Πάνω από 5 εκατ. οι επιβάτες κρουαζιέρας

Λιγότερες προσεγγίσεις κρουαζιερόπλοιων στους ελληνικούς προορισμούς το 2016 αλλά περισσότεροι επισκέπτες
Δευτέρα, 15 Φεβρουαρίου 2016 08:19
REUTERS/STRINGER/MEXICO

Η Ελλάδα φέτος αναμένεται να αποκομίσει περαιτέρω κέρδη από τη γενικότερη αστάθεια που παρατηρείται στις γειτονικές χώρες, αλλά υπάρχει προβληματισμός για το ενδεχόμενο οι εταιρείες να βρουν νέες αγορές για τα κρουαζιερόπλοιά τους από το 2017 και μετά.  

Από την έντυπη έκδοση

Του Αντώνη Τσιμπλάκη
[email protected]

Θετικό αναμένεται να είναι το ισοζύγιο της κρουαζιέρας στη χώρα μας για το 2016, παρά τα δυσεπίλυτα προβλήματα που αντιμετωπίζει ολόκληρη η Ανατολική Μεσόγειος εξαιτίας των πολεμικών συγκρούσεων, της τρομοκρατίας αλλά και του προσφυγικού που έχει λάβει ανεξέλεγκτες διαστάσεις.

Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της Ενωσης Εφοπλιστών Κρουαζιερόπλοιων και φορέων ναυτιλίας, το 2016 στους ελληνικούς προορισμούς θα γίνουν λιγότερα calls σε σχέση με πέρσι, αλλά θα αποβιβαστούν συνολικά περισσότεροι επισκέπτες.

Πιο συγκεκριμένα, αναμένεται να γίνουν 4.044 προσεγγίσεις κρουαζιερόπλοιων στα ελληνικά λιμάνια τα οποία θα υποδεχτούν συνολικά 5,2 εκατ. επισκέπτες.

Το 2015 έγιναν 4.281 προσεγγίσεις με 4,95 εκατ. επισκέπτες, αριθμοί αυξημένοι σε σχέση με το 2014, κυρίως λόγω του τελευταίου τριμήνου, όταν πολλές εταιρείες ακύρωσαν προσεγγίσεις σε γειτονικές χώρες και αναζήτησαν «απάνεμα» λιμάνια στη χώρα μας.

Η Ελλάδα φέτος αναμένεται να αποκομίσει περαιτέρω κέρδη από τη γενικότερη αστάθεια που παρατηρείται στις γειτονικές χώρες, αλλά υπάρχει προβληματισμός για το ενδεχόμενο οι εταιρείες να βρουν νέες αγορές για τα κρουαζιερόπλοιά τους από το 2017 και μετά.  

Η κρουαζιέρα αναπτύσσεται διεθνώς και νέες πολυτελείς μεγάλες μονάδες ναυπηγούνται για να εξυπηρετήσουν τις απαιτήσεις πελατών, αλλά και την αυξημένη ζήτηση που υπάρχει, επισημαίνει στη «Ν» ο πρόεδρος της Ενωσης Θόδωρος Κόντες, ο οποίος αναφορικά με την κατάσταση που επικρατεί στην περιοχή τονίζει: «Η ανατολική Μεσόγειος είναι πραγματικά μια περιοχή που συχνά δοκιμάζεται, λόγω των διαφόρων έντονων καταστάσεων στις χώρες που την περιβάλλουν, όπως πρόσφατα η Τουρκία, η Αίγυπτος, η Συρία και η βόρεια Αφρική γενικότερα.

Η συνεχιζόμενη αυτή κατάσταση προβληματίζει δικαιολογημένα τους tour operators, σε ό,τι αφορά τα προγράμματα δρομολογίων των πλοίων.

Οι ακυρώσεις προσεγγίσεων κρουαζιερόπλοιων σε λιμένες γειτονικών χωρών δίνουν προς το παρόν την ευχέρεια ανάπτυξης προσεγγίσεων σε ελληνικούς λιμένες, πλην όμως υπάρχει σκεπτικισμός στους προγραμματισμούς για το άμεσο μέλλον.

Η Ελλάδα βέβαια παραμένει αρκετά ασφαλής και από τους κύριους προορισμούς της ανατολικής Μεσογείου, αλλά οι tour operators πάντα προσβλέπουν επισκεψιμότητα σε πολλές χώρες με διαφορετικές κουλτούρες».

Το λιμάνι του Πειραιά παραμένει το μεγαλύτερο λιμάνι κρουαζιέρας στην Ελλάδα, αλλά η πτώση του συνεχίζεται και φέτος αναμένεται να δεχτεί λιγότερους από 900.000 επισκέπτες.

Ο ΟΛΠ από το 2013 πέφτει σταθερά κάθε χρόνο τόσο σε ό,τι αφορά τον αριθμό των κρουαζιερόπλοιων όσο και σε ό,τι αφορά τον αριθμό των επιβατών.

