Από την έντυπη έκδοση
Του Λάμπρου Καραγεώργου
[email protected]
Ενώ οι ναύλοι των πλοίων μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αέριου προσωρινά δείχνουν να υποχωρούν από τα ιστορικά υψηλά των προηγούμενων μηνών, οι Έλληνες εφοπλιστές συνεχίζουν απτόητοι να επενδύουν στη ναυπήγηση LNG Carriers, καθώς, σύμφωνα με αναλύσεις μεγάλων παραγωγών όπως η Shell, η ζήτηση LNG θα συνεχίσει να αυξάνεται.
Ειδικότερα, άλλα τρία LNG Carriers προστέθηκαν στη λίστα των υπό παραγγελία πλοίων αυτής της κατηγορίας, που υπολογίζονται από τους ναυλομεσιτικούς οίκους σε 105 LNG carriers. Τα δύο αφορούν μία παραγγελία της Maran Gas του ομίλου Αγγελικούση και το τρίτο την εξάσκηση μιας option της Capital Gas του Βαγγέλη Μαρινάκη. Ο όμιλος Αγγελικούση παρήγγειλε δύο LNG Carriers στα κορεάτικα ναυπηγεία της DSME, μεταφορικής ικανότητας 174.000 κυβικών μέτρων το ένα και συνολικής αξίας 380 εκατ. δολ.
Το πρώτο θα παραληφθεί στο πρώτο εξάμηνο του 2021 και το δεύτερο προς το τέλος του ιδίου έτους. Η Maran Gas έχει συνολικά 12 LNG Carriers υπό παραγγελία. Επίσης, η Capital Gas του Βαγγέλη Μαρινάκη άσκησε την option για τη ναυπήγηση ενός από τα έξι LNG Carriers που έχει στο σχεδιασμό με τα ναυπηγεία της Hyundai Heavy Industries. Το πλοίο είναι μεταφορικής ικανότητας 174.000 κυβικών μέτρων και θα φέρει σύστημα πρόωσης XDF gas-injection με ορίζοντα παραλαβής το 2012.
Αισιόδοξη η Shell
Στο μεταξύ, ο ενεργειακός γίγαντας Shell εκτιμά στις ετήσιες προβλέψεις του ότι η ζήτηση και η προσφορά LNG θα αυξάνεται συνεχώς, ενώ προειδοποιεί ότι η προσφορά κάποια στιγμή δεν θα καλύπτει την αυξημένη ζήτηση και θα χρειαστούν νέες επενδύσεις σε ενεργειακά projects.
Η ζήτηση για LNG αυξήθηκε κατά 27 εκατ. τόνους σε ετήσια βάση στους 319 εκατ. τόνους το 2018, ενώ αναμένεται να φτάσει σε 384 εκατ. τόνους το 2020. Η Ασία και ειδικότερα η Κίνα οδηγεί την άνοδο της ζήτησης LNG, καθώς το 2018 οι εισαγωγές της αυξήθηκαν κατά 40% σε σύγκριση με το 2017.
Η Shell σημειώνει ακόμη ότι το 2018 η προσφορά αυξήθηκε κατά 35 εκατ. τόνους σε ετήσια βάση, με την Αυστραλία να προσθέτει 10 εκατ. τόνους, ωστόσο στο μέσον του 2020 η προσφορά θα περιοριστεί σε σύγκριση με τη ζήτηση και θα απαιτηθούν νέες επενδύσεις παραγωγής.
Η πορεία των ναύλων
Να σημειωθεί πάντως ότι σύμφωνα με report της Morgan Stanley ο μέσος ημερήσιος ναύλος την προηγούμενη εβδομάδα στα LNG Carriers για τα πλοία τύπου TFDE μειώθηκε στα 45.000 δολ., κατέγραψε δηλαδή πτώση κατά 17% σε εβδομαδιαία και κατά 48% σε ετήσια βάση. Επίσης, οι Platts και Clarksons εκτίμησαν ότι στη spot αγορά οι ναύλοι μειώθηκαν στα 45.000 δολ. και 52.000 δολ. αντιστοίχως. Πέντε πλοία ναυλώθηκαν την τελευταία εβδομάδα έναντι τριών την προηγούμενη, ενώ αυξήθηκε η διαθεσιμότητα πλοίων στα 19 από 17 μία εβδομάδα πριν. Δύο πλοία ήταν υπό φόρτωση στην Αυστραλία και τη Mεσόγειο.
Σε αντίθετη ρότα κινούνται οι ναύλοι στα δεξαμενόπλοια μεταφοράς αργού και ειδικά στα VLCC, σύμφωνα πάντα με τη Morgan Stanley. Ειδικότερα, καθώς οι εξαγωγές αργού πετρελαίου από τις ΗΠΑ χτύπησαν νέο ρεκόρ, οι ναυλώσεις και στη Μέση Ανατολή αυξήθηκαν στέλνοντας υψηλότερα τους ναύλους στα VLCC, πάνω από τα 30.000 δολ. την ημέρα σε σύγκριση με δύο εβδομάδες πριν.
Ειδικότερα, την προηγούμενη εβδομάδα οι ναύλοι στα VLCC αυξήθηκαν στα 31.000 δολ. την ημέρα (+16% σε σύγκριση με μία εβδομάδα πριν και +312% σε σύγκριση με πέρυσι την ίδια περίοδο) από τα 17.000 δολ. που κυμαίνονταν δύο εβδομάδες πριν.
Οι εξαγωγές από τις ΗΠΑ κατέγραψαν νέο ρεκόρ στα 3,6 εκατ. βαρέλια την ημέρα, +57% σε σύγκριση με τον μέσο όρο των τεσσάρων τελευταίων εβδομάδων που ήταν τα 2,3 εκατ. βαρέλια την ημέρα.