Η ευρωπαϊκή γραφειοκρατία μπλοκάρει το Θριάσιο Ι

Αργεί το εμπορευματικό κέντρο - 125.000 τ.μ. έκλεισαν εταιρείες
Δευτέρα, 15 Απριλίου 2019 18:06
UPD:18:06
ΑΠΕ-ΜΠΕ/Παντελής Σαίτας

Σε αναμονή η μεγαλύτερη επένδυση, μέχρι σήμερα, στον τομέα των logistics, ύψους 160 εκατ. ευρώ, που θα υλοποιηθεί σε δύο φάσεις καθιστώντας το Θριάσιο Ι το μεγαλύτερο logistics center των Βαλκανίων.

Από την έντυπη έκδοση 

Του Φάνη Ζώη
[email protected]

Στα γρανάζια της ευρωπαϊκής γραφειοκρατίας -κάτι που σημαίνει ότι πριν από το τέλος του 2019 δεν θα υπάρχει εξέλιξη- φαίνεται να έχει κολλήσει το έργο της κατασκευής και λειτουργίας του Εμπορευματικού Κέντρου στο Θριάσιο, γνωστό ως Θριάσιο Ι, ανάδοχος του οποίου είναι η κοινοπραξία Goldair cargo - ETBA.

Ήδη, σύμφωνα με καλά πληροφορημένες πηγές, το μεγαλύτερο τμήμα των πρώτων αποθηκών, έκτασης 125.000 τ.μ., έχουν κλειστεί από εταιρείες της εφοδιαστικής αλυσίδας, με τον εκτελεστικό αντιπρόεδρο της Goldair, K. Καλλίνικο και τον διευθύνοντα σύμβουλο της ΕΤΒΑ-ΒΙΠΕ, Θ. Ψαθά, να αναμένουν «με το χέρι στο κουμπί της εκκίνησης» την ολοκλήρωση των γραφειοκρατικών διαδικασιών, για να ξεκινήσει η μεγαλύτερη επένδυση, μέχρι σήμερα, στον τομέα των logistics, ύψους 160 εκατ. ευρώ, που θα υλοποιηθεί σε δύο φάσεις, καθιστώντας το Θριάσιο Ι το μεγαλύτερο logistics center των Βαλκανίων.

Η ΘΕΚ
Όπως αναφέρει ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας ΘΕΚ A.E. (Goldair cargo - ETBA), κ. Ψαθάς, το έργο θα αποτελέσει τη βασική πύλη εισόδου εμπορευμάτων που κατευθύνονται στην υπόλοιπη Ευρώπη, αλλά και βασική επιλογή εξωστρεφών ελληνικών επιχειρήσεων. Με συνολικό εμβαδόν αποθηκών 210 χιλ. τ.μ., δυνατότητα εξυπηρέτησης 400 φορτηγών και 50 βαγονιών τρένου ημερησίως και όλες τις υπηρεσίες που απαιτούνται για ένα σύγχρονο εμπορευματικό κέντρο (τελωνείο, χώροι στάθμευσης και συνεργείο βαρέων οχημάτων, παραγωγή ενέργειας από ΑΠΕ, διαχείριση αποβλήτων και ανακύκλωση, κλπ.), θα χρειαστούν 700 άτομα για την κατασκευή του, ενώ 5.000 θα απασχολούνται όταν το Θριάσιο θα είναι σε πλήρη λειτουργία. Μεγάλο μέρος των εγκαταστάσεων που θα κατασκευαστούν κατά την πρώτη φάση σχεδιάζονται με βάση τις προδιαγραφές που έχουν θέσει οι ίδιες οι εταιρείες που θα ενοικιάσουν τους χώρους, ώστε να καλύπτουν τις απαιτήσεις τους.

Η Κομισιόν
Το ενδιαφέρον πλέον επικεντρώνεται στη Γενική Διεύθυνση Ανταγωνισμού της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, η οποία ζητεί μέχρι την Παρασκευή 19 Απριλίου εξηγήσεις σχετικά με τους όρους με τους οποίους παραχωρήθηκαν προς αξιοποίηση τα 580 στρέμματα στο Θριάσιο Πεδίο. Η έκταση παραχωρήθηκε για 60 έτη αντί τιμήματος 31 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων 10 εκατ. ευρώ είναι το εφάπαξ τίμημα και τα υπόλοιπα το ετήσιο τίμημα.

Συγκεκριμένα, οι κοινοτικοί ζητούν εξηγήσεις για το ελάχιστο τίμημα που ορίστηκε στη σχετική σύμβαση παραχώρησης, για τους όρους παραχώρησης του ακινήτου, για τις εγγυήσεις που έδωσε το ελληνικό Δημόσιο στην παραχωρησιούχο κοινοπραξία, τις επιπρόσθετες παροχές, όπως είναι η δυνατότητα παραγωγής και πώλησης ηλεκτρικής ενέργειας, την ακύρωση επιβολής δημοτικών τελών, τη μεταβολή των όρων δόμησης στου ακινήτου, τις δυνατότητες υποπαραχώρησης του ακινήτου κ.ά.

