Επιστολή προς τον Γενικό Γραμματέα της Πανελλήνιας Ναυτικής Ομοσπονδίας (ΠΝΟ) κ. Ιωάννη Χαλά απέστειλε σήμερα ο υπουργός Εμπορικής Ναυτιλίας Μανώλης Κεφαλογιάννης.
Στην έκθεσή του ο κ. Κεφαλογιάννης εκθέτει λεπτομερώς τις θέσεις του υπουργείου στα αιτήματα του κλάδου, που αποτελούν το διεκδικητικό πλαίσιο της 48ωρης προειδοποιητικής απεργίας των πληρωμάτων πλοίων εμπορικού ναυτικού, με την παράκληση να ενημερώσει τα μέλη της ΠΝΟ και των ναυτεργατικών σωματείων. Στην επιστολή του ο κ. Κεφαλογιάννης ανέπτυξε τις θέσεις του υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας, ως εξής:
«1. Εξασφάλιση του συνταγματικά κατοχυρωμένου δικαιώματος για εργασία και άμεση απορρόφηση όλων των προσφερομένων για εργασία ανέργων Ελλήνων ναυτεργατών:
Όσον αφορά το θέμα αυτό η κυβέρνηση, αναγνωρίζοντας την προσφορά του Έλληνα ναυτεργάτη στην Εμπορική Ναυτιλία και στην Ελληνική Οικονομία, έχει υιοθετήσει συγκεκριμένα μέτρα για την ενίσχυση της Ναυτικής Εργασίας:
Α. Την επιδότηση των ασφαλιστικών εισφορών των εργαζομένων στην κρουαζιέρα, που είχε, ως αποτέλεσμα, να δρομολογηθούν τέσσερα κρουαζιερόπλοια με ελληνική σημαία και να βρει δουλειά το 13% των ανέργων ναυτικών, που ήταν εγγεγραμμένοι στο Γραφείο Ευρέσεως Ναυτικής Εργασίας, καθώς επίσης και το 32% των επιδοτουμένων ανέργων ναυτικών.
Β. Την κατά προτεραιότητα πρόσληψη ανέργων ναυτικών σε Οργανισμούς Λιμένων της χώρας, συμπεριλαμβανομένων των εισηγμένων εταιρειών ΟΛΠ και ΟΛΘ, πάντα με τις διαδικασίες του ΑΣΕΠ, όπως ορίζεται στο άρθρ. 20 του Ν. 3409/2005.
2. Δεκάμηνη επάνδρωση ακτοπλοϊκών επιβατηγών πλοίων:
Το αίτημα αυτό της ΠΝΟ ικανοποιήθηκε. Όλα τα πλοία της ακτοπλοΐας είναι υποχρεωμένα σε 10μηνη υποχρεωτική δρομολόγηση, όπως ορίζει το άρθρ.18 Ν.3409/2005.
3. Ανάκληση εγκριτικών πράξεων νηολόγησης πλοίων
Α. Όσον αφορά το θέμα της εγκριτικής πράξης για την δρομολόγηση των κρουαζιερόπλοιων με ελληνική σημαία, είναι αποτέλεσμα της συμφωνίας των περισσοτέρων σωματείων της ΠΝΟ με τις εταιρείες κρουαζιερόπλοιων.
Ελπίζω ότι αυτή η πολιτική εξακολουθεί να έχει την έγκριση της πλειονότητας των Ελλήνων ναυτεργατών και της ΠΝΟ. Κατά συνέπεια θέμα ανάκλησης των εγκριτικών πράξεων για την κρουαζιέρα, πιστεύω ότι δεν υφίσταται. Η πολιτική αυτή είχε συγκεκριμένα και μετρήσιμα αποτελέσματα.
Β. Όσον αφορά τις εγκριτικές πράξεις της ποντοπόρου ναυτιλίας, γνωρίζετε ότι έχουν ενισχυμένη συνταγματική ισχύ από τη δεκαετία του 1950. Είναι δε γνωστό σε σας ότι, η τροποποίηση της εγκριτικής πράξεως του 2005, δεν επέφερε καμία αλλαγή στη σύνθεση των πληρωμάτων της ποντοπόρου ναυτιλίας.
