Από την έντυπη έκδοση
Το αργότερο την προσεχή εβδομάδα η κυβέρνηση θα υποβάλει το επικαιροποιημένο και πειστικό σχέδιο μεταρρυθμίσεων και παράλληλα θα συνεργαστεί με τα τεχνικά κλιμάκια παρέχοντας τα στοιχεία που θα ζητήσουν για την εξέλιξη των μεγεθών της οικονομίας.
Στο πλαίσιο των εντολών του πρωθυπουργού Αλέξη Τσίπρα για επιτάχυνση του έργου, προκειμένου να υλοποιηθούν οι αποφάσεις του Eurogroup και να αποδεσμευτούν άμεσα κεφάλαια από τον μηχανισμό στήριξης, δεδομένων των προβλημάτων ρευστότητας, ο αντιπρόεδρος της κυβέρνησης Γιάννης Δραγασάκης συγκάλεσε το μεσημέρι της Παρασκευής σύσκεψη με τους υπουργούς Οικονομικών Γ. Βαρουφάκη και Οικονομίας Γ. Σταθάκη, στην οποία συζητήθηκαν οι εκκρεμότητες που υπάρχουν και οι προτεραιότητες που πρέπει να τεθούν.
«Θέλουμε να είμαστε έτοιμοι το συντομότερο δυνατόν για να δώσουμε τα στοιχεία», ανέφερε μετά τη σύσκεψη ανώτερος κυβερνητικός παράγοντας, επισημαίνοντας ότι «οι μεταρρυθμίσεις θα είναι ελληνικής ιδιοκτησίας».
Σύμφωνα με πληροφορίες, άμεσης προτεραιότητας είναι η μετουσίωση σε αναλυτικά και πλήρη σχέδια των μεταρρυθμίσεων που είχαν περιληφθεί στη γνωστή επιστολή που είχε αποστείλει ο Γ. Βαρουφάκης στους ομολόγους του στις 24 Φεβρουαρίου, η οποία εμπλουτίστηκε κατόπιν, αλλά θα εμπλουτιστεί και με νέες παρεμβάσεις. Αρμόδια πηγή ανέφερε ότι θα αξιοποιηθεί η δυνατότητα που παρέχουν οι αποφάσεις του τελευταίου διημέρου από τους εταίρους για την αντικατάσταση μέτρων ή μεταρρυθμίσεων με άλλες παρεμβάσεις εφόσον το δημοσιονομικό αποτέλεσμα είναι το ίδιο.
Το μήνυμα της επιτάχυνσης του κυβερνητικού έργου έδωσε ο ίδιος ο πρωθυπουργός, καθώς, αφού χαρακτήρισε θετικό τoν απολογισμό των επαφών του στις Βρυξέλλες, τόνισε: «Μένει να συνεχίσουμε την προσπάθεια ώστε να υλοποιήσουμε αυτές τις αποφάσεις, γιατί πολλές φορές παίρνονται αποφάσεις οι οποίες δεν υλοποιούνται».
Το κυβερνητικό πλάνο προβλέπει πως μέχρι την ερχόμενη εβδομάδα η ελληνική λίστα των μεταρρυθμίσεων θα είναι έτοιμη και «πειστική». Θα υποβληθεί στους θεσμούς ενώ θα υπάρξει και άμεση επαφή στο πλαίσιο του Brussels Group, καθώς αναμένεται η ελληνική διαπραγματευτική ομάδα (ο γ.γ. του ΥΠΟΙΚ Νίκος Θεοχαράκης και η σύμβουλος του υπουργού Οικονομικών Ελενα Παναρίτη) να μεταβεί στις Βρυξέλλες για να συναντηθεί με τους εκπροσώπους των θεσμών Ντέκλαν Κοστέλο της Κομισιόν, Ράσμους Ρίφερ της ΕΚΤ και Ρίσι Γκογιάλ από το ΔΝΤ.
Η ελληνική πρόταση θα τεθεί σε συζήτηση, θα ακολουθήσουν παρατηρήσεις και (ενδεχομένως) αντιπροτάσεις, μέχρι να λάβει την τελική της μορφή. Εφόσον οι εκπρόσωποι των θεσμών δώσουν την έγκρισή τους, η λίστα των μεταρρυθμίσεων θα διαβιβαστεί στον επικεφαλής του Eurogroup, Γερούν Ντέισελμπλουμ, ο οποίος αναμένεται να συγκαλέσει έκτακτο Eurogroup. Πληροφορίες από τις Βρυξέλλες αναφέρουν ότι το έκτακτο Eurogroup ίσως πραγματοποιηθεί την προσεχή Παρασκευή, 27 Μαρτίου, αλλά αυτό προϋποθέτει επιτάχυνση των ενεργειών της ελληνικής κυβέρνησης.
