Δύο «καυτές» εβδομάδες για το κλείσιμο της β' αξιολόγησης

Αρχίζει σήμερα η διαπραγμάτευση με τα τεχνικά κλιμάκια, εντός της εβδομάδας με τους εκπροσώπους των θεσμών
Δευτέρα, 14 Νοεμβρίου 2016 11:38
UPD:11:39
SOOC/Alexandros Michailidis

Η διαπραγμάτευση αναμένεται σκληρή, όχι μόνο γιατί η εξέλιξή της θα κρίνει τη συμμετοχή ή μη του ΔΝΤ στο πρόγραμμα, αλλά κυρίως γιατί οι δανειστές έχουν στείλει, μέσω διαρροών, τα μηνύματά τους για νέα μέτρα προκειμένου να «κλειδώσουν» μια βιώσιμη λύση για το χρέος.

Από την έντυπη έκδοση

Του Γιώργου Κούρου
[email protected]

Ο νέος και κρισιμότερος γύρος διαπραγμάτευσης με τους δανειστές ξεκινά σήμερα, με μοναδικό στόχο το κλείσιμο της δεύτερης αξιολόγησης έως το τέλος Νοεμβρίου, ώστε στο Eurogroup της 5ης Δεκεμβρίου να ανάψει το «πράσινο» φως των συζητήσεων για την απομείωση του χρέους, που οδηγεί στην ποσοτική χαλάρωση και την έξοδο της χώρας στις αγορές.

Η διαπραγμάτευση αναμένεται σκληρή, όχι μόνο γιατί η εξέλιξή της θα κρίνει τη συμμετοχή ή μη του ΔΝΤ στο πρόγραμμα, αλλά κυρίως γιατί οι δανειστές έχουν στείλει, μέσω διαρροών, τα μηνύματά τους για νέα μέτρα προκειμένου να «κλειδώσουν» μια βιώσιμη λύση για το χρέος. Μέτρα επώδυνα για όλους τους φορολογούμενους καθώς, μεταξύ άλλων, απαιτούν:

* Τη μείωση του αφορολόγητου ορίου στις 4.000 - 5.000 ευρώ, με στόχο τη διεύρυνση της φορολογικής βάσης, καθώς περίπου το 55% των φορολογουμένων δηλώνει εισοδήματα κάτω από το αφορολόγητο όριο.

* Κατάργηση φοροαπαλλαγών και προνομίων

* Την αύξηση του ορίου των ομαδικών απολύσεων

* Νέες μειώσεις στις συντάξεις

* Απολύσεις στο Δημόσιο

* Εξάλειψη ειδικών μισθολογίων

* Κατάργηση οργανισμών και φορέων.

Μέτρα που μπορεί ήδη να διαψεύδονται από τον κυβερνητικό συνασπισμό, παρ’ όλα αυτά όμως προμηνύουν -εάν τεθούν στο τραπέζι- πολλές αναταράξεις στις συζητήσεις που επίκεινται, καθιστώντας τες χρονοβόρες, γεγονός που μπορεί να έχει αρνητικές επιπτώσεις στην οικονομία και στις κυβερνητικές επιδιώξεις.

Σε κάθε περίπτωση, οι συζητήσεις για την ολοκλήρωση της δεύτερης αξιολόγησης, που θα «ξεκλειδώσει» 6,1 δισ. ευρώ, εκ των οποίων τουλάχιστον 1,7 δισ. ευρώ θα διοχετευτεί και πάλι για την αποπληρωμή ληξιπρόθεσμων οφειλών του Δημοσίου, κάθε άλλο παρά εύκολες θεωρούνται καθώς υπάρχουν και πάλι αρκετοί σκόπελοι που πρέπει να ξεπεραστούν.

Εκτός από το μεγάλο «αγκάθι» των εργασιακών, όπου θα δοκιμαστεί η νέα υπουργός Εργασίας, η οποία καλείται να κρατήσει τα τελευταία «οχυρά», ειδικά απέναντι στην εκπρόσωπο του ΔΝΤ Ντέλια Βελκουλέσκου και την πλήρη απορρύθμιση των εργασιακών σχέσεων που επιθυμεί, ανοιχτά μέτωπα παραμένουν τα «κόκκινα» δάνεια, το δημοσιονομικό κενό στον προϋπολογισμό με τις αλλαγές στα επιδόματα, το Μεσοπρόθεσμο με τα πρωτογενή πλεονάσματα, τα ενεργειακά, αλλά και οι αλλαγές στη δημόσια διοίκηση.

Ειδικότερα, ο μακρύς κατάλογος των προαπαιτούμενων της δεύτερης αξιολόγησης περιλαμβάνει, μεταξύ άλλων, τα εξής:

1. Τη μεσοπρόθεσμη δημοσιονομική στρατηγική 2017-2020.

2. Βελτίωση της είσπραξης φορολογικών οφειλών.