Ο διαγωνισμός
Αναφορικά με τον σχεδιασμό του διαγωνισμού, η Κομισιόν επισημαίνει ότι ενώ επρόκειτο για διεθνή διαγωνισμό, η προκήρυξη διατέθηκε μόνον στην ελληνική γλώσσα. Επίσης υπογραμμίζει ότι οι ενδιαφερόμενοι είχαν μόλις δύο μήνες να αξιολογήσουν τις τροποποιήσεις για το τελικό σχέδιο σύμβασης που δόθηκε τον Ιούνιο του 2016, ενώ η υποβολή δεσμευτικών προσφορών ορίστηκε για τον Αύγουστο του ίδιου έτους. Οι υπηρεσίες της Κομισιόν ακόμη σημειώνουν πως ενώ απαγορευόταν από τους όρους της προκήρυξης η συμμετοχή εταιρειών ανάπτυξης ακινήτων (real estate developers), εντούτοις οι όροι του διαγωνισμού επέτρεπαν στον παραχωρησιούχο να λειτουργήσει ως εταιρεία ανάπτυξης ακινήτων. Θα μπορούσε δηλαδή η εταιρεία να προχωρήσει σε μίσθωση όλων των ακινήτων της έκτασης σε τρίτους. Η Κομισιόν ζητεί από την ελληνική πλευρά να εξηγήσει αν οι όροι αυτοί εξασφάλισαν τη μέγιστη δυνατή συμμετοχή στον διαγωνισμό.

13 ερωτήματα
Συνολικά 13 ερωτήματα τίθενται από την Κομισιόν για τον σχεδιασμό της σχετικής προκήρυξης. Τα ερωτήματα άπτονται της διάρκειας ισχύος της σύμβασης παραχώρησης, του καθορισμού του ελάχιστου τιμήματος παραχώρησης, της μεθόδου αποτίμησης της αξίας του ακινήτου, των εγγυήσεων αποζημιώσεων που προβλέφθηκαν κ.ά. Αναφορικά με την αξία του ακινήτου, η Κομισιόν ερωτά την ελληνική κυβέρνηση αν επικαιροποιήθηκε η έκθεση αποτίμησης της αξίας του ακινήτου, η οποία χρονολογούνταν από το 2005.

Αναφορικά με τη διασφάλιση του ανταγωνισμού στη διαδικασία, βασικό ζητούμενο των κοινοτικών είναι κατά πόσον οι ενδιαφερόμενοι για τον διαγωνισμό είχαν πλήρη ενημέρωση για τις αλλαγές των όρων διεξαγωγής του, που έλαβαν χώρα μεταξύ έναρξης της διαδικασίας (Νοέμβριος 2015) και της διαμόρφωσης του τελικού σχεδίου της προκήρυξης του διαγωνισμού (Ιούνιος 2016). Οι ελληνικές αρχές καλούνται να ενημερώσουν τις κοινοτικές για τις επιπρόσθετες εγγυήσεις που δόθηκαν στον παραχωρησιούχο και το κατά πόσον αυτές είχαν προβλεφθεί στο κείμενο της προκήρυξης του διαγωνισμού.

Οι κοινοτικοί φυσικά θέτουν το θέμα της αλλαγής των όρων ηλεκτροπαραγωγής από ΑΠΕ, όπως επίσης και των όρων δόμησης του ακινήτου, που τετραπλασιάστηκαν μετά την υποβολή της μίας και μοναδικής προσφοράς που κατατέθηκε στο πλαίσιο του διαγωνισμού.

Αισιόδοξη η κυβέρνηση
Πάντως από κυβερνητικής πλευράς τα μηνύματα είναι αισιόδοξα και θεωρούν, όπως και στην περίπτωση της επέκτασης της σύμβασης κατά 20 έτη του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών, ότι τελικά θα δοθεί το πράσινο φως. Παράγοντες της αγοράς αναφέρουν με νόημα ότι «το Θριάσιο θα λειτουργήσει συμπληρωματικά με την αναβάθμιση άλλων κρίσιμων υποδομών της χώρας, όπως είναι τα λιμάνια και οι υποδομές για εμπορευματικές σιδηροδρομικές και οδικές μεταφορές, που ήδη βρίσκονται σε εξέλιξη ή δρομολογούνται. Μαζί, θα έχουν πολλαπλασιαστικά αποτελέσματα και θα επιτρέψουν στην “Ελλάδα που παράγει” να αποκτήσει ένα σημαντικό ανταγωνιστικό πλεονέκτημα σε μια από εμπορικής άποψης στρατηγική και σημαντική θέση της Νότιας Ευρώπης».

Τέλος, ιδιαίτερη σημασία έχει και η πρόσφατη παρέμβαση του εκτελεστικού αντιπροέδρου της Goldair, Κ. Καλλίνικου, που δηλώνει ότι το logistics center της Cosco όχι μόνο δεν θα ήταν ανταγωνιστικό, αλλά θα λειτουργούσε και συμπληρωματικά προς το Θριάσιο. 
 



Προτεινόμενα για εσάς





Σχολιασμένα