Σε τροχιά ανόδου οι ναυπηγήσεις, «αίνιγμα» η χρηματοδότηση

Πεντάμηνο: Αυξημένες 29% οι παραγγελίες για 238 πλοία - Συμβόλαια 17,9 δισ. δολ. - Μειωμένα τα μερίδια τραπεζών
Τρίτη, 27 Ιουνίου 2017 09:00
UPD:09:01

Από την έντυπη έκδοση 

Του Αντώνη Τσιμπλάκη
[email protected]

Σε άνοδο βρίσκεται η ναυπηγική δραστηριότητα για το πρώτο πεντάμηνο του 2017, σύμφωνα με τα στοιχεία της Clarkosn’s, παρά το γεγονός ότι η παραδοσιακή χρηματοδότηση της ναυτιλίας μέσω των τραπεζών εξακολουθεί να χάνει μερίδια.

Πιο συγκεκριμένα η Clarkson Research καταγράφει ότι στο φετινό πεντάμηνο έχουν δοθεί παραγγελίες για 238 πλοία χωρητικότητας 16,4 εκατ. dwt, αριθμός που είναι κατά 29% μεγαλύτερος σε σχέση με το αντίστοιχο περσινό διάστημα. Τη μερίδα του λέοντος στις νέες παραγγελίες έχουν τα δεξαμενόπλοια με 72%, όσον αφορά τον αριθμό. Μεγάλη αύξηση καταγράφεται και στα κρουαζιερόπλοια, συνολικά 15 στους πρώτους πέντε μήνες του έτους, αριθμός που αντιπροσωπεύει μια αύξηση κατά 72% σε σχέση με πέρυσι.

Το συνολικό κόστος των νέων συμβολαίων φτάνει τα 17,9 δισ. δολάρια, με την κρουαζιέρα να κυριαρχεί, αφού για τα νέα κρουαζιερόπλοια θα δοθούν 7,7 δισ. δολάρια. Ακολουθούν τα δεξαμενόπλοια με 4,1 δισ. δολάρια, ενώ στα bulk carriers έχουν επενδυθεί 800 εκατ. δολάρια. Ωστόσο η χρηματοδότηση των ναυτιλιακών εταιρειών εξακολουθεί να αποτελεί αίνιγμα για δυνατούς λύτες. Σύμφωνα με τον επικεφαλής της XRTC Γιώργο Ξηραδάκη η εξάρτηση του κλάδου από τις τράπεζες εξακολουθεί να είναι μεγάλη. Όπως τόνισε στο πρόσφατο συνέδριο της Hellenic Shipbrokers Association «Pireas 2017», υπάρχει ένα συνολικό χαρτοφυλάκιο 400 δισ. δολαρίων ΗΠΑ για τις 40 μεγαλύτερες τράπεζες του κόσμου.

Το πρόβλημα που βιώνουν η παγκόσμια και η ελληνική ναυτιλία, συμπλήρωσε, είναι η απομάκρυνση από τη ναυτιλιακή αγορά πολλών, κυρίως ευρωπαϊκών αγορών, τραπεζών, ενώ άφησε μικρά περιθώρια αντικατάστασης της τραπεζικής χρηματοδότησης από άλλες πηγές, όπως ιδιωτικά-οικογενειακά funds ή αντλήσεις κεφαλαίων από το χρηματιστήριο.

Από την πλευρά του ο managing director της UniCredit Bank AG Βασίλης Μαντζαβίνος συμπέρανε ότι τόσο οι δυνάμεις της αγοράς όσο και τα νέα κανονιστικά δεδομένα ωθούν κάποιες τράπεζες στο να προτιμήσουν τη γρήγορη απεμπλοκή τους από τη χρονοβόρο και αμφίβολη διαχείριση του ναυτιλιακού οικονομικού κύκλου, ακόμη και για υγιή χαρτοφυλάκια που έχουν χαμηλή πιθανότητα σημαντικών απωλειών.

Το παραδοσιακό μοντέλο

Το παραδοσιακό μοντέλο χρηματοδότησης έχει αλλάξει και η εξεύρεση ναυτιλιακού δανεισμού αποτελεί πρόκληση, σύμφωνα με τον Δημήτρη Μήτρου, υπεύθυνο σχεδιασμού ανάπτυξης της AB Bank. «Η ναυτιλιακή κρίση γεννά ευκαιρίες όχι μόνο για τους πλοιοκτήτες, αλλά και για τους δανειστές. Δυστυχώς, στον ελληνικό τραπεζικό χώρο αρκετά από τα αιτήματα χρηματοδότησης δεν μπορούν να ικανοποιηθούν όχι λόγω πιστωτικών κριτηρίων, αλλά λόγω ρευστότητας, αφού οι ναυτιλιακές καταθέσεις έχουν σε ένα μεγάλο βαθμό μεταφερθεί στο εξωτερικό. Η απάντηση όλων στην καινούργια πραγματικότητα πρέπει να είναι η εγρήγορση και η εξεύρεση δημιουργικών λύσεων» ανέφερε χαρακτηριστικά.

Ο Δημήτρης Βασιλάκος, συνιδρυτής της Ship Finance Solutions, υπογράμμισε ότι η αγορά της ναυτιλιακής χρηματοδότησης δεν βρίσκεται σε σημείο ισορροπίας. Όμιλοι με μικρές διαφορές στην πραγματική τους πιστοληπτική ικανότητα δανειοδοτούνται με μεγάλες διαφορές στην τιμολόγηση.

«Αυτό δεν μπορεί να κρατήσει επί μακρόν. Δύο είναι οι ουσιαστικές αλλαγές στην αγορά, κατέληξε: η μία ότι πλέον διαφορετικοί χρηματοδότες προσφέρουν διαφορετικά προϊόντα, που απευθύνονται σε διαφορετικά projects/πελάτες με συνέπεια να καθίσταται πολύ σημαντική η σωστή επιλογή του ενός από τον άλλον και η άλλη ότι, ενώ παλαιά η χρηματοδότηση βασιζόταν κυρίως στη μακρόχρονη σχέση μεταξύ χρηματοδότη/χρηματοδοτούμενου, η αγορά είναι πλέον περισσότερο ευκαιριακή» ανέφερε χαρακτηριστικά.

Τέλος, η Κατερίνα Σταθοπούλου, διευθύντρια της Investment and Finance, υπογράμμισε ότι η επιτυχία της ελληνικής ναυτιλίας οφείλεται στις γρήγορες κινήσεις αγοραπωλησίας πλοίων που ξέρουν να κάνουν οι Έλληνες εφοπλιστές. Δεν φοβούνται να επενδύσουν όταν η ναυτιλία είναι σε χαμηλά επίπεδα. «Οι κεφαλαιαγορές και οι εναλλακτικές πηγές χρηματοδότησης μέσω των fund δεν ταιριάζουνε σε όλους» σημείωσε και προσέθεσε: «Οι τράπεζες γνωρίζουν τον κλάδο και σε αντίθεση με τα fund έχουν τη δυνατότητα να στηρίζουν τα δάνεια για περισσότερα από 5-7 χρόνια. Η ρευστότητα των τραπεζών θα βελτιωθεί και θα συνεχίσουν να χρηματοδοτούν τη ναυτιλία».



Προτεινόμενα για εσάς





Σχολιασμένα