Μπαίνει φρένο στη διαρροή επιβατών κρουαζιέρας

Μαϊάμι: Τα μηνύματα από τη μεγαλύτερη έκθεση του κλάδου στον κόσμο, τη Seatrade, δείχνουν ανάσχεση αρνητικών τάσεων
Παρασκευή, 18 Μαρτίου 2016 07:47
UPD:07:49
G4PHOTOS

Από την έντυπη έκδοση 

Με θετικό πρόσημο για τα ελληνικά συμφέροντα έκλεισε τελικά τις πύλες της η μεγαλύτερη έκθεση κρουαζιέρας στον κόσμο, η Seatrade, στο Μαϊάμι.

Παρά τις αρνητικές εξελίξεις των τελευταίων μηνών, με τις τρομοκρατικές επιθέσεις και τις πολεμικές συγκρούσεις, που έδιωξαν μεγάλο αριθμό κρουαζιερόπλοιων από την περιοχή της Ανατολικής Μεσογείου, οι εκπρόσωποι της ελληνικής κρουαζιέρας που βρέθηκαν στις ΗΠΑ αυτές τις μέρες κατάφεραν να σώσουν τη χρονιά, υπό την έννοια ότι δεν αναμένεται να υπάρξουν νέες διαρροές φέτος, ενώ και τα μηνύματα για το 2017 είναι θετικά.

Πιο συγκεκριμένα, σύμφωνα με πληροφορίες της «Ν», η αντιπροσωπεία της Cosco στις ΗΠΑ πραγματοποίησε δεκάδες συναντήσεις με εκπροσώπους σχεδόν όλων των εταιρειών κρουαζιέρας. Η εικόνα που σχημάτισαν τα στελέχη της, τα οποία από το καλοκαίρι αναμένεται να αναλάβουν τις τύχες του μεγαλύτερου λιμανιού της Ελλάδας, είναι ότι ο Πειραιάς θα βγει ενισχυμένος από την κρίση και ότι, υπό την προϋπόθεση ότι δεν θα έχουμε νέες αναταραχές στην περιοχή, η «διαρροή» επιβατών θα σταματήσει.

Σημειώνεται ότι, όπως αποκάλυψε πρόσφατα η «Ν», η Ελλάδα μέσα σε έναν μήνα απώλεσε περίπου 500.000 αφίξεις επιβατών στα ελληνικά λιμάνια (από 5,2 εκατ. που ήταν προγραμματισμένες αρχικά έπεσαν στα 4,7 εκατ. στις αρχές Φεβρουαρίου). Οι μεγαλύτερες απώλειες προήλθαν από την AIDA, που αποσύρθηκε και ακύρωσε περισσότερα από 55 calls στα ελληνικά λιμάνια. Την ίδια τακτική ακολούθησε, σύμφωνα με την πληροφόρηση που έχει η «Ν», και η αμερικάνική Windstar, ενώ λιγότερες προσεγγίσεις θα κάνουν η Costa και η Celebrity.

Επίσης έχουν ακυρωθεί όλες οι κρουαζιέρες που διοργάνωναν στο Αιγαίο Τούρκοι επιχειρηματίες, αλλά και οι κρουαζιέρες πολλών mega yachts που πλέον αναζητούν ναύλους στη νότια Γαλλία και την Ισπανία. Οι εταιρείες δεν σκοπεύουν να μειώσουν περαιτέρω την παρουσία τους στην Ελλάδα, επισημάνθηκε χαρακτηριστικά. Μαζί με τους εκπροσώπους του ΟΛΠ έδωσαν πολύ μεγάλη σημασία στην Carnival, η οποία θα πραγματοποιήσει για πρώτη φορά home port από τον Πειραιά φέτος και σε πέντε ταξίδια θα παραλάβει 30.000 επιβάτες. Καλά είναι τα νέα όμως και για την Celestyal Cruises, η οποία είναι η μοναδική εταιρεία που κάνει μόνιμα home port από την Ελλάδα.

Οπως επεσήμαναν στελέχη της στη «Ν», οι Αμερικανοί δεν ακυρώνουν τις κρουαζιέρες τους, παρά το γεγονός ότι θα συνεχίσει να πηγαίνει στην Τουρκία. Οσοι δεν επιθυμούν να πάνε στο Κουσάντασι θα παραμένουν στη Σάμο. Οσο για το 2017, οι εκτιμήσεις των Αμερικανών πρακτόρων είναι ότι σταδιακά θα μειώνονται οι επιφυλάξεις των επιβατών για την Τουρκία, πάντα με την προϋπόθεση ότι δεν θα καταγραφεί έξαρση των τρομοκρατικών επιθέσεων στη γείτονα χώρα.

Μάλιστα, μία από τις μεγαλύτερες ευρωπαϊκές εταιρείες κρουαζιέρας, η MSC, ανακοίνωσε ότι σχεδιάζει από το 2017 να επιστρέψει στα τουρκικά λιμάνια. Στελέχη της αγοράς κρουαζιέρας τόνισαν στη «Ν» ότι και οι εταιρείες κρουαζιέρας αντιμετωπίζουν πρόβλημα, αφού τα νέα κρουαζιερόπλοια που πέφτουν στο νερό είναι πολλά, με αποτέλεσμα η περιοχή μας, που είναι ο δεύτερος σε ζήτηση προορισμός κρουαζιέρας στον κόσμο, να μη γίνεται να αγνοηθεί. Την ίδια στιγμή, η πολλά υποσχόμενη αγορά της Κίνας βρίσκεται στα σπάργανα, οπότε δεν μπορεί να απορροφήσει την πλεονάζουσα χωρητικότητα, ενώ η Κούβα κρατάει ακόμα «κλειστά» τα σύνορά της στις κρουαζιέρες από Αμερική.

