Από την έντυπη έκδοση
Του Αντώνη Τσιμπλάκη
[email protected]
Tρεις μεγάλοι όμιλοι δεσπόζουν στην παγκόσμια αγορά κρουαζιέρας, αφού πραγματοποιούν το 76,7% του τζίρου και μεταφέρουν το 81,6% του συνόλου των επιβατών.
Πιο συγκεκριμένα, οι Carnival Cruise Lines, Royal Caribbean Lines και Norwegian Cruise Lines υπολογίζεται ότι θα κλείσουν το 2015 με συνολικό τζίρο ύψους 30,37 δισ. δολαρίων από τα 39,6 δισ. που θα πραγματοποιήσει ο κλάδος της κρουαζιέρας φέτος και θα μεταφέρουν 18,11 εκατ. επιβάτες από τους 22,2 εκατ. που υπολογίζεται ότι θα πραγματοποιήσουν κρουαζιέρα μέσα στη χρονιά.
Κυρίαρχος όμιλος είναι η Carnival Cruise Lines (CCL) που μέσα στο 2015 φαίνεται ότι συγκεντρώνει το 42,2% του παγκόσμιου τζίρου.
Επιπλέον των εσόδων που ανέρχονται σε 17,7 δισ. δολάρια, ο αμερικανικός όμιλος που διαθέτει 10 εταιρείες κρουαζιέρας ηγείται και σε επίπεδο προσέλκυσης επιβατών.
Μέχρι το τέλος της χρονιάς, σύμφωνα με τα στοιχεία της cruise market watch, στα πλοία του ομίλου Carnival (CCL) θα έχει επιβιβαστεί σχεδόν ένας στους δύο επιβάτες κρουαζιέρας παγκοσμίως.
Πιο συγκεκριμένα, κρουαζιερόπλοιο της CCL θα έχει επιλέξει το 48,1% (10,67 εκατ.) των 22,2 εκατ. επιβατών που πραγματοποίησαν ή θα πραγματοποιήσουν κρουαζιέρα.
Ο δεύτερος σε δυναμική όμιλος, η Royal Caribbean Lines (RCL), βρίσκεται αρκετά πίσω, πραγματοποιεί περίπου τον μισό τζίρο σε σχέση με την Carnival, ενώ φιλοξενεί λιγότερους από τους μισούς επιβάτες. Ειδικότερα, οι πέντε εταιρείες που αποτελούν τον όμιλο της RCL εισπράττουν το 22,1% του συνολικού τζίρου στον κλάδο (8,75 δισ. δολάρια) και φιλοξενούν το 23,1% (5,12 εκατ.) των επιβατών που πραγματοποίησαν κρουαζιέρα φέτος.
Τρίτος σε μέγεθος όμιλος είναι η Norwegian Cruise Lines (NCL), η οποία έχει υπό την ομπρέλα της τρεις εταιρείες κρουαζιέρας, πραγματοποιεί το 12,4% του τζίρου του κλάδου και φιλοξενεί το 10,4% των επιβατών.
Οι επιβάτες
Οι Αμερικανοί αποτελούν σταθερά μέχρι σήμερα την πρώτη πηγή άντλησης επιβατών κρουαζιέρας.
Πιο συγκεκριμένα, σύμφωνα με τα στοιχεία της cruise market watch, από τα 22,2 εκατ. επιβάτες που πραγματοποιούν κρουαζιέρα μέσα στο 2015 τα 13,03 προέρχονται από τη Βόρεια Αμερική. Ακολουθούν οι Ευρωπαίοι με 5,76 εκατ. και ο υπόλοιπος κόσμος με 3,44 εκατ. Υπολογίζεται ότι μέχρι το 2019 θα πραγματοποιούν κρουαζιέρες 25,31 εκατ. επιβάτες. Οι Αμερικανοί αναμένεται να φτάσουν τα 14,12 εκατ. και να αυξηθούν κατά 1 εκατ. περίπου σε σχέση με φέτος.
Οι Ευρωπαίοι από τα 5,76 εκατ. φέτος θα φτάσουν τα 4,83 εκατ., ενώ μεγάλη θα είναι η αύξηση που θα σημειωθεί και στον υπόλοιπο κόσμο, κατά 1,38 εκατ. επιπλέον σε σχέση με πέρυσι. Η πρόβλεψη αυτή στηρίζεται στην τάση που δείχνουν οι αγορές της Ασίας (κυρίως η Κίνα) για να κάνουν κρουαζιέρες.
Το κόστος
Στα 1.553 δολάρια ανά επιβάτη ανέρχονται κατά μέσο όρο τα έξοδα της βιομηχανίας κρουαζιέρας. Στον αντίποδα, τα έσοδα του κλάδου υπολογίζεται ότι ανέρχονται σε 1.779 δολάρια ανά επιβάτη και το κέρδος προ φόρων στα 226 δολάρια. Σύμφωνα με τα στοιχεία της cruise market watch, το μέσο εισιτήριο κοστίζει 1.350 δολάρια, ενώ το μέσο έξοδο ανά επιβάτη και ανά κρουαζιέρα φτάνει τα 429 δολάρια.
Στον αντίποδα, το μεγαλύτερο κόστος φαίνεται ότι είναι τα διαχειριστικά έξοδα της κρουαζιέρας με μερίδιο 14,5%.
Οι προμήθειες των πρακτόρων φτάνουν το 13% του κόστους και τα καύσιμα έχουν πέσει στο 10,8%. Οι μισθοί αντιπροσωπεύουν μόλις το 11,6% των εξόδων ανά επιβάτη.
