Από την έντυπη έκδοση
«Γολγοθάς» παραμένει η έκδοση φορολογικής ενημερότητας ηλεκτρονικά, με αποτέλεσμα χιλιάδες φορολογούμενοι και επιχειρήσεις να ζουν καθημερινά το «μαρτύριο» της εφορίας.
Παρά το γεγονός ότι συνεχώς ανακοινώνονται βήματα για τη βελτίωση και απλοποίηση της ηλεκτρονικής διαδικασίας έκδοσης αποδεικτικού φορολογικής ενημερότητας, επί της ουσίας η απρονοησία και η έλλειψη ευελιξίας από τη φορολογική διοίκηση δημιουργούν σημαντικά προβλήματα στην εύρυθμη λειτουργία της αγοράς.
Μέχρι πρότινος άλλωστε κανείς φορολογούμενος δεν μπορούσε να λάβει ηλεκτρονικά φορολογική ενημερότητα αν είχε βεβαιωμένες και όχι ληξιπρόθεσμες οφειλές ή είχε οφειλές που είχαν υπαχθεί σε κάποια από τις ισχύουσες ρυθμίσεις.
Κι αν ο «σκόπελος» αυτός παρακάμφθηκε, υπάρχει πλήθος αγκυλώσεων και γραφειοκρατικών εμποδίων που δημιουργούν ακόμη και σήμερα αντικίνητρα στην επιχειρηματική δραστηριότητα.
Το τραγελαφικό της υπόθεσης είναι ότι το οικονομικό επιτελείο, που έχει ως μόνο στόχο τις επενδύσεις, τη στήριξη των υγιών επιχειρήσεων, την ανάπτυξη, φροντίζει με τη μη επίλυση πρακτικών προβλημάτων που απασχολούν χιλιάδες επιχειρήσεις να τους στερεί τη δυνατότητα να παίρνουν ηλεκτρονικά ενημερότητα «φρενάροντας» τις όποιες κινήσεις τους στην αγορά, ακόμη κι αν αυτές αποσκοπούν στην επέκταση των δραστηριοτήτων τους, στη σύναψη νέων σχέσεων και στη δημιουργία θέσεων εργασίας.
Οι ιστορίες καθημερινής φορολογικής «τρέλας» που ζει ο επιχειρηματικός κόσμος της χώρας δεν έχουν τέλος, αφού δεν υπάρχει καν η πρόνοια θέσπισης ενός ελάχιστου πλαφόν, έστω 5 ή 10 ευρώ σε τυχόν οφειλές που μπορεί να υπάρχουν προς το Δημόσιο ώστε να μπορούν να λάβουν ηλεκτρονικά πιστοποιητικό φορολογικής ενημερότητας και να μη ζουν το γραφειοκρατικό δράμα των σύγχρονων δημόσιων υπηρεσιών.
Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι ότι υπάρχουν εταιρείες που έχουν «χρέος» προς το Δημόσιο ύψους 0,02 ευρώ και γι’ αυτό δεν μπορούν να λάβουν το εν λόγω ηλεκτρονικό αποδεικτικό, με αποτέλεσμα να χάνονται εργατοώρες και να ακυρώνονται συμφωνίες που στοιχίζουν στις επιχειρήσεις. Το κράτος δικαίου φυσικά στο οποίο λειτουργούν δεν τους επιτρέπει να ζητήσουν από πουθενά αποζημίωση για τις τυχόν ζημίες τους, αφού στην Ελλάδα του 2014 το Δημόσιο έχει μόνο απαιτήσεις και όχι υποχρεώσεις.
Θα πρέπει δε να αναφερθεί ότι τα προβλήματα των επιχειρήσεων θα διογκώνονται, με ό,τι αυτό συνεπάγεται στην ομαλή λειτουργία της αγοράς, των εσόδων και των θέσεων εργασίας, όσο τα στελέχη που νομοθετούν παραμένουν στα γραφεία τους και αγνοούν το πώς πραγματικά λειτουργεί σήμερα η αγορά, αδυνατώντας επί της ουσίας να δώσουν πρακτικές λύσεις στα απλά καθημερινά προβλήματα του επιχειρηματικού κόσμου της χώρας.
Το μόνο θετικό, πάντως, όσον αφορά την ηλεκτρονική έκδοση αποδεικτικού φορολογικής ενημερότητας είναι ότι πριν από λίγες ημέρες λύθηκαν, ύστερα φυσικά από αρκετούς μήνες καθυστερήσεων και ταλαιπωρίας, τα προβλήματα που αντιμετώπιζαν οι πολίτες αφού τελικά η Γενική Γραμματεία Δημοσίων Εσόδων κατάφερε να ενεργοποιήσει τη σχετική εφαρμογή του Taxis.
