Από την έντυπη έκδοση
Του Λάμπρου Καραγεώργου
[email protected]
Σε 1,87 δισ. δολάρια σε ετήσια βάση ανέρχεται η αγορά της επικοινωνίας των πληρωμάτων των πλοίων στη θάλασσα, σύμφωνα με την ετήσια έρευνα «2015 Crew Connectivity Survey» που πραγματοποίησε η Futurenautics Research.
Πρόκειται ουσιαστικά για το ετήσιο κόστος εξυπηρέτησης των επικοινωνιών των πληρωμάτων των πλοίων, είτε αφορά αξιωματικούς είτε κατώτερο πλήρωμα.
Η έρευνα «2015 Crew Connectivity Survey» δίνει την ευκαιρία στους ναυτικούς να διατυπώσουν την άποψή τους προς τους πλοιοκτήτες και γενικότερα τους παράγοντες της ναυτιλιακής βιομηχανίας σχετικά με τις δυνατότητες επικοινωνίας που έχουν στα σύγχρονα πλοία.
Προσφέρει, επίσης, την ευκαιρία στους ναυτικούς να συγκρίνουν τις παρεχόμενες στα πλοία τους υπηρεσίες και να μελετήσουν, αλλά και να αποφασίσουν σχετικά με το τι είδους επικοινωνία αναμένουν στη θάλασσα, αναφέρεται σε εισαγωγικό σημείωμα της έρευνας.
Συνδεσιμότητα
Επισημαίνεται ότι η επικοινωνία με τα πλοία της ποντοπόρου ναυτιλίας ήταν ανέκαθεν δύσκολη και δαπανηρή, αλλά η συνδεσιμότητα (Connectivity) παρέχει νέους, αποδοτικούς τρόπους αμφίδρομης επικοινωνίας με φορτωτές, εταιρείες εξοπλισμού και το πλήρωμα, τονίζει η Futurenautics.
Να σημειωθεί ακόμη ότι η Διεθνής Σύμβαση Ναυτικής Εργασίας (MLC 2006) αναφέρει ότι η «εύλογη πρόσβαση» των ναυτικών στην τηλεφωνική επικοινωνία πλοίου-ξηράς, στα e-mail και στις εγκαταστάσεις Internet, σε «εύλογες» χρεώσεις, είναι μέρος της ευθύνης του φορέα διαχείρισης του πλοίου.
Αλλά, όπως σημειώνει η Futurenautics Research, τι είναι «εύλογο»;
Η έρευνα «2015 Crew Connectivity Survey», που διεξήχθη από τη Futurenautics Research, απευθύνθηκε σε περισσότερους από 3.000 ναυτικούς από 30 χώρες, ενώ στηρίχθηκε στη βοήθεια ναυτιλιακών φορέων, όπως οι BIMCO, ISWAN, InterManager, PTC και CrewToo.
Στα συμπεράσματα της έρευνας αναφέρεται, μεταξύ άλλων, ότι το 7% του πληρώματος δεν αισθάνεται άνετο με την τεχνολογία και δεν τη καταλαβαίνει έναντι του 57% που δήλωσε ότι την κατανοεί.
Σε ό,τι αφορά την πρόσβαση σε υπηρεσίες επικοινωνίας, το 58% δήλωσε ότι έχει πρόσβαση σε κάποιας μορφής επικοινωνίας «πάντοτε» ή «τις περισσότερες φορές».
Πρόκειται για ένα ποσοστό αυξημένο κατά 2% σε σύγκριση με την προηγούμενη έρευνα. Οι αξιωματικοί, πάντως, τυγχάνουν καλύτερης πρόσβασης απ’ ό,τι το κατώτερο πλήρωμα.
Ανησυχητικό παραμένει το γεγονός ότι το 35% των ναυτικών ανέφεραν ότι έχουν πρόσβαση σε υπηρεσίες επικοινωνιών «μερικές φορές».
Πρόκειται, πάντως, για ποσοστό βελτιωμένο κατά 4% σε σύγκριση με την προηγούμενη έρευνα.
Επίσης ένα 7% ή περίπου 103.000 ναυτικοί δεν έχουν καθόλου πρόσβαση σε υπηρεσίες επικοινωνίας και είναι περίπου 25.000 (+1%) περισσότεροι από πέρυσι.
Στην παρούσα έρευνα τέθηκε και η ερώτηση εάν μετά την εφαρμογή της Διεθνούς Σύμβασης Ναυτικής Εργασίας (MLC 2006) η κατάσταση στις επικοινωνίες έχει βελτιωθεί.
Η πλειονότητα των ερωτηθέντων πιστεύει ότι η κατάσταση «βελτιώθηκε», ενώ το 38% εκτιμά ότι «βελτιώθηκε λίγο».
Το 39% δεν είδε κάποια βελτίωση και ένα 3% είδε χειροτέρευση.
Μορφές επικοινωνίας
Το τηλέφωνο είναι η πιο κοινή μορφή της επικοινωνίας, με το 79% των ναυτικών να έχουν πρόσβαση σε αυτό. Ενώ σε ό,τι αφορά τις δορυφορικές επικοινωνίες (GSM) είναι διαθέσιμες στο 28%, ενώ πρόσβαση σε e-mail έχει το 42% των ερωτηθέντων.
Το Internet το αξιοποιεί το 43% των ερωτηθέντων, με το ποσοστό να έχει αυξηθεί κατά 6% σε σύγκριση με την προηγούμενη χρονιά. Να σημειωθεί ότι χωρίς χρεώσεις παρέχεται το απλό e-mail σε ποσοστό 53%, ενώ η πρόσβαση στο Internet παρέχεται σε ποσοστό 49%.
Τέλος, ειδική αναφορά γίνεται από την έρευνα στις κυβερνοεπιθέσεις και σημειώνεται ότι είναι ένα πρόβλημα για κάθε κλάδο, αλλά για τη ναυτιλία το πρόβλημα είναι ακόμη μεγαλύτερο.
Από σχετικό ερώτημα προέκυψε ότι μόνο το 12% του πληρώματος έχει λάβει οποιαδήποτε μορφή εκπαίδευσης για την ασφάλεια στον κυβερνοχώρο.
Επιπλέον, μόνο το 43% του πληρώματος ήταν ενήμερο για κάποια πολιτική κυβερνοασφάλειας που παρέχεται από την εταιρεία τους.