Το αεροπορικό δυστύχημα της Germanwings πλήττει το γόητρο της Lufthansa και θέτει εν αμφιβόλω το εγχείρημά της για δημιουργία θυγατρικής εταιρείας χαμηλού κόστους, αναφέρει σε δημοσίευμά της η Deutsche Welle.
Κάποτε η μεγαλύτερη αεροπορική εταιρεία της Ευρώπης θεωρούνταν ως η πιο αξιόπιστη και η πιο ακριβής. Καθόλου τυχαίο, αφού πρόκειται για κλασσικές γερμανικές αξίες. Στο μεταξύ, έχει γίνει ζήτημα τύχης το αν ένα αεροσκάφος της Lufthansa θα απογειωθεί στην ώρα του ή αν η πτήση θα ματαιωθεί λόγω απεργιακών κινητοποιήσεων. Μόλις την περασμένη εβδομάδα οι πιλότοι της κατέβηκαν και πάλι σε απεργία, την 11η από την αρχή της χρονιάς, με αιτήματα συνταξιοδοτικά. Τα μέτωπα έχουν σε τέτοιο σημείο οξυνθεί που το σωματείο των πιλότων απείλησε με απεργίες διαρκείας.
Πόσος ακόμη αυτοματισμός;
Σε αυτή τη συγκυρία συνέβη το φοβερό δυστύχημα με τη Germanwings, τη θυγατρική της εταιρεία, στις γαλλικές Άλπεις. Πρόκειται για τη μεγαλύτερη ανθρώπινη τραγωδία στα 62 χρόνια ιστορίας της αεροπορικής εταιρείας. Η προηγούμενη ήταν το 1993. Τότε ένα αεροσκάφος της Lufthansa Α320 ξέφυγε από την πίστα προσγείωσης, χτύπησε σε τοίχο και τυλίχθηκε στις φλόγες. Δύο άνθρωποι έχασαν τη ζωή τους.
Το αεροσκάφος τύπου Α320 της Airbus μικρών και μεσαίων αποστάσεων έρχεται πρώτο σε πωλήσεις. Εκτός από το χαμηλό κόστος λειτουργίας του διαθέτει το λεγόμενο σύστημα fly – by – wire – system, που αυτοματοποιεί την πτήση, απελευθερώνει τον πιλότο από κινήσεις ρουτίνας και κάνει το ταξίδι ακόμη πιο ασφαλές.
Όμως, τα τελευταία χρόνια παρουσιάστηκαν προβλήματα στους ανιχνευτές. Μετά το προχθεσινό δυστύχημα διατυπώνεται συνεχώς στο δημόσιο διάλογο η κριτική ότι το εν λόγω σύστημα υποβαθμίζει τον πιλότο σε απλό παρατηρητή και του αφαιρεί την πρωτοβουλία χάραξης της διαδρομής. Ο Γενς Φλοτάου, εμπειρογνώμων σε θέματα αεροπλοΐας, προειδοποιεί να μην βγαίνουν εσπευσμένα συμπεράσματα.«Δεν γνωρίζουμε ακόμη αν παρουσιάστηκαν προβλήματα στο σύστημα fly – by- wire. Εάν όχι, τότε το ερώτημα είναι, αν οι πιλότοι αντέδρασαν σωστά, αν μπορούν να καταλάβουν το σύστημα».
«Το φθηνό δεν είναι και ανασφαλές»
Ο Φλοτάου παραδέχεται τις δυσκολίες όταν ο αυτοματισμός είναι τόσο πολύπλοκος. Πάντως η ηλικία του αεροσκάφους δεν παίζει κάποιο ρόλο. «Μετά από 25 χρόνια κατά μέσον όρο τα αεροσκάφη αποσύρονται από την κυκλοφορία, γιατί δεν συμφέρει οικονομικά, όχι γιατί δεν είναι ασφαλή».
Ακόμη κι αν δεν εξακριβωθούν τα αίτια της πτώσης, το βέβαιο είναι ότι η φήμη της Lufthansa ως ασφαλούς εταιρείας έχει υποστεί πλήγμα διαχρονικά. Επιπλέον τίθεται σε κίνδυνο το σχέδιο Eurowings της εταιρείας, την ίδρυση μιας νέας χαμηλού κόστους θυγατρικής για να αντιμετωπίσει το μεγάλο ανταγωνισμό από αντίστοιχες αεροπορικές εταιρείες χαμηλού κόστους, όπως η Ryanair ή η Easy Jet. Ο στόχος είναι η συγχώνευση της Eurowings με την Germanwings.
Ο Γενς Φλόταου αμφισβητεί το στερεότυπο, ότι το φθηνό είναι και ανασφαλές.«Τα αεροσκάφη της Germanwings υποβάλλονται στον ίδιο τεχνικό έλεγχο, όπως και τα αεροσκάφη της Lufthansa. Η εξοικονόμηση στις αεροπορικές εταιρείες χαμηλού κόστους δεν γίνεται αδιάκριτα στον τομέα ασφαλείας».
Η εξοικονόμηση στην Eurowings θα γίνει στο προσωπικό και στο μισθό των πιλότων που δεν θα παίρνουν το ίδιο όσο οι συνάδελφοί τους στη Lufthansa, κάτι για το οποίο το συνδικάτο των πιλότων αντιδρά με νύχια και με δόντια. Άρα, οι απεργίες θα συνεχιστούν ακόμη κι αν δεν προγραμματίζονται μετά το τραγικό δυστύχημα στις Άλπεις, στο αμέσως επόμενο διάστημα.
Πηγή: Deutsche Welle