4. Ίδρυση ανεξάρτητου Ειδικού Ταμείου Ανεργίας
Για το θέμα αυτό, έχουν γίνει πολλές συσκέψεις με την ΠΝΟ. Το υπουργείο επιθυμεί το διάλογο, ενώ έχει ήδη καταθέσει προσχέδιο νόμου που συνέταξε η προηγούμενη πολιτική ηγεσία του ΥΕΝ, για την ίδρυση Ειδικού Ταμείου Ανεργίας και σε συνεργασία με την ΠΝΟ υπάρχει πρόθεση να αναληφθεί νομοθετική πρωτοβουλία, που θα ικανοποιεί ένα πάγιο αίτημα δεκαετιών του ναυτεργατικού κόσμου.
5-6. Διπλασιασμός εφάπαξ παροχών Ταμείων Προνοίας Αξιωματικών και Πληρωμάτων ΕΝ - Φορολογικό.
Συμφωνήθηκε ήδη με την ΠΝΟ συνάντηση με στελέχη του οικονομικού επιτελείου της κυβέρνησης για να βρεθεί λύση σε δίκαια αιτήματα της ελληνικής ναυτεργασίας. Ήδη για το 2005 έχει αυξηθεί το εφάπαξ του Ταμείου Πρόνοιας Αξιωματικών και Κατωτέρων Πληρωμάτων ΕΝ κατά 25%, το οποίο μάλιστα πληρώθηκε αναδρομικά από 1.1.2005.
7. Κάλυψη από τον κρατικό προϋπολογισμό των παροχών όλων των Ταμείων (κυρίων συντάξεων ΝΑΤ, εφάπαξ παροχών, επικουρικών συντάξεων ΚΕΑΝ, ΕΛΟΕΝ και Εστίας Ναυτικών).
Η Πολιτεία τόσο το 2004, όσο και το 2005, κάλυψε πλήρως τα τεράστια ελλείμματα του ΝΑΤ και των Επικουρικών Ταμείων. Σας είναι γνωστό ότι στον προϋπολογισμό του 2004 η προηγούμενη κυβέρνηση είχε προϋπολογίσει για την κάλυψη των ελλειμμάτων των Ταμείων αυτών, ποσό 500 περίπου εκατ. ευρώ, ενώ στο τέλος του χρόνου ο Έλληνας φορολογούμενος πλήρωσε 750 εκατ. ευρώ. Για τον προϋπολογισμό του 2006 και για την κάλυψη των ελλειμμάτων των Ταμείων αυτών, που είναι υποχρέωση της Πολιτείας, έχει προβλεφθεί ποσό μεγαλύτερο των 950 εκατ. ευρώ, που προβλέπεται ότι θα ξεπεράσει κατά πολύ το ένα δισ. ευρώ.
Όπως σας είναι γνωστό, στις αρχές της δεκαετίας του 1980, το ΝΑΤ ήταν ένα Ταμείο ανθηρό, με πλεόνασμα 400 και πλέον εκατ. δολαρίων με τις αξίες της εποχής εκείνης. Εικοσιπέντε χρόνια μετά, είναι ένα από τα πιο ελλειμματικά Ταμεία του Ελληνικού Δημοσίου.
8. Συλλογικές Συμβάσεις Εργασίας
Το θέμα αυτό αποτελεί αντικείμενο ελεύθερων διαπραγματεύσεων μεταξύ των ενδιαφερομένων μερών.
9. Νομοσχέδιο για την «Αναβάθμιση και Αναδιάρθρωση της Ναυτικής Εκπαίδευσης και άλλες διατάξεις».
Το νομοσχέδιο αναβαθμίζει τις Ακαδημίες Εμπορικού Ναυτικού και στον καταληκτικό βαθμό οι Πλοίαρχοι και Μηχανικοί Α’ Τάξεως θα κατέχουν δίπλωμα ισότιμο των Ανώτατων Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων. Ρύθμιση που πρέπει να ικανοποιεί τον ναυτεργατικό κόσμο της χώρας. Όσον αφορά το άρθρ. 28, δεν θίγει κεκτημένα συνταξιοδοτικά δικαιώματα των ναυτεργατών, που κατοχυρώνονται από το άρθρ.73 παρ.2 του Συντάγματος. ¶λλωστε, σε συνεργασία και με το νομικό σύμβουλο της ΠΝΟ, το θέμα διασαφηνίστηκε πλήρως στη Βουλή των Ελλήνων και οι διευκρινίσεις που δόθηκαν κατανοήθηκαν από τους εκπροσώπους των κομμάτων του Ελληνικού Κοινοβουλίου».