Από τις 711 προσεγγίσεις και το 1,3 εκατ. επισκέπτες το 2013 έπεσε στα 606 calls και το 1,05 εκατ. επισκέπτες το 2014 και στις 621 προσεγγίσεις και 980.000 επισκέπτες το 2015, κυρίως επειδή ευνοήθηκε από την αλλαγή των προγραμμάτων των εταιρειών κρουαζιέρας λόγω των γεγονότων στις γειτονικές χώρες.

Για το 2016 αναμένεται να δεχτεί 510 προσεγγίσεις και 888.000 επισκέπτες, με τη Σαντορίνη να τον πλησιάζει «επικίνδυνα».

Το δημοφιλέστερο νησί κρουαζιέρας αναμένεται να δεχτεί 863.000 επισκέπτες, αφού σε αντίθεση με τον ΟΛΠ αυξάνει σταθερά τις επιδόσεις του.

Και αυτό παρά το γεγονός ότι δεν έχει λιμάνι και τα πλοία δένουν σε ναυτοδέτες αρόδο, ενώ και το τελεφερίκ, ο μοναδικός τρόπος να ανέβεις στο νησί, έχει πολύ περιορισμένες δυνατότητες.

Αναφορικά με τις τάσεις της φετινής σεζόν ο κ. Κόντες επισημαίνει:

* Ο Πειραιάς παραμένει πρώτος προορισμός, αλλά χρειάζεται προσοχή και σχεδιασμός.
* Σε κύριους τουριστικούς προορισμούς της περιφέρειας, όπως η Σαντορίνη, η Μύκονος, η Κέρκυρα κ.λπ. φαίνεται να υπάρχει αυξητική τάση στην κίνηση.
* Τα νησιά του βόρειου και νοτιοανατολικού Αιγαίου, έχοντας το πρόβλημα των μεταναστών, χάνουν έδαφος (η Μυτιλήνη, η Χίος, η Κως, η Σύμη, η Σάμος κ.λπ.).
* Τέλος, στο λιμάνι του Λαυρίου, λόγω της αλλαγής της Celestyal Cruises που φαίνεται να προτιμά αυτή τη λύση για homeporting, έχει βελτιωθεί πολύ η κίνηση και φυσικά λειτουργεί ανταγωνιστικά με τον Πειραιά.

Ο Πειραιάς, το homeport και η Cosco

Τις δύο βασικές παραμέτρους που θα πρέπει να κοιτάξει ο νέος φορέας διαχείρισης του λιμανιού, η κινεζική Cosco, προκειμένου να μετατρέψει τον Πειραιά σε λιμάνι homeport επισημαίνει ο κ. Κόντες. Από τη μια είναι η εξασφάλιση υπερατλαντικών γραμμών και από την άλλη το άνοιγμα στην κινεζική αγορά.

«Στο θέμα του homeporting πρέπει να δοθεί ιδιαίτερη προσοχή και αυτό απαιτεί συνεργασία και με άλλες υπηρεσίες που έχουν σχέση με το Διεθνές Αεροδρόμιο “Ελευθέριος Βενιζέλος”, αλλά και τις αεροπορικές εταιρείες, προκειμένου να υπάρξει πύκνωση των πτήσεων αλλά και εξασφάλιση υπερατλαντικών γραμμών.

Οι όροι ανταγωνισμού στα διάφορα τέλη λιμένος και αεροδρομίου είναι βασικός παράγων που θα βοηθήσει πολύ την ανάπτυξη του homeporting», σημειώνει χαρακτηριστικά ο πρόεδρος της ΕΕΚΦΝ και προσθέτει: «Η κινεζική αγορά παρουσιάζει σοβαρό ενδιαφέρον και πρέπει οι αρμόδιοι φορείς, κυρίως της κεντρικής διοίκησης, να ασχοληθούν επιμελώς εξετάζοντας όλες τις παραμέτρους, ώστε να υπάρξουν ανάλογες διευκολύνσεις, όπως είναι το θέμα της VISA». Επίσης χρειάζεται να γίνουν άμεσες παρεμβάσεις και σε μια σειρά ζητημάτων όπως:

* Στον εκσυγχρονισμό της δομής διοίκησης και λειτουργίας της πλοηγικής υπηρεσίας.

* Στους ελέγχους εισόδου των πλοίων την περίοδο αιχμής της κίνησης, ώστε να μην παρουσιάζονται καθυστερήσεις στις πλοηγήσεις.

* Στην εφαρμογή του συστήματος berthallocation, λαμβάνοντας υπ’ όψιν και τα προγράμματα δρομολογίων των πλοίων προς τους κυριότερους λιμένες της περιφέρειας και ιδιαίτερα των νήσων του Αιγαίου.

* Στον συντονισμό των διαφόρων γραφείων λιμένων, που παρέχουν υπηρεσίες στα πλοία και τους επιβάτες.

* Στη συνεργασία με την τροχαία Πειραιώς, όσον αφορά την κυκλοφορία των οχημάτων έξω από τα terminals.

