Από την έντυπη έκδοση
Της Τέτης Ηγουμενίδη
[email protected]
Ανησυχία, όπως βεβαίως και στους υπόλοιπους κλάδους, κυριαρχεί στην τηλεπικοινωνιακή αγορά από τις τελευταίες εξελίξεις, με τις εταιρείες να αντιμετωπίζουν το ενδεχόμενο να λάβει διαστάσεις το φαινόμενο των απλήρωτων λογαριασμών.
Την ίδια στιγμή, έχει «παγώσει» οποιαδήποτε συζήτηση αφορά στις κινήσεις ενοποίησης των εταιρειών με τις εξελίξεις να αναβάλλονται έως την ομαλοποίηση της κατάστασης στη χώρα και σε μεγάλο βαθμό θα καθοριστούν από το ποια θα είναι η επόμενη μέρα στο τραπεζικό σύστημα.
Σύμφωνα με τις πληροφορίες που συνέλεξε η «Ν», μέχρι στιγμής παρατηρείται αύξηση των απλήρωτων λογαριασμών, αλλά δεν έχει καταστεί, τουλάχιστον ακόμα, πρόβλημα για τις εταιρείες. Οπως σημειώνεται, το μέγεθος του προβλήματος θα διαπιστωθεί όταν παρέλθει ένας μήνας, χωρίς να έχει βελτιωθεί η προοπτική της χώρας, με δεδομένο ότι οι τηλεπικοινωνιακοί λογαριασμοί είναι μηνιαίοι.
Παράλληλα, πάντως, επισημαίνεται ότι η επικοινωνία είναι αγαθό πρώτης ανάγκης και οι καταναλωτές θα προτιμήσουν να περιορίσουν άλλες υπηρεσίες, αλλά όχι αυτήν.
Οι τηλεπικοινωνιακές εταιρείες έχουν αποδεχθεί το αίτημα του υπουργού Υποδομών, Χρήστου Σπίρτζη, να μην διακόπτουν τη σύνδεση καταναλωτών που καθυστερούν να πληρώσουν τον λογαριασμό τους, αν και η τάση είναι αυτό να μην συνεχιστεί για μεγάλο χρονικό διάστημα.
Οι τηλεπικοινωνιακές εταιρείες έχουν αναγκαστεί να οργανώσουν διαφορετικά ορισμένες από τις λειτουργίες τους, όπως το πώς συλλέγουν τα μετρητά από τα καταστήματα, απουσία τραπεζικού συστήματος, ενώ βρίσκονται σε διαρκή επικοινωνία με τους προμηθευτές τους, ειδικά στο εξωτερικό για τη διευθέτηση των πληρωμών.
Περί συγκέντρωσης
Οπως είναι φυσικό, τα περισσότερα προβλήματα από μια επιμήκυνση του χρόνου της αβεβαιότητας θα έχουν οι πιο αδύναμες εταιρείες με το μικρότερο ταμείο, ενώ εκτιμάται ότι για να ξεκινήσουν εκ νέου οι συζητήσεις για τις συμφωνίες ενοποίησης, που κυοφορούνταν το προηγούμενο διάστημα, θα παρέλθει αρκετό χρονικό διάστημα.
Οπως χαρακτηριστικά σημείωνε στέλεχος εταιρείας αναφορικά με τη Forthnet, τώρα το θέμα της εξαγοράς της εισηγμένης «βγαίνει εκτός ατζέντας».
Η Wind, όπως είναι γνωστό, ανήκει σε αμερικάνικα επενδυτικά κεφάλαια και η Vodafone στον ομώνυμο βρετανικό όμιλο. Ολοι οι φορείς-μέτοχοι παρακολουθούν με έντονο ενδιαφέρον τα τεκταινόμενα στην Ελλάδα προετοιμάζοντας σε συνεργασία με τις διοικήσεις τα σενάρια της επόμενης μέρας.
Με δεδομένο ότι μετά την κατάσταση που έχει περιέλθει η χώρα η αξία όλων των εταιρειών θα συμπιεστεί προς τα κάτω, ακόμα και αν υπάρξει συμφωνία, ως προς το ζητούμενο τίμημα για τη Forthnet, η συμφωνία αυτή θα εξαρτηθεί και από τη μείωση του δανεισμού της (324 εκατ. ευρώ), κάτι που σχετίζεται ευθέως με την επόμενη μέρα του τραπεζικού συστήματος.
Ενταση κινητικότητας
Στο επίπεδο της κινητικότητας των καταναλωτών, με βάση τα σχετικά στοιχεία, στο πρώτο εξάμηνο παρατηρείται αύξηση της φορητότητας (αλλαγή παρόχου με διατήρηση του τηλεφωνικού αριθμού) στη σταθερή και κινητή τηλεφωνία σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα πέρσι.
Πάροχο άλλαξαν 542.081 καταναλωτές έναντι 509.161 κατά το πρώτο εξάμηνο του 2014, ενώ σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2013 η φορητότητα (603.329) ήταν μειωμένη. Η αύξηση που παρατηρείται μεταξύ 2015 και 2014 (πρώτο εξάμηνο) οφείλεται κυρίως στην κινητή τηλεφωνία, καθώς φέτος μεταφέρθηκαν 241.917 καταναλωτές έναντι 218.822 πέρσι, ενώ στη σταθερή τηλεφωνία η διαφορά μεταξύ των δύο εξαμήνων είναι μικρή (πάροχο στη σταθερή τηλεφωνία άλλαξαν 299.164 καταναλωτές φέτος, έναντι 290.339 πέρσι κατά το πρώτο εξάμηνο).
Εκτιμάται ότι σε αυτήν τη συγκυρία η κινητικότητα οφείλεται κυρίως στην προσπάθεια των καταναλωτών (οικιακών και εταιρικών) να μειώσουν τις δαπάνες τους.