3. Μεσοπρόθεσμο σχέδιο δράσης προκειμένου να υπάρξει συμμόρφωση με την οδηγία για τις καθυστερήσεις πληρωμών.

4. Έναρξη της σταδιακής εφαρμογής του σχεδίου για το εγγυημένο ελάχιστο εισόδημα.

5. Επίλυση των μη εξυπηρετούμενων δανείων, μέσω ενός νέου ουσιαστικά νομικού πλαισίου για εξωδικαστική διευθέτηση.

6. Ολοκλήρωση του ενοποιημένου σχεδίου εφαρμογής για επαγγελματική εκπαίδευση και κατάρτιση με ειδικούς στόχους για το 2016/17 και το 2017/18. Έναρξη δύο μικρής εμβέλειας πιλοτικών προγραμμάτων μαθητείας για το 2016/17.

7. Η σύσταση της εργαλειοθήκης Ι του ΟΟΣΑ για μη συνταγογραφούμενα φαρμακευτικά προϊόντα που πρέπει να τεθεί πλήρως σε εφαρμογή.

8. Νέος οδικός χάρτης για την απελευθέρωση των «προστατευμένων» δραστηριοτήτων των μηχανικών.

9. Υιοθέτηση της προβλεπόμενης νομοθεσίας μεταρρύθμισης των επενδυτικών αδειών σε τρεις τομείς.

10. Θέσπιση νομοθεσίας των one-stop shops για επιχειρήσεις.

11. Νέα μέτρα τα οποία κρίνονται αναγκαία για την ολοκληρωτική εφαρμογή των επιλεκτικών μεταρρυθμίσεων σε ανταγωνισμό, επενδυτικές άδειες και διοικητικά βάρη που εντοπίστηκαν στον πρώτο γύρο της εκ των υστέρων αξιολόγησης των επιπτώσεων.

12. Επανεξέταση του προγράμματος έκλυσης αερίων, βελτίωση των συνθηκών πρόσβασης για εναλλακτικούς προμηθευτές και ουσιαστική αύξηση των διαθέσιμων ποσοτήτων.

13. Ενσωμάτωση στην εθνική νομοθεσία του υψηλού επιπέδου σχεδιασμού αγοράς που υπάρχει στο μοντέλο στόχο της Ε.Ε. για την αγορά ηλεκτρικής ενέργειας.

14. Έκδοση δευτερογενούς νομοθεσίας για την εφαρμογή της μεταρρυθμισμένης λειτουργίας του σχεδίου αξιολόγησης.

15. Ολοκλήρωση της πρώτης φάσης του εξορθολογισμού των ειδικών μισθολογίων.

16. Εισαγωγή ενός νέου μόνιμου σχεδίου κινητικότητας.

17. Υιοθέτηση των βασικών Προεδρικών Διαταγμάτων που απαιτούνται από τις μεταβατικές διατάξεις του Νόμου 4335/2015 για τον καθορισμό της αξίας της ακίνητης περιουσίας που έχει κατασχεθεί, με βάση την αξία της αγοράς και την πρώτη προσφερόμενη τιμή για τη δημοπρασία (Μάιος-Ιούνιος 2016).

18. Νέο πλαίσιο για τη χρηματοδότηση των πολιτικών κομμάτων σε βασικά ζητήματα.

19. Νέα μέτρα για παροχή επαρκών πόρων ώστε να επιτραπεί η αποτελεσματική λειτουργία της νέας υπηρεσίας εσόδων.

20. Διορισμό δ.σ. για την υπηρεσία εσόδων.

21. Ενοποιημένο σχέδιο δράσης για την πάταξη της αδήλωτης εργασίας.

22. Τον διαγωνισμό για την πώληση του 20% του ΑΔΜΗΕ σε στρατηγικό επενδυτή.

23. Ολοκλήρωση της αναδιοργάνωσης των τελωνείων.

24. Εναρμόνιση των πλαισίων μαζικών απολύσεων και βιομηχανικής δράσης και συλλογικές συμβάσεις με τις καλύτερες πρακτικές της Ε.Ε.

25. Νέα προγράμματα επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης, που θα λειτουργούν ως διαμεσολαβητικές δομές, ώστε να στηριχθούν οι εργοδότες να προσφέρουν θέσεις πρακτικής και να διασφαλιστεί η βιώσιμη επέκταση των προγραμμάτων μαθητείας.

26. Νέο νομικό πλαίσιο για τα κτηματολογικά γραφεία σε όλη την επικράτεια.

27. Τον πρώτο διαγωνισμό υπό τον μηχανισμό NOME στην ελληνική αγορά ηλεκτρικού ρεύματος.

28. Η Ειδική Γραμματεία Υδάτων θα οριστικοποιήσει, με τη στήριξη τεχνικής βοήθειας, τους κανόνες τιμολογιακής πολιτικής για τις υπηρεσίες ύδρευσης.

29. Μεταφορές και Logistics. Εφαρμογή του νόμου για την εφοδιαστική (logistics).