Ετσι, υπενθυμίζεται ότι στο εξής εκδίδεται ηλεκτρονικά αποδεικτικό ενημερότητας μηνιαίας ισχύος στις ακόλουθες περιπτώσεις:
1) Για κάθε νόμιμη χρήση εκτός είσπραξης και εκτός μεταβίβασης ακινήτου.
2) Για είσπραξη χρημάτων από φορείς του Δημοσίου πλην Κεντρικής Κυβέρνησης, εφόσον οι συνολικές οφειλές δεν υπερβαίνουν τα τριάντα (30) ευρώ.
3) Για είσπραξη χρημάτων από φορείς του Δημοσίου πλην Κεντρικής Κυβέρνησης, εφόσον οι οφειλές δεν είναι ληξιπρόθεσμες.
4) Για κάθε νόμιμη χρήση εκτός είσπραξης και εκτός μεταβίβασης ακινήτου, εφόσον οι οφειλές είναι ρυθμισμένες και η ρύθμιση είναι ενήμερη.
Η αίτηση για τη χορήγηση ηλεκτρονικά του αποδεικτικού ενημερότητας έχει τροποποιηθεί και απαιτείται να καταχωρούνται:
1) Η αιτία έκδοσης:
* Κάθε νόμιμη χρήση εκτός είσπραξης και εκτός μεταβίβασης ακινήτου.
* Είσπραξη χρημάτων από φορείς Κεντρικής Κυβέρνησης.
* Είσπραξη χρημάτων από φορείς του Δημοσίου πλην Κεντρικής Κυβέρνησης.
2) Ο φορέας κατάθεσης.
3) Τα στοιχεία τίτλου πληρωμής, σε περίπτωση που η αιτία έκδοσης αφορά σε είσπραξη χρημάτων από φορείς του Δημοσίου πλην Κεντρικής Κυβέρνησης.
Τραγέλαφος
Τα στελέχη του υπουργείου Οικονομικών, τα οποία διαγκωνίζονται για το ποιο θα βάλει το καλύτερο «αυτογκόλ» είτε με τον ΕΝΦΙΑ είτε με το ποια χρέη εντάσσονται ή δεν εντάσσονται στη μεγάλη ρύθμιση, αδυνατούν να πράξουν το απλό και αυτονόητο και αναλώνονται στο να εντοπίσουν «φοροφυγάδες» που χρωστούν στο Δημόσιο το υπέρογκο ποσό των 0,02 ευρώ για να «σώσουν» τα έσοδα και τον κρατικό προϋπολογισμό. Αλλωστε, έχει «ολοκληρωθεί» η έρευνα της λίστας Λαγκάρντ και όλων των εμβασμάτων που «πέταξαν» σε ξένες τράπεζες τα τελευταία χρόνια...
Εκκρεμείς επιστροφές ΦΠΑ και λοιπά «φέσια»
Το αδιέξοδο φυσικά στο οποίο οδηγούνται οι επιχειρήσεις δεν προκαλείται μόνο από την άγνοια ορισμένων παραγόντων του Δημοσίου για την πραγματική κατάσταση της αγοράς, αλλά από το ότι η φορολογική διοίκηση λειτουργεί με δύο μέτρα και δύο σταθμά.
Την ώρα που αρνείται να δώσει φορολογική ενημερότητα σε υπόχρεους για το υπέρογκο χρέος των 0,02 ευρώ, κλείνει τα «αφτιά» της στις απεγνωσμένες εκκλήσεις των επιχειρήσεων για την επίσπευση των επιστροφών του ΦΠΑ που δικαιούνται μάλιστα, ώστε να πάρουν «ανάσες» ρευστότητας.
Τι κι αν έχει δοθεί εντολή οι επιστροφές να ολοκληρώνονται το αργότερο εντός 90 ημερών, αφού η πραγματική κατάσταση άλλα αποκαλύπτει.
Με βάση τα στοιχεία που είδαν πρόσφατα το φως της δημοσιότητας από το υπουργείο Οικονομικών, οι αιτήσεις επιστροφής ΦΠΑ που εκκρεμούν στα συρτάρια των εφοριών πάνω από 90 ημέρες ξεπερνούν τις 3.000, ενώ τα ποσά που οφείλει το Δημόσιο και πρέπει να επιστραφούν υπερβαίνουν τα 500 εκατ. ευρώ.
Χαρακτηριστικό της γραφειοκρατικής παράνοιας που επικρατεί στις υπηρεσίες του υπουργείου είναι ότι ακόμη και σήμερα, όπως πιστοποιούν μάλιστα τα ίδια στοιχεία, υπάρχουν φορολογούμενοι που περιμένουν από δύο μέχρι και τρία και πλέον έτη για να πάρουν πίσω τον ΦΠΑ που δικαιούνται.