Πρόσω ολοταχώς για την «κατάκτηση» της Κίνας
Οι δύο μεγαλύτερες εταιρείες κρουαζιέρας σχεδιάζουν και την «κατάκτηση» της αγοράς της Κίνας. Η Carnival καταβάλλει προσπάθειες να εδραιώσει την κυριαρχία της στην Ασία, καθότι σύμφωνα με όλες τις μετρήσεις το ενδιαφέρον των Κινέζων για κρουαζιέρες αναμένεται να αυξηθεί κατακόρυφα τα επόμενα χρόνια. Πιο συγκεκριμένα, ο όμιλος προχώρησε σε σύσταση κοινοπραξίας με τις China State Shipbuilding Corp. και China Investment Corp.
Η κοινοπραξία θα πραγματοποιήσει επενδύσεις αξίας 4 δισ. δολαρίων για ναυπήγηση κρουαζιερόπλοιων σε κινεζικά ναυπηγεία. Πλοία τα οποία θα κάνουν κρουαζιέρες στην Ασία και θα είναι υπό τη διαχείριση της Carnival.
Οι τρεις εταιρείες βρίσκονταν σε συζητήσεις εδώ και έναν χρόνο για την υλοποίηση της συμφωνίας, με τις δύο κινέζικες εταιρείες να ελέγχουν το 60% της κοινοπραξίας και την Carnival το υπόλοιπο 40%.
Η Carnival είχε ήδη ανακοινώσει ότι θα ενισχύσει με δύο πλοία τον στόλο της που θα δραστηριοποιηθεί στην Κίνα το 2016 (από τέσσερα σε έξι), ενώ από το 2017 θα στείλει πλοία και της AIDA cruises στην Ασία, μετά τις Costa και Princess που ήδη βρίσκονται εκεί.
Στην αγορά της Κίνας έχει στρέψει το ενδιαφέρον της και η Royal Caribbean, ο δεύτερος μεγαλύτερος παίκτης στην κρουαζιέρα. Η εταιρεία αποφάσισε να βάλει και δεύτερο mega κρουαζιερόπλοιο στην περιοχή, τον «αδελφό» του Quantum of the Seas, 4.000 επιβατών, το «Ovation of the Seas». Το πλοίο αναμένεται να παραλάβει η εταιρεία το β’ τρίμηνο του 2016 και θα είναι το πέμπτο στη σειρά πλοίο που «κατεβάζει» η RCLA στην Ασία για κρουαζιέρες.
Τα άλλα τέσσερα είναι τα «Quantum of the Seas», «Mariner of the Seas», «Voyager of the Seas» και «Legend of the Seas». Η Royal Caribbean συνεργάζεται ήδη με την κινεζική εταιρεία Ctrip, που ελέγχει το 10% της αγοράς της Κίνας, και δημιούργησαν μαζί μια νέα εταιρεία, τη SkySea Cruises.
Σύμφωνα με τους υπολογισμούς, μέχρι το 2020 ο αριθμός των Κινέζων που θα κάνουν κρουαζιέρες θα φτάνει τα 2,3 εκατ. επιβάτες.
Παρ’ όλα αυτά αναλυτές από την Guotai Junan Securities επισημαίνουν ότι μέχρι η αγορά κρουαζιέρας στην Κίνα να ωριμάσει, τυχόν υπερβολική έκθεση των εταιρειών εκεί μπορεί να οδηγήσει σε ζημιογόνα αποτελέσματα μεσοπρόθεσμα.
Ο στόλος και οι «ηγέτιδες» εταιρείες
Η συνολική χωρητικότητα του παγκόσμιου στόλου ανέρχεται πλέον, σύμφωνα με τα στοιχεία της cruise market watch, σε 298 πλοία χωρητικότητας 486.385 επιβατών, αριθμός που είναι κατά 7,3% αυξημένος σε σχέση με πέρυσι. Η CCL ηγείται και σε αυτό τον τομέα με 106 πλοία που μπορούν να φιλοξενήσουν 235.653 επιβάτες. Ακολουθεί η RCL με 42 πλοία και 104.898 επιβάτες, ενώ η NCL με στόλο 22 πλοίων μπορεί να μεταφέρει 44.990 επιβάτες.
Μεγαλύτερη εταιρεία στον κόσμο είναι η ομώνυμη του ομίλου Carnival, η Carnival Corp. Διαθέτει έναν στόλο από 24 πλοία, που μπορούν να μεταφέρουν 62.368 επιβάτες. Δεύτερη σε μέγεθος, όσον αφορά τον αριθμό πλοίων αλλά πρώτη σε ό,τι αφορά τη χωρητικότητα, εταιρεία είναι η Royal Caribbean, θυγατρική του ομίλου Royal Caribbean Lines. Η εταιρεία διαθέτει έναν στόλο από 23 πλοία με χωρητικότητα 68.478 επιβατών.
Από τον όμιλο της CCL προέρχεται η τρίτη μεγαλύτερη εταιρεία, η Princess, που διαθέτει έναν στόλο από 18 πλοία χωρητικότητας 40.996 επιβατών, ενώ τέταρτη είναι η Norwegian του ομίλου NCL με 14 πλοία, που μπορούν να φιλοξενήσουν 38.546 επιβάτες. Την πεντάδα κλείνει ακόμα μια εταιρεία που ανήκει στον όμιλο της CCL, η Costa Cruises, με 15 πλοία και 37.220 επιβάτες.
Στην έκτη θέση βρίσκεται η πρώτη εταιρεία που δεν ανήκει σε κάποιον από τους τρεις μεγάλους ομίλους. Πρόκειται για την ιταλοελβετική MSC Cruises, η οποία διαθέτει έναν στόλο από 12 πλοία που φιλοξενούν μέχρι και 30.174 επιβάτες.