30. Το ΤΑΙΠΕΔ θα αποτιμήσει τα στοιχεία ενεργητικού των περιφερειακών αεροδρομίων και λιμένων και θα μεταβιβάσει στο νέο Ταμείο εκείνα που δεν σχεδιάζει να αναπτύξει.

31. Η Ρυθμιστική Αρχή Λιμένων θα αποτιμήσει τους εσωτερικούς κανονισμούς και τους απαιτούμενους νόμους για να διασφαλιστεί η πλήρης λειτουργικότητά της.

32. Να νομοθετηθούν οι μεταρρυθμίσεις για τα κοινωνικά επιδόματα.

33. Διαχείριση μη εξυπηρετούμενων δανείων. Να τροποποιηθεί ο πτωχευτικός νόμος για τα μη εξυπηρετούμενα δάνεια.

34. Σύγχρονο κράτος και Δημόσια Διοίκηση

35. Να υιοθετηθεί Προεδρικό Διάταγμα που θα ορίζει το σύστημα ηλεκτρικών μητρώων (e-dockets) για ηλεκτρονικές δημοπρασίες.

36. Θέσπιση του νόμου για την ενίσχυση της θεσμικής, οικονομικής και λειτουργικής ανεξαρτησίας της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας.

37. Να τροποποιηθεί η όποια πρωτογενής και δευτερογενής νομοθεσία για να αντιμετωπιστούν ζητήματα που αφορούν σύγκρουση συμφερόντων των μελών του δ.σ. της Επιτροπής Ανταγωνισμού και της στελέχωσης του εσωτερικού νομικού γραφείου της Επιτροπής.

Δεδομένο είναι εξάλλου ότι η δεύτερη αξιολόγηση φέρνει και νέες ανατροπές στη φορολογία, αφού αυτές αποτυπώνονται στο κείμενο του μνημονίου και είναι δεσμευτικές.

10 ανατροπές στη φορολογία

1. ΠΛΕΙΣΤΗΡΙΑΣΜΟΙ

Αλλαγή του Κώδικα Είσπραξης Δημοσίων Εσόδων, με στόχο ταχύτερους και πιο αποτελεσματικούς πλειστηριασμούς ακινήτων, που ανήκουν σε φορολογούμενους με ληξιπρόθεσμες οφειλές προς το Δημόσιο. Υπενθυμίζεται ωστόσο ότι το υπουργείο Οικονομικών θέλει να προχωρήσει στην προστασία της πρώτης κατοικίας των φορολογουμένων που ανήκουν σε ευπαθείς οικονομικά ομάδες και έχουν χρέη προς τις εφορίες.

2. Κατασεκευές

Νέο σύστημα για την περαιτέρω αυτοματοποίηση της είσπραξης των ληξιπρόθεσμων οφειλών για ταχύτερες κατασχέσεις.

3. Φοροαπαλλαγές

Η επανεξέταση όλων των φοροαπαλλαγών των επιχειρήσεων με ταυτόχρονη κατάργηση αυτών που κρίνονται αναποτελεσματικές ή άδικες.

4. Επιχειρήσεις

Νέες παρεμβάσεις στη φορολογία εισοδήματος των επιχειρήσεων, που θα καλύπτουν τις συγχωνεύσεις, τις εξαγορές και τους εταιρικούς λογαριασμούς αποθεματικών.

5. Ναυτιλία

Νέο φορολογικό πλαίσιο για τη ναυτιλία, στη βάση των υποδείξεων της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, που θα φέρει όμως νέες επιβαρύνσεις στη ναυτιλία.

6. Επενδύσεις

Νέο καθεστώς φορολόγησης για τα σχήματα συλλογικών επενδύσεων και τους συμμετέχοντες σ’ αυτά, στη βάση των ευρωπαϊκών κανόνων.

7. Off- shore

Νέα μέτρα για την αντιμετώπιση της είσπραξης των φόρων επί των εισοδημάτων που δημιουργούνται σε off-shore χαρτοφυλάκια ιδιωτών.

8. Ακίνητα

Η αναμόρφωση του συστήματος των αντικειμενικών αξιών προκειμένου να εξισωθούν με τις εμπορικές αξίες. Η εξίσωση αντικειμενικών και εμπορικών αξιών πρέπει να γίνει το αργότερο έως τον Ιούνιο 2017. Η εν λόγω κίνηση θα ανοίξει τον δρόμο και για τις προωθούμενες από το οικονομικό επιτελείο αλλαγές στον ΕΝΦΙΑ ή στην αντικατάστασή του από τον νέο φόρο ακίνητης περιουσίας, με νέες ανατροπές στα αφορολόγητα και στους συντελεστές.

9. Περιουσιολόγιο

Η δημιουργία ηλεκτρονικού περιουσιολογίου.

10. Θυρίδες

Η επέκταση των ηλεκτρονικών κατασχέσεων και στις θυρίδες των οφειλετών του Δημοσίου.



Προτεινόμενα για εσάς





Σχολιασμένα