Από την άλλη πλευρά τα «φέσια» του Δημοσίου έχουν ήδη φτάσει στα 4,082 δισ. ευρώ, αφού μόλις τον τελευταίο μήνα αυξήθηκαν κατά 152 εκατ. ευρώ.
Αξίζει δε να σημειωθεί ότι το μεγαλύτερο ποσό από αυτό αφορά υποχρεώσεις των ασφαλιστικών ταμείων, περίπου 2,3 δισ. ευρώ, με τον τελευταίο μήνα να έχουν αυξηθεί κατά 66 εκατ. ευρώ, ενώ το 1,5 δισ. ευρώ είναι οφειλές του ΕΟΠΥΥ.
Ταυτόχρονα, άλλα 919 εκατ. ευρώ είναι ληξιπρόθεσμες οφειλές των νοσοκομείων, που επίσης αυξήθηκαν κατά περίπου 46 εκατ. ευρώ τον τελευταίο μήνα, την ώρα μάλιστα που το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους μόλις τον Οκτώβριο είχε εκταμιεύσει άλλα 300 εκατ. ευρώ ως έκτακτη επιχορήγηση από το ειδικό αποθεματικό του προϋπολογισμού, προκειμένου να χρηματοδοτηθούν οι τρέχουσες ανάγκες των νοσοκομείων.
Το γεγονός, φυσικά, ότι το Δημόσιο δεν καταβάλλει στην ώρα τους όλες τις υποχρεώσεις του, με μοναδικό στόχο να εμφανίζει συγκράτηση δαπανών, χωρίς να ενδιαφέρεται για το αύριο των επιχειρήσεων, είναι από τα πλέον ακανθώδη θέματα τα οποία βρίσκονται ψηλά στην ατζέντα των δανειστών και αναμφισβήτητα αναμένεται να τεθούν εκ νέου στο τραπέζι των επικείμενων διαπραγματεύσεων, προκειμένου να αποτυπωθεί και η πραγματική εικόνα του προϋπολογισμού.
Αιτήσεις για το ελάχιστο εγγυημένο εισόδημα
Εως και τις 28 Φεβρουαρίου 2015 έχουν προθεσμία οι δικαιούχοι του ελάχιστου εγγυημένου εισοδήματος για την υποβολή των σχετικών ηλεκτρονικών αιτήσεων, στην ειδική ιστοσελίδα του υπουργείου Εργασίας.
Υπενθυμίζεται ότι το Εγγυημένο Κοινωνικό Εισόδημα εφαρμόζεται σε πρώτο στάδιο πιλοτικά σε 13 δήμους: Δράμας (περιφέρεια Ανατολικής Μακεδονίας-Θράκης), Εδεσσας (περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας), Γρεβενών (περιφέρεια Δυτικής Μακεδονίας), Ιωαννίνων (περιφέρεια Ηπείρου), Καρδίτσας (περιφέρεια Θεσσαλίας), Λευκάδας (περιφέρεια Ιονίων Νήσων), Ι.Π. Μεσολογγίου (περιφέρεια Δυτικής Ελλάδος), Χαλκίδας (περιφέρεια Στερεάς Ελλάδος), Καλλιθέας (περιφέρεια Αττικής), Μαλεβιζίου (περιφέρεια Κρήτης), Τρίπολης (περιφέρεια Πελοποννήσου), Σύρου (περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου), Σάμου (περιφέρεια Βορείου Αιγαίου).
Στην πλήρη του ανάπτυξη το πρόγραμμα εκτιμάται ότι θα καλύπτει έως και 700.000 άτομα, ενώ το ετήσιο όριο εισοδήματος που εγγυάται πλέον η πολιτεία είναι 200 ευρώ το μήνα για μεμονωμένο άτομο και 300 ευρώ για ζευγάρι. Το ποσό αυξάνεται κατά 50 ευρώ για κάθε ανήλικο τέκνο και 100 ευρώ για κάθε ενήλικο τέκνο και έτσι τα ποσά διαμορφώνονται ως εξής:
* άγαμος χωρίς παιδιά 200 ευρώ μηνιαίο, 2.400 ευρώ ετήσιο.
* ζευγάρι χωρίς παιδιά 300 ευρώ μηνιαίο, 3.600 ευρώ ετήσιο.
* ζευγάρι με 1 ανήλικο παιδί 350 ευρώ μηνιαίο, 4.200 ευρώ ετήσιο.
* ζευγάρι με 1 ενήλικο παιδί 400 ευρώ μηνιαίο, 4.800 ευρώ ετήσιο.
* ζευγάρι με 1 ανήλικο και 1 ενήλικο παιδί 450 ευρώ μηνιαίο, 5.400 ευρώ ετήσιο.
Τα πρώτα μηνιαία επιδόματα αναμένεται να καταβληθούν στους δικαιούχους το Δεκέμβριο, ενώ η διαδικασία θα ολοκληρωθεί τον Απρίλιο.