Από την έντυπη έκδοση
Του Αντώνη Τσιμπλάκη
[email protected]
Στην κρουαζιέρα επεκτείνεται ο «πόλεμος» των ναυπηγείων της Ασίας, με την Κίνα να έχει κάνει ήδη το πρώτο βήμα και τη Νότια Κορέα να ακολουθεί καλώντας τους ευρωπαϊκούς ομίλους να... ταξιδέψουν ανατολικά.
Σε μια περίοδο που ο «πόλεμος» ανάμεσα στα ναυπηγεία της Ασίας για την προσέλκυση παραγγελιών εμπορικών πλοίων έχει κορυφωθεί, Κίνα και Νότια Κορέα εξετάζουν όλες τις εναλλακτικές λύσεις που έχουν στη διάθεσή τους προκειμένου να αυξήσουν το εισόδημα και τον όγκο εργασιών των ναυπηγείων τους. Η Κίνα έχει κάνει ήδη ένα βήμα μπροστά με τον ιταλικό όμιλο Fincantieri, που ειδικεύεται στην κατασκευή κρουαζιερόπλοιων. Οι Ιταλοί έχουν συμφωνήσει με την αμερικανική Carnival, τον μεγαλύτερο όμιλο κρουαζιέρας στο κόσμο, να σχεδιάσουν από κοινού και να «καθοδηγήσουν» την κατασκευή του πρώτου κρουαζιερόπλοιου σε ναυπηγείο της Κίνας. Ένα κρουαζιερόπλοιο που θα κατασκευαστεί ειδικά προκειμένου η Carnival να το χρησιμοποιήσει για κρουαζιέρες σε ασιατικούς προορισμούς.
Το κίνητρο, προκειμένου οι Αμερικανοί, αλλά και οι Ιταλοί, να ξεκινήσουν να κατασκευάζουν κρουαζιερόπλοια στην Κίνα, είναι το κέρδος από την προσέλκυση Κινέζων επιβατών για κρουαζιέρες. Πρόκειται για μια πηγή άντλησης επιβατικού κοινού που κυριολεκτικά δεν έχει «ταβάνι». Όλες οι μεγάλες εταιρείες του κλάδου έχουν προσεγγίσει την Κίνα προκειμένου να κάνουν κρουαζιέρες στην περιοχή, έχοντας και ως μακροπρόθεσμο στόχο να φέρουν τους Κινέζους στη Μεσόγειο, αλλά και στην Καραϊβική.
Η Νότια Κορέα
Και για τις δύο χώρες ο ναυπηγικός τομέας είναι στρατηγικής σημασίας και υποστηρίζεται με κάθε τρόπο, ακόμα και με υψηλές επιδοτήσεις. Στην πράξη αποδείχτηκε ότι αυτό δεν είναι αρκετό για να στηρίξει το σύνολο της βιομηχανίας. Ειδικά στη Νότια Κορέα, η STX είναι υπό πτώχευση και μόνο τα STX στη Γαλλία, που εξειδικεύονται στα κρουαζιερόπλοια, φαίνεται ότι μπορεί να διασωθούν. Αλλά και η Daewoo, ένας από τους μεγαλύτερους ναυπηγικούς ομίλους στον κόσμο, δέχτηκε απανωτές ενισχύσεις από το κράτος προκειμένου να μη βάλει «λουκέτο».
Ανιχνεύοντας τις κινήσεις των Κινέζων, αλλά και διαβάζοντας τις τελευταίες εξελίξεις στη ναυπηγική βιομηχανία, με τα ευρωπαϊκά ναυπηγεία να έχουν πάρει «κεφάλι» και να έχουν ρίξει από το βάθρο τις παραδοσιακές δυνάμεις, οι Νοτιοκορεάτες δεν είχαν άλλη λύση από το να καταβάλουν προσπάθειες να εισέλθουν και αυτοί στην αγορά κρουαζιέρας. Έχουν ήδη απευθύνει πρόσκληση στα δύο μεγαλύτερα ευρωπαϊκά ναυπηγεία, τα ιταλικά Fincantieri και τα γερμανικά Meyer Werft, αλλά και σε Ευρωπαίους κατασκευστές ναυτιλιακού εξοπλισμού, να επισκεφτούν τη Νότια Κορέα και να συμμετάσχουν σε συζητήσεις με τις επιχειρήσεις της ασιατικής χώρας.
Τα στοιχεία
Η Ευρώπη έχει περάσει μπροστά τόσο σε ό,τι αφορά την αξία των νέων παραγγελιών όσο και σε ό,τι αφορά τον ναυτιλιακό εξοπλισμό. Υπολογίζεται ότι το 90% των κρουαζιερόπλοιων κατασκευάζεται σε ευρωπαϊκά ναυπηγεία, ενώ φέτος, σύμφωνα με τους Clarksons, έχουν κατατεθεί παραγγελίες για 15 κρουαζιερόπλοια, αξίας 7,7 δισ. δολαρίων. Πιο συγκεκριμένα, η Meyer Werft διαθέτει βιβλίο παραγγελιών για 12 κρουαζιερόπλοια, αξίας 10 δισ. δολαρίων, ενώ εξασφαλίζουν στα ναυπηγεία όγκο εργασιών μέχρι το 2023. Αλλά και η θυγατρική τους στη Φινλανδία διαθέτει βιβλίο παραγγελιών αξίας 6,9 δισ. δολαρίων, με αποτέλεσμα ο όμιλος να έχει εξασφαλίσει συνολικά έργο 17 δισ. δολαρίων.
Αντίστοιχα, ο ιταλικός οίκος Fincantieri έχει υπό παραγγελία 22 κρουαζιερόπλοια, αξίας περίπου 16 δισ. δολαρίων. Σε αυτά πρέπει να προστεθούν ακόμα 900 εκατ. δολαρίων από παραγγελίες που έχει δεχθεί για μικρά κρουαζιερόπλοια η θυγατρική του ιταλικού ομίλου στη Νορβηγία. Η γαλλική STX, για την οποία η γαλλική κυβέρνηση συζητεί με τη Fibnacantieri, έχει στη λίστα της συμβόλαια ύψους 11 δισ. δολαρίων.
Την ίδια στιγμή, ο πρώτος ασιατικός όμιλος (αναφορικά με την αξία των συμβολαίων), η νοτιοκορεατική Daewoo (DSME), διαθέτει βιβλίο παραγγελιών για 82 πλοία, συνολικής αξίας 15,6 δισ. δολαρίων.
Στους κατασκευαστές, σύμφωνα με τα στοιχεία της Sea Europe, το 2015, κατευθύνθηκε σε ευρωπαϊκές εταιρείες περίπου μια στις δύο (48%) παραγγελίες για ναυτιλιακό εξοπλισμό. Πρόκειται για μια αγορά που απέφερε στην ευρωπαϊκή οικονομία 60 δισ. ευρώ το 2015, ενώ το 2012 -σύμφωνα πάντα με τα στοιχεία της Sea Europe- ήταν στα 47 δισ. ευρώ.