* Στη συνεργασία με τις υπηρεσίες του Δήμου Πειραιά για ρυθμίσεις στην κυκλοφορία μέσα στην πόλη και κυρίως στις οδούς που οδηγούν προς την παραλιακή οδική κύρια αρτηρία κυκλοφορίας.

Το μεγάλο στοίχημα για το λιμάνι της Θεσσαλονίκης

Του Γιώργου Χατζηλίδη
[email protected]

«Στοίχημα» για τον εξαπλασιασμό των επιβατών κρουαζιέρας μέχρι το 2021 βάζει το λιμάνι της Θεσσαλονίκης, όπως τόνισε ο διευθύνων σύμβουλος της ΟΛΘ Α.Ε. Δημήτρης Μακρής από το βήμα ημερίδας για την ανάπτυξη της κρουαζιέρας που πραγματοποιήθηκε στις εγκαταστάσεις του Οργανισμού.

Σύμφωνα με τον κ. Μακρή, η ενίσχυση των δράσεων εξωστρέφειας του ΟΛΘ, και κυρίως η δημιουργία Cruise Terminal μέχρι το 2019 στον δεύτερο προβλήτα, θα δημιουργήσει τις προϋποθέσεις για την ανάδειξη του λιμανιού σε home port και την αύξηση των επιβατών κρουαζιέρας, σε βάθος εξαετίας, σε 150.000 ετησίως, από περίπου 25.000 σήμερα.

Να σημειωθεί ότι η δημιουργία του Cruise Terminal, ύψους επένδυσης 27 εκατ. ευρώ, που θα αυξήσει το βύθισμα στα 10 μέτρα από 8-8,5 σήμερα, περιλαμβάνεται στο master plan της διοίκησης για την ανάπτυξη του λιμανιού της Θεσσαλονίκης και εκτιμάται ότι είναι μια επένδυση που θα υλοποιήσει η εταιρεία η οποία θα λάβει την πλειοψηφία των μετοχών του ΟΛΘ , ανεξάρτητα από τις προβλέψεις της συμφωνίας με το ΤΑΙΠΕΔ στο πλαίσιο του διαγωνισμού ιδιωτικοποίησης.

Παρότι την τελευταία τριετία τα μεγέθη της κρουαζιέρας στη Θεσσαλονίκη αυξήθηκαν σημαντικά, παραμένουν σε χαμηλά επίπεδα: Από 18 κρουαζιερόπλοια και 14.500 επιβάτες το 2013, η περσινή χρονιά έκλεισε με 35 κρουαζιερόπλοια και 26.500 επιβάτες, ενώ ο κ. Μακρής εκτιμά ότι ο αριθμός των πλοίων το 2016 θα κινηθεί περίπου στα επίπεδα του 2015, με ελαφρά αύξηση τους επιβάτες.

«Παρά την άνοδο των τελευταίων ετών, τα νούμερα είναι μικρά για τις δυνατότητες της Θεσσαλονίκης. Εχουμε δεχθεί κρούσεις από μεγάλες εταιρείες, οι οποίες διερευνούν το ενδεχόμενο δημιουργίας home port, αλλά, πέρα από τις υποδομές, μας ζητούν κι άλλα πράγματα, όπως για παράδειγμα περισσότερες αεροπορικές συνδέσεις ή τη δημιουργία λωρίδας ταχείας κυκλοφορίας από το αεροδρόμιο στο λιμάνι», είπε ο διευθύνων σύμβουλος της ΟΛΘ, συμπληρώνοντας ότι η ασφάλεια του λιμανιού της Θεσσαλονίκης είναι το ισχυρό χαρτί στον διεθνή ανταγωνισμό εν μέσω της ταραγμένης γεωπολιτικής συγκυρίας στην ευρύτερη περιοχή.

Το ζήτημα, βέβαια, της βελτίωσης των υποδομών, σε συνδυασμό με την καλύτερη αξιοποίηση του ελκυστικού τουριστικού ελληνικού πακέτου στην τρέχουσα γεωπολιτική συγκυρία, στη βάση μιας εθνικής στρατηγικής με τη δημιουργία του Εθνικού Συμβουλίου Κρουαζιέρας, είναι ευρύτερο και αφορά τις προοπτικές της κρουαζιέρας συνολικά στη χώρα μας, την ώρα που ο ανταγωνισμός στη «γειτονιά» μας αυξάνεται - η Κωνσταντινούπολη αναβαθμίζει τις λιμενικές υποδομές της, το Ντουμπρόβνικ είναι σε φάση ιδιωτικοποίησης.

Σε αυτό το πλαίσιο, ο γενικός γραμματέας της MedCruise Θάνος Πάλης κάλεσε τις διοικήσεις των ελληνικών λιμένων να αξιοποιήσουν τη δικτύωση του φορέα, ο οποίος εκπροσωπεί 100 λιμάνια σε 20 χώρες της Μεσογείου, για να προσελκύσει ευκολότερα τόσο την ασιατική όσο και την αμερικανική αγορά.



Προτεινόμενα για εσάς





Σχολιασμένα