Πίσω στην Ελλάδα, πάντως, καταγράφεται μια ανησυχία για την καθυστέρηση που παρατηρείται στην ενεργοποίηση της επιτροπής που χρειάζεται να συσταθεί για την κρουαζιέρα. Εκτός από τις καθυστερήσεις, τους φορείς έχει προβληματίσει και η πρόθεση της κυβέρνησης να τοποθετήσει 28 μέλη στην επιτροπή. Θεωρούν ότι μια τόσο διευρυμένη επιτροπή θα είναι δυσλειτουργική, ενώ σύμφωνα με τον κ. Γιάννη Μπρα, διευθύνοντα σύμβουλο της 5-Senses Consulting, χρειάζεται ένα πολύ ευέλικτο σχήμα, που θα μπορεί να παρεμβαίνει άμεσα και να δίνει λύσεις στα προβλήματα που παρουσιάζονται.

Ισχυρή η δυναμική ανόδου της παγκόσμιας βιομηχανίας

Στα όρια των 23 εκατ. επιβατών θα φτάσει η παγκόσμια βιομηχανία κρουαζιέρας το 2016, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις των φορέων της αγοράς, ενώ μέχρι το 2018 θα έχει ξεπεράσει τα 25 εκατ. Πιο συγκεκριμένα, όπως αναγράφεται στην ετήσια έκθεση της MedCruise (Μεσογειακά Λιμάνια Κρουαζιέρας) που παρουσιάστηκε στη διάρκεια της SeaTrade, το 2015 έκλεισε με 22,2 εκατ. επιβάτες και το 2016 θα καταγραφεί αύξηση περίπου 3,1%.

Οπως αναφέρεται στην έκθεση, τα πρώτα 15 χρόνια του 21ου αιώνα η βιομηχανία κρουαζιέρας γνωρίζει εντυπωσιακή ανάπτυξη. Σημειώνεται ότι το 1997 ήταν η πρώτη χρονιά που περισσότεροι από πέντε εκατ. άνθρωποι πραγματοποίησαν κρουαζιέρα, ενώ το 2004 ξεπέρασαν τα 10 εκατ. Επίσης, το 2005 έφτασαν τα 11,2 εκατ., ενώ 10 χρόνια μετά, το 2015, ο αριθμός διπλασιάστηκε και έφτασε τα 22,2 εκατ., αυξημένος κατά 3,2% σε σχέση με το 2014.

Την ίδια στιγμή, ο Παγκόσμιος Οργανισμός Τουρισμού αναφέρει ότι μόλις το 5% των τουριστών παγκοσμίως έφτασαν στους προορισμούς τους με πλοίο, είτε ferry είτε κρουαζιερόπλοιο, ενώ αναπτύσσεται με ρυθμούς μεγαλύτερους της κρουαζιέρας (κατά 4,4% το 2015 έναντι του 2014). Τα στοιχεία αυτά, τονίζει η MedCruise, δείχνουν ότι η δυναμική του κλάδου είναι πολύ ισχυρή, ενώ και τα περιθώρια περαιτέρω άνθησης της βιομηχανίας τεράστια. Σύμφωνα με την πρόβλεψη που κάνει η Seatrade Communications, μέχρι το 2018 η βιομηχανία θα έχει ξεπεράσει τα 25 εκατ. επιβάτες και μέχρι το 2024 τα 30 εκατ. επιβάτες.

Η εκτίμηση αυτή γίνεται σε συνάρτηση με τη μεγέθυνση του στόλου των κρουαζιερόπλοιων. Υπολογίζεται ότι το 2024 θα υπάρχουν διαθέσιμες 790.000 κλίνες, ενώ πέρυσι ταξίδεψαν συνολικά 303 πλοία με δυνατότητα φιλοξενίας 470.000 επιβατών. Υπογραμμίζεται ότι το 2009 υπήρχαν διαθέσιμες μόλις 373.000. Σημειώνεται ότι αυτή την περίοδο κατασκευάζονται, κυρίως σε ευρωπαϊκά ναυπηγεία, κρουαζιερόπλοια χωρητικότητας από 663 μέχρι και 5.400 επιβάτες.

Η MedCruise

Ανοδικά κινήθηκαν το 2015 και τα 73 λιμάνια κρουαζιέρας που ανήκουν στο δίκτυο της MedCruise. Καταγράφηκαν συνολικά 27,4 εκατ. αφίξεις επιβατών, αριθμός αυξημένος κατά 6,2% σε σχέση με το 2014, οπότε είχαν καταγραφεί 25,8 εκατ. κινήσεις επιβατών. Ωστόσο, το ρεκόρ καταγράφηκε το 2013 όταν διακινήθηκαν 27,7 εκατ. επιβάτες στα λιμάνια. Οσον αφορά τις μακροπρόθεσμες τάσεις στην περιοχή της Μεσογείου, αυτές σύμφωνα με τη MedCruise εξαρτώνται σε έναν βαθμό από την πολιτική σταθερότητα στην περιοχή. Τα τελευταία 10 χρόνια η κρουαζιέρα αναπτύχθηκε στην περιοχή παρά το γεγονός ότι αντιμετώπισε εξαιρετικές προκλήσεις.



Προτεινόμενα για εσάς


Σχετικά σύμβολα

  • ΟΛΠ



Σχολιασμένα