Στο πλαίσιο της επιτάχυνσης του έργου, αλλά και της αποκατάστασης των σχέσεων με τα τεχνικά κλιμάκια, που ήταν ένα ακόμη πρόβλημα στη συνολική σχέση με τους εταίρους, το υπουργείο Οικονομικών ανακοίνωσε την Παρασκευή πως «πληροφορήθηκε ότι οι τεχνικές ομάδες εμπειρογνωμόνων ετοιμάζουν λεπτομερή κατάλογο με τις πληροφορίες που χρειάζονται σχετικά με τις σχεδιαζόμενες μεταρρυθμίσεις καθώς και την εξέλιξη των οικονομικών δεδομένων» και προσθέτει: «Αναμένουμε τον κατάλογο στον οποίο θα ανταποκριθούμε άμεσα και εποικοδομητικά».
Η δύσκολη εξειδίκευση
Η διαδικασία εξειδίκευσης των μεταρρυθμίσεων θα είναι μια επώδυνη διαδικασία για την κυβέρνηση καθώς δεν αποκλείεται να συγκρουστεί με στελέχη της που έχουν διαφορετικές απόψεις, αφού στη σχετική λίστα υπάρχουν ζητήματα όπως το ασφαλιστικό, το εργασιακό, οι αποκρατικοποιήσεις και το φορολογικό.
Παράλληλα ένα από τα εμπόδια στον δρόμο προς την τελική συμφωνία είναι και το μειωμένο πρωτογενές πλεόνασμα του 2014 που διαμορφώθηκε στο 0,3% του ΑΕΠ, περίπου 2,1 δισ. ευρώ, αλλά και το διαφαινόμενο δημοσιονομικό κενό του 2015, αφού ήδη χάθηκε το πρώτο τρίμηνο του έτους, ενώ σε εκκρεμότητα παραμένει ο στόχος του πλεονάσματος για το 2015, αφού το 3% του ΑΕΠ πλέον είναι παρελθόν.
Οι σημαντικότερες παρεμβάσεις στις οποίες επικεντρώνεται η εξειδίκευση είναι:
* Οι αλλαγές στη φορολογία
1. Η Ελλάδα έχει δεσμευτεί για να μεταρρυθμίσει την πολιτική ΦΠΑ, με τα σενάρια να περιλαμβάνουν από την κατάργηση των μειωμένων συντελεστών στα νησιά, αύξηση ΦΠΑ σε διάφορα προϊόντα ή και ενιαίο συντελεστή μεταξύ του 13% και 23%.
2. Μέτρα για την πάταξη της φοροδιαφυγής, τόσο πλουσίων όσο και γενικότερα, με πλήρη χρήση των ηλεκτρονικών μέσων και άλλων τεχνολογικών καινοτομιών, «κρυφούς φορο-πράκτορες», κίνητρα για τη λήψη αποδείξεων από τους καταναλωτές.
3. Η νομιμοποίηση «ξεχασμένων» εισοδημάτων με την υποβολή συμπληρωματικών δηλώσεων.
4. Αναθεώρηση φοροαπαλλαγών, τροποποίηση του πλαισίου των συλλογικών επενδύσεων.
5. Βελτίωση της νομοθεσίας για τις ενδοομιλικές συναλλαγές.
* Στον τομέα των ιδιωτικοποιήσεων οι δεσμεύσεις αφορούν τα ακόλουθα:
1. Να μην ακυρωθούν ιδιωτικοποιήσεις που έχουν ήδη ολοκληρωθεί και όπου έχει ξεκινήσει η διαδικασία υποβολής προσφορών η κυβέρνηση να σεβαστεί τη διαδικασία.
2. Να περιφρουρήσουν την παροχή βασικών δημόσιων αγαθών και υπηρεσιών από ιδιωτικοποιημένες επιχειρήσεις/βιομηχανίες σε συμμόρφωση με την ευρωπαϊκή νομοθεσία.
3. Να αναθεωρήσουν τις ιδιωτικοποιήσεις που δεν έχουν ακόμη ξεκινήσει, με στόχο να βελτιωθούν οι όροι ώστε να μεγιστοποιηθούν τα μακροπρόθεσμα οφέλη για το κράτος, να διευρυνθούν τα έσοδα, να αυξηθεί ο ανταγωνισμός των τοπικών οικονομιών και να τονωθούν οι μακροπρόθεσμες προοπτικές ανάπτυξης.
4. Να αλλάξει η φιλοσοφία, ώστε κάθε περίπτωση να εξετάζεται χωριστά και επί της ουσίας, με έμφαση σε μακροχρόνιες χρηματοδοτικές μισθώσεις, κοινοπραξίες (ΣΔΙΤ) και συμβόλαια που μεγιστοποιούν όχι μόνο τα έσοδα της κυβέρνησης, αλλά και τα μελλοντικά επίπεδα ιδιωτικών επενδύσεων.
