Από την έντυπη έκδοση
Του Αντώνη Τσιμπλάκη
[email protected]
Τα πέντε βασικά βήματα για την ανάπτυξη του κλάδου της κρουαζιέρας στην Ελλάδα, ο οποίος βρίσκεται σε κάμψη τα τελευταία χρόνια, ανέλυσε ο νεοεκλεγείς στο ναυτιλιακό τμήμα του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Πειραιά κ. Κώστας Αχλαδίτης.
Μιλώντας στην 4η Διεθνή Έκθεση Τουρισμού «Greek Tourism Expo», ο διευθύνων σύμβουλός της Golden Cargo κ. Αχλαδίτης υποστήριξε πρώτον, ότι είναι άμεση ανάγκη τα ελληνικά λιμάνια να αναπτύξουν επαρκείς υποδομές ώστε να είναι ικανά να φιλοξενούν κρουαζιερόπλοια, από ικανοποιητικό αριθμό τερματικών σταθμών κρουαζιέρας μέχρι επαρκές βύθισμα και επαρκή αριθμό κρηπιδωμάτων με λειτουργικό σύστημα δέσμευσης θέσεων ελλιμενισμού (κάτι που στην Ελλάδα μόνο ο Πειραιάς και η Κέρκυρα διαθέτουν).
«Για την ανάπτυξη αυτών των υποδομών αλλά και για τη διαχείρισή τους και την προσφορά των απαραίτητων υπηρεσιών στις εταιρείες κρουαζιέρας και στους επιβάτες χρειάζονται αφ’ ενός πηγές χρηματοδότησης για τις απαραίτητες επενδύσεις και αφετέρου εμπειρία διαχείρισης, κάτι που πολλές λιμενικές αρχές σήμερα δεν διαθέτουν. Η απουσία υποδομών στα νησιά, ικανών να υποδεχθούν τα νέα μεγάλα κρουαζιερόπλοια, που κερδίζουν έδαφος στον στόλο των ομίλων, εκτιμάται πως θα σημάνει ακόμη μεγαλύτερη μείωση στις προσεγγίσεις τα επόμενα χρόνια» σημείωσε ο κ. Αχλαδίτης.
Ως δεύτερο βήμα προέταξε την ανάγκη για δρομολόγηση κατάλληλων πρωτοβουλιών για την επέκταση της τουριστικής περιόδου, τη βελτίωση της εμπειρίας των επιβατών στο λιμάνι και στις χερσαίες εκδρομές τους, την ανάπτυξη συνεργασίας με την πόλη, με τοπικούς φορείς όπως είναι τα επιμελητήρια, με το αεροδρόμιο, αλλά και στενή συνεργασία και ανάπτυξη σχέσεων με τις εταιρείες κρουαζιέρας.
Υπογράμμισε, ως τρίτο βήμα, να υπάρξουν απαραίτητες θεσμικές πρωτοβουλίες και παρεμβάσεις για την ευκολότερη προσέγγιση ιδιωτικών επενδύσεων στα λιμάνια, τον εκσυγχρονισμό της Πλοηγικής Υπηρεσίας, την επίλυση των προβλημάτων με τις κλειστές αγορές και τα ωράρια αρχαιολογικών χώρων κατά τις ώρες προσέγγισης κρουαζιερόπλοιων, ακόμα και για τις διαδικασίες έκδοσης αδειών για τα πληρώματα από τα κατά τόπους λιμεναρχεία.
Δεν παρέλειψε να αναφερθεί και στα πλεονεκτήματα της χώρας μας, τα οποία πρέπει να εκμεταλλευτούμε. Έφερε για παράδειγμα το ότι ο ΟΛΠ ανήκει πλέον στην COSCO, η οποία, σύμφωνα και με τη σχετική σύμβαση παραχώρησης, έχει δεσμευθεί να υλοποιήσει επενδυτικά έργα, αξίας 293,7 εκατ. ευρώ, το μεγαλύτερο μέρος των οποίων προορίζεται για τον τομέα της κρουαζιέρας.
Ειδικότερα, υπογράμμισε ο κ. Αχλαδίτης, «μεταξύ άλλων, προβλέπεται η κατασκευή νέου επιβατικού σταθμού κρουαζιέρας, η επέκταση επιβατικού λιμένα στη νότια ζώνη, η μετατροπή αποθηκών σε επιβατικό σταθμό κρουαζιέρας (για επιπλέον 580.000 επιβάτες), οικολογικά λεωφορεία, η βυθοκόρηση κεντρικού λιμένα, υπόγειες οδικές συνδέσεις, η κατασκευή νέου προβλήτα πετρελαιοειδών, η κατασκευή δύο πενταόροφων πάρκινγκ. Οι εν λόγω επενδύσεις θα προσδώσουν ιδιαίτερη προστιθέμενη αξία στην επιχειρηματικότητα της ευρύτερης περιοχής έτσι ώστε, μέσα στα επόμενα τρία χρόνια, ο Πειραιάς να αναμένεται να αναπτύξει μοναδική δυναμική, τόσο επενδυτικά όσο επιχειρηματικά και χωροταξικά».
Στο τέλος εστίασε στο ζήτημα της αναβάθμισης των υποδομών των ελληνικών λιμανιών που ανήκουν στο Δίκτυο των Διευρωπαϊκών Δικτύων Μεταφορών, μεταξύ των οποίων είναι και ο Πειραιάς, υπό το πρίσμα μάλιστα της αυξανόμενης χρήσης LNG από νεότευκτα κρουαζιερόπλοια.
Στον Πειραιά
Ο πρόεδρος του ΕΒΕΠ Βασίλης Κορκίδης δήλωσε μεταξύ άλλων: «Οι προσπάθειές μας επικεντρώνονται στον Πειραιά, καθώς είναι ο μεγαλύτερος λιμένας αφετηρίας κρουαζιέρας στην Ελλάδα, παρουσιάζοντας τις σημαντικότερες προοπτικές ανάπτυξης. Εκεί λαμβάνει χώρα περίπου το 75% των home-portings, και επιπλέον είναι ο μεγαλύτερος λιμένας κρουαζιέρας της χώρας μας γενικότερα (με πάνω από 1 εκατομμύριο κινήσεις επιβατών το 2016), και ο 7ος μεγαλύτερος λιμένας κρουαζιέρας στη Μεσόγειο. Έχουμε θέσει, ως παράγοντα ζωτικής σημασίας για την περαιτέρω ανάπτυξη της κρουαζιέρας και τη δημιουργία “homeport” στον Πειραιά, την ανάπτυξη άμεσων συνεργιών εντός του τριγώνου “λιμάνι-πόλη-φορείς”».