τηλεόραση, η δραστηριοποίηση ιδιωτικών φορέων στη συγκεκριμένη τεχνολογία, μετά τις σχετικές ρυθμίσεις στο θεσμικό πλαίσιο, αναμένεται να δώσει ιδιαίτερη ώθηση στην αγορά των δεκτών για λήψη επίγειων ψηφιακών σημάτων, αλλά και των συσκευών (τηλεοράσεις, DVD εγγραφής) που διαθέτουν ενσωματωμένο δέκτη.

Η αγορά των πηγών αναπαραγωγής θα χαρακτηριστεί από τις νέες συσκευές (HD-DVD και Blue Ray), η είσοδος των οποίων σηματοδοτεί την αρχή του τέλους των DVD players. Αντίθετα, περαιτέρω άνοδο για το 2007 αναμένεται να παρουσιάσει η αγορά των DVD εγγραφής (recorders), λόγω της σημαντικής μείωσης των τιμών στα συγκεκριμένα μηχανήματα σε συνδυασμό με τις ιδιαίτερα υψηλές τιμές των πρώτων (αναμενόμενων) μοντέλων εγγραφής HD-DVD και Blue Ray. Η κοινή παρουσίαση δύο ανταγωνιστικών προτύπων στις νέες συσκευές οπτικών δίσκων (HD-DVD και Blue Ray), ενδέχεται σύμφωνα με εκτιμήσεις παραγόντων της αγοράς, να δημιουργήσει διστακτικότητα στο καταναλωτικό κοινό το οποίο ίσως περιμένει να δει ποιος τύπος θα επικρατήσει. Λύση στο συγκεκριμένο δίλημμα δίνουν προς το παρόν τα μοντέλα τα οποία μπορούν να αναπαράγουν δίσκους και των δύο format.

Η αγορά των βιντεοκαμερών digital8 αλλά και mini DV θεωρείται κορεσμένη, αναμένεται δε περαιτέρω μείωση για το 2007. Οι εξελίξεις θα οδηγηθούν πρωτίστως από τα νέα μέσα εγγραφής όπως οι σκληροί δίσκοι (HDD) και οι μνήμες τύπου Flash, καθώς και από τις δυνατότητες εγγραφής σε υψηλή ευκρίνεια (High Definition) όπου οι τιμές είναι ακόμα σχετικά υψηλές.

Όσον αφορά στην αγορά των μηχανημάτων ήχου, μείωση εκτιμάται ότι θα παρουσιάσει η ζήτηση για ολοκληρωμένες συσκευές mini (εξαιρούνται τα micro με mp3), ενώ δεν αναμένονται ιδιαίτερες εξελίξεις στις μεμονωμένες συσκευές. Αντίθετα, άνοδος αναμένεται στις φορητές συσκευές με δυνατότητες mp3, αλλά και στα ολοκληρωμένα συστήματα Home Cinema («επώνυμα» και ιδιωτικής ετικέτας). Πλεονέκτημα των τελευταίων είναι ο μικρός τους όγκος και η χαμηλότερη τιμή σε σχέση με αντίστοιχα συστήματα που βασίζονται σε ξεχωριστά κομμάτια.

Τέλος, η ζήτηση των ηχητικών συστημάτων αυτοκινήτου θα εξαρτηθεί εν μέρει από την εξέλιξη της αντίστοιχης αγοράς οχημάτων. Σημαντικός παράγοντας ο οποίος διαμορφώνει τη ζήτηση για τα συγκεκριμένα προϊόντα είναι ο αριθμός των οχημάτων τα οποία εισάγονται με εγκατεστημένο ηχοσύστημα (τοποθέτηση από το εργοστάσιο). Σύμφωνα με εκπροσώπους του κλάδου, το ποσοστό των αυτοκινήτων τα οποία εισάγονται με ηχητικό σύστημα στον πρώτο εξοπλισμό τους παρουσιάζει άνοδο τα τελευταία χρόνια (εκτιμάται ότι ξεπερνάει το 50%), τάση η οποία αναμένεται να συνεχισθεί.

Σε γενικές γραμμές, παράγοντες του εξεταζόμενου κλάδου εκτιμούν ότι σύμφωνα με τις ισχύουσες συνθήκες και τάσεις, η αγορά των εξεταζόμενων προϊόντων κατά τα επόμενα χρόνια θα εξαρτηθεί σε μεγάλο βαθμό από τη διάδοση των νέων τεχνολογιών κυρίως στον τομέα της υψηλής ευκρίνειας και των οπτικών μέσων (High Definition-DVD και Blue Ray), αλλά και από τις τιμές διάθεσης των προϊόντων και την πιστωτική πολιτική των καταστημάτων, σε συνδυασμό με την οικονομική κατάσταση των νοικοκυριών (διαθέσιμο εισόδημα, υπερχρέωση από καταναλωτικά και άλλα δάνεια κλπ.).

Πέρα από την ανάλυση της αγοράς, στη συγκεκριμένη μελέτη πραγματοποιείται και χρηματοοικονομική ανάλυση επιχειρήσεων εισαγωγής μηχανημάτων ήχου και εικόνας, με τη χρήση αριθμοδεικτών. Όπως προέκυψε από τον ομαδοποιημένο ισολογισμό 28 εταιρειών, το σύνολο του ενεργητικού τους παρουσίασε αύξηση 5,91% το 2005 σε σχέση με το 2004, η οποία προήλθε κυρίως από άνοδο στις απαιτήσεις. Αύξηση παρουσίασε επίσης και το σύνολο των ιδίων κεφαλαίων για το 2005 (1,9%).Οι συνολικές πωλήσεις των 28 εταιρειών του δείγματος μειώθηκαν κατά περίπου 4% το 2005 σε σχέση με το 2004. Μείωση παρουσίασαν επίσης τόσο τα μικτά όσο και τα καθαρά κέρδη προ φόρου, κατά 8,1% και 76,5% αντίστοιχα. Η γενική ρευστότητα αυξήθηκε ελαφρά την τελευταία διετία (2005:1,54, 2004:1,4), ενώ η άμεση ρευστότητα αυξήθηκε από 1,14 το 2004 σε 1,25 το 2005. Η αποδοτικότητα ιδίων κεφαλαίων διαμορφώθηκε σε 6,74% το 2005 από 29,22% το 2004. Η σχέση ξένων προς ίδια κεφάλαια παρουσίασε επιδείνωση, δείχνει δε εξάρτηση των εργασιών των εταιριών του δείγματος από ξένα κεφάλαια (2005: 3,8, 2004: 2,93).



Προτεινόμενα για εσάς





Σχολιασμένα