5. Να ενοποιήσει το ΤΑΙΠΕΔ με διάφορους οργανισμούς διαχείρισης των δημόσιων περιουσιακών στοιχείων (που επί του παρόντος είναι διασκορπισμένα σε όλο το δημόσιο τομέα) με σκοπό να αναπτυχθούν τα δημόσια περιουσιακά στοιχεία και να ενισχυθεί η αξία τους μέσω μικροοικονομικών μεταρρυθμίσεων και προσδιορισμό των ιδιοκτησιακών δικαιωμάτων.
Για την 5η αξιολόγηση
Με αφορμή δημοσιεύματα και αναφορές περί «στροφής 180 μοιρών από το οικονομικό επιτελείο στην πλήρη αναγνώριση της συμφωνίας στο Eurogroup της 20ής Φεβρουαρίου», το ΥΠΟΙΚ επισημαίνει ότι η 5η αξιολόγηση της τρόικας είναι εκτός πραγματικότητας. Ειδικότερα, στη σχετική ανακοίνωση σημειώνει πως «η κυβέρνηση και το υπουργείο Οικονομικών ήταν εκείνοι που πέτυχαν τη συμφωνία στο Eurogroup της 20ής Φεβρουαρίου και που απαιτούν την πιστή εφαρμογή της, ενάντια στα σχέδια κάποιων να την ανατρέψουν, σέρνοντας τη χώρα πίσω στην προ της 25ης Ιανουαρίου εποχή». «Οι ισχυρισμοί ότι ο κατάλογος με τις πληροφορίες που θα ζητήσουν οι τεχνικές ομάδες των εμπειρογνωμόνων στην Αθήνα συνδέεται με οποιονδήποτε τρόπο με τη λεγόμενη “πέμπτη αξιολόγηση της τρόικας” είναι τουλάχιστον εκτός πραγματικότητας», καταλήγει το υπουργείο.
Ασφαλιστικό και εργασιακά
Στο ασφαλιστικό, η κυβέρνηση έχει δεσμευτεί, αλλά δεν έχει εξειδικεύσει, να λάβει μέτρα «για να συνεχίσει τον εκσυγχρονισμό του συνταξιοδοτικού συστήματος», στους ακόλουθους άξονες:
1. Διοικητικά μέτρα για την ενοποίηση και τον εκσυγχρονισμό των συνταξιοδοτικών πολιτικών.
2. Την εξάλειψη των «παραθύρων» και κινήτρων για τις πρόωρες συνταξιοδοτήσεις «σε όλη την οικονομία και πιο συγκεκριμένα στον τραπεζικό και δημόσιο τομέα».
3. Ενοποίηση των συνταξιοδοτικών ταμείων.
4. Κατάργηση των χρεώσεων υπέρ τρίτων, με δημοσιονομικά ουδέτερο τρόπο.
5. Καλύτερη διασύνδεση των συνταξιοδοτικών εισφορών και των εισοδημάτων, εκσυγχρονισμό επιδομάτων, ενίσχυση κινήτρων για τη δήλωση εργασίας.
6. Στοχευμένη βοήθεια σε εργαζόμενους ηλικίας 50-65 ετών, έτσι ώστε να εξαλειφθούν οι κοινωνικές και πολιτικές πιέσεις για πρόωρη συνταξιοδότηση η οποία επιβαρύνει υπέρμετρα τα συνταξιοδοτικά ταμεία.
Στην αγορά εργασίας που επιμένουν οι εταίροι για αλλαγές, η κυβέρνηση έχει δεσμευτεί:
1. Να υιοθετήσει τη βέλτιστη πρακτική της Ε.Ε. σε όλο το εύρος της νομοθεσίας που αφορά την αγορά εργασίας, μέσω διαβουλεύσεων με τους κοινωνικούς εταίρους, ενώ θα ωφεληθεί από την τεχνογνωσία των ILO, ΟΟΣΑ και της παρεχόμενης τεχνικής συνδρομής.
2. Επεκτείνει και αναπτύξει τα υπάρχοντα προγράμματα που παρέχουν προσωρινή απασχόληση στους ανέργους και να αναβαθμίσει τα προγράμματα επιμόρφωσης των μακροχρόνια ανέργων.
3. Εισαγάγει σταδιακά μία νέα και «έξυπνη» προσέγγιση στις συλλογικές συμβάσεις εργασίας με ισορροπία μεταξύ ευελιξίας και δικαιοσύνης.
4. Εξορθολογισμό και σε βάθος χρόνου την αύξηση του κατώτατου μισθού με τρόπο που θα διαφυλάσσει την ανταγωνιστικότητα και τις προοπτικές της απασχόλησης.
Η έκταση και το timing των αλλαγών στον κατώτατο μισθό θα γίνουν με διαβούλευση με τους κοινωνικούς εταίρους και τους ευρωπαϊκούς και διεθνείς θεσμούς, συμπεριλαμβανομένου του ILO-Διεθνές Γραφείο Εργασίας.
ΠΑΝΟΣ ΚΑΚΟΥΡΗΣ - [email protected]