Από την έντυπη έκδοση
Του Αντώνη Τσιμπλάκη
[email protected]
Τα «πάνω κάτω» στην παγκόσμια ναυπηγική βιομηχανία φέρνει η συνεχιζόμενη κρίση στη φορτηγό ναυτιλία, σε συνδυασμό με την κατακόρυφη αύξηση του ενδιαφέροντος για την κρουαζιέρα που έχει οδηγήσει στην «εκτόξευση» των νέων παραγγελιών στα κρουαζιερόπλοια.
Οι παραδοσιακές ναυπηγικές δυνάμεις της Ασίας (Κίνα, Ν. Κορέα και Ιαπωνία), εξαιτίας της διαρκούς πτώσης των νέων παραγγελιών φορτηγών πλοίων, βλέπουν τα έσοδά τους να μειώνονται σε μόνιμη βάση. Από την άλλη οι ευρωπαϊκοί όμιλοι που εξειδικεύονται στην κατασκευή κρουαζιερόπλοιων καταγράφουν ανοδική πορεία, αφού τα deal που κλείνονται τα τελευταία χρόνια σε ορισμένες περιπτώσεις ξεπερνούν ακόμα και το 1 δισ. δολ. ανά πλοίο.
Οι εξελίξεις αυτές έχουν φέρει στον «αφρό» τους παραδοσιακούς ναυπηγικούς ομίλους της γηραιάς ηπείρου, όπως είναι η ιταλική Fincantieri και η γερμανική Meyer Werft. Οι Γερμανοί δέχτηκαν ακόμη μια παραγγελία για ένα κρουαζιερόπλοιο από την Disney. Το σύνολο των παραγγελιών της εταιρείας με έδρα το Πάπενμπουργκ φτάνει τα 12 κρουαζιερόπλοια, αξίας 10 δισ. δολαρίων, ενώ εξασφαλίζουν στα ναυπηγεία όγκο εργασιών μέχρι το 2023.
Αλλά και η θυγατρική τους στη Φινλανδία διαθέτει ένα orderbook αξίας 6,9 δισ. δολαρίων, με αποτέλεσμα ο όμιλος να έχει εξασφαλίσει συνολικά έργο 17 δισ. δολαρίων. Αντίστοιχα η ιταλικός οίκος Fincantieri έχει υπό παραγγελία 22 κρουαζιερόπλοια αξίας περίπου 16 δισ. δολαρίων. Σε αυτά πρέπει να προστεθούν ακόμα 900 εκατ. από παραγγελίες που έχει δεχθεί για μικρά κρουαζιερόπλοια η θυγατρική του ιταλικού ομίλου στη Νορβηγία. Αλλά και η γαλλική STX έχει στη λίστα της συμβόλαια ύψους 11 δισ. δολαρίων.
Την ίδια στιγμή ένας από τους μεγαλύτερους ναυπηγικούς ομίλους του κόσμου, η νοτιοκορεατική Daewoo (DSME), διαθέτει ένα order book για 82 πλοία συνολικής αξίας 15,6 δισ. δολαρίων. Αλλά και η Hyundai Heavy Industries θα κατασκευάσει τα επόμενα χρόνια 205 πλοία, έναντι 13,1 δισ. δολαρίων, την ώρα που ο τρίτος μεγάλος όμιλος της Ν. Κορέας, η Samsung Heavy Industries, έχει κλείσει συμφωνίες 8,4 δισ. δολαρίων. Αλλά και στην Κίνα η China State Shipbuilding Corp’s έχει 226 πλοία για τα οποία θα εισπράξει περίπου 11,7 δισ. δολ. Τέλος, στην Ιαπωνία η Imabari έχει κλείσει παραγγελίες ύψους 8,3 δισ. δολ.
Αρνητικό α’ εξάμηνο
Αρνητικά είναι τα αποτελέσματα του α’ εξαμήνου στις παραγγελίες πλοίων στα ασιατικά ναυπηγεία, στα οποία κατασκευάζεται περίπου το σύνολο των εμπορικών πλοίων. Αντίθετα με τη θετική εικόνα που υπήρχε για τις νέες παραγγελίες το διάστημα αυτό, το αποτέλεσμα σύμφωνα με τη Vessels Value μάλλον απογοήτευσε τα μεγάλα ναυπηγεία.
Οι συμφωνίες για τα συμβατικά πλοία bulk carriers και τάνκερ κατέγραψαν ανοδική πορεία σε σχέση με πέρυσι, αλλά οι δείκτες στις εξιδεικευμένες κατασκευές έπεσαν κατακόρυφα. Πιο συγκεκριμένα φέτος έχουν κλείσει συμφωνίες για το κτίσιμο 1.245 δεξαμενόπλοιων και 70 bulker, ενώ πέρυσι οι παραγγελίες ήταν 118 και 43 αντίστοιχα.
Στο σύνολο όμως φέτος έχουν πέσει υπογραφές για 245 νέα πλοία έναντι 254 το περσινό α’ εξάμηνο. Αυτό οφείλεται στην κάθετη πτώση των deals για containerships (10 από 56 πέρυσι), στο μηδενικό ενδιαφέρον που έδειξαν οι εταιρείες για offshore κατασκευές, από 11 πέρυσι αλλά και στο οριακά μειωμένο ενδιαφέρον για LPG και LNG carriers.
Η κρίση που αντιμετωπίζουν τα ναυπηγεία της Ασίας φαίνεται ξεκάθαρα από τα στοιχεία για το 2015, όπου είχαν κατατεθεί 594 παραγγελίες, αριθμός υπερδιπλάσιος σε σχέση με το 2016 και το 2017. Οι συμφωνίες του 2015 αφορούσαν 229 bulk carriers, 90 containerships, 26 LNG, 18 LPG’s και 50 offshore κατασκευές.
Κρουαζιερόπλοια
Υπολογίζεται ότι το 90% των κρουαζιερόπλοιων κατασκευάζεται σε ευρωπαϊκά ναυπηγεία, ενώ φέτος σύμφωνα με τους Clarksons έχουν κατατεθεί παραγγελίες για 15 κρουαζιερόπλοια αξίας 7,7 δισ. δολ. Σύμφωνα με τα report το ακριβότερο κρουαζιερόπλοιο που κατασκευάζεται στην Ευρώπη είναι ένα της σειράς Oasis της Royal Caribbean, που είναι υπό ναυπήγησης στα STX. Το κόστος του θα φτάσει το 1,4 δισ. δολ.