Από την έντυπη έκδοση
Του Αντώνη Τσιμπλάκη
[email protected]
Το πρώτο από τα τέσσερα βασικά βήματα προκειμένου να αναβαθμιστεί η θέση της Ελλάδας στον παγκόσμιο χάρτη της διαμετακόμισης ευελπιστεί να κάνει σήμερα το ΤΑΙΠΕΔ. Μέχρι αργά το απόγευμα αναμένεται να έχουν κατατεθεί στο Λονδίνο οι δεσμευτικές προσφορές για το 51% συν 16% των μετοχών του ΟΛΠ.
Η πλευρά του ΤΑΙΠΕΔ αναμένει από την κινεζική Cosco να καταθέσει οπωσδήποτε προσφορά, όπως άλλωστε έχει δεσμευτεί κατ’ επανάληψη στο παρελθόν η κινεζική κυβέρνηση, ενώ, παρά την ανησυχία των τελευταίων εβδομάδων, στο ελληνικό στρατόπεδο υπάρχει αισιοδοξία ότι στον διαγωνισμό τελικά θα συμμετάσχει και η θυγατρική της Maersk, η APM Terminal.
Οσον αφορά το αντίτιμο, επίσημες εκτιμήσεις δεν γίνονται, αλλά στην κυβέρνηση αναμένουν για το 67% των μετοχών του ΟΛΠ οι προσφορές να κυμανθούν ανάμεσα στα 350 και τα 400 εκατ. ευρώ.
Στόχος της κυβέρνησης, όπως εκφράζεται από το Ταμείο, είναι να αλλάξει σταδιακά το πρόσωπο του πρώτου λιμανιού της χώρας, ώστε και τουριστικό προορισμό να αποτελέσει στην περιοχή του επιβατικού λιμανιού και κέντρο διαμετακόμισης με βάση το εμπορικό λιμάνι, αλλά και ισχυρή βιομηχανία να αναπτυχθεί με επίκεντρο τη ναυπηγοεπισκευαστική ζώνη.
Εφόσον το πρώτο βήμα ολοκληρωθεί με επιτυχία, θεωρείται σχεδόν βέβαιο ότι θα ακολουθήσει η ιδιωτικοποίηση του Θριάσιου Πεδίου, στο οποίο εκτός από τις αποθήκες θα αναπτυχθούν και μικρές μονάδες μεταποίησης προκειμένου να συναρμολογούνται στην Ελλάδα προϊόντα που θα έρχονται από την Ασία. Τη διασύνδεση του λιμανιού με το Θριάσιο και στη συνέχεια με την υπόλοιπη Ευρώπη θα ενδυναμώσει η τρίτη ιδιωτικοποίηση, αυτή της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, ενώ στο ενδιάμεσο θα έχει προχωρήσει και η ιδιωτικοποίηση του λιμανιού της Θεσσαλονίκης που θα κληθεί να καλύψει περισσότερο τις ανάγκες της Βαλκανικής. Οι αλλαγές αυτές, σύμφωνα με μελέτες που έχει εξετάσει το Μέγαρο Μαξίμου, και η μετατροπή της χώρας μας σε κέντρο διαμετακόμισης με ισχυρή ναυπηγική βιομηχανία αλλά και κέντρο συναρμολόγησης προϊόντων, μπορούν, στο θετικό σενάριο, να δημιουργήσουν έσοδα για την ελληνική οικονομία που θα ισοδυναμούν με τις δόσεις αποπληρωμής του χρέους της χώρας.
Για τον σκοπό αυτό στη σύμβαση που θα κληθεί να υπογράψει όποιος επικρατήσει στη διαγωνιστική διαδικασία για τον ΟΛΠ περιλαμβάνει επενδύσεις ύψους 300 εκατ. ευρώ περίπου την πρώτη πενταετία, καθώς και επιπλέον 50 εκατ. ευρώ στη συνέχεια, χωρίς να υπολογίζεται η συντήρηση εξοπλισμού και υποδομών.
Οι επενδύσεις σχεδιάζεται να γίνουν στην κρουαζιέρα όπου ήδη έχει δοθεί χρηματοδότηση από την Ε.Ε. για τη δημιουργία νέας βάσης κρουαζιέρας που θα μπορεί να φιλοξενήσει μέχρι τρία κρουαζιερόπλοια τελευταίας γενιάς (3.000 και άνω επιβατών). Με την προσθήκη αυτή, το λιμάνι του Πειραιά θα μπορέσει να αντιστρέψει την αρνητική πορεία των τελευταίων ετών όσον αφορά τη διακίνηση επιβατών. Μάλιστα λέγεται ότι έχει δείξει ιδιαίτερο ενδιαφέρον ο μεγαλύτερος όμιλος κρουαζιέρας στον κόσμο, η Carnival.
Σύμφωνα με πληροφορίες, ο αμερικανικός όμιλος εξετάζει ένα σχέδιο που προβλέπει τη χρησιμοποίηση του λιμανιού του Πειραιά ως βάση για την περαιτέρω επέκταση της Carnival σε κρουαζιέρες στην Ανατολική Μεσόγειο.Η κίνηση αυτή σχεδιάζεται να γίνει σε συνδυασμό με το δυναμικό άνοιγμα που πραγματοποιεί αυτή την περίοδο στην αγορά της Κίνας, τόσο για τη διοργάνωση κρουαζιέρων στην Ασία όσο και για τη προσέλκυση κινέζων ταξιδιωτών στην Ευρώπη. Μάλιστα, εκτός από την ανάπτυξη της α’ φάσης της νέας βάσης κρουαζιέρας που προβλέπει δύο με τρεις νέες θέσεις για mega κρουαζιερόπλοια και έχει προϋπολογισμό 120 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων το 95% θα αποτελέσουν χρηματοδότηση από το ΕΣΠΑ, υπάρχουν σκέψεις να προχωρήσει σε δεύτερο χρόνο και η β’ φάση που προβλέπει ακόμα δύο με τρεις νέες θέσεις mega κρουαζιερόπλοιων. Υπάρχει επίσης σχεδιασμός για εφαρμογή πρακτικών και βιώσιμων λύσεων προκειμένου η παρουσία εκατοντάδων πούλμαν για τη μεταφορά επιβατών κρουαζιέρας να μη δημιουργεί στην πόλη κυκλοφοριακό κομφούζιο.
Σημαντικές επενδύσεις αναμένεται να γίνουν και στη ναυπηγοεπισκευή, όπου προβλέπεται ότι θα αποκτηθεί τουλάχιστον μια πλωτή δεξαμενή για post panamax πλοίο, ενώ θα γίνουν επενδύσεις και σε συντήρηση υποδομών, σε νέες ανωδομές αλλά και δίκτυα, οι οποίες υπολογίζεται να φτάσουν τα 100 εκατ. ευρώ. Εφόσον λυθούν τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν σήμερα τα δύο μεγάλα ναυπηγεία της χώρας, υπάρχει σχεδιασμός να γίνει σοβαρή προσπάθεια προσέλκυσης των ελληνόκτητων πλοίων για επισκευές στην Ελλάδα αλλά και όλων των πλοίων που θα χρησιμοποιούν το λιμάνι του Πειραιά (containerships, κρουαζιερόπλοια, car carriers και άλλα). Επενδύσεις μικρότερης κλίμακας αναμένεται να γίνουν στο Car Terminal.